Johanne Christensdatter gift 2.11.1788 med~
Fra : Ole Munk

Dato : 01-06-03 23:10

Jeg har et problem med ovenstående Johanne

Jeg kigger p.t. i:
Sæbygaard Skifteprotokoller 1719-1850
(skifteuddrag af Jens E. Caspersen)
udgivet af Bangsbo Museum & Arkivs forlag

her finder jeg først skifter efter Niels Thomasen

01.06.1792 Niels Thomsen ad den 4. part af Kragelund
Johanne Christensdatter
Arvinger enken og datter Maren Nielsdatter 1½ år
[formyndere?] Thomas Nielsen i Knæverhede og dennes svigersøn Jens Jensen i
Graverhuset

derefter skiftet efter Johanne?

30.11.1792 enken Johanne Christensdatter i Kragelund
enke efter sal. Niels Thomsen se 01.06.1792
arvinger
datteren Maren Nielsdatter 2 år
datteren Kirsten Nielsdatter nogle få uger gammel [hun er født 4.11.1792]

og et skifte mere efter samme Johanne??????

29.02.1832 Johanne Christensdatter i Kragelund i Volstrup sogn
Mads Olesen
Arvinger, enkemanden og børn:
af 1. ægteskab med, Niels Thomsen se skiftet side 43
01.06.1792 folio 46
Maren Nielsdatter gift med gårdmand Christen Jensen, Holdensgaard i
Albech sogn
Kirsten Nielsdatter ugift
af 3. ægteskab: Med Lorents Lorentsen (det må da være Lorents Sørensen?)
jævnfør skiftet side 57. 19.03.1807
Hans Lorentsen 33 år
Kirsten Lorentsen gift med gårdfæster Jens Laursen i Sæby

Folketællingen 1801:
Kragelund
Lorens Lorensen Husbonde 44 Gift 1 Gårdbeboer
Johanne Christensdatter Hans kone 41 Gift 2
Maren Nielsdatter Hendes barn 10 Ugift
Kirsten Nielsdatter Hendes barn 8 Ugift
Hans Lorensen Deres søn 2 Ugift
Niels Thomsen Tjenestekarl 21 Ugift

Jeg sidder desværre ikke med kirkebogen for Volstrup for denne periode eller
den rigtige skifteprotokol, så derfor:

Er der nogen, der kender ovennævnte familier og kan kaste lidt lys over
mysteriet - eller kan finde ud af der ved opslag i KB eller skifteprotokol?

Kan man forestille sig, at skiftet 30.11.1792 i virkeligheden er skifter
efter hendes 1. mand, der har været udsat indtil hun har født barn nummer 2?
Hun kan selvfølgelig også være død efter barn nr. 2, men så fatter jeg ikke
riftigt skiftet 29.02.1832.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk