Kan denne PC køre Win2K ?
Fra : en9ssemand

Dato : 30-05-03 07:52

Hej,

Jeg har en 350 MHz AMDK6/128 MB/10 GB PC af ældre dato, som pt. kører
Win98se. Imidlertid er installation ved at blive ustabil og jeg
overvejer at lægge Win2K på den. Inden jeg går i gang vil det være
rart at vide om maskinen i det hele taget kan trække det nye
operativsystem - er der nogen, der kan bidrage med erfaringer ?

Mvh,

/Thomas

Fra : Morten Johansen

Dato : 30-05-03 08:04

On 29 May 2003 23:52:01 -0700, en9ssemand <en9ssemand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> rart at vide om maskinen i det hele taget kan trække det nye
> operativsystem - er der nogen, der kan bidrage med erfaringer ?

Jeg går ud fra at din processor er en AMD K6-2 da den er på 350 MHz. Jeg
kører selv med Win2K på en 300 MHz K6-2 med 384 MB RAM og 7,5 GB HD, så du
burde ikke få problemer med at skifte styresystem. Maskinen er ganske
udmærket som kontormaskine.

Hilsen Morten

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 30-05-03 10:41

On Fri, 30 May 2003 09:04:16 +0200, Morten Johansen
<mbj99@civil.auc.dk> wrote:

> [...]
>kører selv med Win2K på en 300 MHz K6-2 med 384 MB RAM og 7,5 GB HD, så du
>burde ikke få problemer med at skifte styresystem. Maskinen er ganske

Min nuværende nødløsning er W2K på en 166MHz, 80MB RAM og det virker
(men det er ikke sjovt )

mvh
Jesper \

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-05-03 11:27

In dk.edb.hardware, Jesper Hartoft <postFJERNkasse@post.cybercity.dk>
says...
> Min nuværende nødløsning er W2K på en 166MHz, 80MB RAM og det virker
> (men det er ikke sjovt )

Jeg har spillet NFS2SE på en dual PPro 200 med 96 MB RAM og Win2000. Det
virker

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : arc@na

Dato : 30-05-03 21:07

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> Jeg har spillet NFS2SE på en dual PPro 200 med 96 MB RAM og Win2000. Det
> virker

Men hvordan? )

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-03 05:54

In dk.edb.hardware, arc@na <this.is@n.invalid.email.org> says...
> Men hvordan? )

Tilfredsstillende. Det virker ikke tilfredsstillende med kun én CPU, men
det skyldes PPro.

Fra : arc@na

Dato : 31-05-03 17:27

> Tilfredsstillende. Det virker ikke tilfredsstillende med kun én CPU, men
> det skyldes PPro.

OK, jeg overså at du havde to processorer i.

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-03 11:36

In dk.edb.hardware, arc@na <this.is@n.invalid.email.org> says...
> OK, jeg overså at du havde to processorer i.

Det har jeg i alle mine PPro-maskiner. Men jeg leder faktisk efter et
Quad-PPro bundkort. Det ville være sejt

Fra : arc@na

Dato : 01-06-03 11:57

> Det har jeg i alle mine PPro-maskiner. Men jeg leder faktisk efter et
> Quad-PPro bundkort. Det ville være sejt

Er PPro ikke ved at være en gammel sag efterhånden?

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-03 10:19

In dk.edb.hardware, arc@na <this.is@n.invalid.email.org> says...
> Er PPro ikke ved at være en gammel sag efterhånden?

Den er fin til internet-servere...

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 30-05-03 08:29

"en9ssemand" <en9ssemand@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rart at vide om maskinen i det hele taget kan trække det nye
> operativsystem - er der nogen, der kan bidrage med erfaringer ?

du skal nok overveje mere ram...ved ikke hvad minimum er fpr Win2000 men for
XP er det 128....har prøvet XP på en 64 mb maskine og det var ikke nogen rar
fornemmelse....

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 30-05-03 08:46

en9ssemand wrote:
> Jeg har en 350 MHz AMDK6/128 MB/10 GB PC af ældre dato

Jeg en gammel PC stående som ikke bliver brugt ret meget. Denne er en AMD
K6-2 400 MHz, 128 MB PC100 og 10,1 GB IBM disk. Denne kører W2k uden
problemer (måske lidt lang tid om opstarten...)

--
Martin K

Fra : Esben

Dato : 30-05-03 08:59

> [...]
> rart at vide om maskinen i det hele taget kan trække det nye
> operativsystem - er der nogen, der kan bidrage med erfaringer ?

Jeg har prøvet windows 2000 server på en tilsvarende maskine, blot kun med
64 MB ram. Det kan godt lade sig gøre, men jeg vil anbefale at smide mindst
256 MB ram i. Jeg ville overveje winXP til din maskine fremfor win2000, og
så slå så meget lir fra som overhovedet muligt.

--
Esben

Fra : arc@na

Dato : 30-05-03 09:14

en9ssemand@hotmail.com (en9ssemand) wrote in

> Jeg har en 350 MHz AMDK6/128 MB/10 GB PC af ældre dato, som pt. kører
> Win98se. Imidlertid er installation ved at blive ustabil og jeg
> overvejer at lægge Win2K på den. Inden jeg går i gang vil det være

Jeg kører 2000 på begge mine maskiner - den mindste er en bærbar 400 MHz
med 192 MB RAM. Det vil helt sikkert køre med 128 MB, men det ville være
medre med noget mere RAM i maskinen. Og med de priser der er på RAM i dag,
er der ikke så meget at betænke sig på - køb en ekstra 128 eller 256 klods
til den.

arc@na

Fra : holger

Dato : 30-05-03 12:31

ja jeg kører stadig 98 på min 80Mhz 8Mb ram
og okai det er ikke den hurtigste men det kan køre.
så hvorfor skifte styresystem ?

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-03 13:31

holger wrote:

> ja jeg kører stadig 98 på min 80Mhz 8Mb ram
> og okai det er ikke den hurtigste men det kan køre.
> så hvorfor skifte styresystem ?

med din maskine kan jeg heller ikke se de store fordele

med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : arc@na

Dato : 30-05-03 21:06

"holger" <dkhorema@mail.tele.dk> wrote in news:3ed74003$0$24683
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> ja jeg kører stadig 98 på min 80Mhz 8Mb ram
> og okai det er ikke den hurtigste men det kan køre.
> så hvorfor skifte styresystem ?

Det kommer jo an på éns behov, ikke? Jeg kører f. ex. ofte Dreamweaver,
Photoshop og måske et par editorer og office-programmer åbne samtidig. Det
ville jeg nok ikke slippe godt af sted med på din maskine, mon?

arc@na

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-05-03 17:21

en9ssemand skrev :
> [...]
> rart at vide om maskinen i det hele taget kan trække det nye
> operativsystem - er der nogen, der kan bidrage med erfaringer ?

Det kan som du kan læse lade sig gøre men det bliver ikke nogen hurtigløber.
Til Office, Internet og sådant går det fint.
Men du skal lige tjekke om dit grafikkort og lydkort, evt netkort er
understøttet af W2k.
Mit Terratec DMX lydkort var fx ikke, så jeg havde/har et dyrt surround
lydkort med digital In/Out, der kun kan spille simpel stereo som var det et
SoundBlaster 16.
Stort Øv til det..

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 31-05-03 00:27

Helt sikkert, på kontoret har jeg en 300 MHz men ellers magen til, og det er
rigtigt at det går lidt trægt med opstarten, men ellers er det en dejlig
stabil maskine det _stille_og_roligt_ tygger sig igennem alle opgaver.

Rune

Fra : en9ssemand

Dato : 01-06-03 19:44

Tak for de mange konstruktive input !

Debatten har skabt 2 supplerende spørgsmål:
1) Burde jeg i stede lægge XP på maskinen - hvilket OS stiller størst
krav til hardware, win2k eller xp ?

2) Hvordan checker jeg konkret om grafikkort, lydkort osv. er
understøttet under det valgte OS - har Microsoft en positiv-liste
eller hvor kan jeg slå op ?

Bedste hilsner,

/Thomas

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-06-03 21:00

en9ssemand skrev :
> Tak for de mange konstruktive input !
>
> Debatten har skabt 2 supplerende spørgsmål:
> 1) Burde jeg i stede lægge XP på maskinen - hvilket OS stiller størst
> krav til hardware, win2k eller xp ?

W2k og XP er 80 % ens, XP er en Mk2 udgave med pop brugerflade, der koster
resourcer. Du kan slå pop'pet fra og få en næsten identisk W2kSP4, så jeg
vil sige at det er af mindre betydning.

> 2) Hvordan checker jeg konkret om grafikkort, lydkort osv. er
> understøttet under det valgte OS - har Microsoft en positiv-liste
> eller hvor kan jeg slå op ?

Micro$jov har en hardware compatibility liste, men desværre koster det at
komme på den så mange fabrikanter takker nej tak og så må du søge
oplysningerne hos dem. Listen er normalt også håbløst bagud.
http://www.microsoft.com/whdc/hcl/default.mspx

nederste link.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Michael Schmidt

Dato : 02-06-03 12:56

1 Jun 2003 11:44:25 -0700, en9ssemand@hotmail.com (en9ssemand)
skrev:
> Tak for de mange konstruktive input !
>
> Debatten har skabt 2 supplerende spørgsmål:
> 1) Burde jeg i stede lægge XP på maskinen - hvilket OS stiller
> størst krav til hardware, win2k eller xp ?

XP er klart mest krævende.
Med din konfig ville jeg vælge en brugervenlig Linux (f.eks.
Mandrake) med IceWM.
Windows er kun nødvendig til visse spil!

/Zmit

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-06-03 13:23

On Mon, 02 Jun 2003 11:56:23 GMT, Michael Schmidt wrote:

> XP er klart mest krævende.

Forskellen er nu ikke særlig når XP ikke kører i "cirkus-mode".

> Med din konfig ville jeg vælge en brugervenlig Linux (f.eks.
> Mandrake) med IceWM.
> Windows er kun nødvendig til visse spil!

....og netbanker, MS office filer og andet de fleste er vant til.

--
Lars
- der kører XP (uden cirkus-mode)

Fra : Michael Schmidt

Dato : 02-06-03 13:54

Mon, 2 Jun 2003 14:22:31 +0200, Lars J�rgensen <not@real.one> skrev:

> ....og netbanker, MS office filer og andet de fleste er vant til.

Du har ret i at mange banker endnu ikke har set lyset og stadig
bruger "usikre" login metoder, der kræver MSIE el.lign.

OpenOffice.org (og selvfølgelig StarOffice.6) kan snildt læse MSO-
filer og vælger man så at gemme i .sx*-format kan man reducere
filstørelsen til ca. 35% af MSO-formatet samt at det er
bagudkompatibelt/persistent.

/Zmit

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-06-03 18:18

On Mon, 02 Jun 2003 12:54:00 GMT, Michael Schmidt <M.Schmidt@Mail.com>
wrote:

> [...]
>filer og vælger man så at gemme i .sx*-format kan man reducere
>filstørelsen til ca. 35% af MSO-formatet samt at det er

Jeg læste et .rtf dokument lavet i Microsoft Word ind i OpenOffice
Writer, men det var ret forvansket og kunne ikke bruges.

--
Jens

Aint goin down till the sun comes up

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 02-06-03 19:48

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse news:3d1ndvkqj8ricgmd23lt6iqs81nb45klng@4ax.com...

> Jeg læste et .rtf dokument lavet i Microsoft Word ind i OpenOffice
> Writer, men det var ret forvansket og kunne ikke bruges.

> [...]
Ja det er et af de problemer der er med bl.a. Staroffice, imho er der kun et
alternativ til MS Office og der er produkter fra 602 com http://www.software602.com/ de er ikke
gratis men de virker, og kan læse og gemme i MS format.
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul_at_sorensen.as

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 03-06-03 01:48

> Tak for de mange konstruktive input !
>
> Debatten har skabt 2 supplerende spørgsmål:
> 1) Burde jeg i stede lægge XP på maskinen - hvilket OS stiller størst
> krav til hardware, win2k eller xp ?

Klart Win2K, XP er så spækket med lirum larum at det virkelig kræver en
hurtig maskine.
Jeg arbejder som sagt på en 350 MHz K6-2 med Win2K, og da jeg så var ude hos
en kunde, og skulle arbejde på hans computer troede jeg længe at den var
endnu mindre.
Det viste sig at være en Athlon på 1000MHz med 512 MB Ram, men den virkede
altså langsom!

Endvidere vil jeg foreslå Win2K da det ligner 98 mere end XP'eren gør.
Jeg mener ellers nog at jeg er god til windows, men det der XP-fis er
_for_popsmart!

Det er kun hvis du vil spille meget, eller har noget fancy multimedie udstyr
at 2K kan have problemer

> 2) Hvordan checker jeg konkret om grafikkort, lydkort osv. er
> understøttet under det valgte OS - har Microsoft en positiv-liste
> eller hvor kan jeg slå op ?

Hvis det understøttes af 98 skulle jeg mene at du trygt kan regne med at det
også virker i senere Windows versioner.

Rune

Fra : arc@na

Dato : 03-06-03 10:06

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in

> Det er kun hvis du vil spille meget, eller har noget fancy multimedie
> udstyr at 2K kan have problemer

Jeg spiller meget på min 2000-PC, og alle nyere spil kører meget stabilt og
med høj framerate (GeForce 3Ti200). Selv ældgamle DOS-spil og linende kører
upåklageligt. 2000 er et lysår foran f. eks. Win98SE, og med SP3 klarer det
også al ny hardware.

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-03 10:35

In dk.edb.hardware, Rune Friis Jørgensen <rune_friis@adslhome.dk>
says...
> Hvis det understøttes af 98 skulle jeg mene at du trygt kan regne med at det
> også virker i senere Windows versioner.

Ikke korrekt. Hvis det understøttes af Win95/98 kan du være rimeligt
sikker på at det ikke er understøttet af XP.