Bulgur vs Couscous
Fra : Svend Andersen

Dato : 29-05-03 17:10

Hvad er egentlig forskellen på ovenstående.

Også gerne et par råd om tilberedning.

hilsen Svend A

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-05-03 20:04

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er egentlig forskellen på ovenstående.

Bulgur skal koges

CousCous kan bare overhældes med kogende vand.

Bulgur er grovere end couscous.

Begge dele smager herligt.
Jeg bruger mest bulgur til Tabouleh (en salat) og couscous som tilbehør til
krydrede kødretter eller til lammekød.

Couscous er også godt til småbørn.

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 31-05-03 20:50

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> CousCous kan bare overhældes med kogende vand.

Ja, hvis det er forkogt, ellers skal det koges.

Har læst at det smager bedre når man selv koger det, men har dog aldrig købt
andet end forkogt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-06-03 15:56

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis det er forkogt, ellers skal det koges.

Det er aldrig lykkedes mig at komme hjem med en couscous, der ikke kan nøjes
med at blive overhældt med kogende vand. Om dét er et tilfælde, ved jeg
ikke.

Men det er jo nemt nok at tage en lille portion ud af posen og prøve, om
kogende vand er nok - eller om der skal en kogning til.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-05-03 22:02

Svend Andersen wrote:

> Hvad er egentlig forskellen på ovenstående.

Så vidt jeg ved er couscous en slags pasta - altså lavet af hvededej,
der sies på en særlig måde. Bulgur er derimod flækkede hvedekerner.

I praksis er det dog svært at se forskel - det smager dog ikke ens, og
konsistensen varierer vældig meget. Couscous er mere blødt i det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Splinten

Dato : 30-05-03 06:47

"Kevin Edelvang" <ingenspam@mig.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I praksis er det dog svært at se forskel - det smager dog ikke ens, og
> konsistensen varierer vældig meget. Couscous er mere blødt i det.

Er det lavet af det samme produkt (Hvedekerner ?)

splinten

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-05-03 11:22

Splinten wrote:

> Er det lavet af det samme produkt (Hvedekerner ?)

Tja. Ligesom wienerbrød og knækbrød også er det

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-03 10:01

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> wrote in message
> Hvad er egentlig forskellen på ovenstående.
>
> Også gerne et par råd om tilberedning.
>
> hilsen Svend A

En Googelisering af spørgsmålet gav følgende:

Bulgur:
http://www.usaid.gov/hum_response/crg/fsbulgur.htm
Bulgur is cracked, debranned (wheat), and partially precooked to lower
final cooking time.

Knækkede forkogte hvedekerner.

Couscous:
http://www.congocookbook.com/c0154.html
Couscous (Cous-cous or Cous cous) is a traditional staple food in North
Africa; it is also common in Western Africa whence it has spread into
Central Africa. Couscous is a pasta, made by mixing flour and water to form
a paste which is then formed and dried. Most couscous is made with flour
ground from durum wheat, but rice, maize (corn), or cowpea (black-eyed pea)
flours are sometimes used.
Pasta lavet af hvede, ris, majs eller bønnemel....