digital kamera
Fra : M. Roed-Sørensen

Dato : 04-06-03 07:05

Jeg har påtænkt mig at købe et digital kamera, hvilket kamera kan anbefales
til optagelse af mikrokort, gl. dokumenter og skiftebøger.

Hilsen
MRS

Fra : Lars Deleuran

Dato : 04-06-03 07:47

Hej MRS,

Jeg har haft stor fornøjelse af et HP Digitalt Camera 720, med 3,2 mio
pixel, til ca. 2400 kr., som jeg i en snæver vending har brugt til at
affotografere tekst og billeder i trykte sager ... men det du egentlig skal
bruge er vel en scanner: her vil jeg foreslå en HP Scanjet 5500c, også til
ca. 2500 kr, som er udmærket til diapositiver, negativer og alt muligt andet

Med venlig hilsen
Lars Deleuran

Fra : M. Roed-Sørensen

Dato : 04-06-03 07:56

Det var mere til brug på arkiverne, til optagelse af dokumenter, mikrokort
osv
Hilsen
MRS

Fra : Michael Schneiders

Dato : 04-06-03 17:27

Hej

Jeg har læst et sted at det skal være på min. 2,1 mio. pixel.
Selv bruger jeg et Kodak dc4800 der har 3.1 mio. pixel, og hvis jeg ellers
får indstillet kameraet rigtigt, så tag det nogle rigtige gode billeder.

mvh.
Michael Schneiders

www.villestofte.dk

Fra : Peder Udesen

Dato : 05-06-03 07:44

Jeg har haft succes med et 1,3 mio pixel kamera, men et kamera med
større opløsning er bedre.

Det er vigtigt, at kameraet har en god optik og gode makroegenskaber.
Der skal være autofokus, IKKE fixfokus.
Da jeg skulle købe et kamera, havde jeg taget noget vanskeligt
materiale (Lademans Topografiske Kort) med hen og fået afprøvet
kameraet. Billederne blev derefter indlæst på en PC, så jeg kunne
vurdere billedkvaliteten. Netop det topografiske kort er godt, fordi
der er mange detailjer og linier.
Hvis sælgeren ikke vil demonstrere kameraet, så gå et andet sted hen.

Når jeg fotograferer, anvender jeg det tilstedeværende lys, dvs.
typisk 2 af de kontorlamper, der er ved bordet, så der ikke anvendes
blitz. Selvfølgelig har man lige spurgt først, om man må affotografere
UDEN brug af blitz. Der er sjældent noget i vejen dermed.
Man kan jo også lige vurdere først, hvem der har vagten, inden man
spørger.

Med de lysforhold skal kameraet også være nogenlunde lysfølsomt. Nogle
har een følsomhed. F. eks 100 ISO. Andre har 100, 200 og 400 og finder
selv ud af at vælge den mest optimale.

Når man affotograferer et gammelt dokument, har jeg udviklet den
teknik, at jeg tager et billede af hele dokumentet, efterfulgt af et
billede af hhv. øvre og nedre halvdel. Fordelen ved dette er, at man
opnår en 4 gange større opløsning på delbillederne frem for
totalbilledet. Totalbilledet tager jeg for at bevare overblikket over
delbillederne.

Jeg håber, at dette har været dig til hjælp.

Med venlig hilsen

Peder Udesen

Fra : Asger Andersen

Dato : 06-06-03 01:05

Hej M.R.S.

Jeg har købt et Fujifilm Digital Kamera

Digital Camera FinePix 6800 Zoom.
Den nye Super CCD (med en total på 3,3 millioner pixels) giver fantiske
højkvalitetsbilledfiler med en opløsning på 6,03 (2832 x 2128) millioner
pixels.
Indbygget 3x zoom.
Digital zoom funktion 4.4x
Playback zoom funktion (op til 18x)

Det er et kamera jeg kan anbefale da jeg selv har et jeg købte for ca 2 år
siden men hvad prisen er i dag ved jeg ikke men den gang gav jeg
10.000,00kr. for det det var mange penge men jeg har ikke fortrudt det.

venlig hilsen
A.A

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-06-03 16:36

"Asger Andersen" <asa@post11.tele.dk> skrev Fri, 6 Jun 2003 02:05:11
+0200

>Digital Camera FinePix 6800 Zoom.
>Den nye Super CCD (med en total på 3,3 millioner pixels) giver fantiske
>højkvalitetsbilledfiler med en opløsning på 6,03 (2832 x 2128) millioner
>pixels.

Bare lige for at gøre det helt klart: Et 3.3Mpix camera kan *ikke*
producere billeder på 2832x2128 pixels. Det er en fysisk umulighed.

Det der sker er en efterfølgende softwarebehandling. Dermed ikke sagt at
der er noget galt med det - jeg mener bare man skal kalde en skovl for
en skovl og en spade for en spade.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred