naboens træ!!
Fra : HH

Dato : 03-06-03 18:03

Vi er havnet i en kedelig situation. i forbindelse med kraftig udtyndning på
vores sommerhusgrund - har vi ikke været opmærksomme på at skelpælen.
Desværre er vi kommet til at fælde et træ i umiddelbar nærhed af skelpælen.
Udover træet er der fældet en del buskads som står inde på vores grund.

Da vi godt kan se at det nok ikke var så smart og måske vores fejl, er vi
selvfølgelig indstillet på at gøre skaden god igen, ved at finde en løsning.
Desværre er naboen ligefremt fjendtlig og absolut ikke interesseret i nogen
rolig løsning fundet i dialog - men vil kun gå rettens vej.

Vi vil selvfølgelig gøre næsten alt for at rette skaden og naboen igen vil
bare hilse når vi ferierer den i sommerhuset og dermed bevare et godt miljø
Jf. naboens udsagn var det pågældende træ ca. 3 meter højt, men er kraftigt
skåret ned af dem selv, - så sådan et skal vi bare finde og sætte lige
nøjagtig hvor det gamle stod. Et sådan træ vil jo koste en stor sum penge.

Vil man skelne til at en evt. sagsøger ikke har taget imod en håndsrækning
med et rimeligt tilbud om udbedring, i tilfælde af, at det kommer til en
retssag og sagens omkostninger skal fordeles. Dette ligeledes i tilfælde af
en hegnssynsforretning.

Hvorledes er erstatningskravet med træet - kan vi juridisk forpligtes til at
ofre et enormt stort beløb - set i forhold til den værdi et træ i et
sommerhus - tilmed ved indkørslen kan have?? er der begrænsninger for hvad
man kan kræve selvom vi nok har fældet et træ som står tæt på skellet??

Jeg tillader mig at takke for hjælpen på forhånd

MVH

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-03 18:13

HH skrev:

> [...]
>vores sommerhusgrund - har vi ikke været opmærksomme på at skelpælen.
>Desværre er vi kommet til at fælde et træ i umiddelbar nærhed af skelpælen.

Hvilken side af skellet stod det på?

--
Bertel

Fra : HH

Dato : 03-06-03 18:15

> Hvilken side af skellet stod det på?

Da vi kun har en skelpæl - og et stengærde at gå efter - må bi nok indrømme
at den står med overvægt på naboens grund - hvilket vi absolut ikke vil
benægte - så det er ikke skyldsspørgsmålet vi er i tvivl om.

MVH

Henrik

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-06-03 18:20

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvilken side af skellet stod det på?

Det var da et mærkeligt spørgsmål. Hvis det stod på egen side af skellet,
var der da ikke noget problem.

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-06-03 18:27

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev:

> Det var da et mærkeligt spørgsmål. Hvis det stod på egen side af
> skellet, var der da ikke noget problem.

Netop derfor var det et yderst relevant spørghsmål.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-06-03 18:44

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Netop derfor var det et yderst relevant spørghsmål.

Overhovedet ikke. Det tyder på at manden ikke læser det, han svarer på. Og
det gør du tilsyneladende heller ikke.
Subject hedder "naboens træ". Tror du det står på din grund?

mvh
Preben

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-06-03 18:46

Preben Andersen pran@privat.dk skrev dette:

> Overhovedet ikke. Det tyder på at manden ikke læser det, han svarer
> på. Og det gør du tilsyneladende heller ikke.
> Subject hedder "naboens træ". Tror du det står på din grund?

Noget tyder jo rent faktisk på at det står sådan nogelunde cirka i
skellet!

A/B Ulrikkenborg - http://ulrikkenborg.dk
Andreas Falck
formand

Fra : HH

Dato : 03-06-03 18:50

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> Noget tyder jo rent faktisk på at det står sådan nogelunde cirka i
> skellet!

Nemlig!! jeg beklager at mit indlæg har skabt anledning til forvirring. det
er også lidt dårligt skrevet. Vi laver et nyt udgangspunkt. Jeg er ikke i
tvivl om at jeg har skylden for at naboens træ er fældet inde på hans grund
da det nok stod ca. 10-15 cm fra skelpælen. Skyldspørgsmålet spørges der
ikke til det er erstatningen og evt. bortfald af betaling af sagens
omkostninger.

MVH

Henrik

Fra : Peter G C

Dato : 03-06-03 18:59

In news:3edce03c$0$13250$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
HH <hansehen@mail.tele.dkFJERN> typed:

[klip]

> [...]
> fra skelpælen. Skyldspørgsmålet spørges der ikke til det er
> erstatningen og evt. bortfald af betaling af sagens omkostninger.

Betal hvad I synes der rimelig til sagens afgørelse. Få en kvittering. Det
vil afspejle sig i omkostningsafgørelsen, hvis sagen kommer for retten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Frederiksen

Dato : 03-06-03 19:14

> [...]
> skåret ned af dem selv, - så sådan et skal vi bare finde og sætte lige
> nøjagtig hvor det gamle stod. Et sådan træ vil jo koste en stor sum penge.

Ikke nødvendigvis. Du kan få en røn her hos mig i den størrelse mod selv at
grave den op. Har også et par andre af ubestemmelig herkomst. Midtsjælland.
Et 1½ m højt træ fås for ca 150 kr, lidt afhængig af hvad det er for et, og
det bliver jo hurtigt 3 meter

Måske kunne det være en løsning?

Mvh Maria

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 03-06-03 20:09

"Frederiksen" == Frederiksen <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...]

> Et 1½ m højt træ fås for ca 150 kr, lidt afhængig af hvad det er for et, og

Jeg vil da gerne bidrage til det gode initiativ

Østhimmerland, alle slags kirkegårdsplanter[1], fyr og eg og blandet løvskov.

[1] Vi har en skov med kirkegården som nærmeste nabo.
--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Ole

Dato : 03-06-03 22:49

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Østhimmerland, alle slags kirkegårdsplanter[1], fyr og eg og blandet løvskov.
>
> [1] Vi har en skov med kirkegården som nærmeste nabo.

Kirkegårdsplanter SKAL blive på deres plads der og hører ikke hjemme på en sommerhusgrund
eller Whiskybæltgrund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-06-03 23:31

"HH" <hansehen@mail.tele.dkFJERN> skrev Tue, 3 Jun 2003 19:02:58 +0200

> [...]
>skåret ned af dem selv, - så sådan et skal vi bare finde og sætte lige
>nøjagtig hvor det gamle stod. Et sådan træ vil jo koste en stor sum penge.

Udover alle de andre råd du har fået, så vil jeg altså lige gøre
opmærksom på at et tre meter højt træ bestemt ikke behøver at koste en
formue.

Hvis det er almindelige sorter som bøg, eg, elm (Gud forbyde det),
ahorn, birk, eller lignende er det nærmere nogle få hundrede kroner vi
snakker om.

Spørgsmålet er vel nærmere om din nabo overhovedet er interesseret i at
få et tilsvarende træ plantet, eller om han bare er blevet godt og
grundig sur over at du har fældet hans træ.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 21:18

HH wrote:
> Dette ligeledes i tilfælde af
> en hegnssynsforretning.

Snak med din lokale tekniske forvaltning, de kan oplyse dig om
den lokale hegnssynsformands tlf,
der får du langt bedre oplysninger end her.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.