Kontanthjælp
Fra : ml

Dato : 26-05-03 19:36

Hvilke muligheder er der for at få kontanthjælp forbigående 1 md. hvis
kriterier er som følger:

1) 22 år
2) Arbejdsløs siden 1. april. Ingen indkomst.
2) Er optaget på 1-årig HH fra september 2003 med SU (4000kr).
4) Faste udgifter: husleje 4000kr./md+lån 1000kr/md
5) Bor alene.
6) Flytter snart kommune.
7) Far har ikke mulighed for at yde økonomisk hjælp. Ikke kontakt med moren.

joe

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-05-03 19:59

ml wrote:

> [...]
> 6) Flytter snart kommune.
> 7) Far har ikke mulighed for at yde økonomisk hjælp. Ikke kontakt med moren.

Hvad med formue?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : ml

Dato : 26-05-03 20:08

> Hvad med formue?

Har ingen kontanter i bank etc..
Hvis det er det som menes med formue

joe

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-05-03 20:11

ml wrote:

> Har ingen kontanter i bank etc..
> Hvis det er det som menes med formue

Formue: friværdier, penge mv.

Men når du ingenting har, så skulle det være muligt at få kontanthjælp.

Ta' en tur ned på socialkontoret, så gennemgår de din økonomi og
tildeler dig støtte efter
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020075529-REGL
(loven er retomfattende. For slet ikke snakke om tilhørende cirkulærer
og alle mulige andre skriblerier som man finder på).

Fra : ml

Dato : 26-05-03 20:18

Mange tak for linket og din tid.

joe.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-05-03 22:08

ml wrote:

> Mange tak for linket og din tid.

Your welcome.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-05-03 10:26

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Your welcome.

Det hedder: You are welcome eller you're welcome

peter

FUT: dk.kultur.sprog

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-03 20:38

Carsten Riis <cr@carben.dk> writes:

> Men når du ingenting har, så skulle det være muligt at få kontanthjælp.

Bare lige husk, at for at kunne modtage kontanthjælp, skal der være
sket en ændring, der gør, at man bliver ude af stand til
at klare sig selv.

Spørgsmålet er så bare, hvordan man i den pågældende kommune definerer
"ændring". Men mon ikke (uforskyldt) arbejdsløshed er godt nok?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 27-05-03 10:04

"ml" <human@naturhotmail.com> wrote in message news:<batmsr$bmr$1@sunsite.dk>...
> Hvilke muligheder er der for at få kontanthjælp forbigående 1 md. hvis
> kriterier er som følger:
>
> 1) 22 år

> 2) Arbejdsløs siden 1. april. Ingen indkomst.
det havde været smart at være medlem af en A-kasse. Mindre bøvl og
større penge.

> 2) Er optaget på 1-årig HH fra september 2003 med SU (4000kr).
> 4) Faste udgifter: husleje 4000kr./md+lån 1000kr/md
Du er under 25. Ingen interessrer for dine udgifter, da kontanthjælp
til unge under 25 ydes som et fast beløb. HAvde du været over 25,
havde du fået en huslejeafhængig ydelse

> 5) Bor alene.
> 6) Flytter snart kommune.
> 7) Far har ikke mulighed for at yde økonomisk hjælp. Ikke kontakt med moren.
Uden betydning. dine forældre har ikke forsørgelsespligt.

> joe

Dine muligheder for at få kontanthjælp er ikke gode, med mindre du
dropper eller udsætter din planlagte uddannelse. Når du er tilmeldt en
uddannelse, og når der ikke er lang tid til studiestart, er du
uddannelsessøgende og henvist til SU-systemet. At du ikke kan få SU i
den periode, hvor kommunen, men ikke SU, mener dig under uddannelse,
er bare udtryk for systemets usympatiske humor.

Hvornår er der så lang tid til studiestart, vil du sikkert spørge? Det
er der helt klart ikke, når du stopper een uddannelse (fx
ungdomsuddannelse) i juni og starter vidergående uddannelse august
eller september. 2-3 tre måneder er sjældent lang tid. Om 3-4 måneder
er lang tid komme an på et arbitrært skøn fra kommunens side.

Somme tider vil de være flinke ved dig, fordi de godt ved, at du ikke
kan klare dig uden indtægter i 4 måneder. Al alternativet vil være, at
du må droppe din planlagte uddannelse for overhovedet at kunne
overleve. Så vil kommunen af ren og skær kassetænkning bøje reglerne i
dit favør. Kassetænkningsargumentet taler selvfølgelig med mi

Omvendt vil de være meget utilbøjelige til at bøje reglerne i dit
favør for en måned eller to. De vil gå ud fra, at du ikke er
interesseret i at udsætte din uddannelse et helt år for at få
kontanthjælp i en enkelt måned.

Hvis du havde søgt kontanthjælp i april, havde du haft en god sag,
fordi der så ville have været lang tid til studiestart til september.

Det forhold, at den sociale begivenhed, der berettiger dig til
kontanthjælp, fandt sted i april, kan MÅSKE og måske ikke hjælpe dig.

Det kan MÅSKE og måske ikke også have en betydning i din favør, at du
ikke har været uddannelsessøgende, men at du er ophørt med arbejde.

Se evt. dette link
http://www.dsa.dk/sm/smb.asp?mode=vis&id=2940&words=uddannelse+ferie&valg=

* * *

Hvis du selv har sagt dit arbejde op, bliver evt. hjælp
tilbagebetalingspligtig.

Kommunen kan ikke gøre din hjælp tilbagebetalingspligitg i al evighed,
fordi du selv har sagt et arbejde op, men det kommer an på et
arbitrært skøn, hvor længe de vil gøre din hjælp
tilbagebetalignspligtig.

* * *

Derimod er du juridisk set berettiget til hjælp til dine rimelige
forudsete udgifter af helt afgørende betydning for din livsførsel,
dvs. husleje og mad. Og du er stadig berettiget til råd og vejledning.
Men vær opmærksom på, at en sådan skæv indgang til systemet er proppet
med ballade, og at det arbitrære skøn sjældent vil falde ud i

Låne- og henstandsmuligheder skal være udtømte, og det er de ikke,
hvis du fx kan få et lån/overtræk i bank eller et dyrt forbrugslån.

Se Den sociale Ankestyrelses sag nr. 5 - j.nr. 10311-90.

* * *

Hvis du søger kontanthjælp og får afslag, bør du ikke klage uden at
have rådført dig med en advokat først. Nogle advokater råder klienter
med sociale sager til at lade være med at klage og anlægge retssag mod
kommunen i stedet for.

Du kan ganske vist ikke få fri proces til en socialsag, når du ikke
har klaget. Men det er også meget svært at få fri proces, selvom du
har udtømt klagevejen, og advokatens arbejde i en sag anlagt mod en
kommune er mindre omfattende end arbejdet i en tilsvarende sag anlagt
mod Det Sociale Nævn.

Denne fremgangsmåde er helt klart en fordel i sager, hvor du er sikker
på at vinde. Omvendt i større principielle sager, hvor du risikerer at
tabe og blive pålagt sagsomkostninger til kommunen.

Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-05-03 10:49

endnu2@yahoo.dk (Ulrik Guldbæk) writes:

> Du er under 25. Ingen interessrer for dine udgifter, da kontanthjælp
> til unge under 25 ydes som et fast beløb. HAvde du været over 25,
> havde du fået en huslejeafhængig ydelse

Kan du dokumentere den påstand?

I følge loven, er kontanthjælp på intet tidspunkt huslejeafhængig. Det
eneste ydelsen afhænger af, er om man er over eller under 25, om man
er forsørger, ægtefællens indtægter og hvor lang tid man har modtaget
kontanthjælp.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 27-05-03 16:09

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in message news:<wkwugcra82.fsf@trinekc.dk>...

> [...]
> eneste ydelsen afhænger af, er om man er over eller under 25, om man
> er forsørger, ægtefællens indtægter og hvor lang tid man har modtaget

Lov om en Aktiv Socialpolitk, §34:

"Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje
boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i
forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan
skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar, der er omfattet af § 13, stk. 6.

2) Personer under 25 år, som får hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og
4 og stk. 12, nr. 3 og 4.

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

4) Personer, der modtager orlovsydelse efter lov om
børnepasningsorlov.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af
støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og
fradrag for indtægter"

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-05-03 18:10

> [...]

> forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte.
>
> Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan

Så hvis kommunen ikke kan skaffe en billigere bolig og man har sat sig
for hårdt i det, så kan man få en særlig støtte. Det er ikke
kontanthjælpen der er huslejeafhængig.

Hvis kommunen kan skaffe en billigere bolig og man _ikke_ vil tage
imod tilbuddet, kan man ikke få støtte til sin nuværende bolig.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 28-05-03 09:06

> [...]
>
> Hvis kommunen kan skaffe en billigere bolig og man _ikke_ vil tage
> imod tilbuddet, kan man ikke få støtte til sin nuværende bolig.

Det er rigtigt. Kontanthjælp er en meget lav ydelse, som er beregnet
til at dække normale beskedne leveomkostninger, herunder en normal
beskeden husleje. Derfor kan man få en ekstra ydelse, særlig
boligsøtte, hvis ens husleje ikke er beskeden.

Hulheden i dette synspunkt og velfærdstatens asociale adfærd afspejler
sig i det faktum, at unge under 25 på den laveste sats ikke kan få den
særlige boligstøtte.

Men, når man henvender sig til kommunen, søger man principielt ikke om
en bestemt ydelse. Man søger blot generelt om økonomisk hjælp til
forsørgelse. Og så finder kommunen den helt rigtige ydelse,
kontanthjælp, pension, sygedagpenge, revalidering til ansøgeren eller
henviser til fx dagpenge eller SU, hvis det er relevant.

Og hvis man er fyldt 25, vil de også interessere sig for huslejen,
fordi kommunen betaler den del, der ligger ud over kr. 2.150, (for
ikke-forsøgere)

MVH
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-05-03 09:23

endnu2@yahoo.dk (Ulrik Guldbæk) writes:

> Og hvis man er fyldt 25, vil de også interessere sig for huslejen,
> fordi kommunen betaler den del, der ligger ud over kr. 2.150, (for
> ikke-forsøgere)

Mon ikke det er kommunespecifikt?

Fra : Tina

Dato : 28-05-03 10:56

> Mon ikke det er kommunespecifikt?

Det må det være, for her i min kommune gør de det ikke.

Tina

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 28-05-03 14:52

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message news:<3ed487b0$0$76092$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Det må det være, for her i min kommune gør de det ikke.
>
> Tina

Se Aktivlovens §18, stk. 2 og stk. 3, 2. punktum.

Stk. 2. Når en person har brug for hjælp til forsørgelse i forbindelse
med ledighed, kan kommunen normalt gå ud fra, at behovet kan opfyldes
ved kontanthjælp og aktivering efter reglerne i kapitel 4.

Stk. 3. Efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område skal kommunen hurtigst muligt og senest 8 uger efter første
udbetaling af løbende hjælp vurdere, om hjælp efter kapitel 4 er
tilstrækkelig til, at modtageren kan klare sig selv. Vurderer
kommunen, at dette ikke er tilfældet, skal den så vidt muligt give
andre egnede tilbud, f.eks. revalidering, skånejob med løntilskud
eller lignende.

og Forvaltningslovens §7, stk. 1

En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og
bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for
myndighedens sagsområde.

og det ulovbestemte officialprincip.

Det er princippet om, at ansvaret for sagens oplysning ligger hos
myndigheden. Borgeren medvirker med oplysninger om faktiske forhold,
men det er myndighedens opgave at bestemme, hvilke oplysninger, der
skal indhentes.

***

Her i ligger, at kommunen af egen drift skal være opmærksomme på ALLE
relevante forhold i en sag og yde alle relevante ydelser,
boligsikring, familieydelser, og altså også boligstøtte efter
Aktivlovens §34.

***

Det lyder som om du måske har en sag. Tal med din advokat om det. Der
findes utroligt mange hjemmestrikkede regler og praksiser rundt
omkring i landet, og alle landets kommuner tror, at netop dere
administrative vildskud er lovlige.

I princippet er §25 og §34 ydelser uafhængige. Dvs. du kan sagtens få
den ene ydelse uden at få den anden. Fx er du berettiget til
boligstøtte efter §34, men ikke kontanthjælp efter §25, hvis du har
en normal lønindtægt på kontanthjælpsnivea. Men du