Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon SB-28
Fra : Yildizhan

Dato : 31-05-03 12:16

Hvordan kan det være at min blitz flasher sindsygt hårdt??

Jeg har et Nikon F90x i SB-28. Jeg har sat den til så at den viser TTL + en
firkant ved siden af TTL.
I følge manualen skal man bruge den funktion. Jeg har sat den til autozoom
så at den også følger med når jeg bruger zoomen på kameraet.
Jeg har heller ikke rørt ved +/- knapperne hverken på kameraet eller på
flashen.

Men hver gang når jeg tager billeder indendørs får jeg store skygger. Dette
problem må jeg indrømme at jeg næsten aldrig havde med mit F50(indbygget
flash).De var altid pænt belyst.

Men ellers er jeg sgu glad for udstyret, Rigtig godt og robust kamera.

Film som jeg bruger er Fuji 200 / 400 ASA film.

Er der noget jeg gør forkert??

På forhånd tak

Fra : KNL DtP

Dato : 31-05-03 15:45

"Yildizhan" <prestij@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være at min blitz flasher sindsygt hårdt??

Jeg kunne forestille mig, at problemet opstår fordi din SB-28 er så
kraftig (i forhold til din lille indbyggede) at forholdet mellem skyggen
og lyset bliver enormt stort, at skyggen bare blokker helt ud i sort.
Jeg går ud fra at selve motivet er korrekt belyst?

Der findes et par måder at afhjælpe dette problem på. Du kan købe en
difuser-hætte (omni bounce) som du monterer over selve flashhovedet:

http://www.stofen.com/

Du kan også skyde flashen af i loftet, og på den måde gøre lyset mere
difust og blødt. En anden metoder er, at du vælger en langsommere
lukketid, så det eksisterende lys kommer med på filmen. Det giver et
meget mere naturligt lys.

Lidt læsning:

http://www.atphototech.se/omni_flash.htm

http://twalker.d2g.com/flashtest2/flashtest2.htm

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jeppesen

Dato : 01-06-03 18:08

"Yildizhan" <prestij@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være at min blitz flasher sindsygt hårdt??

Hvis dit hovedmotiv er korrekt belyst har flashen belyst det korrekt -
problemet ligger i at baggrunden er for lidt belyst - du skal simpelthen
finde en længere lukkertid frem, så bliver forskellen mellem det
flash-belyste hovedmotiv og baggrunden mindre.

> Jeg har et Nikon F90x i SB-28. Jeg har sat den til så at den viser TTL +
en
> firkant ved siden af TTL.

Men hvilket program anvender du - A, S, P eller M - og hvad stiller du
flashsyncroniseringen på - rear-curtain eller bare normalt ?

> I følge manualen skal man bruge den funktion. Jeg har sat den til autozoom
> så at den også følger med når jeg bruger zoomen på kameraet.

Hvis du tager billeder i mindre lokaler kan du sagtens lade den stå på
28mm - på den måde bliver "hele" lokalet nærmest oplyst og det bidrager
altsammen til at undgå skygger.

> Jeg har heller ikke rørt ved +/- knapperne hverken på kameraet eller på
> flashen.

Det skulle heller ikke være nødvendigt indendørs - men skulle du bruge
blitsen udendørs kunne du prøve som fill-flash at stille flashsync på
rear-curtain og sætte flashen på minus 1 til minus 1 3/4.

> Men hver gang når jeg tager billeder indendørs får jeg store skygger.
Dette
> problem må jeg indrømme at jeg næsten aldrig havde med mit F50(indbygget
> flash).De var altid pænt belyst.

Den indbyggede flash på en F50 er tæt på objektivet og kaster alene af den
grund mindre skygger - derudover kan du med dín SB-28 prøve rådene ovenfor -
og ydermere sætte en Omni Bounce på (som også nævnt fra anden side) og pege
flashen lidt opad - det hjælper gevaldigt.

> Men ellers er jeg sgu glad for udstyret, Rigtig godt og robust kamera.

Enig - kanon kamera og flash sæt.

> Film som jeg bruger er Fuji 200 / 400 ASA film.

Hastigheden er med til at undgå skygger - du vil få mindre synlige skygger
jo hurtigere film du bruger - alt andet lige.

Mvh Kim

Fra : Jeppesen

Dato : 02-06-03 20:42

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse
SNIP en hel masse

men glemte lige at nævne, at du ofte med fordel kan vælge landskabsformat
fremfor højformat hvis skyggen dermed kastes "ind bag" motivet - f.eks. en
fordel når man tager portræter - eller køb dig et flashkabel, så kan du selv
vælge hvor skyggen skal kastes hen.

Mvh Kim