Græsk Musakka
Fra : B. Nielsen

Dato : 02-06-03 07:29

Hejsa

Jeg var til en fest i lørdags hvor vi fik en kanon musakka, (hade aldrig
smagt det før)

Så derfor er der nogen der ligger inde med en kanon opskrift, og evt.
hvilken ost de
putter oven på, da det jeg plejer at bruge til lagsane (?) og pizza bliver
helt hårdt og tørt.
(jeg plejer at bruge reven mozarella, det fra en pose)

På forhånd tak.

Marlene =|

Fra : kim rasmussen

Dato : 02-06-03 08:59

hej Marlene
Her er en kanon opskrift på Moussaka:

3 Auberginer
500 g hakket okse- eller lammekød
500 g modne tomater
Hakket persille
2 fed hakket hvidløg
2 dl hvidvin
Olivenolie
2 skiver franskbrød
1 dl revet ost
Salt, Peber og Oregano

Sauce
2 spsk smør
3 spsk mel
Mælk
Salt, Peber og revet muskat

Tilberedning
Auberginer
Skær auberginerne i tynde skiver. Salt dem og lad dem hvile.
Skyl og vrid skiverne fri for salt. Smør dem med olivenolie og rist dem i
ovnen på 200 grader til de er sprøde.

Kødsauce

Skold, flå og hak tomaterne. Brun hvidløg og det hakkede kød i
olivenolie, rør konstant så kødet ikke klumper. Hæld hvidvin ved, kog op og
tilsæt hakkede tomater, salt, peber og persille. Lad kødblandingen simre
over svag varme til væden er fordampet, rør af og til i gryden.

Bechamel Sauce

Smelt smør til saucen, rør mel i og lad det syde uden at brune.
Spæd med varm mælk lidt ad gangen og kog op under omrøring mellem hver
tilsætning. Når saucen er passende jævn, koges den 5 min. under omrøring og
smages til med krydderier.

Tilberedning

Læg halvdelen af aubergineskiverne i et smurt ovnfast fad. Rør
halvdelen af brødkrummerne og halvdelen af den revne ost i kødsaucen og bred
det ud over aubergineskiverne i et jævnt lag. Dæk med resten af auberginerne
og hæld bechamel-saucen over. Drys resten af brødkrummerne og osten på
overfladen, dryp med smeltet smør og bag retten ca. 35 min. ved 200-210
grader. Servér direkte fra ovnen

Kim Rasmussen

begin 666 transparent.gif
K1TE&.#EA`0`!`/ ``````/___R'Y! $```$`+ `````!``$```("3 $`.P``
`
end

Fra : Stefan Garvig

Dato : 04-06-03 03:02

> Her er en kanon opskrift på Moussaka:
>

> 3 Auberginer
> 500 g hakket okse- eller lammekød
> 500 g modne tomater

<SNIP>

Prøv også med Squash i stedet for auberginer. Det giver også en himmelsk
Moussaka.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
For direct reply only:

Fra : Lene

Dato : 05-06-03 14:55

> [...]
> helt hårdt og tørt.
> (jeg plejer at bruge reven mozarella, det fra en pose)

Det er velkendt, at den danske revne mozzarella på pose er et skodprodukt,
der har meget lidt med mozzarella at gøre. Brug i stedet den udenlandske og
ferske (fx Galbani), som man selv kan rive -det er usammenligneligt meget
bedre og efterhånden ikke meget dyrere (er ofte på tilbud).
Mvh
Casper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-03 18:36

"Lene" <lsh@oncable.dk> wrote in message

> Det er velkendt, at den danske revne mozzarella på pose er et skodprodukt,

Enig - jeg foretrækker langt at man kalder produktet for pizzaost eller
gratineringsost el.lign.

> [...]
> ferske (fx Galbani), som man selv kan rive -det er usammenligneligt meget
> bedre og efterhånden ikke meget dyrere (er ofte på tilbud).

Prøv en /rigtig/ mozzarella en gang - dvs. en, der er lavet på bøffelmælk
(bufalo på it.).
Galbani er i den sammenhæng kun et billigt industriprodukt, som man i
Italien får smidt i nakken til meget lave priser (svjh noget med en 2-3-4 kr
for en lille pakke med et par kugler).

vh
Jan

Fra : Lene

Dato : 06-06-03 22:34

> [...]
> Galbani er i den sammenhæng kun et billigt industriprodukt, som man i
> Italien får smidt i nakken til meget lave priser (svjh noget med en 2-3-4

Hej Jan
Galbani er et udmærket (industri)produkt, men man kan altid bevæge sig opad
i kvalitet, fx til rigtig bøffelmælksmozzarella. Nu var trådens udgangspunkt
det helt elendige revne produkt, og derfor syntes jeg, at man skulle nøjes
med et trit af gangen og anbefale et nemt tilgængeligt produkt, som immervæk
er en del bedre.
Mvh
Casper

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-06-03 18:57

Jan Bøgh skrev:

> Prøv en /rigtig/ mozzarella en gang - dvs. en, der er lavet på bøffelmælk
> (bufalo på it.).

Hvor kan en sådan mozzarella købes her i landet og findes der en
udgave lavet af økologisk mælk?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-03 19:47

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> wrote in message

> Hvor kan en sådan mozzarella købes her i landet og findes der en
> udgave lavet af økologisk mælk?

http://www.troeffelhuset.dk/Html/Produkter/Oste.htm
http://www.jersey.dk/p9.asp#Mejeriprodukter

Ved det ikke - sidst jeg købte, var det i Napoli

vh
Jan