kartofler...
Fra : MP Jakobsen

Dato : 28-05-03 19:41

Ikke for at spørge dumt; men hvordan koger man kartofler?

Ikke at jeg ikke kan koge en kartoffel, men da det nu er ved at være tid til
nye kartofler, tænkte jeg at det kunne være lidt interessant at høre hvordan
folk bedst kan lide at tilberede deres nye danske kartofler - hvis det skal
være lidt lækkert.

Er alle tilhængere af klassikkeren: Kogt i vand, drys med lidt salt og kom
lidt dild på?
Nogle spændende, lækre eller klassiske forslag?

MP

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-05-03 19:46

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> writes:

> Er alle tilhængere af klassikkeren: Kogt i vand, drys med lidt salt og kom
> lidt dild på?
> Nogle spændende, lækre eller klassiske forslag?

Personligt foretrækker jeg persille, men sådan er vi jo så
forskellige. Og hvis der skal lidt mere til, så en anelse Ravigotte.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Lene

Dato : 28-05-03 19:46

> [...]
> lidt dild på?
> Nogle spændende, lækre eller klassiske forslag?

Hej
Jeg har ingen decideret spændende forslag, men kartofler skal (som pasta)
koges i rigeligt saltet vand - næsten som havvand. Elementært, men dog noget
de fleste ikke formår at gøre rigtigt.
Mvh
Casper

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 28-05-03 20:12

"Lene" <lsh@oncable.dk> skrev
> Jeg har ingen decideret spændende forslag, men kartofler skal (som pasta)
> koges i rigeligt saltet vand - næsten som havvand. Elementært, men dog
> [...]

Hvad skal alt det pjask dog gøre godt for?

Der er masser af vand inde i kartoflerne, så det skal bare forhindre
knoldene i at brænde på. Et par deciliter er alt rigeligt til nye potater.
Dild efter temperament; og lad være med at lette låget i tide og utide.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-05-03 20:30

"Torben Abilgaard" <toa@fjernezbt.dk> skrev i en meddelelse

> Der er masser af vand inde i kartoflerne, så det skal bare forhindre
> knoldene i at brænde på. Et par deciliter er alt rigeligt til nye potater.
> Dild efter temperament; og lad være med at lette låget i tide og utide.

Enig. Og så en klat smør og en kold øl til; så er den middag hjemme.

Hilsen Inger

Fra : Lene

Dato : 28-05-03 20:38

> "Lene" <lsh@oncable.dk> skrev
> noget
>
> Hvad skal alt det pjask dog gøre godt for?

Hej
Med "rigeligt saltet vand", mente jeg, at der skulle være rigeligt salt
(ikke vand).
Mvh
Casper

Fra : Nette

Dato : 28-05-03 21:03

"MP Jakobsen" skrev i en meddelelse
> Er alle tilhængere af klassikkeren: Kogt i vand, drys med lidt salt og kom
> lidt dild på?

Den har jeg aldrig hørt før? Hvad har gjort den til klassikeren?

Jeg vasker dem let, koger dem med vand og salt i 15 min. og vender dem i
lidt olie tilsat div. grønne krydderurter fra haven.
Det er lige som slik for os, når vi går i gang med sådan en portion

Nette

Fra : news.tele.dk

Dato : 31-05-03 12:25

15 min for små nye er vist lige i overkanten ... (prøv med 12 min)

mvh. Rene

Fra : Felix

Dato : 28-05-03 21:49

On Wed, 28 May 2003 20:41:23 +0200, MP Jakobsen wrote:

>Er alle tilhængere af klassikkeren: Kogt i vand, drys med lidt salt og kom
>lidt dild på?
>Nogle spændende, lækre eller klassiske forslag?

Thja, kog dem i vand saltet med nøjagtigt 7 gram havsalt pr.
liter vand.

Forsøg med forskellige tilsætninger af *friske* krydderurter.
F.eks.:
En stilk persille, eller
2 stilke dild, eller
Et blad løvstikke, eller
En stilk timian, eller
En lille gren rosmarin,
   alt sammen pr. liter vand.

Eller kog kartoflerne sammen med andre rodfrugter eller deres
blade (løg, purløg, porer, (hvidløg), selleri, persillerod,
pastinak, rødbede m. fl.).

Eller læg frø (kommen, anis, peber m.v.) i en lille gazepose og
kog dem med.

Nye kartofler rystes i lunkent smør (så lidt som muligt) før der
hældes meget lidt (1-2 dl.) vand på. Ved kogning med meget lidt
vand, er det egentligt en dampkogning der finder sted. Derfor er
det vigtigt at holde temperaturen så lav, at vandet netop kun
lige bobler en anelse, ligesom gryden skal rystes med
regelmæssige mellemrum, så de kogende kartofler i bunden blandes
med de dampede oven over.

Så er der de brasede kartofler. Det er simpelt hen pande- eller
ovnstegte (evt. grillede) kartofler. Bruger man krydderier her,
vil smagen af disse forringes meget, måske til ukendelighed. Så
vent med krydringen til efter stegningen.

Bålkartofler er måske lidt mere ukendte. Kartoflerne pakkes i
staniol og lægges i bålets gløder (når ilden er gået ud). Det kan
tage mere end en time, hvis kartoflerne er store, før de er møre.
Små nye kartofler er møre på minutter. Har man ikke lige et bål,
lægges pakkerne tæt under en ovngril, og vendes hyppigt. De
spises med koldt smør og salt, med en teske.

Til bagte kartofler bruges normalt nogle store kartofler. Men det
bliver meget fint med nye små kartofler, og det går meget
hurtigere. Resultatet bliver bedst i traditionel ovn, men en
microovn kan også bruges. Den er dog vanskelig at styre præcist.

Og så er der jo lige (bl.a.):
kartoffelsalat (varm, kold, sur-sød), flødekartofler (føj),
kartoffelsuppe, kartofflelmos, mosede kartofler, milde Moses.

m. v. h.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-05-03 21:22

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at spørge dumt; men hvordan koger man kartofler?

Tjahhh... for 3-4 uger siden købte jeg ½ kilo nye kartofler fra Samsø.
De var på størrelse med vindruer og kostede en formue.
Kom dem i en gryde med lidt vand og tilpas med salt.

Kogte dem 4 min.
Slukkede for varmen og lod dem stå i 6 min. uden at lette på låget.

Delte portionen med en pige på 1½ år, der spiste dem med koldt smør.
Hun ved INTET om, at de første danske nye kartofler er noget helt særligt.
Men hun opdagede det...... hendes glæden over de små kartofler var ikke til
at tage fejl af. Så hun fik flest *S*

Dertil grønne asparges (lynstegt i wok) og en marineret lammeculotte (stegt
35 min i ovn).

Det er forårets hidtil bedste middag!!!

Mvh. Lisbeth