Sjov oplevelse med Bredbåndsbolaget
Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-03-01 08:38

Halløj,

I den boligforening jeg bor var der i går informationsmøde om "bredbånd", og
en repræsentant (læs: sælger) fra Bredbåndsbolaget fortalte om deres
produkt.

Alle beboere havde modtaget en briefing fra Bredbåndsbolaget, hvor priserne
var 495 i oprettelse pr. lejlighed og 295 pr. lejlighed om måneden. Gode
priser. Sælgeren kunne nu fortælle, at etableringen ville koste 2995,-
(hvilket kom bag på både bestyrelsen og tilhørene), men til gengæld ville vi
eje vores eget net. De fleste opfattede det vist mest som
likviditetsproblemer ved Bredbåndsbolaget.

Efterfølgende fortalte sælgeren at deres konkurrenter, f.eks. Arrowhead der
leverer trådløst, kun kunne give 10-11Mbit til deling mellem alle
lejligheder. Ved Bredbåndsbolaget ville alle få 10Mbit lagt ind, de havde
nemlig en 1Gbit switch i ejendommen, som nemt kunne opgraderes. Sælgeren
garanterede dog 10Mbit forbindelser i alle lejligheder. Der var ingen der
spurgte yderligere omkring trafikken ud af huset.

Efterfølgende nævnte sælgeren at man kunne f.eks. køre egen server hjemme
fra lejligheden. Et par stykker spurgte om man havde fast IP, det havde man
ikke. Sælgeren mente åbenbart det var nok at køre server for de 171 andre
lejligheder. Flere ville gerne have svar på hvordan hver enkelt computer
kunne fungere som server for computere udefra, når alle blev kørt gennem
samme router. Der mente sælgeren at vi blev lidt for tekniske, og det måtte
vi ringe og spørge ham om i dag.

Derfor; er der nogen som kender til alternativer til Bredbåndsbolaget, som
kan levere internet til en ejendom med 172 ejerlejligheder?

--
Anders Ebbesen
A guy once told me, "Do not have any attachments, do not have anything in

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-03-01 08:12

In article <3ac194c8$0$5730$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, Anders Ebbesen wrote:

> [...]
>eje vores eget net. De fleste opfattede det vist mest som
>likviditetsproblemer ved Bredbåndsbolaget.

Likviditetsproblemer stemmer meget godt overens med det jeg har hørt fra
rygtemaskinen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Ma Bell is a mean mother!
Der arbejder for en

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-03-01 09:40

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@nerd.dk> wrote in message

> Likviditetsproblemer stemmer meget godt overens med det jeg har hørt fra
> rygtemaskinen.

De lyder det også til på:

http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=9699

(omend det meste af det CW skriver skal tages med et gran salt)

--
Anders Ebbesen
Som også sommetider arbejder ved en slags konkurrent til Bredbåndsbolaget.

Fra : Søren Blom

Dato : 28-03-01 12:14

Rygtemaskiner skal man vist passe lidt på med at høre for meget på.
Har du kikket på de løsninger som der er blevet gjort hos www.aub.dk ,
http://www.dalgashave.dk/ eller hos www.skydebanen.dk (deres site er nede
i skrivende stund) men de har alle etableret netværk med Internetforbindelse
af forskellige størrelser.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Morten Boysen

Dato : 28-03-01 12:28

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]
er nede
> i skrivende stund) men de har alle etableret netværk med

Nu kan jeg kun tale med sikkerhed om www.aub.dk, men det er ikke et
netværk, der er lavet af Bredbåndsbolaget. Netværket er købt og betalt
af beboerforeningen og lagt ud af en entrepenør. Al adminstration og
drift foretages af en gruppe beboere, mens internetforbindelsen
leveres af UUnet. Jeg mener at dalgashave kører efter samme princip
(Jeg ved dog ikke, hvem de har internetforbindelse igennem).

--
Morten Boysen

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-03-01 12:43

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
> [...]
> leveres af UUnet. Jeg mener at dalgashave kører efter samme princip
> (Jeg ved dog ikke, hvem de har internetforbindelse igennem).

På hjemmesiden dalgashave.dk kan man se at de har forbindelse via
Euroconnect.

Så vidt jeg ved har Bredbåndsbolaget kun leveret i Avedøre og Valby.

Fra : Charbax

Dato : 29-03-01 23:42

> Så vidt jeg ved har Bredbåndsbolaget kun leveret i Avedøre og Valby.

jeg mener det er Avedøre og Nørrebro.

Jeg har nu talt med en svensker med 100mbit Bredbåndsbolaget forbindelse (på
grund af tests med video-on-demand de kører nogle steder) og en dansker med
10mbit. De siger begge to at det bare kører totalt ligesom en drøm. Og der
er fuld båndbredde..

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-01 10:03

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> [...]
> 10mbit. De siger begge to at det bare kører totalt ligesom en drøm. Og der

Hvad mener du med "fuld båndbredde"?

Hvilke sites er det, danskeren har downloadet 1 MB/sek og svenskeren
10 MB/sek fra?
--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Charbax

Dato : 30-03-01 17:22

> Hvad mener du med "fuld båndbredde"?
>
> Hvilke sites er det, danskeren har downloadet 1 MB/sek og svenskeren
> 10 MB/sek fra?

det kan nok lade sig gøre at downloade med 10mbit/s hvis du downloade 20-30
filer på en gang fra forskellige servere.

Danskeren har fortalt mig at han har kunnet se at han oploadede med fuld
båndbredde engang hvor han havde opstillet FTP servere på hans dynamisk IP
og at der var 10-15 adsl folk der downloadede fra han med fuld båndbredde..

Og de bekræfter begge to at de altid kan downloade med fuld båndbredde fra
hindanden. dvs. svenskere og danskere, hvem som helst som er koblet på
bredbåndsbolagets netværk, når de downloader fra hindanden kører det med
fuld speed.

Jeg havde engang hørt om en netcafe de ville åbne i Avedøre hvor man så
kunne tag hend og tjekke deres forbindelser lidt af.. men jeg ved ikke om
det overhovedet er blevet til noget endnu..

Hilsen
Charbax

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-03-01 10:12

In article <9a0dve$5ou$1@news.cybercity.dk>, Charbax wrote:

>jeg mener det er Avedøre og Nørrebro.

De har sat stik op i Valby, der dog ikke er aktiveret endnu.

--
Andreas Plesner Jacobsen | genlock, n.:

Fra : Charbax

Dato : 30-03-01 17:27

> De har sat stik op i Valby, der dog ikke er aktiveret endnu.

ok! det lyder totalt fedt! Der er sikkert flere folk der er glad for at bo i
Valby.

Jeg håber bare at jeg snart kan få overtalt min boligforening om at overveje
at snakke med nogle folk fra bredbåndsbolaget. Og så er der det der med om
de vil sponsorere installeringen af netværket og stikkene og eje kablerne i
5 år eller om man skal betale 3000 kroner oprettelse. Det er jo nok lidt
kedeligt beløb for de fleste mennesker. Selvom jeg vil egentlig selv nok
betale 3000 kroner idag hvis jeg kunne få en 10mbit forbindelse, selvom jeg
ikke har pengene.

Hilsen
Charbax

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-03-01 12:32

In article <99sgvr$no3$1@news.inet.tele.dk>, Søren Blom wrote:
> [...]
>i skrivende stund) men de har alle etableret netværk med Internetforbindelse

At et firma har problemer med kapitalflowet betyder jo ikke at de ikke
er i stand til at levere, det er nærmere bestemmende for, hvor lang tid
de er i stand til det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Kiss me twice. I'm schizophrenic.

Fra : 2mas

Dato : 28-03-01 15:47

> Derfor; er der nogen som kender til alternativer til Bredbåndsbolaget, som
kan levere internet til en ejendom med 172 ejerlejligheder?

Vi er ved at få lagt internet/telefon/tv ind via www.telelet.dk

Hilsen
Thomas

Fra : Pusling

Dato : 01-04-01 22:17

Anders Ebbesen <aebbesen@tribalddb.dk> wrote in message
> Efterfølgende fortalte sælgeren at deres konkurrenter, f.eks. Arrowhead
der
> leverer trådløst, kun kunne give 10-11Mbit til deling mellem alle
> lejligheder.

Grrrr. Så må jeg både privat og som ansat korrigere - Arrowhead kan godt
levere mere end 10-11Mbit. Det handler blot om det rigtige udstyr. Hvis der
er behov for større kapacitetet sættes der en radiokæde op - er der behov
for mere end, hvad den kan klare (622 Mbit) er der jo altid fiber at falde
tilbage på...

Det svarer nogenlunde til at sige, at TDC mac. kan levere op til 2Mbit,
fordi deres ADSL ikke kan levere mere...Nu har de jo andre produkter end
lige ADSL - og kan derfor sagtens levere mere!

/Stine

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-04-01 22:23

On Sun, 1 Apr 2001 23:16:36 +0200, Pusling wrote:

> [...]
>levere mere end 10-11Mbit. Det handler blot om det rigtige udstyr. Hvis der
>er behov for større kapacitetet sættes der en radiokæde op

Uden at brugerne skal betale mere ?

>er der behov for mere end, hvad den kan klare (622 Mbit) er der jo altid
>fiber at falde tilbage på...

ditto.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Stine Darmer

Dato : 03-04-01 07:56

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Uden at brugerne skal betale mere ?

> ditto.

Jesper, det kommer da an på, hvor mange husstande, der skal kobles på.

Nej, vi etablerer ikke en fiber til en opgang med 10 lejemål, men hvis det
er en større forening, som har brug for den ekstra båndbredde er det da
selvklart. Hvilket igen betyder, at de er flere om at dele den ekstra
udgift, så derfor ender prisen op med at blive den samme for den enkelte
bruger.

Der er jo altså forskel på, om det er 2 eller 20.000, der skal kobles på
linket...

/Stine