3 benet hare ???
Fra : Tikka

Dato : 30-05-03 13:57

Hjælp mig lige.....

På jagt stykket befinder der sig en hare med 3 ben.
det ene bagben er skudt halvt af (efter hvad jeg kan se)
det hænger og dingler efter haren når den løber.

Dén løber ikke særlig godt.

Hvad er etikken ???

Må jeg slæbe haglbøssen med på riffeljagt
Må jeg skyde den med riflen ????
Jeg syntes selv det ville være bedst.

Men de andre jægere rundt omkring mig på 4-5 nabo marker
kunne vel godt blive sur på mig........

Hvad siger i ???

Mvh. Tikka

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-03 15:21

Hej Tikka .

Jeg vil naturligvis syntes at det ville være min pligt,
at sørge for at haren ikke skulle lide.
så jeg ville skyde den.
Men om man MÅ gøre det???
Hmm...Måske skulle du ringe til øh..din lokale politistation og spørge dem,
så har du da loven på din side..eller den lokale vildtkonsulent,han må vide
det.
Knæk og Bræk.
Mvh
Michael Rasmussen

Fra : Smirge

Dato : 30-05-03 21:13

jeg har før været ude for at jeg på jagt har været nødsaget til at aflive
vildt, som der var udløbet jagttid på, men har jort det alligevel. Jeg har
bagefter ringet til politiet og informeret dem om at jeg har skudt.

Ligeledes blev jeg ringet efter af en kammerat der havde været kørt sammen
med en fasankok her i foråret, og han havde klippet det ene ben af den -
hunden kom med, og politiet blev informeret i bilen på vej derud - intet
problem fra deres side af, så den blev skudt med god samvittighed.

At der fra jeg skød den til jeg ringede til politiet igen for at sige at nu
var det overstået(der gik ca 30 minutter) var indløbet 3!!! anmeldelser om
jagt før tid er en hel anden sag - den tog politiet sig af.

Martin_P

Fra : NEWS

Dato : 31-05-03 07:45

Hvis du skyder haren på det tidspunkt vil det være ulovligt jagt. Du skal
skyde den under henvisning til dyreværns loven, hvor du afliver nødlidende
vildt.Hvis haren er blevet skudt på, må det jo være i efteråret og så kan
man sige, at den har overlevet hele vinteren og derfor må man tro at den
også kane klare sig selv.
Med hensyn til aflivning kunne det godt være en donkraft, som en riffel der
bliver brugt til formålet, når bare det falder under nødaflivning af skadet
vildt.
Bemærk lige den artikkel i JÆGER hvor en jæger afliver en ko, under særlige
omstændigheder, men bliver sat på anklagebænken pga af dårligt observerede
vidner, som har set noget, som de tror er ulovlig.
Mange jæger har også på pürch skudt noget de troede var skabs ræve, som må
aflives under dyreværns loven paragraffer, men ved nærmere eftersyn var det
blot paringsmærker i pelsen.Surt show.
mvh
Poul

Fra : Knut

Dato : 01-07-03 22:30

"Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> skrev i melding
> [...]
> Må jeg skyde den med riflen ????
> Jeg syntes selv det ville være bedst.
>
> Men de andre jægere rundt omkring mig på 4-5 nabo marker

Hei...

Så lenge den løper selv....så er det like greit å la naturen ordne dette
selv.....man kan ikke gå rundt hele året å skyte dyr som bryter av sine
ben....med mindre man ser at dyret har store problemer eller smerter...

Men det er en etisk vanskelig problemstilling...

Forøvrig avlivet jeg en elg med brukket bakfot under siste års Rypejakt..har
var det ikke behov for noen etisk diskusjon...dyret hadde store smerter og
problemer med å bevege seg....så løsningen ble..ja og det var med en Cal.12
hagle....men det var uproblematisk..da avstanden var 1,5 meter.....

KnutG

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 02-07-03 20:39

Hejsa

Hvis den lider ville jeg aflive den så effektivt så muligt med hvad jeg
havde ved hånden, om det så måtte være min riffel eller min hånd..

Med venlig hilsen

Lasse