Fjernhandel og ordrebekræftigelse
Fra : Claus P.

Dato : 01-06-03 21:33

Hej

Jeg har bemærket at flere edb forhandlere på nettet, gør meget
opmærksom på at den "ordrebekræftigelse" man før fik ved
bestilling og betaling, ikke er en rigtig ordrebekræftigelse, men
istedet en oversigt over de oplysninger der indgår i købet.

Jeg formoder at det er for at undgå at komme til at hænge på
en for lav pris, men det er da et problem hvis man ikke kan
regne med prisen ved betalingen.

Er der nogen som ved om det er lovligt at fraskrive sig ansvaret?

MVH
Claus Plougmann

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-06-03 09:05

"Claus P." <clausplougmann@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> regne med prisen ved betalingen.
>
> Er der nogen som ved om det er lovligt at fraskrive sig ansvaret?

I princippet kan man jo aftale hvad som helst, men der er visse lovmæssige
begrænsinger.
For net-handel gælder 'Dørsalgs-loven' (Lov om visse Forbrugeraftaler), og
her står (bla.):

§ 11. Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren
oplysning om

1) den erhvervsdrivendes navn og adresse,

2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,

3) prisen for varen eller tjenesteydelsen, inklusive moms og alle andre
afgifter,

4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen samt om en
eventuel uopsigelighedsperiode,

5) eventuelle leveringsomkostninger,

6) eventuel fortrydelsesret efter denne lov,

7) det beløb, forbrugeren skal betale for at bruge den pågældende
kommunikationsteknik, hvis beløbet ikke beregnes efter grundtaksten, og

8) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller
tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.

Det følger ganske af sig selv af punkt 3) at prisen herefter ligger fast
(som jeg læser det ihvertfald).

Det vil i øvrigt også være i strid med PBS' regler om kortbetaling, hvis
prisen ændres efter kundens accept af prisen (og betalingen altså sker med
kort...).

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 17:17

In news:3edb04fa$0$24650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Per Christoffersen <pc@snydcomonto.dk> typed:

[klip]

> I princippet kan man jo aftale hvad som helst, men der er visse
> lovmæssige begrænsinger.
> For net-handel gælder 'Dørsalgs-loven' (Lov om visse
> Forbrugeraftaler), og her står (bla.):

Se også:
http://www.advokatgruppen.dk/dansk/diverse/nyhedsbreve/apr03e-handel.htm

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-06-03 09:42

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> In news:3edb04fa$0$24650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]

Hvordan skal man egentlig tolke begrebet 'tjenesteyder'?
Det er klart, at tjenesteyderen er den der står bag et website med
kommercielt sigte, men det er ikke helt skåret ud i pap (for mig i hvert
fald...) om de krav, der er i loven til en tjeneste ved indgåelse af
aftaler, også dækker for salg af andet end 'tjenesteydelser' (i lovens
forstand).

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-06-03 15:59

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk>

> Hvordan skal man egentlig tolke begrebet 'tjenesteyder'?

Meget bredt. Jeg vil tro at enhver jeg betaler for at gøre noget (hvor
"noget" ikke er at overdrage mig ejendomsretten til en rørlig
genstand) er "tjenesteyder" overfor mig.

> men det er ikke helt skåret ud i pap (for mig i hvert fald...) om de
> krav, der er i loven til en tjeneste ved indgåelse af aftaler, også
> dækker for salg af andet end 'tjenesteydelser' (i lovens forstand).

Hvis der er en aftale at indgå vil der (ihvertfald i min
begrebsverden) enten være tale om et salg eller en tjenesteydelse.

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a