Dansk keyboard-klasse
Fra : Jesper Kappendrup

Dato : 28-03-01 11:30

Hej NG
Jeg mangler en klasse til at læse en streng ind, som indholder æ, ø og å.

Eks.
static public String readString()
{
try {
BufferedReader stdin = new BufferedReader(new
InputStreamReader(System.in));
return stdin.readLine();
} catch (Exception e) {
return "";
}
}
På forhånd tak
Jesper

Fra : Lars Dam

Dato : 28-03-01 12:25

On Wed, 28 Mar 2001 12:29:44 +0200, "Jesper Kappendrup"
<JK5592@ehs.dk> wrote:

> [...]
> {
> try {
> BufferedReader stdin = new BufferedReader(new

Og? Java bruger et 16 bits standardiseret tegnsæt (Navnet på standard
røg sammen med den 12'e øl i fredags), så java strenge kan sagtens
håndtere æøå, som har deres _egen_ kode.

Hvis ikke dine æøå bliver vist korrekt så er det ikke java, men din
konsol opsætning der fejler. Personligt har jeg problemer med at vise
æøå i min konsol på en win2k box, mens at de samme tegn vises korrekt
i bruger grænsefladen.

Med andre ord, så håndterer java æøå fint uden at du skal spekulere på
det selv. Problemet ligger i den måde du indlæser tegnene i java.

>På forhånd tak
>Jesper

vh. ld
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-01 14:18

www.unicode.org

> [...]
> konsol opsætning der fejler. Personligt har jeg problemer med at vise
> æøå i min konsol på en win2k box, mens at de samme tegn vises korrekt

chcp 1252

Windows 2000 har en hel Unicodetabel i 65000 området, men det har jeg ikke
selv testet.

> Med andre ord, så håndterer java æøå fint uden at du skal spekulere på
> det selv. Problemet ligger i den måde du indlæser tegnene i java.

Du kan udtrykkeligt specificere dit inddatategnsæt selv hvis du laver den
rigtige sekvens af constructorer (InputReader variant svjh). Det er
JVM'ens opgave at sørge for at sætte det rigtige tegnsæt op for
System.in/out/err. Under Windows er dette en Microsoft variant
af ISO-Latin-1.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk