Rygepose
Fra : Klaus Petersen

Dato : 29-05-03 11:29

Davs.

Jeg har en ryge-pose (pose med træflis i) som jeg vil bruge på grillen.

Kan man ryge oksekød og kommer der noget godt ud af det?

Hvad er godt at ryge udover fisk? (cigaretter og dets lige er ikke et svar
jeg kan bruge )

Klaus.

Fra : Invader Zim

Dato : 29-05-03 13:40

Klaus Petersen wrote:
> [...]
>
> Kan man ryge oksekød og kommer der noget godt ud af det?
>
> Hvad er godt at ryge udover fisk? (cigaretter og dets lige er ikke et

Hej Klaus, jeg vil sige det sådan: Alt kød kan ryges :)

jeg kan faktisk slet ikke forestille mig noget kød som IKKE ville smage
lækkert efter det har trukket i en marinade eller blandet sammen med
krydderier, og derefter er blevet røget!

-Invader Zim

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-05-03 06:00

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse...

> Jeg har en ryge-pose (pose med træflis i) som jeg vil bruge på grillen.
>
> Kan man ryge oksekød og kommer der noget godt ud af det?
>
> Hvad er godt at ryge udover fisk?

Husk! det hedder "røge" .. ikke ryge! - Vi har jo lige snakket om det for
ca. 14 dage siden ;-(((

Herhjemme er der er vist ikke mange der spiser røget oksekød, udover
måske jøderne. Fx røget oksebryst, eller pastrami som laves enten af
oksespidsbryst eller navlebryst, og skal saltes i tre dage inden det røges.

Både okse-, kalve og svinetunger egner sig fortræffeligt til røgning.
Oksetungerne skal først udvandes og derefter i en stærk krydret
saltlage i et par dage. - nam-nam!
PS: (*ingen tunge til mig, den har været inde i munden én gang!)

Det almindeligste udover fisk er fx røget svineskinker, lammekølle og
forsk. krydderpølser enten med svinekød, oksekød, eller begge dele.
Røget kalkun, and og gås kan også benyttes, men skal saltes i 2-3 døgn.

For øvrigt så er "Kringelbachs salte- og røgebog" udmærket, og kan
evt. lånes på biblioteket.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget the Copenhagen Jazz Festival, July 4 - 13, 2003
http://festival.jazz.dk/start.asp?l=1
- Hope to see you there! ..Djaaa!

Fra : crane

Dato : 30-05-03 12:49

Hej med jer...

Jeg har en kalvetunge jeg gerne vil røge....

Hvad er den præcise fremgangsmåde ?

jens