/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Niveau forskel ????
Fra : kenn Hansen


Dato : 03-06-03 21:10

Hej ....
Jeg har en Hobby 460 fra 1984 . Jeg trækker den med en P. 406 stc. 1.8. Når
camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm forskel fra vejen og
op til vogenens underkant.Hvordan får jeg den " hævet i bag ??? kan man
sætte andre fjeder i ??? eller evt. større dæk ???? Der er monteret 185 /
65 - 14 på idag og de er helt nye !!!!! Jeg håber der er nogen der kan
hjælpe ...

Mvh.

Kenn Hansen.




 
 
Gismo (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 03-06-03 22:05

kenn Hansen wrote:
> Hej ....
> Jeg har en Hobby 460 fra 1984 . Jeg trækker den med en P. 406 stc.
> 1.8. Når camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm
> forskel fra vejen og op til vogenens underkant.Hvordan får jeg den "
> hævet i bag ??? kan man sætte andre fjeder i ??? eller evt. større
> dæk ???? Der er monteret 185 / 65 - 14 på idag og de er helt nye
> !!!!! Jeg håber der er nogen der kan hjælpe ...
>
> Mvh.
>
> Kenn Hansen.

Dit kugletryk kan være alt for højt?
Hvad har du bag i bilen?

Få peugeot til at kontrolere din støddæmper, hvis de er færdige så
få gas støddæmpere monteret, peugeot kan hjælpe dig hvis du fortæller
om dit behov.

Det med større dæk, det var en joke ikk'

Gismo.



sogs (04-06-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 04-06-03 08:13

Gismo wrote:
> kenn Hansen wrote:
>> Hej ....
>> Jeg har en Hobby 460 fra 1984 . Jeg trækker den med en P. 406 stc.
>> 1.8. Når camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm
>> forskel fra vejen og op til vogenens underkant.Hvordan får jeg den
"
>> hævet i bag ??? kan man sætte andre fjeder i ??? eller evt. større
>> dæk ???? Der er monteret 185 / 65 - 14 på idag og de er helt nye
>> !!!!! Jeg håber der er nogen der kan hjælpe ...
>>
>> Mvh.
>>
>> Kenn Hansen.
>
> Dit kugletryk kan være alt for højt?
> Hvad har du bag i bilen?
>
> Få peugeot til at kontrolere din støddæmper, hvis de er færdige så
> få gas støddæmpere monteret, peugeot kan hjælpe dig hvis du
fortæller
> om dit behov.
>
> Det med større dæk, det var en joke ikk'
>
> Gismo.

Hejsa

Jeg kender ikke din kombination eller normal mål på bilens højde over
vejbanen. Spørg Pegot og mål på et pr andre P du komme forbi. Kan gi
et hint.

I min alleførste bil - en Moris Minor stod det simpelthen i
Instruktionsbogen
Læsset og ulæsset højde i mm over vejbanen målt i skærmkanten så man
kunne bedømme om fjedrene var ved at være trætte. - Samtidig kunne man
ændre opspændingen ved at flytte en bolt i nogle huller på basen af
fjedrene - så dyrlægen også kunne komme ud over markvejene. Altså
løfte bilen et par tommerhvis der var behov for det.. Det var
dengang - Nu skal man vel ha en Citroen

Lån en vægt og kontroler kugletrykket - vi har brugt badevægten under
næsehjulet, men det rigtige må være den lille plastikvægt der ved tjek
kan sættes imellem hrog og træktøj.

Der kan selvfølgelig sættes hårdere fjedre i bilen og nye dæmpere vil
med garanti også opleves positivt. Dæmperne giver dog ikke større
højde, men er de dæmpere du har i i øjeblikket blevet slidte, dykker
bagenden i større bevægelser når i kører over kantsten eller bump så
krogen risikerer at gå i bund. Hårdere dæmpere giver mindre
bevægelser - men det er en jungle hvor der også findes dænpere der
tilpasser sig underlaget og kørestilen. Endelig fås der systemer der
inde fra kabinen kan regulere højden på bilen inde fra bilen. Biltema
er vist billigst hvis det har en model der passer til P

Spurgte engang om målene på min forrige Toyota og værkføren gloede
undrene. Det kunne da skaffes frem, men ??? Da jeg alligevel senere
skiftede støddæmpere fik jeg også nye fjeder, der i samråd med
værstedet blev valgt en tak op i stivhed. Resultat, en dejlig kontant
bil. Fjedrene kostede dengang ca. 500 kr. stk. og da jeg sidst
skiftede de fire dæmpere var der 3- 4000 for det. En billig
livsforsikring. Støddæmpere slides og det er en meget god ide at få
dem tjekket.

Men der er jo en last opgivelse for de enkelte bilmodeller og det er
måske en meget god ide at køre på en vognvægt inde i kører på ferie.
Jeg har et par gange været forbi grusgraven, genbrugspladsen eller
korn og foderstoffimaet, der var henrykte for en 6´pack for at gi mig
en vejeseddel. Ring evt til motorkontoret eller det lokale politi og
få et tips om vejemulighedder hvor i bor. Og læs så med alle personer
eller kend deres vægt nogenlunde. Kedelig sag at blive stoppet for
overvægt.

Endelig er der fikomdik løsningen når al det andet er i orden og den
stadig er for lav - til en enkelt lejlighed kunne du måske sætte
hjælpe -. gummiklodser i de bagerste spralfjedrene. P har ikke
hestevognsfjedre - vel.? de fås f. eks lydæmpercentralen biltema osv.
Fikomdik fordi de, hvis de falder ud efterlader bilen med de gamle
køreegenskaber og de var måske ikke helt optimale til lasten.
En ven på 150 kg og en mindre bil har dog kørt med et sæt i et år uden
problemer. jeg tjekker dem en gang i mellem. de bliver lidt gnavede
af at sidde i klemme - men så må han ha et par nye - 25 kr. stk.
Men snak nu med P først.

mvh sten








Jørgen L. (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 04-06-03 09:38


> Endelig er der fikomdik løsningen når al det andet er i orden og den
> stadig er for lav - til en enkelt lejlighed kunne du måske sætte
> hjælpe -. gummiklodser i de bagerste spralfjedrene. P har ikke
> hestevognsfjedre - vel.? de fås f. eks lydæmpercentralen biltema osv.
> Fikomdik fordi de, hvis de falder ud efterlader bilen med de gamle
> køreegenskaber og de var måske ikke helt optimale til lasten.
> En ven på 150 kg og en mindre bil har dog kørt med et sæt i et år uden
> problemer. jeg tjekker dem en gang i mellem. de bliver lidt gnavede
> af at sidde i klemme - men så må han ha et par nye - 25 kr. stk.
> Men snak nu med P først.

Hej Steen.

Det er en farlig løsning og samtidig ulovligt, at indsætte gummiklodser.
Grunden er at fjedrerne bliver bukket rundt om disse gummiklodser og derved
er chancen for at de knækker.
Det er ikke sjovt at knække en fjeder i fart.

Hilsen Jørgen



sogs (04-06-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 04-06-03 14:00

Jørgen L. wrote:

>
> Hej Steen.
>
> Det er en farlig løsning og samtidig ulovligt, at indsætte
> gummiklodser. Grunden er at fjedrene bliver bukket rundt om disse
> gummiklodser og derved er chancen for at de knækker.
> Det er ikke sjovt at knække en fjeder i fart.
>
> Hilsen Jørgen

Hej Jørgen

Aha - Vi vil ikke ha knækkede fjedre - selvfølgelig - jeg vidste godt
at man ikke kan li dem til syn - men ligefrem knække fjederen ? syns
bare at det var en fikomdik fordi man aldrig helt kan være sikker på
at de sidder rigtigt i et sysem i bevægelse. Men, ved egentlig ikke
hvorfor de sælges når de er ulovlige og farlige som du oplyser. Det
er også ekstra belastning med en cv på krogen og ud fra din oplysning
skal man ikke ta chancer...

Tak for rettelse til mit dårlige råd.

Faren var også at man sprang al
det andet over og bare kørte med g klodser - og det var ikke tanken.
Nye støddæmpere og evt. et par bagfjedre er ofte en mirakelkur og jeg
har aldrig oplevet nogen der ikke har mærket en markant forbedring -
hvilket betyder at udskiftningen skulle være foretaget tidligere...

mvh sten






Carsten Stage (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 03-06-03 22:50

kenn Hansen wrote:

> ...Når camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm
> forskel fra vejen og op til vogenens underkant.

Start med at kontrollere om bådr træk og krog har den rette højde. Uden at
have chekket igen mener jeg at det skal være 350 mm +- ikke ret meget.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage


Jørgen L. (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 04-06-03 09:45

> Hej ....
> Jeg har en Hobby 460 fra 1984 . Jeg trækker den med en P. 406 stc. 1.8.
Når
> camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm forskel fra vejen
og
> op til vogenens underkant.Hvordan får jeg den " hævet i bag ??? kan man
> sætte andre fjeder i ??? eller evt. større dæk ???? Der er monteret 185 /
> 65 - 14 på idag og de er helt nye !!!!! Jeg håber der er nogen der kan
> hjælpe ...

Hej Kenn.

Det er ikke dine dæk der skal skiftes.

Start med at måle højden på din cv træk når den står vandret.
Dette burde også være højden på trækket på bilen når den er belastet med cv.

der er 2 løsninger
1. få monteret nye lastefjedre og nye støddæmpere når nu du er i gang, gerne
sportsstøddempere da din bil har en lang bagende fra hjul til træk.
2. monter hjælpe fjedre af typen MAD (ethver værksted og reservedele firma
kender dem)

Jeg ville klart vælge nr. 1 det har jeg selv gjort på min Carina, en helt
anden bil at kører med.

Hilsen Jørgen




Jørgen Kjøller Peder~ (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Kjøller Peder~


Dato : 04-06-03 15:25

Hej Kenn

Jeg har også en Pougeot 406 stc og en Hobby campingvogn.

Bilen er monteret med en aftagelig trækkrog af mærket Monoflex og
kuglehøjden på den er for lav ! (på tidligere biler var kuglehøjden ca . 5
cm højere) !

Jeg har naurligvis forhørt mig hos bilforhandleren, hvad en udskiftning til
en 5 cm højere trækkrog koster. Det burde jo være nemt da den er aftagelig
og hedder Monoflex ???

Den koster såmænd lige så meget som et helt nyt anhængertræk, ca 2000 kr
fra Monoflex !!

Det kan man kalde god service.

Jeg håber ikke du har samme trækkrog.

Mvh.

Jørgen




"kenn Hansen" <kenn.hansen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3edd00b0$0$5179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej ....
> Jeg har en Hobby 460 fra 1984 . Jeg trækker den med en P. 406 stc. 1.8.
Når
> camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm forskel fra vejen
og
> op til vogenens underkant.Hvordan får jeg den " hævet i bag ??? kan man
> sætte andre fjeder i ??? eller evt. større dæk ???? Der er monteret 185 /
> 65 - 14 på idag og de er helt nye !!!!! Jeg håber der er nogen der kan
> hjælpe ...
>
> Mvh.
>
> Kenn Hansen.
>
>
>



kenn Hansen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : kenn Hansen


Dato : 04-06-03 20:30

Hov jeg skal lige slå fast , at det er ikke bilen der er for lav , men
derimod min cv der er for lav i bag , så der er trækkrogen der skal længere
ned eller cv der skal hæves .... sorry hvis der er blevet skabt tvivl omdet
..

mvh.

eknn
"kenn Hansen" <kenn.hansen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3edd00b0$0$5179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej ....
> Jeg har en Hobby 460 fra 1984 . Jeg trækker den med en P. 406 stc. 1.8.
Når
> camopingvognen er hægtet på bilen , så er der ca. 15 cm forskel fra vejen
og
> op til vogenens underkant.Hvordan får jeg den " hævet i bag ??? kan man
> sætte andre fjeder i ??? eller evt. større dæk ???? Der er monteret 185 /
> 65 - 14 på idag og de er helt nye !!!!! Jeg håber der er nogen der kan
> hjælpe ...
>
> Mvh.
>
> Kenn Hansen.
>
>
>



John Klingenberg (04-06-2003)
Kommentar
Fra : John Klingenberg


Dato : 04-06-03 21:57

Jeg havde selv en 406 med aftagelig krog, og den var også alt for
høj til min CV, den skrabede på flere gange.
Jeg havde planer om at hæve trækket på min CV med noget kraftigt
profil jern, men fik det jo aldrig gjort.
Skiftede til nyere CV med meget højere bagende. !! :)(Det var godt
nok ikke grunden)

--
Mvh
john


Jesper Hedegaard (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 04-06-03 22:01


"kenn Hansen" <kenn.hansen@mail.dk> wrote in message
news:3ede48d4$0$5173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hov jeg skal lige slå fast , at det er ikke bilen der er for lav , men
> derimod min cv der er for lav i bag , så der er trækkrogen der skal
længere
> ned eller cv der skal hæves .... sorry hvis der er blevet skabt tvivl
omdet
> .
Ja - så er det vist lettest med større hjul. En gummi-torsions aksel er vist
ikke just let at hæve/sænke. Så skal den da være noget mere sindrigt
konstrueret end gennemsnittet af alnmindelige trailere. Der er man vel
egentligt nødt til at skære trailer-armene af akselen og svejse dem på igen
i en ny vinkel....absolut et prjoekt for specialister!
Men vist ikke helt ukendt i nogle kredse; bland VW-bobble-tlihængere er der
nogle, der leger med vil og voldsom ombygning. Da dens forhjuls-ophæng
minder noget om det, vi bruger på cv'ere kan der måske læres noget. De
bruger også det trick med at flytte på trailer-armene til forhjulene - men
for at sænke forvognen !
Men jeg kan ikke lige huske detaljer fra den artikel jeg så - og jeg vil
heller ikke love at du kan bruge metoden !
Og en ny aksel er vist en overdrevet løsning - rent økonomisk !


Altså: studere fælgenes boltmønster, berdde og indpresning og så igang med
at lede efter nogle med sammen mål - bare størrer.
Eller - et lidt la-la alternartiv - montere nogle højere dæk. Altså
100-profil i stedet for de 70 eller 80 profil, der formodentligt sidder på
vognen nu. Men det kan let gå ud over stabiliteten !

-----------------------------
Mvh
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste