Fjernhandel timeout
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 31-05-03 11:59

Hej.

Jeg har bestilt nogle dæk på www.daekonline.dk d. 15/5-2003 og modtaget
ordrebekræftelse uden dato for levering.
Dog siger site at de er på lager.

Jeg har spurgt efter 7 dage og efter 14 dage m.h.t. status.
Intet hørt tilbage.

Hvornår kan jeg regne for handlen "ophævet" dersom jeg intet hører?

Jeg vil nemlig gerne snart handle andetsteds.

Jeg frygter lidt at f.eks. efter 2 mdr. står der pludselig en pakke til
afhentning, og pengene er trukket på min konto.
Er jeg sikret på nogen måde?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-03 12:09

Fischer & Døssing skrev:

>Hvornår kan jeg regne for handlen "ophævet" dersom jeg intet hører?

Du kan blot meddele forretningen at du ønsker at ophæve handelen.
Det kan man strengt taget ikke, men da du har 14 dages returret,
er det jo det samme.

>Jeg vil nemlig gerne snart handle andetsteds.

Send en meddelelse hvoraf du har taget en kopi, og få en
postkvittering for at brevet er afsendt.

>Jeg frygter lidt at f.eks. efter 2 mdr. står der pludselig en pakke til
>afhentning, og pengene er trukket på min konto.
>Er jeg sikret på nogen måde?

Ja. Hvis varen og dit brev krydser hinanden, kan du i værste fald
komme til at hænge på noget porto. Selve varens pris skal nemlig
refunderes hvis du fortryder. Hvis varen kommer mere end en uge
after at du har aflyst handelen, er det ikke dit problem, men i
så fald får du brug for dit daterede bevis for hvornår du
aflyste.

--
Bertel

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 31-05-03 13:38

Bertel Lund Hansen (nospamfor@lundhansen.dk) skrev:

> Du kan blot meddele forretningen at du ønsker at ophæve handelen.
> Det kan man strengt taget ikke, men da du har 14 dages returret,
> er det jo det samme.

Er det en vurdering eller "fact" ?

> Send en meddelelse hvoraf du har taget en kopi, og få en
> postkvittering for at brevet er afsendt.

Spørgsmål vedr. ordre ønskes fra virksomhedens side helst pr. email.
Bevis??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-03 13:52

Fischer & Døssing skrev:

>Er det en vurdering eller "fact" ?

Jeg har ikke 'vurderet' at man har 14 dages returfrist. Det har man.
Det står i loven om fjernhandel (idet jeg går ud fra at du har handlet
som forbruger. Det glemte jeg lige at sige - ligesom du glemte at
fortælle det). Der står også at man skal have pengene tilbage for
varen hvis man returnerer den inden for fristen. Der kan højst blive
tale om at man skal betale for forsendelsen, og den post slipper du
for hvis du får givet besked før de sender varen.

>Spørgsmål vedr. ordre ønskes fra virksomhedens side helst pr. email.
>Bevis?

En kopi af en mail er også et bevis. Hvis du vil gardere dig, sender
du både mail og brev.

--
Bertel

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 31-05-03 13:58

Bertel Lund Hansen (nospamfor@lundhansen.dk) skrev:

> Jeg har ikke 'vurderet' at man har 14 dages returfrist.

Min tvivl går på om mine forbrugerrettigheder gælder for handler der er
indgået, men hvor hverken penge og vare er blevet udvekslet.

Der lå ikke noget spydigt i mit spørgsmål om vurdering vs. fact.

PS. Virksomheden er udenlandsk.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-03 15:03

Fischer & Døssing skrev:

>Min tvivl går på om mine forbrugerrettigheder gælder for handler der er
>indgået, men hvor hverken penge og vare er blevet udvekslet.

Du har i teorien ikke nogen rettigheder. Din returfrist starter som
sagt først når du modtager varen. Men det er da en idiotbutik der
sender en vare som de på forhånd ved kommer retur dagen efter.

>PS. Virksomheden er udenlandsk.

<Tjekker deres hjemmeside>

Det er nul problem. De har et dk-domæne og tekst på dansk. Derfor er
de bundet af dansk lovgivning når de handler med danskere der opholder
sig i Danmark.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 01-06-03 09:23

Bertel Lund Hansen skriblede:

> <Tjekker deres hjemmeside>
>
> Det er nul problem. De har et dk-domæne og tekst på dansk. Derfor er
> de bundet af dansk lovgivning når de handler med danskere der opholder
> sig i Danmark.

Selvom de ikke havde markedsført sig specifikt over for danske kunder var
det endda stadig de samme regler, da firmaet er svensk og derfor omfattet
af de samme EU-direktiver som ligger til grund for den danskle lovgivning.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-06-03 12:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Du kan blot meddele forretningen at du ønsker at ophæve handelen.
> Det kan man strengt taget ikke, men da du har 14 dages returret,
> er det jo det samme.

Ved nærmere eftersyn viser det sig, at aftalen nu godt kan ophæves i denne
konkrete situation.
Om levering står på websitet:

"Bestillinger der modtages inden kl. 12.00 mandag til torsdag vil blive
behandlet samme dag, og leveres indenfor 3 arbejdsdage. Bestillinger der
kommer ind inden fredag ved middagstid, behandles for levering mandag.
Bestillinger modtaget efter 12.00 fredag, behandles mandag. Bestillinger som
vi modtager lørdag og søndag, behandles mandag. (Hvis en vare ikke skulle
være i lager, kan vi som regel få fat i den indenfor 24 timer)."

Der er altså aftalt en leveringstid på 3 dage.
Den er ikke overholdt, så derfor kan aftalen ophæves efter § 12 D, stk. 2,
som jeg har citeret andet sted i tråden.

/Per

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-06-03 18:51

Per Christoffersen (pc@snydcomonto.dk) skrev:

> Der er altså aftalt en leveringstid på 3 dage.
> Den er ikke overholdt, så derfor kan aftalen ophæves efter § 12 D,
> stk. 2, som jeg har citeret andet sted i tråden.

Har d.d. modtaget at ordren behandles.
Selvfølgelig laaangt over tid, men jeg giver dem lige en chance.
Orker ikke "justeri" med dem.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-06-03 09:26

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message

> Jeg frygter lidt at f.eks. efter 2 mdr. står der pludselig en pakke til
> afhentning, og pengene er trukket på min konto.
> Er jeg sikret på nogen måde?

Dørsalgsloven (som omfatter net-handel) angiver følgende:
§ 12 d. Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende levere sin
ydelse senest 30 dage efter den dag, forbrugeren afgav bestilling eller
tilbud.

Så du må lige have tålmodighed lidt endnu...

Efter de 30 dage kan du meddele dem, at eftersom de ikke har overholdt deres
del af aftalen, så anser du den for bortfaldet. Det følger af stk2 og 3 i
samme paragraf:
Stk. 2. Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af
forsinkelse, som skyldes, at den aftalte ydelse som helhed ikke kan leveres,
kan forbrugeren hæve aftalen, uanset om forsinkelsen er af væsentlig
betydning for ham, og den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren
herom. Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen
eller tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende.

Stk. 3. Hæver forbrugeren aftalen i medfør af stk. 2, skal den
erhvervsdrivende tilbagebetale eventuelle forudbetalte beløb snarest muligt
efter, at den erhvervsdrivende har modtaget forbrugerens meddelelse om
ophævelsen. Beløb, som den erhvervsdrivende ikke har tilbagebetalt senest 30
dage efter, at forbrugerens meddelelse er kommet frem, skal af den
erhvervsdrivende forrentes efter reglerne i lov om renter ved forsinket
betaling m.v.

Du kan selvfølgelig stadig bruge Bertels råd om fortrydelse, men ind til
videre har firmaet jo handlet inden for lovens rammer, så måske skulle de
have en chance?

Havde firmaet været dansk, og dermed haft kortbetaling via PBS, så ville
sagen have været lidt anderledes (hvis altså betallingen sker med kort). I
butikkens indløsningsaftale med PBS ville det nemlig fremgå, at afsendelse
af varen skal ske inden 8 dage.

/Per