Kørekort
Fra : Dorte Petersen

Dato : 30-05-03 21:23

Sp.1
Hvad sker der med pasageren til en fører uden kørerkort ?
Pasageren har kørekort, føreren har ikke kørekort.

Sp2.
Føren uden kørekort er beruset og pasageren med kørekort er også beruset..
Hvad sker der så for passageren ?

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 30-05-03 21:35

"Dorte Petersen" <lund.pet@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Sp.1
> Hvad sker der med pasageren til en fører uden kørerkort ?
> Pasageren har kørekort, føreren har ikke kørekort.

Hvis man er rigtig heldig slipper man med liv og førlighed i behold.
Men passageren har ikke foretaget sig noget ulovligt, kun dumt.

> Sp2.
> Føren uden kørekort er beruset og pasageren med kørekort er også beruset..
> Hvad sker der så for passageren ?

Forhåbentlig ikke noget.

Lars

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 30-05-03 21:36

"Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forhåbentlig ikke noget.
>
> Lars
> Undskyld, hvis der er for lidt jura og links i dette.
Lars

Fra : Emil Jensen

Dato : 30-05-03 21:51

> Sp.1
> Hvad sker der med pasageren til en fører uden kørerkort ?
> Pasageren har kørekort, føreren har ikke kørekort.

Der sker intet med passageren hvis vedkommende ikke ejer bilen.

> Sp2.
> Føren uden kørekort er beruset og pasageren med kørekort er også beruset..
> Hvad sker der så for passageren ?

Jeg er ikke sikker på præcist hvad der sker, men jeg er næsten sikker på at
det vil få konskevenser for passageren.

Mvh

Emil

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-03 23:05

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> wrote in

> Der sker intet med passageren hvis vedkommende ikke ejer bilen.

Man kan håbe på han får en skideballe af den betjent der snupper dem

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Emil Jensen

Dato : 30-05-03 23:22

> Man kan håbe på han får en skideballe af den betjent der snupper dem

Hvorfor det, man skal som passager ikke sikre sig at føren har kørekort.
Derimod skal ejeren af en bil ved udlån sikre sig at føreren har kørekort
(ifølge færdselsloven).

Mvh

Emil

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-03 23:34

"Emil Jensen" skrev:

> Hvorfor det, man skal som passager ikke sikre sig at føren har kørekort.

Fordi man er idiot, hvis man overlader føringen af bilen til en der er
beruset.

> Derimod skal ejeren af en bil ved udlån sikre sig at føreren har kørekort
> (ifølge færdselsloven).

Ikke helt korrekt. Læs færdselslovens § 65:

"[...]Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed
over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der
ikke lovligt kan føre køretøjet. "

Det er ikke kun ejeren, men den der har rådighed over køretøjet, fx. også en
chauffør.

/kristian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-05-03 09:15

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Fordi man er idiot, hvis man overlader føringen af bilen til en
> der er beruset.

Og hvad har det lige med dk.videnskab.jura at gøre?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-05-03 12:54

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Og hvad har det lige med dk.videnskab.jura at gøre?

Ikke mere end at jeg valgte at svare på dette samtidig med at jeg i samme
indlæg uddybede retsstillingen for "idioten".

/kristian

Fra : Emil Jensen

Dato : 31-05-03 09:35

> Fordi man er idiot, hvis man overlader føringen af bilen til en der er
> beruset.

Jeg svarede på hvis føreren ikke havde kørekort, ikke på hvis føreren var
beruset. I så fald havde vi været helt enige om , at det er idiotisk at man
overlader føringen af bilen til en der er beruset. Men nu kommer vi vist
uden for det juridiske...

> [...]
> ikke lovligt kan føre køretøjet. "
>
> Det er ikke kun ejeren, men den der har rådighed over køretøjet, fx. også

Præcist, jeg gad bare ikke lede efter paragraffen så det præcise ordlyd kom
frem.

Mvh

Emil

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-05-03 13:16

"Emil Jensen" skrev:

> Præcist, jeg gad bare ikke lede efter paragraffen så det præcise ordlyd kom
> frem.

Ok - det var bare ikke helt det du skrev.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-03 23:41

"Dorte Petersen" skrev:

> Sp.1
> Hvad sker der med pasageren til en fører uden kørerkort ?
> Pasageren har kørekort, føreren har ikke kørekort.

Det afhænger af hvad "passagerens" situation nærmere er. Hvis han er ejer,
bruger eller har rådigheden over bilen, er det strafbart for ham at overlade
bilen til en der ikke lovligt kan føre den jf. færdselslovens § 65 stk. 2.
Straffen er bøde jf. § 118.

> Sp2.
> Føren uden kørekort er beruset og pasageren med kørekort er også beruset..
> Hvad sker der så for passageren ?

Det samme som ovenfor. Efter omstændighederne dog endvidere straf for
medvirken til spiritus- eller promillekørsel jf. færdelslovens § 117 jf.
straffelovens § 23.

En helt anden ting er de forsikrings- og erstatningsretlige konsekvenser for
(både føreren og) passageren i forbindelse med en ulykke. Her kan
erstatningen evt. nedsættes eller helt bortfalde som følge af egen skyld.

/kristian

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 11-06-03 10:11

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BAFDAA8E.1CBAB%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Det samme som ovenfor. Efter omstændighederne dog endvidere straf for
> medvirken til spiritus- eller promillekørsel jf. færdelslovens § 117 jf.
> straffelovens § 23.

Til Kristian

Kender godt medvirken paragraffen i strl. men mener ikke at man kan være
medvirken til spritkørsel. Man skal her ikke blande strl og FL sammen. Er
der uagtsomt legemsbeskadigelse eller uagtsomt manddrab strl § 249 og § 252
blandet ind i spritkørslen i form af de skader der evt forvoldes ved en
påkørsel, kan man for en passagers side, diskutere medvirken, hvis han evt
ophidser, kommer med gode råd etc til føreren.

Hvis du finder et sted i FL, hvor der står at man kan straffe for medvirken
til spritkørsel, må du gerne skrive.

/Jakob

Fra : jacob nielsen

Dato : 12-06-03 11:58

"Jakob Stocholm" <spamjs@stocholm.dk> wrote in message

> Kender godt medvirken paragraffen i strl. men mener ikke at man kan være
> medvirken til spritkørsel. Man skal her ikke blande strl og FL sammen.
Hvorfor skulle man ikke kunne medvirke til spirituskørsel? Hvis du overlader
din bil til en ordentlig brandert, har jeg mere end almindeligt svært ved at
se, at det ikke skulle være medvirken til spirituskørsel jf. FL §51 eller
§53 (sidder ikke lige med færselsloven) jf. straffelovens §23. Det har sågar
været diskuteret i teorien om den tankpasser, der tanker benzin på en
spritbilists bil, kan straffes for medvirken. Det er dog nok i underkanten,
og der er så vidt jeg ved heller aldrig faldet dom i sådan et tilfælde.

> Hvis du finder et sted i FL, hvor der står at man kan straffe for
medvirken
> til spritkørsel, må du gerne skrive.
Det er ikke nødvendigt. Straffelovens §23 er fuldt tilstrækkelig.

Mvh.
Jacob

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-06-03 12:07

"Jakob Stocholm" skrev:

> Kender godt medvirken paragraffen i strl. men mener ikke at man kan være
> medvirken til spritkørsel. Man skal her ikke blande strl og FL sammen.

Læs straffelovens § 1 stk. 2:

"Denne lovs kapitler 1-11 finder, for så vidt ikke andet er bestemt,
anvendelse på alle strafbare forhold."

og i øvrigt også ordlyden af § 23 stk. 1, 1. pkt.:

"Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved
tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen."

/kristian

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 11-06-03 09:57

Det du nok tænker på her, er de historier, hvor en passager er blevet
straffet for at køre med en spirituspåvirket fører eller en fører, der ikke
har erhvervet kørekort.

Dette er kun muligt, såfremt at passageren er ejer eller ejer/bruger af
bilen, da man jf Færdselsloven § 65 stk 2 ikke må overlade føringen af et
motordrevet køretøj til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet. Jf
Færdselslovens § 65 stk 1, har man, som ejer eller ejer/bruger,
oplysningspligt overfor politiet, med hensyn til, hvem der har ført
køretøjet.

Håber dette hjælper lidt.

/Jakob