Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan Photoshop det?
Fra : ReeBuz

Dato : 27-05-03 09:56

Hej kloge folk,

Jeg har en masse digitale billeder liggende som jeg gerne vil have i 18x13
format. Kan Photoshop klare at ændre størrelsen på alle billederne i en
arbejdsgang? Jeg kan vist ikke bruge den powertoy der hedder Image Resizer,
for jeg bruger ikke XP.

På forhånd tak.
Patrick

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-05-03 10:03

ReeBuz wrote:
> [...]
> billederne i en arbejdsgang? Jeg kan vist ikke bruge den powertoy der
> hedder Image Resizer, for jeg bruger ikke XP.

Jamen det kan PS selvfølgelig da.

Du gør sådan: du laver en action på et allerede åbent billede hvor du går
ind og ændre opløsning til 300dpi og 18x13 cm og trykker ok, gemmer og
lukker billedet. Så stopper du din action indspilling.
Så går du hen og trykker på Automate > Batch og vælger din Action og hvor du
har filerne liggende og så ok og så snurrer Photoshop.

Det er ganske enkelt og fungerer godt.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : max

Dato : 27-05-03 10:06

> [...]
> arbejdsgang? Jeg kan vist ikke bruge den powertoy der hedder Image Resizer,

Du optager en action og kopierer en droplet til den folder dine
billeder ligger, dobbelt klikker og det går af sig selv..
-max-

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-05-03 11:12

ReeBuz wrote:

> Jeg har en masse digitale billeder liggende som jeg gerne vil have
> i 18x13 format.

Hvis du bare skal foretage en størrelsesændring uden beskæring, vil jeg
lige spørge hvorfor du vil gøre det?

Hvis det er for at benytte en af de mange udskriftsstedet til digitale
billeder, er der ingen grund til at ændre angivelsen af den fysiske
størrelse i billedet: Stederne er ligeglade med hvad dit billede er sat
til at fylde i cm, det eneste der tæller er forholdet mellem bredde og
højde i pixels.

Hvis du skal beskære, så vil jeg ikke anbefale automatisk beskæring.
Hvis du bruger 5-10 sekunder på hvert billede, er jeg sikker på du får
bedre udsnit - det er så kedeligt når folk får kappet den øverste del
af hovedet af til fordel for godt udsyn til deres sko.
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : ReeBuz

Dato : 27-05-03 12:26

Tak for alle jeres hurtige og kompetente svar. Til Toke: Alle billederne
(som jeg ikke selv har taget) er default meget større end de 18x13 som jeg
skal bruge. De skal ikke beskæres men blot gøres lidt mindre.
Hvordan laver man "en action"? Min PS er dansk, version 6.

Mange hilsner
Patrick

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-05-03 20:47

ReeBuz wrote:

> Tak for alle jeres hurtige og kompetente svar. Til Toke: Alle
> billederne (som jeg ikke selv har taget) er default meget større
> end de 18x13 som jeg skal bruge.

Spørgsmålet er stadig om de skal udskrives ved et udskriftssted til
digitale billeder?

Peter melder at de fleste steder ikke bryder sig om billeder over 10MB
i størrelse, så hvis de er det, skal filstørrelsen reduceres. Hvis de
ikke er, er der næppe den store grund til at pille ved dem (medmindre
du sidder med begrænset båndbredde).

Hvad er det for en størrelse du vil reducere? Størrelsen i cm eller
størrelsen i pixels?

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-05-03 13:53

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> størrelse i billedet: Stederne er ligeglade med hvad dit billede er
> sat til at fylde i cm, det eneste der tæller er forholdet mellem

Nej, ikke rigtigt. De fleste steder vil man helst ikke ha billeder der
fylder mere end 10MB stykket.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : CAT

Dato : 27-05-03 22:17

Brug istedet acdsee det kan det hele i en arbejdsgang !!!

Hilsen

Claus Olsen