Dionysisk hvidvin
Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 19:35

Dionysisk hvidvin

Under camping til Harzen blev 14 årige BW introduceret af sine progressive
forældre til Liebfraumilch (1½ DM pr ¾ liter) og jeg fik kært forhold til
den lette hvidvins-beruselse - tømmermandskvalme prøvede jeg først ved
gymnasiefester mange år senere.

Folk sagde, at rødvin er knap så spirituel og øl gør tung, og da jeg troede
på det, blev det selvopfyldende profeti. Men er alkohol ikke alkohol ? og
sporstofferne i rhinskvin ctr Dao og Hof har vist især betydning i
indbildningens verden.??

"Man kan ikke bade i den samme flod to gange", sae Heraklit, men når vejr,
vind og stemning er som ved min ungdom's rus-højdepunkter, så prøver jeg at
se, om successen kan forfølges.

Og oplever nu at de gode opstemtheder kan lige så godt opstå med billigt
sprøjt når situationen ellers er til det, og tømmermænd afhænger for mig
ikke af om vinen var dyr (eller om forskelligt blandedes) kun af
alkoholmængden.

Andre end mig har bildt sig ind, at vinguden forkæler de sophistikerede
snobber - men jeg tror snart mere på placebo-guden._
" Kalktabletter virker som speed, hvis du er _virkelig troende_."

"Jeg oplever clitoris-orgasmerne for "marxistiske, subjektorienterede
individualistiske lyst-oplevelser" og vaginal orgasmerne for "dionysiske
zen, buddhistiske lyst-oplevelser" Maria Damsholt

(er der virkelig sådanne forud-diskonterbare forskelle på opstemthed? )

"Den, som i omgangen med mennesker ikke lejlighedsvis changerer i alle
nødens farver, grøn og grå af væmmelse, lede, medfølelse, formørkelse,
ensomhed, han er bestemt ikke et menneske af højere smag."
Nietzsche(som fatalistisk spår at uden nedture ingen højdepunkter)

" Take all away from me,but leave me Ecstasy/And I am richer than
all my fellow men. Emily Dickinson (som talte om
ekstase, hun selv gejlede sig op til - ikke om amfetamin-derivat-piller)

"What our age lacks is not reflection but passion . Søren Kierkegaard

The world belongs to the enthusiast who keeps cool. William Mc
Fee

Engang troede jeg at visse drikkevarer matchede blues og andre matchede
lyriske klaversonater

"Having played Chopin I feel, as if I have cried over sins I have never
committed, and mourned over tragedies, that was not my own. Oscar
Wilde

"Gift som svækker den svage, styrker den stærke - og han kalder det ikke
gift. Nietzsche (Conan Doyles brug af opium?)

" To store europæiske narkotika: alkohol og kristendom Nietzsche

PASSER DET AT DEN GYLDNE MIDDELVEJ GØR VIN INSPIRERENDE/BERIGENDE
INTELLEKTELT: Wine: give a man none and he cannot find truth;
give him too much, and the same happens. Blaise Pascal

"Den kendsgerning, at en troende er lykkelige end en skeptiker, har ikke
større betydning for sagen end at en beruset mand er lykkeligere end en
ædru. Lykken ved lettroenhed er en billig og farlig følelse.
Bernard Shaw

"Det man gør når man er fuld, har man udtænkt når ædru. Irsk ordsprog

"Jeg vil ikke være fuld. Jeg vil gerne vide om jeg har det sjovt og hvorfor
..Anonym

"Pas på deu usolidariske ædru, som dagen efter husker klart hvad de andre i
selskabet har sagt og gjort. Anonym

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N