Skinkesteg med dijonsennep?
Fra : Emil Jensen

Dato : 31-05-03 09:28

Jeg har 5 kg skinkeyderlår som jeg gerne vil lave en steg af med dijonsennep
på.

Mon NGen har nogle fremgangsmåde (alm go' dansk opskrift) som jeg kan støtte
mig til? Jeg skal servere den sammen med en masse andet mad (kartoffelsalat,
kartofler, oksesteg) til 30 mennesker iaften kl 17.

Mvh

Emil

Fra : ram2

Dato : 31-05-03 09:43

"Emil Jensen" skrev d. 31-05-03 09:28 dette indlæg :
> Jeg har 5 kg skinkeyderlår som jeg gerne vil lave en steg af med
dijonsennep
> på.

Det var noget af et party.

Jeg ville koge skinken. Jeg er dog usikker på kogetiden, men 2½ time er
nok ikke urealistisk. Du skal have en centertemperatur på 70ºC, hvis den
skal være gennemkogt.

Derefter tager du skinken op, lægger den på et fad, smører den med Dijon
sennep, og drysser den med farin. Derefter en ½ time i en 220ºC
forvarmet ovn, og så har du en glaseret skinke.

Du kan evt. slutte af med en kort grilltur, hvis du kan li' det lidt
brankede fedt/Dijon/farin.

God fornøjelse.

Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Emil Jensen

Dato : 31-05-03 13:16

> Jeg ville koge skinken. Jeg er dog usikker på kogetiden, men 2½ time er
> nok ikke urealistisk. Du skal have en centertemperatur på 70ºC, hvis den
> skal være gennemkogt.

Jeg har ikke nogen gryde stor nok til at rumme skinken. Men jeg har dog fået
at vide at den også bare kan komme i ovnen. Men hvor lang tid mon den skal
ligge i ovnen, når den er 5 kg?

> Derefter tager du skinken op, lægger den på et fad, smører den med Dijon
> sennep, og drysser den med farin. Derefter en ½ time i en 220ºC
> forvarmet ovn, og så har du en glaseret skinke.

Jeps, jeg har også fået at vide at ca 15 minutter før den er færdig, skal
den smøres med Dijon sennep og drysses med farin.

> Du kan evt. slutte af med en kort grilltur, hvis du kan li' det lidt
> brankede fedt/Dijon/farin.

Tak for tippet, men det må prøves en anden gang hvor jeg ikke har så mange
jern over ilden

> God fornøjelse.

Tak, og tak for hjælpen!

Mvh

Emil

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-05-03 14:24

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fået
> at vide at den også bare kan komme i ovnen. Men hvor lang tid mon den skal

Ok - den bliver måske lidt hård og lige salt nok - men det er der jo ikke
noget at gøre ved.
Stegetider:
Ca. 1½ time pr. kg. ved langtidsstegning 170 grader
Ca. 50 min. pr. kg ved alm. stegning 225 grader.

- Så jeg håber, du er i gang

Hæld vand i bradepanden og dæk over med alu-folie, så vandet kan dampe op
omkring stegen - så kan det nok ligne kogning lidt.
Fremgangsmåden med sennep og farin er helt ok - måske skal du skære skinken
i mindre dele, før du hælder det på - ellers vil der ikke være meget
sennepssmag ved det inderste.

Hvis du IKKE har sat skinken i ovnen for længst: skær den i mindre stykker;
så går det hurtigere med stegningen.

Hav en god fest.
Hilsen Inger

Fra : Emil Jensen

Dato : 01-06-03 21:55

> [...]
> Stegetider:
> Ca. 1½ time pr. kg. ved langtidsstegning 170 grader
> Ca. 50 min. pr. kg ved alm. stegning 225 grader.

Ja, skinken tog meget længere tid end jeg havde troet, men festen var ikke
så formel at der var nogen officiel spisetid at overholde Så gæsterne
nåede da at få snakket lidt med hinanden og varme lidt op med kølig hvidvin
inden maden kom på bordet, fint nok.

> [...]
skinken
> i mindre dele, før du hælder det på - ellers vil der ikke være meget

Det fik jeg ikke prøvet, var allerede igang med skinken før jeg læste dit
svar, men det vil jeg huske til en anden gang (faktisk allerede i næste uge,
hvor det bliver familien som får æren).

> Hvis du IKKE har sat skinken i ovnen for længst: skær den i mindre
stykker;
> så går det hurtigere med stegningen.

Tjah, som en nødløsning er det fint, men det ser nu altså flottere ud med en
hel steg.

> Hav en god fest.

Tak, det blev en super fest, bl.a. var alle yderst tilfredse med maden!

> Hilsen Inger

Tusinde tak for hjælpen til dig Inger

Mvh

Emil

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-05-03 09:58

> Jeg har 5 kg skinkeyderlår som jeg gerne vil lave en steg af med
dijonsennep
> på.

Er det en røget skinke eller "bare" et stykke kød fra skinken?

Hilsen Inger

Fra : Emil Jensen

Dato : 31-05-03 13:13

> Er det en røget skinke eller "bare" et stykke kød fra skinken?

Skinken er røget.

Mvh

Emil

Fra : ARNE LILHAUGE

Dato : 01-06-03 22:08

Husk iøvrigt når det drejer sig om sennep:
check http://www.dijon.dk/
Vi tester sennep, bruger sennep i madlavningen og har gode links til
gourmetsider.

Hilsen Storforbruger Arne

Fra : Emil Jensen

Dato : 01-06-03 22:41

> Husk iøvrigt når det drejer sig om sennep:
> check http://www.dijon.dk/

Men der er jo ingen opskrift på skinke-steg med sennep eller hvad sådan en
nu hedder?

Mvh

Emil

Fra : ARNE LILHAUGE

Dato : 02-06-03 23:09

Det var heller ikke lige skinkestegen; men senneppen.
Jeg har ikke checket vores links ang. skinkesteg med sennep.
håber du fik en god steg alligevel

--
Hilsen Arne