Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hemmelig zoom??
Fra : Niels L.

Dato : 01-06-03 11:59

Hej Gruppe...(2. forsøg! *s*)

Jeg har fået et Ricoh XR-X spejlreflexkamera med en zoomlinse (Rikenon P
Zoom 1:3.4-4.5/, 35/70 mm).
Et udmærket kamera, men det er ikke lykkedes mig at finde ud hvordan zoom'en
virker! Problemet er,
at zoom'en er 'låst' og den kan ikke varieres. Lige nu står den på 50 mm og
kan ikke drejes nogen steder.
Jeg har ledt overalt på kameraet efter en lille knap eller pal, som kan
udløse zoom'en....men som sagt uden held.

Er der nogle af jer, der kender hemmeligheden??!

Med venlig hilsen
Niels L.

Fra : BSJ

Dato : 01-06-03 12:31

> [...]
> udløse zoom'en....men som sagt uden held.
>
> Er der nogle af jer, der kender hemmeligheden??!

Jeg kender intet til den omtalte Ricoh - men det er vel ikke en af den slags
Zoom's hvor man trækker ringen frem og tilbage (istedet for at dreje den) ??

Her er lige et link hvor du kan finde manualen til kameraet - hvis ikke den
fulgte med - der er i øvrigt et væld af andre manualer.

mvh
Bjarne

Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 12:51

BSJ wrote:

> Her er lige et link hvor du kan finde manualen til kameraet - hvis
> ikke den fulgte med - der er i øvrigt et væld af andre manualer.

Jeg tror du har glemt at tilføje linket? =)

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : BSJ

Dato : 01-06-03 14:25

> [...]
den
> fulgte med - der er i øvrigt et væld af andre manualer.

Sorry.

http://www.butkus.org/chinon/xr-m/xr-m.htm

mvh
Bjarne

Fra : Niels L.

Dato : 01-06-03 18:16

> [...]
slags
> Zoom's hvor man trækker ringen frem og tilbage (istedet for at dreje den)
??

> mvh
> Bjarne

Hej Bjarne...

Nej det er ikke én af dem, man skubber frem og tilbage...
Manualen til kameraet siger intet om linser. Jeg har heller ikke kunnet
finde noget om linsen på Nettet...(RIKENON P Zoom 35-70 mm)

Jeg er ved at blive desperat! Det er stadig ikke lykkedes mig at udløse den
zoom.
Det hjælper heller ikke at tage linsen af....zoom'en kan ikke drejes.

Hilsen
Niels

Fra : 2rb1

Dato : 01-06-03 22:58

"Niels L." <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udløse zoom'en....men som sagt uden held.
>
> Er der nogle af jer, der kender hemmeligheden??!

Det er ikke på kameraet du skal finde en sådanne knap, men på objektivet. Så
vidt jeg husker, så har RIKENON P Zoom 35/70 mackro indstilling og der
sidder sandsynligvis en "låseanordning" i forbindelse med mackroindstilling.
Hvis det er tilfældet skal den slåes fra. Hvis der ikke er det som jeg
gætter på, er objektivet sandsynligvis defekt.
Mvh. 2rb1