Sende mail
Fra : Jimmy

Dato : 27-05-03 17:57

Hej

Jeg skal afsende en email.
I ASP skal man have en komponent.

Hvordan er det med php?

Et kodeeksempel ville være super.

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 18:21

> Jeg skal afsende en email.
> I ASP skal man have en komponent.
>
> Hvordan er det med php?
>
> Et kodeeksempel ville være super.

http://dk.php.net/mail

RTFM! http://dk.php.net/manual

mvh
Johan

Fra : Michael

Dato : 27-05-03 19:01

> RTFM! http://dk.php.net/manual

Såså - manden spørger pænt.

Det er mere simpelt i PHP end ASP - du gør bare sådan:

mail("Modtager", "Emne", "Besked", "Headers - f.eks.FROM:din@mail.dk");

--
Mvh.
Michael Bested

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 19:41

Michael wrote:

> Såså - manden spørger pænt.
>
> Det er mere simpelt i PHP end ASP - du gør bare sådan:
>
> mail("Modtager", "Emne", "Besked", "Headers - f.eks.FROM:din@mail.dk");

Har ikke meget til overs for folk der ikke selv gør et hæderligt forsøg
på at finde svaret!
Eksempler er på PHP hvis man søger på e-mail... ellers er google også et
forsøg værd inden man spørger...

F.eks. logisk vil det være at søge på "sending email php"
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=sending+email+php&lr=
Der er op til flere brugbare svar...
Hvis man havde valgt kun at skrive "mail" så er det øverste link direkte
til PHP manualen (hos zend.com)

Så sorry... men mener også selv man skal gøre noget fodarbejde...
tingene bliver ikke foræret... det er for nemt bare at spørge hver gang
man kommer en smule i tvivl..

mvh
Johan

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-05-03 11:53

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> skrev Tue, 27 May 2003
20:40:37 +0200

>Har ikke meget til overs for folk der ikke selv gør et hæderligt forsøg
>på at finde svaret!
>Eksempler er på PHP hvis man søger på e-mail... ellers er google også et
>forsøg værd inden man spørger...

Denne diskussion har jo været oppe at vende flere gange.

Jeg er selv helt grøn mht. PHP, og jeg er dybt taknemlig for de gode
svar jeg hidtil har fået her i gruppen (og der kommer givetvis flere
spøgsmål).

Og jeg er også enig i at man selv bør gøre sit hjemmearbejde før man
spørger.

Men - når det så er sagt - så synes jeg nok der lidt for meget "hvad har
du selv gjort" og ultrakorte henvisninger her i gruppen, sammenlignet
med andre grupper jeg kender.

Ofte er et primitivt eksempel langt mere værd end 10 henvisninger. Og de
i manualen beskevne tilfælde er heller ikke altid lige letforståelige.

Dette er ikke ment som en kritik af de mere erfarne, der gerne deler
deres viden med vi andre nybegyndere, men mere en påmindelse af det
gamle slogan: "Der findes ingen dumme spørgsmål, ....".

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jimmy

Dato : 27-05-03 20:09

"Michael" <news@bested.net> wrote in message

> Såså - manden spørger pænt.
>
> Det er mere simpelt i PHP end ASP - du gør bare sådan:
>
> mail("Modtager", "Emne", "Besked", "Headers -
f.eks.FROM:din@mail.dk");

Super - Tak for det.

Det ser ret overskueligt ud

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-05-03 20:39

"Michael" <news@bested.net> writes:

> Såså - manden spørger pænt.

Derfor er der vel intet galt i at referere til manualen. Omend det nok
ville have været mere korrekt med:

RTFM: <http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php>

- Jacob Atzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 20:41

Jacob Atzen wrote:

> Derfor er der vel intet galt i at referere til manualen. Omend det nok
> ville have været mere korrekt med:
>
> RTFM: <http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php>

Nej, forventer ikke folk kender alle funktioner... men forventer at de
skimter manualen igennem... og tjekker steder er kan være interessante..

Afsnit XLIX står der Mail functions... da jeg ved at Jimmy i forvejen
kender manualen bør han også læse den ;)

mvh
Johan

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 28-05-03 10:26

Altså nu mener jeg jo at folk skal have lov til at spørge, men hvis jeg syntes
at svaret er trivielt eller at der mangler forarbejde plejer jeg at være i
stand til at ignorere dem.

"Hvis man ikke kan sige noget pænt, er det bedre at holde sin mund", sagde
Peter Plyds (eller i hvert fald noget i den stil)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-05-03 10:32

Morten Winkler Jørgensen wrote:
> [...]
>
> "Hvis man ikke kan sige noget pænt, er det bedre at holde sin mund", sagde
> Peter Plyds (eller i hvert fald noget i den stil)

Nu skal I jo ikke glemme faktum. Jeg gav ham løsningen på problemet - at
han så selv burde have kunne finde dertil er en anden side af sagen.

mvh
Johan

Fra : Jimmy

Dato : 27-05-03 20:08

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

> http://dk.php.net/mail
>
> RTFM! http://dk.php.net/manual

Jeg troede først, at RTFM! var ment ironisk eller med et glimt i øjet.
Af din seneste post kan jeg læse at det var fejlfortolket.

Jeg synes det er trist, at du føler dig forpligtet til at svare på news, når
du ikke kan svare pænt.

Jeg er naturligvis glad for hjælpen, men forstår ikke, hvorfor du skal være
nedværdigende samtidig.

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 20:15

Jimmy wrote:
> Jeg troede først, at RTFM! var ment ironisk eller med et glimt i øjet.
> Af din seneste post kan jeg læse at det var fejlfortolket.

Vil ikke kalde det ironisk. Men mener man bør gøre fodarbejdet selv? Er
du ikke enig?

> Jeg synes det er trist, at du føler dig forpligtet til at svare på news, når
> du ikke kan svare pænt.

Gør jeg heller ikke? Man du har selv tidligere skrevet at der er en
glimerende reference manual på php.net ... hvorfor så ikke bruge den.
Desuden er søgemulighederne utallige - jeg håber ikke at du vil fortælle
mig at du har forsøgt at søge? ;)

> Jeg er naturligvis glad for hjælpen, men forstår ikke, hvorfor du skal være
> nedværdigende samtidig.

Jeg vil ikke kalde det nedværdigende... Men må indrømme at jeg mener
ikke man kommer nemt til noget... man skal selv gøre fodarbejdet...
Please tag et kig på tingene inden du spørger... inde på PHP er der
utallige muligheder for at finde det... det samme med google.com (som
jeg viste)... Det var intet personligt (eller i hvert fald ikke ment
sådan) rettet angreb.. blot en generelt kommentar...

mvh
Johan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-03 13:01

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> writes:

> Og jeg er også enig i at man selv bør gøre sit hjemmearbejde før man
> spørger.

Godt!

> Men - når det så er sagt - så synes jeg nok der lidt for meget "hvad har
> du selv gjort" og ultrakorte henvisninger her i gruppen, sammenlignet
> med andre grupper jeg kender.

Følger du andre grupper der har med programmering at gøre? Små
kodestumper der illustrerer et problem er næsten altid godt. Samtidig
vil spørgeren også ofte selv finde løsningen i forbindelse med
arbejdet med at udarbejde et minimalt eksempel der illustrerer
problemet.

> Ofte er et primitivt eksempel langt mere værd end 10 henvisninger.

Hvad så hvis de eksempler de erfarne finder på at uforståelige?

Samtidig synes jeg at det er rimeligt at spørgere viser at de rent
faktisk har forsøgt selv.

> Og de i manualen beskevne tilfælde er heller ikke altid lige
> letforståelige.

Så er det jo godt at vi kan få nogle erfarne brugere til at skrive
nogle lige så uforståelige eksempler? Nej, pjat - det er da bedre at
tage udgangspunkt i spørgerens kode, som man må gå udfra at spørgeren
har bedre overblik over.

> Dette er ikke ment som en kritik af de mere erfarne, der gerne deler
> deres viden med vi andre nybegyndere, men mere en påmindelse af det
> gamle slogan: "Der findes ingen dumme spørgsmål, ....".

Det var så indtil man begyndte at deltage på usenet at det motto
galdt. På usenet findes der altså dumme spørgsmål, som ikke fortjener
svar

--
Jacob - www.bunk.cc
If you see an onion ring -- answer it!

Fra : Kim Emax

Dato : 29-05-03 13:15

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvad så hvis de eksempler de erfarne finder på at uforståelige?

while(<>)

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Christian Joergensen

Dato : 29-05-03 13:42

On Thu, 29 May 2003 14:14:46 +0200, Kim Emax wrote:

> while(<>)

hovhov - du er en i en PHP gruppe

--
Christian Jørgensen | Never make any mistaeks.
http://www.razor.dk |

Fra : Kim Emax

Dato : 30-05-03 09:59

Christian Joergensen wrote:

> hovhov - du er en i en PHP gruppe

Hehe, Perl er bedre til at illustrere indforstået og uigennemskuelig(for en
perl newbie) kode

chomp;

Fra : ahmed jannuse

Dato : 02-06-03 12:49