El Capitan G3/400?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 03:36

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en G3/400 - oprindeligt til videresalg til en
af mine venner, men da de hørte, at der ikke var hverken SCSI kort eller
floppydrev i, så lavede vi en bytte med en af mine andre maskiner
istedet for, - så nu står jeg så med den her B/W G3/400....

Der sidder en 20gb disk i den. Er det ligegyldigt på den, hvor jeg evt.
vil installere en OS X.2.x?. - Jeg regner med, den skal partitioneres i
2 - en partition på 14gb til OS 9.2.2US - og en på 6gb til en evt. OS X.
Kan jeg godt lægge X på den lille partition, selvom den er partition nr.
2? (Der er lige lidt nok RAM, så jeg skal have noget mere i, før jeg
begynder med en X'er).

- Hvilke CD-RW drev passer til den (LietOn har _ingen_ interesse)?
- Hvilket SCSI kort skal jeg foretrække - 2930U, 2940B (Wide) eller
29160U2W (bortset fra den himmelråbende prisforskel)?
- Hvilket floppydrev er bedst til prisen - Teac eller LaCie? (Jeg kender
MacAllys og den er god og stabil, men kan svjv. ikke fås i Dnamark
længere).

- Og endelig... Er der nogen her i gruppen, der har (praktiske)
erfaringer med AudioWerks 2, 4 eller 8 Mac Edition lydkortene? - Jeg
kender selv lidt til AW 2 kortet, men den har ikke ret gode specs på s/n
ratio.

mvh. Erik Richard

Fra : Bitbucket

Dato : 28-05-03 05:19

> [...]
> Kan jeg godt lægge X på den lille partition, selvom den er partition nr.
> 2? (Der er lige lidt nok RAM, så jeg skal have noget mere i, før jeg

Nu er jeg ikke helt klar over om den er så gammel at MacOS X skal ligge
på de første 8 GB af harddisken. Og i såfald skal den partitionenres så
1. partition er på ikke over 8 GB. Før du leger med OS X skal der være
min 128 MB RAM i maskinen.

> [...]
> - Hvilket floppydrev er bedst til prisen - Teac eller LaCie? (Jeg kender
> MacAllys og den er god og stabil, men kan svjv. ikke fås i Dnamark

Skal drevet sidde internt? Skal du kunne boote fra det?

LaCie laver ikke deres egne produkter, de putter andre producenters
produkter i det kabinet, jeg har et LaCie CD-RW Firewire drev med en
Teac mekanisme indeni.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 15:07

Hej

Bitbucket wrote:

> Nu er jeg ikke helt klar over om den er så gammel at MacOS X skal ligge
> på de første 8 GB af harddisken. Og i såfald skal den partitionenres så
> 1. partition er på ikke over 8 GB.

Ja, det er jo også det, jeg gerne ville vide, såvidt jeg kan se fra div.
omtaler er den fra perioden mellem ja. og sep 99...

> Før du leger med OS X skal der være
> min 128 MB RAM i maskinen.

Svjh. sidder der 192mb, men det er lige lidt nok til nogen af de programmer,
jeg vil få brug for, så jeg regner med at smide 3 eller 4x 256mb i den
istedet for...

> Skal drevet sidde internt? Skal du kunne boote fra det?

Jeg havde tænkt på et internt, men et eksternt kan da bruges.

> LaCie laver ikke deres egne produkter, de putter andre producenters
> produkter i det kabinet, jeg har et LaCie CD-RW Firewire drev med en
> Teac mekanisme indeni.

Véd det..., men nogle gange får LaCie også lov til at købe et parti interne
drev af et bestemt mærke og sælge dem under deres eget navn. - Jeg har bl.a.
et LaCie CD drev i en 7200/90, og det er et Pioneer drev, så den måtte jeg
bruge 3.-parts software til at få til at virke... Jeg vil foretrække enten
Teac eller Matshita (Technics/Panasonic), da jeg har ualmindelig gode
erfaringer med de drev både eksternt og internt, Jeg véd at ihvertfald
Matshita findes i interne drev, men om de også kan bruges på de her G3
modeller, véd jeg ikke, og det fremgår ikke af deres hjemmeside....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-05-03 08:34

Erik Richard Sørensen - kml.ers@mail1.stofanet.dk on 28/05/03 4:36 wrote:

> [...]
> erfaringer med AudioWerks 2, 4 eller 8 Mac Edition lydkortene? - Jeg
> kender selv lidt til AW 2 kortet, men den har ikke ret gode specs på s/n

Jeg har ingen praktiske erfaringer, men har et kort liggende som jeg skal af
med hvis det har interesse.

/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 16:09

Hej Peter

Hvilket kort drejer det sig om - mærke og model? - og hvad regner du med, det
skal koste?

[Og så glemte jeg at tilføje til det, jeg skrev om AW kortene, - de er ikke
X-kompatible]

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 28-05-03 10:04

Ved ikke så meget om hvad der er "bedst".. Men SCSI er vel altid godt, og
det meste - nye - ATA er vel også OK.
I forhold til AW kortene, så er de generelt dritftsikre, men har det med at
få maskinen til at gå ned, når ambitionerne bliver for store..
Ex I forhold til Logic..
Forvent ikke mere end 3-7 EXS samplere, og Max 2-3 Platinium Verbs..
Har ingen anelse om hvordan de virker på X, men der skulle være kommet
drivere til de nye af kortene..
Tom

PS
Kortene er aldrende, så du kan ikke forvente af køre 24bit/96kHz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-03 14:49

Tom Dissing wrote:

> Ved ikke så meget om hvad der er "bedst".. Men SCSI er vel altid godt, og
> det meste - nye - ATA er vel også OK.

Nu er det primært til brug med eksterne enheder, som jeg har en del
forskelligt af. Men jeg vil give dig ret i, at SCSI er det bedste, - men de
nye ATA kort er nu heller ikke tossede til interne diske - fx. Seagate
Barracuda IV, som jeg jo har i min 'Musik G3'. 'Kaptajnen skal fortrinsvis
bruges til alm. formål som net o.l..

> [...]
> Ex I forhold til Logic..
> Forvent ikke mere end 3-7 EXS samplere, og Max 2-3 Platinium Verbs..

Hm... Det siger mig så, at jge nok indtil videre skal beholde min Beige
G3/300AV som primær musikmaskine, - måske indtil de dersens Emagic systemer
kommer så langt ned i brugtpris, så de er til at købe selv for hvide
mennesker.... Men ellers er det primært Line-In funktionerne, jeg skal
bruge, da jeg jo har en rigtig god mixer til 'det grove'...

> Har ingen anelse om hvordan de virker på X, men der skulle være kommet
> drivere til de nye af kortene..

Nej, AW kortene er ikke X-kompatible, og jeg har ikke kunnet finde nye
X-drivere på deres site. - De er holdt op med at lave lydkort til Mac...

> Kortene er aldrende, så du kan ikke forvente af køre 24bit/96kHz

Hm, svjh. er AW 2 20bits, mens 4 og 8 er 24bits, - men de er ved at være
halvgamle. Priserne er jo derfor også ved at komme ned i et rimeligt
brugtprisleje. Jeg har set både en AW 2 til 300 og en AW 8 til 700kr. inkl.
alle kabler m.v.

- Men hvad med Yamahas gamle DSP24 kort? - er det noget, der er værd at prøve
at få fat i. - Jeg kender kun deres mixere - både de halv- og hel-digitale, og
de er gode! - Jeg véd, der heller ikke er drivere til X til DSP24.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 28-05-03 21:51

> - Hvilket SCSI kort skal jeg foretrække - 2930U, 2940B (Wide) eller
> 29160U2W (bortset fra den himmelråbende prisforskel)?

Jeg ville ikke vælge et Adaptec kort, brug i stedet et ATTO kort.

--
Venlig hilsen
Sebastian Bredsdorff

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-03 05:19

Hej Sebastian

Med hvilken begrundelse? - er de generelt bedre - måske i forb. med OS
X? - eller hva'?

- Men priserne er jo også en helt anden...

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 29-05-03 22:39

> Med hvilken begrundelse? - er de generelt bedre - måske i forb. med OS
> X? - eller hva'?

Der har været mange problemer med Adaptec kort under OS X.

--
Venlig hilsen
Sebastian Bredsdorff

Fra : Mikael Kern

Dato : 08-06-03 21:07

> Der har været mange problemer med Adaptec kort under OS X.

besøg Adaptec og check OS X kompabilitet...

> - Hvilke CD-RW drev passer til den (LietOn har _ingen_ interesse)?

Yamaha F1 44/24/44 - hvis du kan finde en.

Når du installerer OSX kan du fravælge printerpakker og eksotiske
sprog. Nøjs med dansk. Du kan altid installere printere senere, og du
sparer tid og mange hundrede MB.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-03 03:57

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> besøg Adaptec og check OS X kompabilitet...

Det har jeg gjort, - også Apples site, og det ser da ikke ud til, at der
er nævneværdige problemer med Adaptec kortene - især 2940U2B, 2940U,
29160UW/U2W, så det ender nok med en af dem...

> Yamaha F1 44/24/44 - hvis du kan finde en.

Kører den ikke med deres 2600-værk? - så gider jeg den ikke ret og slet.
Den kan ikke holde til prof brug til multikopiering i hurtig rækkefølge
til musikbrug. - Hm, så må det blive noget eksternt Firewire eller
USB...

> Når du installerer OSX kan du fravælge printerpakker og eksotiske
> sprog. Nøjs med dansk. Du kan altid installere printere senere, og du
> sparer tid og mange hundrede MB.

Printerpakker måske, men de 'eksotiske sprog' har jeg faktisk ret så
meget brug for i mit testarbejde, så de er nødvendige....

mvh., Eri kRichard

Fra : Mikael Kern

Dato : 08-06-03 21:12

Når du begynder med OSX så glem alt om optimering og tweaking. I hvert
fald i starten. Opdater alt, brug IE/mozilla/safari og installer
programmer i Applications-mappen, gem dokumenter i
users/erik/dokumenter osv.

Og når du er færdig med at bande over Apple; fortæl så hvad du
synes...

mvh Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-03 04:04

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> [...]
> fald i starten. Opdater alt, brug IE/mozilla/safari og installer
> programmer i Applications-mappen, gem dokumenter i

Jeg kan ihvertfald sige, at der _INTET_ M$ bræk kommer på den maskine! -
Fremover vil der kun være _ÉN_ maskine her i foretagendet, der får noget
sådant på, så det bliver nok Mozilla. - Og jeg har allerede 9.2.2 sat til
altid at gemme kokumenter i 'Dokumenter/Documents' og langt de fleste
programmer ligger allerede i Applications (Mac OS 9). - 9.2.2 skal nemlig
være der også...

> Og når du er færdig med at bande over Apple; fortæl så hvad du
> synes...

Er det da så slemt med X..? - hvorfor er der så så mange, der er så
vilde med den???? - Nå, men vi får se....

mvh. Erik Richrd

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-03 07:34

> Er det da så slemt med X..? - hvorfor er der så så mange, der er så
> vilde med den???? - Nå, men vi får se....

OS X er på mange måder mere stift. Programmer skal ligge i mappen
Applications, og man må (bør) kun lægge ting i sin egen hjemmemappe.
Herunder skal alle dokumenter anbringes i mappen Dokumenter (Documents),
hvis det skal være rigtigt. Hvis man forstår den filosofi og arbejder
_med_ OS X, er det alle tiders.
Mange har derimod en masse (u)vaner fra OS 9 med at have
adskillige mapper på rodniveau og en masse rod på skrivebordet samt en
fyldt æble-menu. De insisterer på at fortsætte på den måde i OS X og
arbejder således _mod_ filosofien bag OS X. Disse mennesker er ofte
utilfredse med OS X og synes, det er besværligt og stift.
Apple forsøgte jo at give os en glidende overgang ved kun at
have tre hovedmapper i OS9: Programmer, Dokumenter og Systemmappe. Så
kunne man vænne sig til, hvordan det ville blive under OS X. Så prøv at
følge OS X's måde at være på, og giv det en chance. Så skal du nok blive
glad for det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-06-03 10:17

Henrik Münster - henrik@muenster.dk on 09/06/03 8:34 wrote:

> [...]
> arbejder således _mod_ filosofien bag OS X. Disse mennesker er ofte
> utilfredse med OS X og synes, det er besværligt og stift.

Jeg har et ganske fyldt skrivebord (en hurtig 'Get info' siger 88 items),
men det er vel ikke nødvendigvis mod OS X filosofien da Desktop er en del af
din Usersmappe og dermed ikke ligger og 'roder'.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-03 11:28

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg har et ganske fyldt skrivebord (en hurtig 'Get info' siger 88 items),
> men det er vel ikke nødvendigvis mod OS X filosofien da Desktop er en del
> af din Usersmappe og dermed ikke ligger og 'roder'.

Det kan du vel have ret i. Jeg har da også i perioder en del ting på
skrivebordet. Men det er normalt midlertidige ting, jeg skal huske at se
på. Mange mennesker har et forfærdeligt rod på deres computere med tomme
mapper, dubletter og alt muligt i en pærevælling på skrivebordet og i
alle mulige mapper på harddisken. Jeg synes godt, man kan have lidt
ordenssans. Jeg har aldrig rod på min computer. Mit fysiske skrivebord
derimod...
Det er vel også meget rart, at Skrivebordet nu ligger i
hjemmemappen. Da jeg fik min første Mac kunne jeg ikke forstå, at jeg
ikke kunne se alle filer, hvis jeg åbnede harddisken. Hvis noget lå på
skrivebordet, kunne det ikke også ligge på harddisken. Min logiske sans
sagde mig jo, at alle filer på en computer ligger på harddisken. Men man
kan jo vænne sig til alt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-06-03 11:49

Henrik Münster - henrik@muenster.dk on 09/06/03 12:28 wrote:

> Jeg har aldrig rod på min computer. Mit fysiske skrivebord
> derimod...

Jeg har til gengæld valgt at satse på begge dele

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-03 01:59

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Herunder skal alle dokumenter anbringes i mappen Dokumenter (Documents),
> hvis det skal være rigtigt. Hvis man forstår den filosofi og arbejder

Ja, det er bl.a. noget af det, der holder mig tilbage, (sammen med
problemerne med brug af nuværende printer). Jeg har en fuldstændig
organisering af mine programmer i forskellige 'root' mapper med programmer
til forskelligt brug i forskellige mapper... Grafiske programmer i 'Grafik,
- musikprogrammer i 'Musik', bøger, leksika m.v. i 'Liksika',
hjælpeprogrammer i 'Værktøj' osv.osv.. De eneste prg., jeg har placeret i
'Applications (Mac OS 9)
' er alt, hvad der har med tekstbehandling og tekstredigereing at gøre, -
og så har jeg sat systemet til at gemme i mappen 'Dokumenter' / 'Documents'
- alt afhængig af installeret sprog.

En sådan organisering giver et meget hurtig søgning og man véd nøjagtig,
hvor man har hvilke programmer....

Og efter alt, hvad jeg efterhånden har set til og læst om OS X, så skal/kan
jeg lave mapper med udelukkende henvisninger til programmerne, som så kan
bruges som ovennævnt, - men sikke et arbejde, det vil give, før det hele er
trimmet og klappet til brug...

> [...]
> arbejder således _mod_ filosofien bag OS X. Disse mennesker er ofte
> utilfredse med OS X og synes, det er besværligt og stift.

(Se ovenfor). Jeg synes tværtimod det er at systematisere, når man deler op
i grupper og typer. - OS X er på den her måde meget mere i retning af
Windows og selvfølgelig Linux/Unix. Overskueligheden forsvinder fuldstændig
på den måde.

Ikke for at jeg skal snakke handicaporienteret brug her, men jeg véd
bl.as., at det er noget af det, mange Wintel brugere er godt trætte af, -
at man ikke altid selv kan bestemme, hvor man vil lægge hvad. - Og skulle
man alligevel gøre det, ja, så vil der som regel blive rod og masser af
problemer, - det samme kan jeg se, at X medfører.

På min Softwindows har jeg lavet noget i den retning med henvisningsmapper,
men istedet for at lave henvisninger til hele programmappen (fx. Word 97),
så har jeg kun lavet henvisning til selve programmet. Det giver lidt mere
overskuelighed, men ingen mulighed for at gå ind i forskellige
værktøjsmapper i selve programpakken. - Funktionen COM+R - åbn overliggende
mappe - findes slet ikke på Wintels. Den bruger jeg ofte på klassiks Mac
OS... Og hvordan det er i X, har jeg faktisk ikke kunnet finde noget om.

> [...]
> kunne man vænne sig til, hvordan det ville blive under OS X. Så prøv at
> følge OS X's måde at være på, og giv det en chance. Så skal du nok blive

Nåh.... Det har nu været der helt siden System 7.5.3, så 'glidende' kan man
vel ikke kalde det. Det nye i det er, at de fleste installeringer laves
direkte i programmappen og u de få - meget få endda - undermapper i selve
programmappen. - Det, jeg finder helt hen i vejret, er, at der i mappen
Dokumenter / Documents bliver blac3ret forskellige 'Users' mapper til nogle
programpakker. - De har da intet at gøre dér. - Men flytter man dem, så
mister man brugen af program, - fx. Mozilla, - flytter man mappen 'Mozilla
Data', så relaterer den ikke til den originale, men laver en ny i
'Dokumenter', og da der ligger ret væsentlige data i datamappen, så kan man
bare ikke bruge programmet....

mhv. Erik Richard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 10-06-03 14:17

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg har en fuldstændig organisering af mine programmer i forskellige
> 'root' mapper med programmer til forskelligt brug i forskellige mapper...

Det kan du vel også i Mac OS X - bare disse mapper ligger
"Programmer"-mappen. Eller?

> og så har jeg sat systemet til at gemme i mappen 'Dokumenter' /
> 'Documents' - alt afhængig af installeret sprog.

Det kan du vel også i Mac OS X?

> Jeg synes tværtimod det er at systematisere, når man deler op i grupper og
> typer.

Helt enig. Men det er der vel heller ikke noget i vejen for med Mac OS
X. Der er endda "på forhånd" mapper specielt til billeder, musik etc.

> [...]
> alligevel gøre det, ja, så vil der som regel blive rod og masser af
> problemer, - det samme kan jeg se, at X medfører.

Hm, tjah, tjoh, det er jeg nu ikke enig i. Du *kan* stadig placere det
meste, hvor du vil. Men der er fordele i, at "systemet" lægger op til en
bestemt brug, f.eks. at alle ens "egne" ting lægges i ens egen
brugermappe.

> Funktionen COM+R - åbn overliggende mappe - findes slet ikke på Wintels.
> Den bruger jeg ofte på klassiks Mac OS... Og hvordan det er i X, har jeg
> faktisk ikke kunnet finde noget om.

Du kan altid åbne den overliggende mappe ved at taste [æble]-[pil op].
Du kan også klikke i titellinjen og se en oversigt over alle
overliggende mapper. Præcis som i Mac OS 9.

> Det, jeg finder helt hen i vejret, er, at der i mappen Dokumenter /
> Documents bliver blac3ret forskellige 'Users' mapper til nogle
> programpakker. - De har da intet at gøre dér.

Helt enig! I mappen "Dokumenter" bør der som udgangspunkt kun være
arkiver, man selv har placeret der, og i hvert fald under alle
omstændigheder kun arkiver, som har et entydigt indhold, og som man kan
åbne ved at dobbelt-klikke på dem. Disse "users"-mapper, som f.eks.
Microsoft Office, AppleWorks, Acrobat og PageSpinner opretter, burde i
stedet befinde sig et eller andet sted i "Bibliotek"-mappen, hvor
"fornuftige" programmer som Mozilla, Mail, Safari og MacSOUP da også
placerer sine data.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 15:01

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> stedet befinde sig et eller andet sted i "Bibliotek"-mappen, hvor
> "fornuftige" programmer som Mozilla, Mail, Safari og MacSOUP da også

Ja det er møgirreterende at de ikke har fået stoppet det derind, derfor
har jeg valgt ikke at ville se på dem ved at gøre dem usynlige (kun
muligt på hfs). Dette kan gøres rimeligt nemt fra terminalen, hvor det
antages at dokument dokumentmappen har det danske navn:

% cd ~[brugernavn]/Dokumenter
% SetFile -aV [ mappenavn - f.eks. "Acrobat User Data" ]

Hvis man frortyder, kan man gøre den synlig igen ved kommandoen:

% SetFile -av "Acrobat User Data"

Man kan se hvilke attributter filerne el. mapperne har ved

% GetFileInfo "Acrobat User Data"

Det er stadig muligt fra Finderen at gå ind i den skjulte mappe, ved at
trykke mosgaard-skift-g og taste mappens navn ind.

Det kræver dog at man har developer tools installeret. Jeg har smidt en
pakket fil med de to programmer hvis der er nogen der vil prøve, men
ikke vil hente hele developer tools. De skal startes fra terminalen,
huske at kommandoer i samme mappe startes med ./ først.

Filen kan hentes her:
<http://www.daimi.au.dk/~u000168/files/macintosh/setfilegetfile.tar.bz2>

- Jørgen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-06-03 20:32

Hej Jørgen

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Det er stadig muligt fra Finderen at gå ind i den skjulte mappe, ved at
> trykke mosgaard-skift-g og taste mappens navn ind.

Øh sådan lige et dumt spørgsmål.

Fra terminalen kan man da ikke gå ind og skrive
ls -al, som på linux for at se både usynlige og synlige og mapper og
alting?

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 21:14

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Øh sådan lige et dumt spørgsmål.
>
> Fra terminalen kan man da ikke gå ind og skrive
> ls -al, som på linux for at se både usynlige og synlige og mapper og
> alting?

Jov, men det var også kun for at snyde finderen og diverse dialogbokse,
så farisær-mapperne ikke dukker op når de nu ligger forkert, men det var
nok ikke klart ?o)

- Jørgen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-06-03 22:15

Hej Jørgen
Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Jov, men det var også kun for at snyde finderen og diverse dialogbokse,
> så farisær-mapperne ikke dukker op når de nu ligger forkert, men det var
> nok ikke klart ?o)

tjoh, men det lød som om det skulle være sådan, at man skulle kunne
huske, hvilke dimser man havde gjort usynlige for at kunne gøre dem
synlige igen; men det behøvede man jo ikke med ls -al

/Seb

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 22:53

> [...]

> huske, hvilke dimser man havde gjort usynlige for at kunne gøre dem
> synlige igen; men det behøvede man jo ikke med ls -al

The missing link

Jeg holder mig dog alligevel en mappe (kaldt hemli) med henvisninger til
alle de skjulte mapper, så der er lidt overblik over dem selv i finderen

- Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-03 04:02

Hej Jesper

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Det kan du vel også i Mac OS X - bare disse mapper ligger
> "Programmer"-mappen. Eller?

Jo, men så er lidt af fidusen jo væk... - På min 'Main' disk har jeg fx. en
mappe, hvor jeg har alle musikprogrammer, - en mappe med alle grafikprg. osv..,
dvs., at jeg lynhurtig kan gå ind i en 'hovedmappe' og finde det, jeg har brug
for til en given lejlighed. - Dvs., at jeg 'sparer' mindst _ét_ niveau...

> Det kan du vel også i Mac OS X?

Det _skal_ man i OS X. - Jeg vil fx. ikke kunne gå ind i MSO (2001) og vælge en
anden destination for modtagelse af alle Word dokumenter, hvis det er det, jeg
vil, - ellers har jeg da forstået alle her i gruppen helt skævt...

> Helt enig. Men det er der vel heller ikke noget i vejen for med Mac OS
> X. Der er endda "på forhånd" mapper specielt til billeder, musik etc.

Til musik? - til iTunes filer og svjv. ikke et hak andet. - Og da jeg ikke
bruger - eller ønsker at bruge iTunes, så kan jeg ikke bruge den mappe til
noget som helst. - I øvrigt så er den også i OS 9.1/9.2.x, men her ligger den
fuldstændig malplaceret i _Dokumenter_...(

> [...]
> meste, hvor du vil. Men der er fordele i, at "systemet" lægger op til en
> bestemt brug, f.eks. at alle ens "egne" ting lægges i ens egen

Mht. det sidste, så er jeg 'nogenlunde' enig, men også kun nogenlunde... Men
OK, jeg er jo nok atypisk, hvad det angår, når jeg jo tester og roder så meget
rundt med div. forskellige programmer og værktøjer til afprøvning af både dit
og dat. - Jeg har ligefrem oprettet en mappe, der hedder 'Test', hvor alle
nytilkomen ting puttes i først, og så tester jeg derudfra. Slipper de gennem
det første nåleøje, ryger de videre til den hovedmappe, hvor de pr. def. hører
hjemme, - musikprg. til 'Musik', - grafikprg. til 'Grafik' osv.. Men stadig i
første omgang til en undermappe, der også hedder 'Test'. Slipper de så derfra
uden at ryge i papirkurven, så går de ind i den enkelte undergruppe i selve
hovedmappen - 'Musik', 'Grafik', 'texteditors' osv.osv.., hvor jeg så bruger
dem i dels demoperioden eller det antal gange, man kan uden reg.nr.. Kan de så
godkendes til det respektive formål, klassificeres de i mine 'Downloads'
grupper og lægges på CD - og slettes så fra disken.

Hvis du skal lave noget tilsv. i Windows, så kan du da sagtens det, men hvis du
vælger din egen destination under installering, så er det ikke alle filer, der
placeres i den valgte mappe. Du vil finde væsentlige filer til fx. MSO til Win.
i mindst _FEM_ forskellige af hovedmapperne under systemet og mappen 'Programs'
i Windows. - Tester du så og finder, at det ikke kan bruges, så skal du mindst
i 3 mapper for at finde og slette manuelt. - Jeg har prøvet div. uninstallers
på både Mac og PC (Wintels), og ingen af dem er effektive.!

> Du kan altid åbne den overliggende mappe ved at taste [æble]-[pil op].
> Du kan også klikke i titellinjen og se en oversigt over alle
> overliggende mapper. Præcis som i Mac OS 9.

Ja, men her har jeg desværre brugt terminologien fra System 7 og 8. - COM+R på
en henvisning åbner den _hovedmappe_, hvor selve programmet ligger, - det er
den engelske bet. for 'Reveal Original'...

> [...]
> stedet befinde sig et eller andet sted i "Bibliotek"-mappen, hvor
> "fornuftige" programmer som Mozilla, Mail, Safari og MacSOUP da også

Hæ hæ... Mozilla lægger også 'Mozilla Data' i mappen Dokumenter/Documents' i OS
9.x.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-06-03 22:06

> [...]
> i 3 mapper for at finde og slette manuelt. - Jeg har prøvet div. uninstallers
> på både Mac og PC (Wintels), og ingen af dem er effektive.!

Der findes altså uninstallers til Windows, som virker fuldstændigt
perfekt - ligesåvel som dem der ikke gør. Jeg HAR prøvet begge slags.

Mht. OS X er der også en risiko (læs: sandsynlighed) for at programmer
lægger ting i enten den lokale Library-mappe (~/Library) eller den
centrale (/Library) - sidstnævnte især programmer der kræver
autorisation før installation. Kiggede lige i min /Library/Application
Support - av for den - der ligger mange "sjove" ting, f.eks. fra en demo
af Reason er efterladt Reason Engine Demo (henvisning), ReWire og REX
Shared Library. Det krævede en tur med Google at finde ud af hvor de to
sidste kom fra. Så afinstallering og OS X er ikke altid så sjovt. For
ikke at nævne programmer, der installerer et ekstra framework
centralt...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-06-03 13:49

> [...]

> lynhurtig kan gå ind i en 'hovedmappe' og finde det, jeg har brug for til
> en given lejlighed. - Dvs., at jeg 'sparer' mindst _ét_ niveau...

Hvis du organiserer programmer i Mac OS X i undermapper i mappen
"Programmer", så opnår du vel det samme?

Medmindre du selvfølgelig insisterer på at "starte" fra diskens rod, men
hvorfor skulle du det? Det er i hvert fald ikke "OS X-agtigt". Start
direkte i "Programmer"-mappen - den kan vælges i en menu i Finder, eller
man kan trykke [Skift][Æble]-[A].

> Til musik? - til iTunes filer og svjv. ikke et hak andet.

Du er velkommen til også at lægge andre musik-ting i den mappe. Jeg
bruger den da til alle mine musikting, ligesom alle mine billeder og
lignende ligger i mappen "Billeder".

> COM+R på en henvisning åbner den _hovedmappe_, hvor selve programmet
> ligger, - det er den engelske bet. for 'Reveal Original'...

Nåeh, det er en henvisnings original, du mener. På det punkt fungerer
Mac OS X praktisk taget som Mac OS 9.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 17:38

> [...]
> vælge en anden destination for modtagelse af alle Word dokumenter, hvis
> det er det, jeg vil, - ellers har jeg da forstået alle her i gruppen helt

Tag dog og få smidt Jaguar på den maskine
- det er nu engang noget andet at prøve selv.

/Preben
Som bruger OSX på 3 diske med 7 partioner og smider tingene, hvor det
passer mig.
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-03 18:48

> [...]
> grafikprg. osv.., dvs., at jeg lynhurtig kan gå ind i en 'hovedmappe' og
> finde det, jeg har brug for til en given lejlighed. - Dvs., at jeg

Meningen med OS X er, at hver bruger har en hjemmemappe, og man roder
kun i den. Administrator kan så installere programmer etc. på
systemniveau. Du er naturligvis administrator på din egen computer. Det
der med at spare et niveau afhænger jo af, hvor man kommer fra. Jeg har
f.eks. slet ikke harddisken fremme på skrivebordet. Den mulighed har man
vist kun, da det var et krav fra brugerne. Mig bekendt var Apple ikke
interesseret i det. Hvis jeg vil rode med filer, åbner jeg et
Findervindue. Jeg klikker ikke på harddisken. Jeg har sat Findervinduer
til at åbne med min hjemmefolder. Så er jeg slet ikke på rodniveau.
I OS X kan de ikke betale sig at lukke programmer hele tiden. De
kan bare være åbne, men evt. skjulte, så man ikke kan se dem. Det er
langt det letteste. På samme måde behøver man ikke lukke Finders
vinduer. Det smarteste er sådan set at sætte dem til kolonne-visning.
Mange har to lave brede vinduer konstant åbne over hinanden. Så skal man
bare gå ud i Finder, og straks kan man se sine filer. De to vinduer kan
så vise to mapper, man ofte arbejder i. Og da man ser kolonner, er det
hurtigt at navigere rundt. Er der mapper, man ofte bruger, kan man lave
genveje til dem foroven. En af standard-genvejene er mappen med
programmer. Det tager dit altså ikke mange tiendedele af et sekund at
komme til den. Og så kan du have undermapper i den med forskellige
programmer. Der er også en mappe kaldet "Favoritter". Her kan du lægge
programmer, mapper, filer, du ofte bruger. Også den er der en genvej til
øverst i Findervinduer.
Jeg kan kun anbefale OS X. Sæt dit ind i mulighederne og udnyt
dem. Du skal nok justere din måde at arbejde på en smule, men så vil jeg
næsten garantere, at du ikke vil savne OS 9.

> [...]
> vælge en anden destination for modtagelse af alle Word dokumenter, hvis
> det er det, jeg vil, - ellers har jeg da forstået alle her i gruppen helt

Det kan du vel godt, men i princippet skal destinationen være i din
hjemmemappe. Det er jo der, du har tilladelse til at rode med tingene. I
stedet for at starte med rodniveau, skal du vænne dig til at starte i
din hjemmemappe. I den kan du té dig lige så tosset du vil og lave alle
mulige mapper og undermapper. OS X er et flerbrugersystem, og det er
meningen, at brugerne skal holde sig i deres egne områder. Og det giver
da heller ingen problemer. Computeren kører jo ikke bedre, fordi noget
ligger på rod-niveau frem for i hjemmemappen.

> [...]
> noget som helst. - I øvrigt så er den også i OS 9.1/9.2.x, men her ligger den
> fuldstændig malplaceret i _Dokumenter_...(

Mappen Musik ligger i hjemmemappen på samme niveau som mappen
Dokumenter. I mappen Musik er der en undermappe, der hedder iTunes. Der
har iTunes sine filer. Du kan i øvrigt lægge alt det, du vil af mapper
etc. i mappen Musik. Det samme gælder mappen Billeder, hvor iPhoto har
en undermappe.
Hvis man er en mere avanceret bruger end mig, er der mange
muligheder for at gøre tingene anderledes. Mange har hjemmemappen på en
separat disk for nemmere at kunne installere et nyt system ved
problemer. Men for os almindelige brugere er en disk med en partition
fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 03:35

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Meningen med OS X er, at hver bruger har en hjemmemappe, og man roder
> kun i den. Administrator kan så installere programmer etc. på
> systemniveau. Du er naturligvis administrator på din egen computer.

Ja, jeg vil jo både blive bruger og admin..

> Det der med at spare et niveau afhænger jo af, hvor man kommer fra.
> Jeg har f.eks. slet ikke harddisken fremme på skrivebordet.

Det har jeg sådan set heller ikke på nogen af de diske/partitioner, jeg har på min
G3/300AV - bortset fra ikonerne. Jeg har flere muligheder til at gå direkte ind i
en hvilken som helst mappe på hvilken som helst disk - enten via Finderpop, eller
via en udv., der hedder OtherMenu. I en periode brugte jeg også et
program/kontrolpanel, der hedder AliasMenu, men den er simpelthen for
fejlbehæftet, - så jeg behøver altså heller ikke åbne harddiskene...

> [...]
> Findervindue. Jeg klikker ikke på harddisken. Jeg har sat Findervinduer
> til at åbne med min hjemmefolder. Så er jeg slet ikke på rodniveau.

Nej, men jeg har _brug_ for at være på rodniveau, når jeg tester programmer. Dér
er det en tvingende nødvendighed, og det vil det også være, hvis jeg skal have den
samme direkte adgang, som jeg har nu.

Og det er første gang, jeg hører den der med, at Apple ikke ville have, at man
skulle kunne se harddisken(e), - hvor har du det fra?

> I OS X kan de ikke betale sig at lukke programmer hele tiden. De
> kan bare være åbne, men evt. skjulte, så man ikke kan se dem. Det er
> langt det letteste.

Øh... Det behøver du aldeles heller ikke i hverken OS 8 eller 9.x, hvis du har RAM
nok. - Jeg har da tit både 6 og 7 programmer åbne samtidig både med og uden
tilhørende vinduer. - Gidder jeg ikke se på et vindue, så er det bar
COM+ALT+dobbeltklik, så er de foldet sammen, - eller du kan trække dem i bunden
(OS 9), så bliver de til faneblade...

> [...]
> programmer. Det tager dit altså ikke mange tiendedele af et sekund at
> komme til den. Og så kan du have undermapper i den med forskellige

Nøjagtig det samme kan du også lave i OS 9.x - faktisk helt fra ver. 8.6. Svjh.
hedder det værktøj 'DockView'. - Man kan tilføje/fjerne mapper, filer og andet,
man har lyst til. - Men det kræver, at du kan se _hele_ skærmen samtidig for at
navigere rundt i kolonnerne. - Her tænker jeg som svagtseende.... For
synshandicappede er det ikke særlig godt. Jeg har haft det kørende på en af mine
systemer i et stykke tid, - netop fordi det var lavet OS X-like, men det virker
temmelig forvirrende.

Den eneste fordel er, at man kan sætte skriftstr. som man vil, og for svagtseende
er det jo godt nok, men det begrænser så også til 3-4 kolonner alt afhængig af,
hvor stor skriftstr., du vælger.

> Der er også en mappe kaldet "Favoritter". Her kan du lægge
> programmer, mapper, filer, du ofte bruger. Også den er der en genvej til
> øverst i Findervinduer.

- findes også i OS 9 - i Apple Menu. Den bruger jeg selv udelukkende til
henvisninger til programmer og standardfiler i div. programmer, - fx. en fax
header eller en fil, der kan skrive hebraisk, græsk osv..

> Jeg kan kun anbefale OS X. Sæt dit ind i mulighederne og udnyt
> dem. Du skal nok justere din måde at arbejde på en smule, men så vil jeg
> næsten garantere, at du ikke vil savne OS 9.

Det er jeg så ikke så sikker på. I de mange år nu, jeg har brugt Mac, er der så
mange ting, der blot ligger i fingrene og tastaturet, så man rent automatisk
'bare' trykker en kommando, så får man det ønskede resultat omgående. - Men
indrømmet... X er jo fremtiden, så på et tidspunkt tvinges man jo over på det. Men
med mine arbejdsrutiner, så vil det ikke bare vare kort tid at lære det at kende,
tværtimod! - så vil det tage temmelig lang tid, når jeg samtidig skal lave noget
andet for også at tjene lidt penge..

> [...]
> mulige mapper og undermapper. OS X er et flerbrugersystem, og det er
> meningen, at brugerne skal holde sig i deres egne områder. Og det giver

Hm... - det er måske egentlig dér, problemet ligger... Jeg har netop brug for at
kunne rode, _hvor_ jeg vil i de testopgaver, jeg har/får. - Så kan det ikke hjælpe
noget, at jeg først skal hen og have en 'tilladelse' til at gøre dette eller hint,
- hvis jeg sidder midt i en testopgave med noget bestemt i et givet program, hvor
jeg skal ind og ændre noget i systemopsætning m.v..

> Computeren kører jo ikke bedre, fordi noget
> ligger på rod-niveau frem for i hjemmemappen.

Nok ikke i OS X, men i både OS 8.x og 9.x kan det godt have noget at sige i visse
tilfælde.

> [...]
> har iTunes sine filer. Du kan i øvrigt lægge alt det, du vil af mapper
> etc. i mappen Musik. Det samme gælder mappen Billeder, hvor iPhoto har

Hm, det er bl.a. noget af det, jeg er meget skeptisk over for.... I et par af de
grupper, hvor jeg er med som systemsupporter, er der adskillige, der har haft
problemer netop med musikmapperne, fordi de _ikke_ vil bruge iTunes. - Hvis de fx.
har valgt en anden afspiller - eksempelvis Cabrio X, så vil den ikke vedkende sig
musikfiler, hvis de ligger i iTunes mappen eller i musikmappen overhovedet. -
Forsøger de så at lave Drag&Drip til Cabrio, så får man en besked om, at "an
unexpected error occoured...".

> [...]
> separat disk for nemmere at kunne installere et nyt system ved
> problemer. Men for os almindelige brugere er en disk med en partition

Tja, man kan ihvertfald ikke just sige, at systemet er blevet enklere, - hvilket
Apple jo ellers lagde op til med X, - måske for den alm. bruger, der ikke skal ind
og 'pille', men for os andre, synes jeg nok, det er blevet noget mere vanskeligt,
- så det er lige før, jeg tvivler på, jeg installerer X, førend jeg får en
maskine, hvor det er tvungen nødvendighed, men lad os nu se... Jeg kunne jo skifte
mening...

mhv. Erik Rihcard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-06-03 09:05

In article <3EEBDB33.F09394FB@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen

> [...]
> kende,
> tværtimod! - så vil det tage temmelig lang tid, når jeg samtidig skal lave
Hovedparten af tastaturkommandoerne fra OS 9 er da bevaret i OS X

Bortset fra at du ikke kan bruge MSO 2001 på OS X - så kan du sagtens
det.
Jeg prøvede det med ThinkFree Office - her kunne jeg bare vælge en
mappe hvor dokumenterne skulle placeres - både til teksdelen -
regnedelen og præsentationsdelen - og jeg lavede mapperne på en helt
anden partition.

> [...]
> hvor
> jeg skal ind og ændre noget i systemopsætning m.v..
Det er fatisk kun når du installerer noget der ændrer på systemet at
der kommer en promt hvor du skal indtaste dit password.
Ellers kan du boltre dig alt det du vil - og hvor du vil.

Jeg har 3 partitioner - 1 til OS X - 1 til OS 9 - 1 til filer. Og jeg
kan arkivere hvad jeg vil og hvor jeg vil.
F. eks har jeg mine musikfiler placeret i "filer" partitionen -
herfra kan jeg da fint spille dem i Itunes.

> [...]
> maskine, hvor det er tvungen nødvendighed, men lad os nu se... Jeg kunne jo
Jeg har nu kørt med OS X af 2 omgange - for et halvt års tid siden med
10.1> på en BW G3/300. Det kunne da køre men ikke tilfredsstillende -
så det røg ud igen.
Nu kører jeg 10.2.6 på en G4/466 - og har vel brugt det et par måneder
nu - det kører glimrende. Dog undgår jeg at bruge Classic - så hellere
starte op i 9.2 når jeg skal lave noget i Quark.
Jeg er lidt af en pilfinger - skal helst prøve det hele for at se
hvordan det virker - og jeg har overhovedet ikke haft nogen problemer.
OS X kører også fint på den G4/400 på arbejde (den der ikke vil starte)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 15:51

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Hovedparten af tastaturkommandoerne fra OS 9 er da bevaret i OS X

Korrekt, men det er de ikke i alle de programmer, jeg bruger. I en del nye X-ver. er der
ændret flere steder især i de musikprogrammer, jeg bruger mest.. - lidt træls men...

> Bortset fra at du ikke kan bruge MSO 2001 på OS X - så kan du sagtens
> det.

Jo i classic mode.., - men en X-maskine hos mig vil blive helt og aldeles M$-fri!

> [...]
> mappe hvor dokumenterne skulle placeres - både til teksdelen -
> regnedelen og præsentationsdelen - og jeg lavede mapperne på en helt

Hm, mig bekendt er TFO da overhovedet ikke bygget op som et normalt program, men er baseret
på Java? - eller er det SuperOffice? - Ingen af dem kører ihvertfald godt på mine
maskiner...

> Det er fatisk kun når du installerer noget der ændrer på systemet at
> der kommer en promt hvor du skal indtaste dit password.
> Ellers kan du boltre dig alt det du vil - og hvor du vil.

Jada, men ofte også med katastrofale resultater, så man risikerer at skulle geninstallere
hele molevitten, - det har jeg just ikke meget lyst til, bare fx. for at skulle tilpasse et
teologisk søgeprogram med X-Ref kobling til div. databaser... uha, uha.... Der er problemer
nok med de teologiske 'søgemaskiner', jeg allerede har afprøvet...

> [...]
> F. eks har jeg mine musikfiler placeret i "filer" partitionen -
> herfra kan jeg da fint spille dem i Itunes.

Ja, men kan du også placere fx. Cubase producerede AIFF og WAVE filer i iTunes mappen? - og
vel at mærke få iTunes til at afspille dem?

> [...]
> hvordan det virker - og jeg har overhovedet ikke haft nogen problemer.
> OS X kører også fint på den G4/400 på arbejde (den der ikke vil starte)

Der er også stor forskel på X.1 og X.2, - næsten større end der er på OS 8.1 og
9.2.2... Men med det, jeg nu har set i det sidste års tid, aå tror jeg efterhånden, at
et min. krav til CPU vil være 400mhz for at det vil køre bare nogenlunde hurtig. - Og jeg
VÉD, jeg vil komme til at pille, - jeg kan heller ikke lade være..

mvh. Erik rihcard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-06-03 16:46

In article <3EEC87C1.B3E9C9C8@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
> [...]

> men er baseret på Java? - eller er det SuperOffice? - Ingen af dem kører ihvertfald godt på

Det kørte heller ikke godt her - så det er røget ud igen. Det var også
blot for at illustrere at man få programmerne til at gemme hvor man
ønsker det.

> [...]
> Der er problemer nok med de teologiske 'søgemaskiner', jeg allerede har afprøvet...
Det er ikke lykkes mig at få maskinen i knæ endnu - jeg leger heller
ikke med terminalen - bruger den kun når det er tvingende nødvendigt -
og dobbeltchecker at kommandoerne er tastet rigtigt ind.

> Ja, men kan du også placere fx. Cubase producerede AIFF og WAVE filer i
> iTunes mappen? - og vel at mærke få iTunes til at afspille dem?
Du kan sagtens placere dem i iTunes mappen - iTunes understøtter både
AIFF og WAVE og kan afspille dem - du kan også placere dem et helt
andet sted og få iTunes til at spille dem. Det er bare at trække dem
ind i en spilleliste.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-06-03 12:07

> Ja, jeg vil jo både blive bruger og admin..

Så kan du også rode en del rundt. Det giver nok ikke problemer, hvis du
selv kan finde rundt i rodet Det har jeg i hvert fald selv
problemer med i perioder på mit fysiske skrivebord.

> Nej, men jeg har _brug_ for at være på rodniveau, når jeg tester
> programmer. Dér er det en tvingende nødvendighed, og det vil det også
> være, hvis jeg skal have den samme direkte adgang, som jeg har nu.

Hvorfor er det så vigtigt at være på rodniveau? Det tror jeg altså,
computeren og OS X er ligeglad med.

> Og det er første gang, jeg hører den der med, at Apple ikke ville have, at
> man skulle kunne se harddisken(e), - hvor har du det fra?

Jeg mener bestemt, jeg læste om det, da OS X stadig blev beta-testet.
Brugerne var konservative, og Apple måtte lave flere ændringer, så ting
fra OS 9 kom med over i OS X.

> [...]
> det bar COM+ALT+dobbeltklik, så er de foldet sammen, - eller du kan trække
> dem i bunden (OS 9), så bliver de til faneblade...

Er der ikke noget med, at al ram'en ikke altid bliver frigivet, når man
lukker programmer i OS 9? OS X er langt bedre til at styre ram-forbrug,
cache-filer og multitasking. Jeg har normalt 15-20 programmer åbne. Min
computer kommer normalt bare på vågeblus om natten. Efter nogle dage har
man jo åbnet en del programmer. Det er jo også meget rart, at f.eks.
ordbogen er åben.

> [...]
> kort tid at lære det at kende, tværtimod! - så vil det tage temmelig lang
> tid, når jeg samtidig skal lave noget andet for også at tjene lidt

Jeg kunne næsten regne ud på forhånd, at du ikke er nem at lokke over.
Du er jo en avanceret bruger, der tilpasser din computer med mange
hjælpeprogrammer og kender alle tastaturgenveje. Mindre avancerede
brugere vil nok have lettere ved det. Jeg kender endda flere, der er
ligeglade med, om de bruger Mac eller Windows. De har en it-afdeling på
arbejdet til at vedligeholde computerne, så de skal bare bruge
programmerne. Og f.eks. tekstbehandling eller e-mail er jo ikke så
forskellig på de to systemer. Det er klart, at personer som dem heller
ikke vil bemærke synderlig forskel på OS 9 og OS X. Det er noget andet
med folk, som roder meget med computeren.

> [...]
> at gøre dette eller hint, - hvis jeg sidder midt i en testopgave med noget
> bestemt i et givet program, hvor jeg skal ind og ændre noget i

Så slemt er det heller ikke. Som administrator må du rode stort set alle
steder. Det gælder nok mere almindelige brugere, at de skal holde sig
til hjemmemappen. Jeg synes nu, det er almindelig god disciplin at bruge
sin hjemmemappe mest muligt.

> [...]
> installerer X, førend jeg får en maskine, hvor det er tvungen
> nødvendighed, men lad os nu se... Jeg kunne jo skifte mening...

Systemet er jo også langt mere avanceret og kan mere. Så er det vel
forståeligt, at det er mere kompliceret. Som årene går bliver folk også
mere vant til compuere. I starten kunne folk ikke engang skrive på et
tastatur. Vi nærmer os jo en tilstand, hvor alle kan bruge en computer,
ligesom alle kan bruge en telefon.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 16:57

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Så kan du også rode en del rundt. Det giver nok ikke problemer, hvis du
> selv kan finde rundt i rodet Det har jeg i hvert fald selv
> problemer med i perioder på mit fysiske skrivebord.

Eksempelvis kunne man jo sætte label på, før man begynder at 'rode'..

> Hvorfor er det så vigtigt at være på rodniveau? Det tror jeg altså,
> computeren og OS X er ligeglad med.

Mulighvis, men det er ikke alle programmer, der er det.

> Jeg mener bestemt, jeg læste om det, da OS X stadig blev beta-testet.
> Brugerne var konservative, og Apple måtte lave flere ændringer, så ting
> fra OS 9 kom med over i OS X.

Hm, - jeg har heller ikke set det på developer siderne...

> Er der ikke noget med, at al ram'en ikke altid bliver frigivet, når man
> lukker programmer i OS 9? OS X er langt bedre til at styre ram-forbrug,
> cache-filer og multitasking. .....

Jo, i OS 9.0 - 9.0.4, men jeg har ikke oplevet det i 9.1 eller nyere. - Og i
8.6 var det helt galt.

> Jeg kunne næsten regne ud på forhånd, at du ikke er nem at lokke over.
> Du er jo en avanceret bruger, der tilpasser din computer med mange
> hjælpeprogrammer og kender alle tastaturgenveje.

Jeg vil sige det sådan, at hvert enkelt af de 7 forskellige systemer, jeg har
på min G3/300AV er tilpasset hvert sit formål, - så jo, jeg hører jo nok til de
avancerede på det område...

> [...]
> ikke vil bemærke synderlig forskel på OS 9 og OS X. Det er noget andet
> med folk, som roder meget med computeren.

Hm ja, på den her 9600/350, jeg pt udelukkende bruger til IT, er der heller
ikke så meget 'roden rundt'. - Hvad jeg så gør med 'El Capitan', det véd jeg
knap endnu.

> [...]
> steder. Det gælder nok mere almindelige brugere, at de skal holde sig
> til hjemmemappen. Jeg synes nu, det er almindelig god disciplin at bruge

Tja, det vil jo vise sig, når jeg engang 'tager skridtet' og skifter, - om det
så bliver på en af dem, jeg nu har, eller en helt femte maskine, det får vi se
til den tid.

> [...]
> mere vant til compuere. I starten kunne folk ikke engang skrive på et
> tastatur. Vi nærmer os jo en tilstand, hvor alle kan bruge en computer,

He, he... Nogle af de her nye mobilos er da ellers så avancerede, at man på det
nræmeste skal være programmør for at kunne betjene dem...

Men den lethed i tilgang, der hidtil har været på Mac er væk. - Det er måske
også det, der egentlig tiltrækker især gamle Unix brugere, - jeg véd det ikke,
men det er lidt sjovt at se, at mange af de nye førstegangskøbere er gamle Unix
brugere, - ikke bare herhjemme, men også især i USA, Canada og Australien, hvor
jeg har de fleste 'klienter' i de supportgrupper, jeg er med i....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-06-03 15:33

> Jo, i OS 9.0 - 9.0.4, men jeg har ikke oplevet det i 9.1 eller nyere. - Og
> i 8.6 var det helt galt.

Nu har jeg ikke forstand på det tekniske. Men OS X skulle have en langt
bedre hukommelseshåndtering og være bedre til at multitaske. Områder,
hvor det gamle Mac OS var langt bagud. Jeg sætter normalt bare min
bærbare på vågeblus natten over. Som sagt, så har jeg hurtigt 20 åbne
programmer, og jeg lukker dem normalt aldrig, når der først er åbnet. Så
er alt klar til brug. Jeg er ikke overbevist om, at klassisk Mac OS er
helt så stabilt, at det kan bruges på den måde. OS X er jo på mange
måder et serversystem, UNIX er i hvert fald, som er lavet til at være
tændt altid.

> Tja, det vil jo vise sig, når jeg engang 'tager skridtet' og skifter, - om
> det så bliver på en af dem, jeg nu har, eller en helt femte maskine, det
> får vi se til den tid.

Var det ikke også på tide, at du skiftede. Du kunne jo prøve med en
enkelt maskine, hvor du så kunne bliver fortrolig med OS X. Som
professionel skulle du jo helst være et skridt foran dine kunder. Og før
eller siden kommer der kun software til OS X. Og det er såmænd allerede
ved at være nu.

> [...]
> førstegangskøbere er gamle Unix brugere, - ikke bare herhjemme, men også
> især i USA, Canada og Australien, hvor jeg har de fleste 'klienter' i de

Det, jeg ville ind på, var, om det er nødvendigt med samme
brugervenlighed som før i tiden. Folk har jo efterhånden vænnet sig til
computere, avancerede mobiltelefoner og såmænd også indstilling af
videoapparater. Folk kan i almindelighed finde ud af mere af den slags,
end de kunne for tyve år siden. Så det går måske ikke noget, at OS X
ikke er helt så ligetil som klassisk Mac OS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 16:39

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> helt så stabilt, at det kan bruges på den måde. OS X er jo på mange
> måder et serversystem, UNIX er i hvert fald, som er lavet til at være

Det siges je, og der er også noget om det, men helt så dårlig, som nogen vil
gøre især 9.1 - 9.2.2 til, er det nu heller ikke. Det kommer også meget an på,
hvor meget fysisk RAM, du har. -Jeg har kun en enkelt maskine fyldt op - min
Beige G3. I de øvrige er der stadig god plads til mere, så det kommer også...

> [...]
> professionel skulle du jo helst være et skridt foran dine kunder. Og før
> eller siden kommer der kun software til OS X. Og det er såmænd allerede

Problemet er bare, at der endnu kun er meget lidt software beretgnet på eller
som er handicapvenligt, og det re jo det, jeg arbejder mest med på
softwaresiden. - Og musik er jo ligeglad med, om det er X eller klassisk, - man
kan alligevel ikke optage hurtigere end musikken spiller..

MIt andet hovedproblem er, at jeg kommer til at mangle en maskine, hvis jeg
skal til at have en til X-perimenter []... - og jeg har lidt for mange penge
ude at stå lige nu, til at jeg tør binde an med at købe en maskine til sådan
uden videre...

...'Kaptajnen' bliver IT maskine, den her 9600/350 bliver TB maskine, men Beige
G3AV er og blvier musikmaskine, - og jeg har lige solgt den anden 9600, jeg
havde... Så du kan godt se, jeg kommer til at mangle en her og nu, hvis altså,
skiftet skal være nu...

> [...]
> end de kunne for tyve år siden. Så det går måske ikke noget, at OS X
> ikke er helt så ligetil som klassisk Mac OS.

Det er jeg så ikke så sikker på... Der er stadig mange, der aldrig har haft
eller brugt en computer overhovedet. Iflg. DR P1 i morges, så var det ca. 25%
her i landet og 40% i USA, - det er noget mere end jeg havde regnet med. De
påstod også, at flere og flere vælger både computer og især internettet fra...

Så jeg tror stadig, at brugervenligheden har meget at sige for 1-2 generationer
endnu. - Tænk på dem, der er ved at gå på pension nu... Jeg har både solgt og
sat flere Mac op til pensionister i de sidste måneder, og det er både folk, der
på arbejde har været vant til at bruge Wintels eller som aldrig har brugt en
computer overhovedet. Denne gruppe er meget tilfredse med, hvor let det er at
bruge en klassisk Mac i modsætning til en Wintel.

mvh. Erik richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 22:00

> [...]
> tilfredse med, hvor let det er at bruge en klassisk Mac i modsætning til

Der er jo ikke nogen endegyldig sandhed. Både du og jeg har lidt ret.
Der er mange mennesker, der intet aner om computere. Men mange af dem
vil aldrig ønske at sætte sig ind i det. Mine svigerforældre f.eks.
kunne aldrig drømme om at få en computer. På mit arbejde har vi mange
ældre sygehjælpere og den slags. De aner ikke, hvad der er op og ned på
et tastatur. Der er jo heller ikke grund til, at man lave computere til
de mennesker, der alligevel aldrig vil anskaffe en. Helt generelt bliver
befolkningen uden tvivl bedre og bedre til teknologi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-06-03 16:16

Erik Richard Sørensen - kml.ers@mail1.stofanet.dk on 15/06/03 17:57 wrote:

> Tja, det vil jo vise sig, når jeg engang 'tager skridtet' og skifter

Skulle du ikke bare tage at installere det på en partition så du kan få syn
for sagen? Du bliver ved at komme med gisninger og fejlantagelser. Du
ødelægger jo ikke noget ved at installere det på en seperat partition og
prøver sagerne. Så kan du jo udfra praktisk erfaring afgøre om det kan
bruges af folk på dit niveau. Alt andet lige må dit testarbejde vel også
rykke til OS X da flere og flere dropper udvikling til OS 9. Så sæt sejl
skipper!

--
/peter

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-06-03 16:15

Henrik Münster skrev:

> På samme måde behøver man ikke lukke Finders vinduer. Det smarteste er
> sådan set at sætte dem til kolonne-visning.

Jeg ved godt, at Apple lægger op til, at man i stigende grad bruger
kolonnevisning, og i det dele taget opfatter Finder-vinduer som en slags
"kig" ind i en struktur i stedet for - som tidligere - at opfatte et
Finder-vindue som "selve mappen".

Men det er efter min mening et tilbageskridt. Heldigvis kan man selv
indstille Finder i Mac OS X til at opføre sig på den gode gamle måde, så
mapper vises som symboler og i deres eget (nye) vindue (i stedet for i
det samme vindue).

En stor fordel ved at vise mappevinduer som symboler og i "sit eget"
vindue er, at mappevinduet og symbolerne i vinduet altid befinder sig på
samme sted. Herved oparbejdes en visuel og motorisk hukommelse af
mapperne. Hvem kender ikke til, at man ikke kan huske, hvilken side i en
bog, at noget stod på, men at man er sikker på, at det stod nederst på
en side til venstre? På samme måde kan man måske huske, at ens
regnskabsmappe ligger nederst til venstre i ens kontormappe, og ved
åbning af vinduet er hånden med musen allerede på vej derhen.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 08:19

> [...]
> som så kan bruges som ovennævnt, - men sikke et arbejde, det vil give, før
> det hele er trimmet og klappet til brug...

Prøv at give det en chance. Jeg ved godt, det er anderledes, men det kan
skam fungere fint. Hvorfor skal der være en masse "root" mapper? Tingene
ligger jo lige så godt i ens hjemmemappe. Der er heller ikke noget i
vejen for at lave undermapper i mappen programmer, så på den måde kan du
godt lave system i dine programmer. Der er såmænd heller ikke værre, end
at programmer mig bekendt sagtens kan køre fra andre mapper. Men når der
nu er en speciel mappe til dem, foruden en mappe til OS 9 programmer,
hvorfor så ikke bruge den?

> [...]
> op i grupper og typer. - OS X er på den her måde meget mere i retning af
> Windows og selvfølgelig Linux/Unix. Overskueligheden forsvinder

Du er nok heller ikke en helt almindelig bruger. Du afprøver jo mange
programmer og har sikkert mange flere programmer, end de fleste.
Samtidig er du sikkert erfaren nok til at lave dit eget system, så du
let kan finde rundt. Du har nok ret i, at OS X ikke er så overskueligt
som ældre Mac OS. Men jeg synes, at de seneste klassiske systemer var
ved at være ret overlæssede med udvidelser og kontrolpaneler, så de var
efterhånden heller ikke så lette at finde rundt i.

> [...]
> man vel ikke kalde det. Det nye i det er, at de fleste installeringer
> laves direkte i programmappen og u de få - meget få endda - undermapper i

Jeg tænkte på, at installeren til Mac OS 9 flyttede rundt på mapper på
harddisken og placerede alt i tre hovedmapper: System, Programmer og
Dokumenter. På den måde ville Apple vænne os til den inddeling og vænne
os fra at have mapper liggende på rod-niveau.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-03 04:11

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> at programmer mig bekendt sagtens kan køre fra andre mapper. Men når der
> nu er en speciel mappe til dem, foruden en mappe til OS 9 programmer,

Selvfølgelig får det en chance. - På et tidspunkt bliver man jo nødt til at 'gå
over'. - Jeg mener dog stadig ud fra de fleste X-indlæg her omkring dette emne,
at man skal være endda meget varsom med at flytte rundt på tingene i X...

> [...]
> ved at være ret overlæssede med udvidelser og kontrolpaneler, så de var
> efterhånden heller ikke så lette at finde rundt i.

Indrømmet! - Men det hænger jo sammen med en del af mit arbejde... - (se
svar til Jesper J.J.)

> [...]
> Dokumenter. På den måde ville Apple vænne os til den inddeling og vænne
> os fra at have mapper liggende på rod-niveau.

Det synes jeg nu ikke, jeg har oplevet på en dansk installation. Derimod på
både US, IE og UK er min 'værktøjsmappe' blevet omdøbt til 'Utilities' og alt i
den flyttet ind i mappen 'Applications (Mac OS 9)'. - ellers har jeg da
samtlige de forskellige mapper, jeg selv har oprettet.

mvh. Erik rhcard

Fra : Mikael Kern

Dato : 17-06-03 19:12

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> at man skal være endda meget varsom med at flytte rundt på tingene i X...

Nu vil jeg lige gentage mig selv:

[...]

Prøv at bruge systemet, som det var tænkt. Lav alle de indstillinger
du har lyst i System Preferences, indret Finder som du vil, men hold
dig fra at flytte/slette noget som har med programmer at gøre. Hold
dig fra terminalen medmindre du er UNIX haj.

> Mulighvis, men det er ikke alle programmer, der er det.

Når du installerer OS X programmer, så kommer de til at ligge der,
hvor de ligger bedst. Når du installerer OS 9 ting kan det være en
fordel at gøre det samtidig med installationen af OS 9 eller i OS 9.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-06-03 20:50

> [...]
> og så har jeg sat systemet til at gemme i mappen 'Dokumenter' / 'Documents'

Der er dog muligheder. Jeg har brugernes (læs: familiemedlemmernes) Home
liggende på en anden partition. I /Applications ligger de medfølgende
Apple-programmer samt de programmer der er fælles for alle brugere. Jeg
har så min egen ~/Applications med en henvisning i /Application for
hurtig navigering via tastaturet. Her ligger alt muligt som fruen og
børnene ikke skal rode med/ikke har lyst til at lære at bruge.

> [...]
> bruges som ovennævnt, - men sikke et arbejde, det vil give, før det hele er

DragThing er et ideelt værktøj. Her kan jeg fordele programmer efter
type/formål uanset hvor de er placeret rent fysisk.

> [...]
> mappe - findes slet ikke på Wintels. Den bruger jeg ofte på klassiks Mac
> OS... Og hvordan det er i X, har jeg faktisk ikke kunnet finde noget om.

Man kan lægge genveje i Startmenuen, så alle programmer kan nås fra
første niveau i menuen.

Åbn overliggende mappe? Jeg tænker på slettetast (altså "slet baglæns")
i Windows, som gå et niveau op i mappehierarkiet - eller Cmd-pil op i OS
9+X. Eller er det Cmd-R "Show original"?

Jeg tror ikke jeg tænker på det samme som dig - sådan ved nærmere
eftertanke

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-03 15:57

Hej Thomas

Ja på engelsk "Show Original", men det hedder - eller hed ihvertfald i OS 7 og 8
"Åbn overliggende mappe". Det er rigtig, at det er noget andet i Windows...,
- dér er det jo bare at åbne den mappe, der ligger lige under den aktive...

mvh. Erik richard

Fra : Mikael Kern

Dato : 09-06-03 12:29

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg kan ihvertfald sige, at der _INTET_ M$ bræk kommer på den maskine! -

Jeg kan faktisk godt lide MS IE 5.2.2. Prøv den, den/det skader jo
ikke. Og når man så har prøvet at bruge den, er det nemmere at
sammenligne med andre.

Faktisk synes jeg at Entourage er et helt suverænt mailprogram, og at
IE er en OK browser. Der er ikke meget bræk over selve programmerne -
hvad man så synes om M$ er en anden sag...

mvh Mikael Kern