Købsbetinget konkurrence
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-05-03 12:20

Hej

Er det ikke noget med at købsbetingede konkurrencer er forbudte i
Danmark?

Hvis det er, hvor henvender man sig så?

Jeg faldt nemlig lige over denne side:
http://www.sp.acuvue.dk/public/2.4-how-to-enter.htm, hvor man skal
købe mindst to pakker kontaktlinser for at deltage.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-05-03 13:18

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Er det ikke noget med at købsbetingede konkurrencer er forbudte i
> Danmark?

Det er korrekt.

> Hvis det er, hvor henvender man sig så?

Hmm... Det er jeg ikke sikker på. Hos forbrugerombudsmanden?

> Jeg faldt nemlig lige over denne side:
> http://www.sp.acuvue.dk/public/2.4-how-to-enter.htm, hvor man skal
> købe mindst to pakker kontaktlinser for at deltage.

Betingelsernes
http://www.sp.acuvue.dk/public/3.0-terms-and-conditions.htm punkt 12 er
i modstrid med dansk lovgivning. Konkurrencen er international, men
bemærk punkt 3.

I øvrigt er det det mest latterlige og besværlige sæt
konkurrencebetingelser, jeg længe har set.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-03 19:47

"Kevin Edelvang" skrev:

> Det er korrekt.

Hvis de indeholder et tilfældighedsmoment.

> Betingelsernes
> http://www.sp.acuvue.dk/public/3.0-terms-and-conditions.htm punkt 12 er
> i modstrid med dansk lovgivning. Konkurrencen er international, men
> bemærk punkt 3.

Hvorledes?

> I øvrigt er det det mest latterlige og besværlige sæt
> konkurrencebetingelser, jeg længe har set.

Men det gør dem jo ikke nødvendigvis ulovlige.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-03 19:51

"Trine Kornum Christiansen" skrev:

> Er det ikke noget med at købsbetingede konkurrencer er forbudte i
> Danmark?

Jo, købsbetingede lodtrækningskonkurrencer er, jf. markedsføringsloven § 9.
stk. 1

§ 9. Afsætning til forbrugere af formuegoder eller tjenester må ikke søges
fremmet af en mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækning,
præmiekonkurrence eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror
helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af et køb.
[...]

> Hvis det er, hvor henvender man sig så?

Hvis du vil deltage i konkurrencen henvender du dig til den der er ansvarlig
for den, og fastholder at du vil deltager, uanset købsbetingelsen.

Hvis du bare vil klage over det, så henvend dig til Forbrugerombudsmanden
eller Forbrugerstyrelsen.

Hvis du virkelig er træt af dem, så gå til politiet. Forbuddet er
strafsanktioneret jf. § 22 stk. 3 og undergivet offentlig påtale.

> Jeg faldt nemlig lige over denne side:
> http://www.sp.acuvue.dk/public/2.4-how-to-enter.htm, hvor man skal
> købe mindst to pakker kontaktlinser for at deltage.

Ja, men konkurrencen indeholder et tilfældighedsmoment. Deltagerne bliver
bedømt og "Bedømmelseskriterierne er baseret på ægthed, evner og
originalitet. Udvælgelsen foretages af en jury bestående af medarbejdere fra
Johnson & Johnsons markedsføringsafdeling, ansatte i Blue Star Movies Ltd.
og en uafhængig dommer." (konkurrencebetingelserne pkt. 17). Ud fra dette at
dømme, ser det ikke ud til at konkurrencen falder for forbuddet.

Forbrugerombudsmanden har lavet retningslinjer for disse såkaldte
præstationskonkurrencer, men du må finde dem selv, for Forbrugerstyrelsens
hjemmeside er nede lige nu.

/kristian

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 30-05-03 20:00

> [...]
> helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af et køb.

Men der er vel ikke tale om tilfældig udtrækning i dette konkrete tilfælde?
Jeg læser det som at de _vælger_ en vinder udfra foto, cv og ansøgning.

Gælder lovgivningen også i denne type tilfælde?

Mvh Thomas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-03 20:14

"Thomas Smedebøl" skrev:

> Men der er vel ikke tale om tilfældig udtrækning i dette konkrete tilfælde?

Nej - det er mig der har glemt et ord. Der skulle have stået at konkurrencen
falder UDEN for forbuddet. Sorry.

> Jeg læser det som at de _vælger_ en vinder udfra foto, cv og ansøgning.

Korrekt.

> Gælder lovgivningen også i denne type tilfælde?

Nej - ikke hvis der slet ikke er noget tilfældighedsmoment.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-03 20:13

"Kristian Storgaard" skrev:

> Ud fra dette at
> dømme, ser det ikke ud til at konkurrencen falder for forbuddet.

AAAAARRRRRGGGGHHHH - der skulle selvfølgelig have stået: falder UDEN for
forbudet.

/kristian

Fra : ram2

Dato : 01-06-03 05:00

"Trine Kornum Christiansen" skrev d. 30-05-03 12:20 dette indlæg :
> Hej

> Er det ikke noget med at købsbetingede konkurrencer er forbudte i
> Danmark?

Når du nu har så travlt med at besvare andres sp. med at bede dem søge i
Google, kunne du jo selv passende prøve det samme

Ram

http://www.kandu.dk/