Andet multimedie
bentjuul 3670
Det driller
Fra : monty

Dato : 28-05-03 23:11

Jeg har beskåret et billede i PS. Så vælger jeg Ctrl-C og sætter det ind i
et nyt billede som jeg har valgt skal være transperent. Prøver jeg så at
sætte det ind et sted. Det være sig i FP eller et andet grafikprogram så
kommer der en firkantet hvid "kasse" uden om billedet og det var ikke
meningen.

Hvordan kan jeg undgå det sådan at det kun er det beskårne billede der
kommer med?

Dennis

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-03 23:17

"monty" <monty (skal fjernes)@mail.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> sætte det ind et sted. Det være sig i FP eller et andet grafikprogram så
> kommer der en firkantet hvid "kasse" uden om billedet og det var ikke

Jeg forstår dit mangelfuldt beskrevne problem sådan, at din udskæring ikke
er en firkant. I så fald skal du gemme udskæringen som gif eller png og
sætte det hvide uden om udskæringen til transparent.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : monty

Dato : 29-05-03 08:25

> Jeg forstår dit mangelfuldt beskrevne problem sådan, at din udskæring ikke
> er en firkant. I så fald skal du gemme udskæringen som gif eller png og
> sætte det hvide uden om udskæringen til transparent.

Det er rigtigt. Det markede område er rundt. Vil det sige at når jeg kopier
et område af billedet ind i udklipsholderen og derefter laver et nyt billede
så skal jeg stadig vælge at det skal være transparent mem når jeg så har
indsat billedet så skal jeg gemme det hele som gif eller png?

Dennis

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-03 13:02

> [...]
> så skal jeg stadig vælge at det skal være transparent mem når jeg så har
> indsat billedet så skal jeg gemme det hele som gif eller png?

Du kan lave et rundt udklip. Men du kan ikke gemme et rundt billede. Uanset
hvilket filformat du vælger!

Når du har gemt dit runde udklip som selvstændigt billede i gig- eller
pngformat, skal området uden om dit runde udklip gøres transparent.

Fremgangsmåden er beskrevet her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/grafik/usynlig.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Madsen

Dato : 29-05-03 01:20

monty skrev:

> Det være sig i FP eller et andet grafikprogram så kommer der en
> firkantet hvid "kasse" uden om billedet og det var ikke meningen.

Hvad står FP for og hvad skal du bruge det transparente billede til?
Det er ikke underordnet om det skal bruges til web eller tryk/print.
Mange sideombrydningsprogrammer accepterer ikke transparens i billeder
så i disse programmer bliver du nødt til at bruge andre fremgangsmåder
for at skjule dele af billedet. Den normale fremgangmåde i programmer
som ikke understøtter transparens er en klippesti eller clipping path
på engelsk.

Madsen.

Fra : hcma

Dato : 29-05-03 12:28

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >
> Hvad står FP for og hvad skal du bruge det transparente billede til?

FP = FrontPage (wysiwyg-editor)
m v h
HC

Fra : Madsen