Børnevenlig kage uden æg og nødder?
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 03-06-03 11:47

Hej,

jeg skal holde fødselsdag for min datter (8 år) på torsdag, og een fra
klasse er allergisk overfor nødder og æg.

Hvad skal jeg dog bage til ham? (eller dem alle)

Forslag modtages meget gerne.

kh
--
Anne Lise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-06-03 12:01

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> writes:

> jeg skal holde fødselsdag for min datter (8 år) på torsdag, og een fra
> klasse er allergisk overfor nødder og æg.
>
> Hvad skal jeg dog bage til ham? (eller dem alle)

Hvad med kanelsnegle? Hvis der bare skal et enkelt æg i din opskrift,
så erstat det med en deciliter vand og en spiseskefuld eddike.

Eller små boller dekoreret med glasur.
Eller gammeldags æblekage.
Eller, det bedste af det bedste til en fødselsdag: En brunsviger.

Opskrift på brunsviger:
Dej:
½ l mælk
½ pund margarine
50 g gær
700 g mel
salt

Snask:
½ pund margarine
1 pund mørk farin
kanel

Dejen laves som en almindelig gærdej, hæver til dobbelt størrelse.
Ingredienserne til fyldet smeltes i en gryde. Dejen fordeles i en stor
bradepande og der prikkes fordybninger i den med knoerne. Snasket
fordeles på dejen. Bages ca. 20 minutter ved 200°C.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Padmé Amidala

Dato : 03-06-03 15:08

Hvis det skal være en rigtig brunsviger, så skal margarinen erstattes af
smør (dvs. heller ikke noget kærgården eller bakkedal, men lurpak smør)

VH
Padmé Amidala

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-06-03 18:07

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> writes:

> Hvis det skal være en rigtig brunsviger, så skal margarinen erstattes af
> smør (dvs. heller ikke noget kærgården eller bakkedal, men lurpak smør)

Igen en definitionssag. Jeg vil hellere undvære kage end at få noget
med smør. Så for mig er en rigtig brunsviger bagt med margarine.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-06-03 12:03

Anne Lise Kirk Jensen skrev:

> Jeg skal holde fødselsdag for min datter (8 år) på torsdag,
> og een fra klasse er allergisk overfor nødder og æg.
>
> Hvad skal jeg dog bage til ham? (eller dem alle)

Der er hverken æg eller nødder i en brunsviger.

Småkager burde heller ikke være noget problem.

Kanelsnegle.

// Klaus

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 03-06-03 12:11

tak for hurtige svar til Klaus og Trine - - jeg kunne slet ikke komme i
tanke om noget som helst

mvh
anne lise

Fra : Nette

Dato : 03-06-03 23:05

"Anne Lise Kirk Jensen" skrev i en meddelelse
> tak for hurtige svar til Klaus og Trine - - jeg kunne slet ikke komme i
> tanke om noget som helst

Der findes nu også skærekager, hvor der kun lige skal et par enkelte æg i,
og deri kan de godt erstattes f.eks. af A38 eller creme fraiche.

Nette

Fra : Rømer

Dato : 03-06-03 13:21

Se evt svarene på "bradepandekage" fra i går - der er en opskrift på en
kanelkage uden æg - den smager herligt.
Der står godt nok, at der skal æg i glasuren, men det kan du bare undlade.