Musik produktion
Fra : Anna M. Andersen

Dato : 27-05-03 13:47

Hejsa

Jeg skal gerne til at lege lidt med musikproduktion og leder efter det rette
program til dette.

Jeg spiller en hel del instrumenter og skal helst kunne optage guitar, bass
(har udstyret til det) og andre instrumenter men programmere andre fx.
trommer. Er der nogen der har erfaringer med nogle sequencer programmer, som
er "ambitiøse" og fleksible, men lette at arbejde med? Har overvejet logic
men synes det er lige lovlig mange penge at øse ud uden at have nævneværdig
erfaring indenfor musikproduktion.

Mvh
Anna

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-03 14:31

Anna M. Andersen <aandersen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> men synes det er lige lovlig mange penge at øse ud uden at have nævneværdig

MicroLogic AV 4.8 er en glimrende sequenser, men kan ikke arbejde i OSX
- og efterhånden tror jeg ikke på, det kommer.

Den er eller til at betale - det er en babyudgave af Logic
(Gold/Platinium m.m.)

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-05-03 15:43

> [...]

> men synes det er lige lovlig mange penge at øse ud uden at have nævneværdig

Hej Anna

Er du studerende plejer man at kunne få Cubase til under halv pris
(gælder for øvrigt også undervisere som jeg)

--så har du et par timer på en musikskole el. lign. så få dem til at
lave en attestation, og kontakt så NewMusic i århus (forhandleren af
Cubase)

Bruger selv dette program med stor glæde: Det kan i Score versionen lave
flotte noder.

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 27-05-03 16:47

> [...]
> Cubase)
>
> Bruger selv dette program med stor glæde: Det kan i Score versionen lave

Tak for rådet, det skal jeg lige have undersøgt til bunds... Og jo den er
god nok, hvem har råd til både Cubase og Ipod :)

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-05-03 16:21

> [...]

> men synes det er lige lovlig mange penge at øse ud uden at have nævneværdig

Hvis du leder efter et prisbilligt program, er jeg sikkert ikke den
rette til at svare. Jeg har arbejdet professionelt med Cubase siden de
glade Atari-dage, og med ProTools siden det dukkede frem en del år
senere. Det har altid været mine værktøjer, og jeg garanterer, at de kan
alt - tænkeligt eller utænkeligt - man kan få brug for.

Men grej til musikproduktion er og bliver en omkostningstung sag at
anskaffe. Det er jo ikke blot et spørgsmål om at købe et eller flere
bestemte programmer. Der er også hardware-delen, samt evt. eksterne ting
som mixer, forstærker, effekter, mikrofoner, kabler osv. osv. Det føles
i starten som skruen uden ende! Og selvom det med de harddisk
recording-baserede løsninger er blevet meget billigere, får man stadig
ikke meget studie på den "rigtige" side af de 100.000... I hvert fald
hvis man er - som du skriver - i den "ambitiøse" ende.

Så det hele afhænger af dine behov. Fortæl os lidt mere præcist om dem.
Hvad er det, du skal lave? Hvad skal det bruges til? Så vender vi
tilbage.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 27-05-03 17:21

On 27/05/03 17:20, in article
1fvmncw.152kax6pgekcgN%lars@NOSPAMlarsonline.dk, "Lars Kristian Sørensen"
<lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Så det hele afhænger af dine behov. Fortæl os lidt mere præcist om dem.
> Hvad er det, du skal lave? Hvad skal det bruges til? Så vender vi

Hej Lars og andre,

OK SÅ ambitiøst var det heller ikke ment :) Det er totalt amatørplan. Min
ex-nabo er producer så jeg har mulighed for at komme lidt videre med det
hele hos ham. Den løsning jeg søger er ud fra et sangskrivningsperspektiv /
demo plan og min indfaldsvinkel er at jeg på nuværende tidspunkt synes at
det ville være på sin plads at få en fleksibel sequenser.

Jeg har arbejdet på totalt amartørplan med CoolEdit (på PC) og synes der var
mange mangler ved programmet, derfor vil jeg gerne op i den lidt tungere
ende, bla. alvorlige "latency" problemer. Jeg er godt klar over at der er
lang vej til en "god" løsning og gode studieoptagelser, men jeg har
heldigvis et par gode monitorer og har en "pod" løsning som skal sætte mig i
stand til at arbejde med guitar/bas samt et keyboard som jeg kan bruge.

Har leget lidt med Logic og er imponeret over programmet, men ved også at
der er mange aspekter som jeg egentlig ikke har behov for. På den anden side
ved jeg allerede på nuværende tidspunkt, at jeg bliver bidt af en gal
producer og får lyst til at udbygge og udbygge, og så er det måske bedre at
sørge for en god sequenser fra starten i stedet for at skulle ud og
geninvestere?

Mindes for resten at have hørt nogle ikke så gode ting omkring Cubase og
fremtiden, er der nogen der kan be eller afkræfte?

Anna

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-05-03 19:00

Anna M. Andersen <aandersen@stofanet.dk> wrote:

> OK SÅ ambitiøst var det heller ikke ment :) Det er totalt amatørplan.

OK. Så kan enhver iMac med Cubase/Logic og f.eks. en iMic fra Griffin
gøre det. Men mindre du har tænkt dig at indspille f.eks. trommer. I
så fald skal du op i en større I/O løsning.

> Jeg har arbejdet på totalt amartørplan med CoolEdit (på PC) og synes der var
> mange mangler ved programmet, derfor vil jeg gerne op i den lidt tungere
> ende, bla. alvorlige "latency" problemer.

Det, du mangler er simpelt hen enten Cubase eller Logic.

> Har leget lidt med Logic og er imponeret over programmet, men ved også at
> der er mange aspekter som jeg egentlig ikke har behov for.

Som hvad, f.eks.?

> [...]
> bidt af en gal producer og får lyst til at udbygge og udbygge, og så er
> det måske bedre at sørge for en god sequenser fra starten i stedet for

Det er nemlig dét, der meget ofte sker, og så kan den billige løsning
hurtigt vise sig at være penge (næsten) smidt ud af vinduet.

> Mindes for resten at have hørt nogle ikke så gode ting omkring Cubase og
> fremtiden, er der nogen der kan be eller afkræfte?

Det er nok snarere Logic, du har hørt om. Apple har nemlig købt det, og
vil fra næste programversion ikke supporte Windows mere. Ærgerligt for
windowsbrugerne, men Logic er stadig et fremragende program. Om man
bruger det eller Cubase beror udelukkende på smagssag.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-05-03 20:54

> [...]

> men synes det er lige lovlig mange penge at øse ud uden at have nævneværdig

Her kommer lige nogle erfaringer fra en topprofessionel amatør (;

Da jeg ikke kan så meget som en node på noget som helst instrument har
jeg ikke gået så meget efter udstyr der kan optage godt, det vil jeg
overlade til andre at udtale sig om.

Jeg har dog fedtet lidt med skumle hjemmeproducerede hiphop-numre,
samt noget electronica. Jeg bruger Reason II, og det er altså et
virkelig lækkert program, til mit behov vel at mærke, som mest er at
lægge ghettotrommer på samplet musik fra 60-70'erne, eller laver sære
lyde med synths.

Jeg købte i efteråret et USB-keyboard der hedder Evolution MK-249c2.
49 tangenter og controllere der fungerer fint nok med Reason. Mener
det kostede 1500,- - købte det et sted i Tyskland.

Reason kan ikke selv optage noget som helst, men skal have alt
serveret lige til at gå til [dvs. .wav eller aiff-filer]. Til det
formål har jeg brugt min minidisk, samt audioprogrammet Spark ME.

Reason har også en sequencer der kan hvad jeg skal bruge, men jeg har
aldrig prøvet andet, så jeg har svært ved at sige om den er god eller
dårlig.

Sidst jeg rodede med 'musik' var på min Amiga 500 med Protracker, det
var et goddamn sejt program!

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 28-05-03 13:03

Jonas Voss wrote:

> [...]
> virkelig lækkert program, til mit behov vel at mærke, som mest er at
> lægge ghettotrommer på samplet musik fra 60-70'erne, eller laver sære

Jeg vil ogsaa lige laegge et godt ord ind for "Reason". Jeg er kun for meget nylig
begyndt at bruge det, men det er et herligt program, der omtrent indeholder et
komplet studie (indbygget sequencer, to forskellige slags softsynth, sampleplayer,
loop-player, tromme-maskine og effekter), hvortil kommer at der kan erhverves
mange lyde til det via internet hhv. via professionelle CD'er. Hjemmesiden for
producenten er her: http://www.propellerheads.se

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen