Kronvildt
Fra : Kennard Beyer

Dato : 03-06-03 07:54

Hvem vil gi` et korrekt svar på følgende, ( ikke hvilken betegnelse der
anvendes på bestemte egne, eller hvad vi hver især syntes passende, men en
på dansk sproglig korrekt betegnelse ).

Når vi taler kronvildt, hedder det så STANGHJORT eller SPIDSHJORT når der er
tale om hjorte med kun en
stang/spids ?
Forholder det sig anderledes når det er Dåvildt eller Sika ?

Der står ikke kontanter på spil men æren er jo heller ikke at kimse af !!!

Mange hilsner Kennard Beyer, Fole

Fra : Per, Odense

Dato : 03-06-03 19:35

"Kennard Beyer" <kennard@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Forholder det sig anderledes når det er Dåvildt eller Sika ?
>
> Der står ikke kontanter på spil men æren er jo heller ikke at kimse af !!!

Hej
I følge "Politikens Jagtbog", er det første gevir, som vokser frem i 10
måneders alderen, altid to ugrenede spidser - betegnes "spidshjort".
Det næste gevir, normalt 6-8 ender (3-4 på hver stang), betegnes
"stanghjort".

De samme betegnelser bruges ved dåvildt, altså "spidshjort", når det er de
to ugrenede spidser, og "stanghjort" når der er (som regel) to sprosser på
hver stang, der ender gaffeldelt.

PS. Jeg går ud fra at du ikke tænker på hjorte med kun én stang i panden,
som ved råvildt kaldes en "munk". (Iflg. Henning Kørvel, betegnelse for buk
der ikke er i stand til at sætte op, eller kun får én stang.)

MVH Per, Odense

Fra : Kennard Beyer

Dato : 03-06-03 22:04

Tak til Per, mvh Kennard

Fra : Finn Toft

Dato : 14-06-03 17:39

Hej du!!
Det hedder en spidshjort for en hjort med 2 pløkker i panden, det samme for
då og sikahjort, stanghjort betegnelsen er for dåhjort der endnu ikke er
blevet halvskuffel.
Mvh René Toft