Cybercity - Tele2: teknikerbesøg?
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-03 20:43

Hej

Jeg er pt kunder hos TDC og sådan set tilfreds, men bliver jo lokket af de
aktuelle tilbud fra især Tele2. Der er dog en ting jeg ikke helt forstår:

Ved Cybercity, som jeg også kigger lidt på pga. god omtale, SKAL jeg have en
TDC tekniker ud, endda selvom jeg HAR ADSL i forvejen. Hos Tele2 derimod kan
jeg intet se i den retning - er der forskel og hvorfor? Jeg vil ikke rende
ind i en 'skjult' omkostning hvis jeg skifter til Tele2, men forstår bare
ikke hvorfor der hos Cybercity SKAL en tekniker ud.

:) Peter

Fra : Ole :-\)

Dato : 01-06-03 21:19

Peter Christensen skrev news:3eda572e$0$13179$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
> [...]
> ind i en 'skjult' omkostning hvis jeg skifter til Tele2, men forstår bare
> ikke hvorfor der hos Cybercity SKAL en tekniker ud.

Cyber Citys løsning er en kvalitetesløsning hvor de bruger deres eget
kobber, hvor Tele2 blot bruger den telefonlinie som TDC har der i forvejen.

Spøgsmålet hører overraskende hjemme i dk.edb.internet.udbydere.xdsl

--
Venlig hilsen
Ole

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-06-03 22:00

" Ole " <spam@ads.føj> wrote in message news:bbdn4e$fpm$1@sunsite.dk...

> Cyber Citys løsning er en kvalitetesløsning hvor de bruger deres eget
> kobber, hvor Tele2 blot bruger den telefonlinie som TDC har der i
forvejen.

Hvad er din begrundelse for at kalde CC's løsning, råt kobber for en
kvalitetsløsning? Og der ikke samme performance?

> --
> Venlig hilsen
> Ole

Nicolai

Fra : Ole :-\)

Dato : 01-06-03 22:07

Nicolai Larsen skrev
> Hvad er din begrundelse for at kalde CC's løsning, råt kobber for en
> kvalitetsløsning? Og der ikke samme performance?

Plidder og pladder med modem som skal kalde op

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-06-03 07:52

" Ole " <spam@ads.føj> skrev i en meddelelse
> Plidder og pladder med modem som skal kalde op

Hvad snakker du om?
Det har under alle omstændigheder ikke noget med råt/delt kobber at
gøre.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-06-03 08:24

Ole skrev Søndag den 1. juni 2003 23:06 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Plidder og pladder med modem som skal kalde op

1. Hvad plidder pladder er der ved det?
Da jeg havde NE kaldte maskinen selv op, uden jeg bemærkede det, og jeg
havde internet adgang fra maskinen var færdig med at boote.

2. Idag har jeg BB med DHCP der er der ikke noget der skal kalde op,
der er et program der skal bede om en IP m.m., det er det hele.

3. TDC har også en ADSL hvor du sætter IP m.m. op lokalt, og det er så
det.

4. Med TDC's valg med ADSLmodem som skille punkt, har man som kunde
mulighed for at sætte ADSLmodemmet direkte i computeren, eller at købe
en router efter eget valg, eller leje en router af TDC.

5. Med CC's valg af en Ruter som skille punkt, så er man som kunde
bundet af den af CC udleveret ruter, og man kan ikke hvis den står af,
forsætte med at bruge sin ADSL med at gå udenom ruteren.

Personligt fortræker jeg løsningen med at man sætter IP m.m. op på ens
udstyr, men det er ikke så egnet til masserne, da det kræver lidt mere
teknisk indstig, end at få det gjort automatisk via. DHCP.

Tele2 har valgt ikke selv at have udstyr på centralerne, men at betale
sig fra at lade TDC stå for det, og så overtage trafikken nogle få
centrale steder i landet.
Hvor CC lejer kobberet, lejer plads på centralerne, og selv står for
alt.
CC har haft lang indkøringsperiode, hvor de har skulle sætte alt op
over alt, men har været med fra starten.
Tele2 er kommet igang meget sent, så sent at de andre har udstyr over
hele landet (måske med nogle undtagelser) skulle Tele2 selv sætte
deres udstyr op, skulle de også bruge lang tid på at komme igang, ved
at leje sig ind på TDC's DSLAM's kunne de med et slag nå hele landet
(eller retter den del af landet den største spiller på markedet
dækker).

Er det nu så dårligt det Tele2 har gjort? De er kommet for sent igang,
ellers mener jeg det er meget fornuftigt.
Men det er lige så fornuftig det CC har gjort, fordi de kom igang så
tideligt at det var det fornuftigeste.

Ivar Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-06-03 16:31

Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> 5. Med CC's valg af en Ruter som skille punkt, så er man som kunde
> bundet af den af CC udleveret ruter

Man kan jo også vende det omvendt. Fx kan det kan ses som rimelig
fikst, at alt er indbygget i én lille dåse. Desuden er dåsen bedøvende
ligeglad med din pc, den snakker blot med netkortet.

Jeg husker tydelig bøvlet med World Onlines modemløsninger de første
måneder efter Windows XP kom og opgraderingsgale brugere skreg på XP-
software til deres modemmer. Routerløsningerne var der derimod intet
problem med. Enten havde XP drivere til deres netkort, eller/og man
kunne blot hente dem fabrikantens site.

> og man kan ikke hvis den står af, forsætte med at bruge sin ADSL
> med at gå udenom ruteren.

Det sidste svarer vel mere eller mindre til, at dit ADSL-modem står af.
Det kan du vel heller ikke gå udenom.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-06-03 16:38

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan jo også vende det omvendt. Fx kan det kan ses som rimelig
> fikst, at alt er indbygget i én lille dåse.

Jeg troede ikke Rudi var et pigenavn...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-06-03 18:22

Rudi Stegen skrev Mandag den 2. juni 2003 17:30 i
> [...]

> fikst, at alt er indbygget i én lille dåse. Desuden er dåsen
> bedøvende ligeglad med din pc, den snakker blot med netkortet.

Ja, det kan da være fikst ikke at have så mange dåsker, og der er TDC
ikke optimal, med særskilt skillefilter. Men Jeg kan nu godt lide et
modem der terminere på LAN siden med ethernet grænseflade (tiderliger
ATM, og det var ikke smart, det var usmidigt)

> [...]
> software til deres modemmer. Routerløsningerne var der derimod intet
> problem med. Enten havde XP drivere til deres netkort, eller/og man

Men imodsætning til deres "modem" så kræver TDC's modem ikke noget
specielt soft på computeren, har du en Computer der har et ethernet
netkort, kan køre TCP/IP og DHCP, så kan du koble ADSLmodemmet til
netkortet, og så er du kørende. (NE skal bruge en PPPoE klient istædet
for DHCPklient, men stadig er det noget der findes indbygget til vist
alle OS'er)

> Det sidste svarer vel mere eller mindre til, at dit ADSL-modem står
> af. Det kan du vel heller ikke gå udenom.

Det kan du ikke nej, står modemmet af, så er du lorst.

Ivar Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-06-03 00:10

> [...]

> specielt soft på computeren, har du en Computer der har et ethernet
> netkort, kan køre TCP/IP og DHCP, så kan du koble ADSLmodemmet til

Oho! Dvs. de har helt droppet deres USB-noget, den "berømte" cd med
alskens software, så det blot er a la Tiscalis og CC's routerløsninger:

ethernetkort (med RJ-45-stik) <-> modem <-> vægstik (her skillefilter)

Og så snakker modemmet ellers kun med netkortet, ligesom eneste
software er driverne (ofte blot en inf- og en cat-fil på hver i
omegenen af 10 KB), der følger med ethernetkortet?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-06-03 07:42

On Tue, 03 Jun 2003 01:10:06 +0200, Rudi Stegen wrote:

> Oho! Dvs. de har helt droppet deres USB-noget, den "berømte" cd med
> alskens software, så det blot er a la Tiscalis og CC's routerløsninger:

TDC har mig bekendt aldrig leveret ADSL med et USB modem.

> [...]
> software er driverne (ofte blot en inf- og en cat-fil på hver i
> omegenen af 10 KB), der følger med ethernetkortet?

Modem'et er en ethernet bridge, ligesom en switch/hub, PC'en aner
ikke at det er der, og skal heller ikke vide det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-03 11:57

Jesper Skriver skrev Tirsdag den 3. juni 2003 08:42 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> TDC har mig bekendt aldrig leveret ADSL med et USB modem.

Nå ja, jeg troede lige at det var mig der ikke havde fulgt med, og der
var kommet noget nyt jeg ikke kendte til,,,

> Modem'et er en ethernet bridge, ligesom en switch/hub, PC'en aner
> ikke at det er der, og skal heller ikke vide det.

Og det er det jeg godt kan lide, det giver en stor flexibilitet, du kan
gå direkte i PC'en, du kan sætte en ruter (efter eget behov = eget
valg) på, du kan sætte en hub/switch*) på, og så flere maskiner til
denne, og så køre det bare.

*) Hvis du har et produkt der indbefatter flere IP'er.

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-06-03 16:24

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> TDC har mig bekendt aldrig leveret ADSL med et USB modem.

Well, Ericsson modemet havde en USB-port som var enablet..
Den havde også en bridget ethernet-port, og kun ethernet-porten var
officielt understøttet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-03 18:30

Martin Højriis Kristensen skrev Tirsdag den 3. juni 2003 17:24 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Well, Ericsson modemet havde en USB-port som var enablet..

Du bruger datid, vil det sige at man har droppet Ericsson modemmet?
Det vil det vel, når du skriver sådan, men hvorfor? Har man erstattet
det af noget andet, eller har man kun Simens idag?

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-06-03 20:42

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Du bruger datid, vil det sige at man har droppet Ericsson modemmet?
> Det vil det vel, når du skriver sådan, men hvorfor? Har man erstattet
> det af noget andet, eller har man kun Simens idag?

Man bruger vist udelukkende et Speedstream modem i dag.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-06-03 23:51

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Man bruger vist udelukkende et Speedstream modem i dag.

Det må da være for ganske nylig så? I marts, var det vist, da jeg fik
ADSL hos TDC fik jeg da et Ericsson modem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-06-03 23:55

> Det må da være for ganske nylig så? I marts, var det vist, da jeg fik
> ADSL hos TDC fik jeg da et Ericsson modem.

Der har muligvis været en løbende overgang, muligvis bruger man stadig
lidt af hvert, det er næppe vigtigt her.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-06-03 16:39

Hej Jesper Skriver, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Modem'et er en ethernet bridge, ligesom en switch/hub, PC'en aner
> ikke at det er der, og skal heller ikke vide det.

Se det var æstetisk.

Jeg kender meget lidt reelt til TDC's [1] løsninger og er flere gange
gennem tiden blevet forvirret over sidernes beskrivelse. De fleste
steder var der omtalt en cd-rom med software, ligesom Win95'erne var
udeladt i omtalen af Windowsunderstøttelse.

Min fejlfortolkning.

Tak for svaret.

[1] "TDC" inkluderer de tidligere og skiftende skuffeopdelinger (indtil
vist 1. januar 2003) og deres specielle navne, som altsammen bidrog
yderligere til forvirringen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : SvendeBent

Dato : 02-06-03 08:44

> Nicolai Larsen skrev
>
> Plidder og pladder med modem som skal kalde op

LOL .. ja, så falder kvaliteten også meget, uha uha.

Nææ.. om det er råt kobber eller delt med 40 telefoner, så får du altså
samme "kvalitet".

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 02-06-03 12:26

> Nicolai Larsen skrev
>
> Plidder og pladder med modem som skal kalde op

Skulle du ikke tage at finde et emne du ved noget om og så nøjes med at
svare på det?

Hos TDC Totalløsninger vælger du selv om du vil have en PPPoE eller DHCP
baseret løsning. Der er fordele og ulemper ved begge, men de performer ens.

Jeg vil gerne se beviser på at CCs "kvalitetslinier" performer bedre end
TDCs.

Peter

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-06-03 22:14

" Ole :-\)" <spam@ads.føj> wrote:

>Cyber Citys løsning er en kvalitetesløsning hvor de bruger deres eget
>kobber, hvor Tele2 blot bruger den telefonlinie som TDC har der i forvejen.

En væsentlig del af pointen i ADSL er netop at den kan dele linje med
en telefon. At undlade at udnytte det hvis man gerne vil have både
ADSL og telefonforbindelse er teknisk set vanvittigt (hvilket
naturligvis ikke hindrer at der kan være politiske og økonomiske
grunde til at gøre det alligevel).

Cybercitys "eget kobber", som du kalder det, er også en ganske ordinær
telefonlinje "som TDC har der i forvejen", som de overtager retten til
at bruge fra TDC.

I øvrigt er der ganske overordentlig mange ADSL-kunder som helt uden
problemer har telefon og ADSL på samme linje, nemlig næsten alle TDC's
ADSL-kunder. Det er ikke på nogen måde dårligere kvalitet.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-03 16:00

> [...]
forvejen.

> Spøgsmålet hører overraskende hjemme i dk.edb.internet.udbydere.xdsl

Tak for svaret. Og ja, så først for sent at der var en mere passende
nyhedsgruppe :)

mvh
Peter

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 02-06-03 20:34

Alle ADSL-udbydere anvender TDCs udstyr hos kunden og TDC tilbyder ikke sine
konkurrenter en 'gør-det-selv'-løsning, men derimod kun løsningen med
TDC-teknikeren.
Tele2 er lidt anderledes, idet de reelt videresælger en TDC-løsning og nøjes
med at stå for at sende regningen ud.
CyberCity har således sit eget udstyr på centralen, hvor Tele2 bruger TDCs
udstyr.

> Cyber Citys løsning er en kvalitetesløsning hvor de bruger deres eget
> kobber, hvor Tele2 blot bruger den telefonlinie som TDC har der i
forvejen.

Ikke nødvendigvis. CyberCity kan godt levere en ADSL-forbindelse over
telefonliniekobberet forudsat at den ikke anvendes til ISDN.

Niels Dybdahl