Deling af modem
Fra : Martin Christensen

Dato : 28-03-01 12:54

Hejsa

Jeg sidder på et lille lokalnetværk (4 maskiner, alle med Win98), der er
sluttet sammen via en hub. På den ene af disse maskiner sidder der et modem.
Vi bruger samtidigt Outlook 2000 som emailprogram.

Imidlertid findes der også en fax-funktion i Outlook, men jeg har indtil nu
kun været i stand til at få fax-funktionen til at virke på maskinen med
modemet tilsluttet. Mine spørgsmål er nu:

1. Kan jeg opsætte Outlook på de andre maskiner til at sende fax via PC'en
med modemet?

2. Hvis ikke, hvorledes kan jeg så opsætte vores lokalnetværk, så alle kan
sende fax'er via det ene modem?

Til sidstnævnte spørgsmål ønsker jeg at undgå at skulle købe router eller
lign. som modemet skal tilsluttes direkte. Jeg vil helst beholde løsningen
med at have modemet tilsluttet COM-porten på den ene maskine, alternativt
via et internt modem, men der skulle ikke være den store forskel på de to
løsninger.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Martin

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 29-03-01 11:53

Hej Martin

"Martin Christensen" <martin@christensen.net> skrev i en meddelelse news:99sjhr$21ac$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> modemet tilsluttet. Mine spørgsmål er nu:
>
> 1. Kan jeg opsætte Outlook på de andre maskiner til at sende fax via PC'en

Den gamle Exchange klient (som du kan finde på din Win9x CD-ROM)
kan dele en fax forbindelse ud, til andre Exchange klienter.

> 2. Hvis ikke, hvorledes kan jeg så opsætte vores lokalnetværk, så alle kan
> sende fax'er via det ene modem?

Alternativt kan du købe WinFAX (Symantec), det kan lave fax sharing på alm. modem.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Martin Christensen

Dato : 30-03-01 09:17

Hej igen

Bjarne, tak for rådet. Jeg fandt en hjemmeside der beskrev hvorledes det
gøres, og så forsøgte jeg. Desværre rendte jeg ind i et nyt problem før jeg
overhovedet fik sat maskinen op som fax-server.

Da jeg havde installeret Exchange, overtog den noget af Outlook 2000s
funktionalitet. Når jeg forsøger at sende mails via Outlook, siger maskinen
bare at opgaven er udført, uden at der sker noget. Når jeg så kigger i
Exchange's indbakke (det hedder genvejen), rykker den hele baduljen fra
udbakke til indbakke, og skriver at meddelelserne ikke kunne leveres.

Efterfølgende konfigurerede jeg Exchange til også at tage sig af
internetpost (før var kun fax-delen konfigureret), men det hjalp lige fedt.
Nu sidder jeg med det problem, at jeg ikke kan sende emails (og
sandsynligvis heller ikke sende dem), og jeg kan ikke fjerne Exchange.

Nogen der har et godt råd?

Mvh.
Martin