"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB02C7DD.1CFB0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "TGD" skrev:
>
> > Klagevejledningen er at finde på
www.sbi.dk regn ikke med et sagligt
svar,
> > deres afgørelser mangler enhver form for dokumentation i form af
lovtekst
> > eller andet.
>
> Hvis det er tilfældet, så må de jo prøve igen, til de opfylder kravene i
> forvaltningsloven:
Her er svar på en klage til dem, jeg mener ikke deres svar er fyldstgørende,
envidere er de ligeglade med at jeg klager over flere ting.
1) Det kapitel de henviser til på synsattesten er forkert, der intet det
kapitel der retfærdiggøre at bilen dumper.
2) Jeg mener ikke at der findes nogle § der omhandler lysende SRS lamper.
3) SBI omtaler hele tiden SRS lampen som værende en airbag lampe, SRS lampen
dækker over alt SRS udstyr, Airbag, Seleforstremmer etc.
4) Der var på intet tidspunkt tale om en fejl i airbag systemet eller SRS.
5) Bilen er 2 gange før blevet synet med SRS lampen lysende.
Her er deres svar på klagen, er der nogle sagkyndig som kan vurdere om
svaret lever op til forvaltningsloven § 24.
NB! Læg mærke til deres fejlopfattelse af SRS lampen, denne kalder de
airbag?
------------------------------
Med henvisning til nedenstående klage over synsresultatet for SAAB 900, reg.
nr. XX XX XXX, kan vi herved oplyse følgende:
Det er korrekt, at der ikke i Detailforskrifter for Køretøjer er anført
krav om airbag i denne bil.
Imidlertid vil en lysende (eller blinkende) kontrollampe for airbag ved syn
skulle opfattes som en fejl ved køretøjet. Konstateres det ved syn, at
kontrollampen for en monteret airbag lyser konstant eller blinker, skal
synsmedarbejderen anføre det som en fejl og benytte synsresultatet: "Ikke
godkendt", og med mulighed for omsyn.
Denne retningslinie fremgår af Vejledning for Statens Bilinspektion, afsnit
14.03 om synets gennemførelse, side 13, "Indre indretning, udsyn, særligt
udstyr mv.", hvor der for Airbag er anført et "x" i søjlen under "O" og kun
her. I samme afsnit, side 8, angives betydningen af "O" = fejl, der i sig
selv normalt bør medføre synsresultatet "Køretøjet er ikke godkendt", men
med tilladelse til omstilling.
De kan læse mere om synets gennemførelse på Færdselsstyrelsen's hjemmeside:
www.fstyr.dk, under Regler for køretøjer, i "Vejledning for SBI", hvor der
angives en række eksempler på synsafgørelser ud fra givne fejl.
Færdselsstyrelsen er regeludstedende myndighed på området og udgiver
Vejledning for Statens Bilinspektion, der er en fortolket udgave af gældende
bestemmelser for køretøjer her i landet.
I denne klagesag har synsmedarbejderen kun kunnet vælge synsresultatet "
Ikke godkendt", idet der ikke forekommer et "x" i rubrikken "P", der svarer
til synsresultatet "Køretøjet er betinget godkendt".
Deres klage over synets resultat kan derfor ikke imødekommes.
Denne afgørelse kan inden for 4 uger fra dato indklages for:
Færdselsstyrelsen,
Adelgade 13,
1304 København K.
Supplerende kan vi oplyse, at der er adskillige fortilfælde med
synsresultater tilsvarende som for denne sag for udstyr, der ikke er krævet
på det pågældende køretøj. F. ex. er adskillige biler forsynet med
blokeringsfri bremser (ABS), selv om udstyret ikke er krævet på de
pågældende biler. En lysende kontrollampe for ABS-funktionen vil tilsvarende
betyde at køretøjet ikke kan godkendes ved syn ("x" i kolonne "O" i afsnit
14.03), idet man ved syn ikke kan afgøre, om bremsernes normale funktion
eller virkning er berørt af et ikke korrekt virkende ABS-system. Flere
ABS-systemer vil ved fejlfunktion medføre, at kun en del af bilens normale
bremsepræstation kan opnås.
Airbags indgår på visse biler som en del af kollisionssikringen og kan
derfor ved fejlfunktion berøre bilens oprindelige godkendelse og formindske
bilens passagerbeskyttelse i tilfælde af kollision.
I tilfælde som ovenstående vil det ved syn kunne accepteres, at det
ikke-krævede udstyr fjernes, enten fuldstændigt eller så væsentlige dele
heraf, at det ikke med rimelighed kan genetableres, dog altid forudsat at
fabrikanten eller dennes repræsentant her i landet skriftligt erklærer, at
det ikke-krævede udstyr kan tages ud af drift uden indflydelse på bilens
funktion i øvrigt (bremsepræstation og kollisionssikkerhed som eksempler).
Med venlig hilsen,
Leif Lorenzen
teknisk chef