Et let og et svært spørgsmål om pommes fri~
Fra : Homer

Dato : 30-05-03 11:55

Jeg er glad for selv at lave mine pommes frites i ovn. Resultaterne er
lidt blandede, bl.a. fordi min ovn er gammel og dårlig, uden
varmluftsfunktion etc. Resultatet er, at de godt kan blive lidt bløde,
selv om jeg tørrer kartoffelstængerne i et viskestykke forinden.

Det nemme(?) spørgsmål hertil er: hvilke kartoffeltyper er de bedste til
at opnå sprødhed? Jeg bruger normalt bagekartofler, da de jo giver de
længste fritter, men er der andre de rkan anbefales? Jeg vil gerne undgå
at skulle lave dem i (friture)gryde eller på pande.

Det svære spørgsmål relaterer sig til udskæringen. Jeg er lidt træt af
tidsmængden der går til at skære dem ud. Jeg mener at have set et
køkkenredskab, der nærmest er en rist, blot med skarpe "tremmer" (giver
jeg mening overhovedet??). Man kan også sammenligne det med en
forstærket æggedeler, som simpelthen kan presses ned over kartoflen. Jeg
tror det jeg har set var til julienne-udskæring, men mon ikke det kan
fås til andre størrelser/faconer også (den må jo godt lave snit på ca.
6*6 mmm) - nogen der tilfældigt er faldet over et sådant redskab? Det
lyder lidt TV-shop-agtigt, men *det* er mit liv trods alt for kort til

Homer.
- "Mr Gumble, this is a Girls' Scouts meeting!"
- "Is it?! Or is it that you girls can't admit you have a problem?!"

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-05-03 11:59

"Homer" <psv@isaid.nospam.e-box.dk> writes:

> [...]
> 6*6 mmm) - nogen der tilfældigt er faldet over et sådant redskab? Det
> lyder lidt TV-shop-agtigt, men *det* er mit liv trods alt for kort til

Jeg har også manglet sådan en ting og har fundet den i Netto og
Imerco. Ingen af dem er værd at bruge penge på. Min svigerfar har en,
som han vist nok engang for lang tid siden fandt på et loppemarked og
den er ret god. Men jeg er bange for at det netop er en
TV-shop-agtig-ting.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : stormfeldt

Dato : 30-05-03 12:28

Hejsa
Jeg har ingen erfaring med ovnpommes frites. men....
Der findes et "pomfritjern" eller hvad det nu hedder, jeg har nemlig
selv haft det. Jeg smed det ud da det er så billigt at købe dem færdige,
og det har de fleste andre måske også. Og derfor er det måske ikke så
nemt at skaffe mere ?
Det er en klodset anordning (i forhold til plads i skufferne) med et
firkantet aftageligt gitter af knive, den snupper en hel bagekartoffel
af gangen. Kartoflen lægges i og så skubber man sammen og har en stak
pommes frites.
Jeg vil anbefale dig at kigge på loppemarkeder, blå marked og lignende,
det skulle da være mærkeligt om du ikke kan finde et.
Eller også skal du have et rivejern af den slags hvor man kan skifte
størrelse på knive, jeg har selv et men er ikke sikker på hvad navnet,
der står Börner på det og det er Orange. Det er lavet med knive i V
facon med indsatser af forskellig art, med og uden knive. De sælges ikke
almindeligvis i supermarkeder, så vidt jeg ved, men af en representant
fra firmaet der står i supermarkeder mm. og demonstrerer dem. De fåes
muligvis i andre varianter i supermarkeder, Men dem har jeg også set på
markeder. Den gamle slags, som sikkert er den du har set, er langt den
bedste til formålet.

Hilsen Stormfeldt

http://www.kandu.dk/

Fra : Else Holm

Dato : 30-05-03 13:32

"stormfeldt" <stormfeldt.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
> dem. De fåes muligvis i andre varianter i supermarkeder, Men dem har
> jeg også set på markeder. Den gamle slags, som sikkert er den du har
og sådan et apparat har jeg også - bruger det glad og gerne og passer
temmelig godt på det, fordi det er lidt besværligt at få fat på et
nyt, men da
jeg for nogle år siden syntes, at den gamle veltjente model trængte
til en afløser, fandt jeg frem til forhandleren.

Adressen er Börner Import, H.C.Clausen. Mengvej 5, 6070 Christians-
feld - og ifl. Krak ser det ud som om, pågældende stadig bor på
adressen -
om han stadig forhandler Börner, ved jeg ikke..

--
Else

Fra : ram2

Dato : 30-05-03 13:43

"Homer" skrev d. 30-05-03 11:55 dette indlæg :
> Jeg er glad for selv at lave mine pommes frites i ovn.

Goddag Homer.

Du kan købe et "Pomfrites jern" hos:

H W Larsen & Sønner A/S
Slagterboderne 21
1716 København V

Tlf: 33241122
Fax: 33245322

I pomfrites størrelsen 8x8 mm. koster den 749,- ex.moms

http://www.kandu.dk/

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-05-03 14:12

"Homer" <psv@isaid.nospam.e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6*6 mmm) - nogen der tilfældigt er faldet over et sådant redskab? Det
> lyder lidt TV-shop-agtigt, men *det* er mit liv trods alt for kort til

Jeg skærer mine pommes frites ud på 3 måder

1. med en kniv - hvis det kun er til 2 personer

2. med et pommes-frites jern -købt hos isenkræmmeren ( det hedder Fritex og
fabrikanten Metaltex,kostede kr. 139) hvis jeg skal bruge mere end 2
portioner og min mand er hjemme.For jernet kræver utrolig mange kræfter,men
det fungerer godt. Og

3 Med min food-processor -Der findes til min ( Braun) en pommes-frites
kniv,som hvis den ikke følger med maskinen kan købes som ekstratilbehør.

Med hensyn til sprøde pommes-frites, så er det min erfaring, at man ikke kan
lave dem sprøde uden olie. Bagekartofler er fine.

Jeg laver ovn -pommes-frites på denne måde.
Varmer ovnen op med bradepanden med 2 spsk olie i op til 225 grader.
Jeg skærer mine kartofler ud,tørrer dem godt i et viskestykke (skyller dem
ikke).Tager bradepanden ud af ovnen og sætter den på en varm
kogeplade,hælder kartoflerne i og vender dem rundt ,så de alle får olie.
Krydrer dem evt. med hvidløg og rosmarin og sætter panden tilbage i ovnen i
ca. ½ time. Salter til sidst.

Det er en fremgangsmåde jeg så Delia Smith demonstrede på TV-Hun brugte bare
kartoffeltern på 1½x1½ cm. Men det virker fint.
Ved mindre portioner bruger jeg et støbejernsfad i stedet for bradepanden.

mvh Jette

Fra : Homer

Dato : 30-05-03 16:17

Homer skrev:

> Jeg er glad for selv at lave mine pommes frites i ovn.

.... og nu er der chancer for, at det bliver lidt nemmere. Tusind tak for
de mange forskellige besvarelser!

Fra : Nette

Dato : 30-05-03 20:30

"Homer" skrev i en meddelelse
> Det nemme(?) spørgsmål hertil er: hvilke kartoffeltyper er de bedste til
> at opnå sprødhed? Jeg mener at have set et

Jeg mener, at der på de pommesfrites man køber frossent, er tilsat olie. Det
er endnu aldrig lykkes mig, at lave hjemmesnittet pommesfrites, uden de er
blevet lettere bløde.

> køkkenredskab, der nærmest er en rist, blot med skarpe "tremmer" (giver
> jeg mening overhovedet??).

Det hedder et pommesfritsjern. Men det fylder i skabet, er vanskelig at
rengøre og disse to argumenter for ikke at have et liggende, vejer meget
tungere end det at være fri for at skære pommes frites selv. Jeg arvede et
fra mit barndomshjem. Jeg husker aldrig, de har brugt det, der blev
kartoflerne skåret ud i hånden. Jeg selv har kun brugt det een gang. Det
tager faktisk kortere tid at snitte en kartoffel fire fem gange, end det gør
at smide det i sådan et jern.

Nette