Salg af promotions cd'er
Fra : Jesper Juul

Dato : 26-05-03 16:47

Der er en lille diskussions i markedsgrupperne om det er lovligt at sælge
promotion cd'ere.

Kan det være ulovligt at sælge dem?

Jesper Juul

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 26-05-03 21:19

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> Der er en lille diskussions i markedsgrupperne om det er lovligt at sælge
> promotion cd'ere.
>
> Kan det være ulovligt at sælge dem?

Som gammel DJ har jeg et hav af pomotion plader og cd´er og på dem alle står
"Not for sale" det siger vel sig selv.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-05-03 08:15

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:
> "Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Som gammel DJ har jeg et hav af pomotion plader og cd´er og på dem
> alle står "Not for sale" det siger vel sig selv.

Øhh jo, men hvis jeg nu siger skriver et brev til dig hvor der står du ikke
må sælge nogle af dine ting, tror du så det holder? Hvad siger lovgivningen
og hvad gør at det skulle være ulovligt?

Jesper Juul

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-03 08:32

"Jesper Juul" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> må sælge nogle af dine ting, tror du så det holder? Hvad siger
lovgivningen
> og hvad gør at det skulle være ulovligt?

Lovgivningen siger ingenting.
Det er muligt at der indgås en eller anden form for en aftale, når man
begynder at modtage promotionCD-er, der gør, at de ikke må sælges. Men det
ved de som modtager CD-erne nok bedst.

/Per

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-05-03 09:18

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> begynder at modtage promotionCD-er, der gør, at de ikke må sælges.
> Men det ved de som modtager CD-erne nok bedst.

OK, så hvis der ikke er aftalt noget så skulle det være lovligt at sælge
dem.

Hvad så hvis man har købt promotionscd'ere af en som faktisk havde aftalt
med pladeselskabet at han ikke måtte sælge dem, kan man så risikere at blive
hæler og hvordan skal man sikre sig imod det?

Jesper Juul

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-03 10:59

> OK, så hvis der ikke er aftalt noget så skulle det være lovligt at sælge
> dem.

Ja, men man kan nok ikke helt afvise, at pladeselskaberne vil forsøge at få
dem bremset alligevel, hvis de ser det foregå. Det kunne feks. være ved at
hævde, at modtagerne måtte indse at CD-erne ikke måtte sælges videre (måske
fordi sådan er kotymen). Det kan føre til en lang strid, hvor udfaldet ikke
er helt forudsigeligt.

> [...]
blive
> hæler og hvordan skal man sikre sig imod det?

Jeg tror ikke det vil falde ind under hæleri (straffelovens § 290*), men det
er lidt uigennemskueligt for mig. Under alle omstændigheder skal der dog
være forsæt til at begå en ulovlig handling, hvis man skal kunne dømmes
efter straffeloven. så handler man i god tro er der ingen fare (i den
anledning).
Er der tale om hæleri, så får man dog ikke lov til at beholde varerne, og
pengene må man så hente hos sælger (hvis man kan).

* § 290. For hæleri straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder
den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre del i udbytte,
der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der uberettiget ved
at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på lignende
måde efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en strafbar
lovovertrædelse.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-03 12:55

Jesper Juul skrev:

>OK, så hvis der ikke er aftalt noget så skulle det være lovligt at sælge
>dem.

Men en aftale kan godt være implicit.

--
Bertel

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 27-05-03 21:28

"Jesper Juul" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> må sælge nogle af dine ting, tror du så det holder? Hvad siger
lovgivningen
> og hvad gør at det skulle være ulovligt?

Jeg modtog mange plade og cd´er lang tid før de var til salg og endda tit
før de var planlagt til at skulle udgives, så jeg kunne teste tracks. Samt
have udgaver af nr som andre ikke have.
På alle plade og cd´er stod der "not for sale" så siger det da sig selv at
de ikke må videresælges.

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-05-03 01:12

Scripsit "Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk>

> På alle plade og cd´er stod der "not for sale" så siger det da sig selv at
> de ikke må videresælges.

Nej, det giver ikke sig selv at afsenderen ensidigt kan binde
modtageren til sådan noget.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 28-05-03 08:28

> Nej, det giver ikke sig selv at afsenderen ensidigt kan binde
> modtageren til sådan noget.

Alle de promotion ting vi fik, fik vi jo for at provomere noget, ikke for at
tjene penge på at sælge dem.
Jeg mener ikke at NOT FOR SALE giver anledning til at tro at man kan sælge
en vare så.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 09:23

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

>Jeg mener ikke at NOT FOR SALE giver anledning til at tro at man kan sælge
>en vare så.

Man har lov at sælge sine ejendele, ikke sandt?

Hvis man får foræret noget, har man derfor automatisk lov at
sælge det.

Hvis man får tilbudt en cd på den betingelse at man ikke må sælge
den videre og man accepterer, er der indgået en frivillig, oplyst
aftale. Den er gyldig, og cd'en må derfor ikke sælges.

Men! - hvis der bare står på den at den ikke må sælges, så har
man ikke frivilligt givet afkald på nogen ret. Der foreligger
derfor ikke en aftale.

Tænk hvis svigerfar havde stemplet sin datter med: "Denne kone må
ikke blive skilt." Hvad så?

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 28-05-03 10:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis man får tilbudt en cd på den betingelse at man ikke må sælge
> den videre og man accepterer, er der indgået en frivillig, oplyst
> aftale. Den er gyldig, og cd'en må derfor ikke sælges.

Enig.

> Men! - hvis der bare står på den at den ikke må sælges, så har
> man ikke frivilligt givet afkald på nogen ret. Der foreligger
> derfor ikke en aftale.

Ikke enig.

Det er et spørgsmål om aftaleretlig vedtagelse. Og tærsklen er nemmere at
komme over når vi taler om aftaler, hvor der ikke er nogen modydelse. Derfor
kan vilkåret om forbud mod videresalg anses for at være vedtaget.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 26-05-03 21:37

> Der er en lille diskussions i markedsgrupperne om det er lovligt at sælge
> promotion cd'ere.

Jeg er også tidligere DJ og på de fleste står der promotion only, not for
sale og andre bare promotion only.

Men promotion only siger jo også indirekte at de ikke må sælges men kun
rbuges til promotion.

Jeg skal dog ikke kunne sige om det forholder sig anderledes når de er
brugt...

Fra : rea721

Dato : 26-05-03 22:14

[Ikke et juridisk svar]

Peter Sepstrup wrote:

> Men promotion only siger jo også indirekte at de ikke må sælges men
> kun rbuges til promotion.

> Jeg skal dog ikke kunne sige om det forholder sig anderledes når de er
> brugt...

"Promotion only" er vist meget sigende.

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-05-03 22:50

Scripsit "Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrup.zapto.org>

> Men promotion only siger jo også indirekte at de ikke må sælges men kun
> rbuges til promotion.

Uanset hvad de skriver kan de ikke ensidigt ophæve ophavsretslovens §19:

§19. Når et eksemplar af et værk med ophavsmandens samtykke er solgt eller
på anden måde overdraget til andre, må eksemplaret spredes videre.

med mindre de forestiller sig et helt andet hjemmelsgrundlag end
ophavsret.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-03 08:12

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> på anden måde overdraget til andre, må eksemplaret spredes videre.
>
> med mindre de forestiller sig et helt andet hjemmelsgrundlag end

Det kan jo være aftaleret.
Hvis man siger ja til at modtage promotionCD-er, kan man måske også have
sagt ja til ikke at sælge dem videre (lidt a la lejebetingelserne i en
videoudlejning, som også begrænser ens rettigheder efter Ophavsretsloven).

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-05-03 11:20

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk>

> Det kan jo være aftaleret.
> Hvis man siger ja til at modtage promotionCD-er, kan man måske også have
> sagt ja til ikke at sælge dem videre

Ja. Jeg kender ikke sysstemet, men jeg gik (måske forkert?) ud fra at
der var tale om at udgiverne uopfordret sender CD'er til anmeldere
eller redaktioner i det lønlige håb at de vil blive omtalt. Så er der
jo ikke nogen aftale.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-03 11:26

> [...]
> der var tale om at udgiverne uopfordret sender CD'er til anmeldere
> eller redaktioner i det lønlige håb at de vil blive omtalt. Så er der

Jeg ved heller ikke hvad der konkret sker med CD-erne.
Men det er nok godt lige at tænke efter om man er kommet til at love
noget...

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 28-05-03 00:29

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> sagt ja til ikke at sælge dem videre (lidt a la lejebetingelserne i en
> videoudlejning, som også begrænser ens rettigheder efter Ophavsretsloven).

Hvad så hvis vedkommende der har lavet aftalen med udgiveren af
promotion-cd´en f.eks. dør og en anden, der ikke har indgået aftale om "ikke
at sælge cd´erne" f.eks. arver disse. Eller hvis en indbrudstyv stjæler dem
og han har heller ikke indgået nogen aftale om "ikke at sælge cd´erne"? Så
gælder aftaleretten vel ikke?

Og det med at der står "not for sale" udenpå cd´en... Det kan da ikke betyde
noget juridisk kan det?

Hvis jeg tager et skilt og sætter på min cykel, hvor der står "not for use"
og alligevel cykler rundt på den, så overtræder jeg vel ikke loven, bare
pga. en etiket... Samme skilt kunne jeg sætte på en hel masse andre ting og
alligevel bruge disse ting, uden at overtræde loven? Eller hvad?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 08:30

Martin Jorgensen skrev:

>Hvad så hvis vedkommende der har lavet aftalen med udgiveren af
>promotion-cd´en f.eks. dør og en anden, der ikke har indgået aftale om "ikke
>at sælge cd´erne" f.eks. arver disse.

Det kan han vel så ikke? Det kommer an på aftalens præcise
ordlyd.

>Eller hvis en indbrudstyv stjæler dem ...

Skal vi ikke droppe diskussionen om hvilke love en indbrudstyv
bør overholde?

>Og det med at der står "not for sale" udenpå cd´en... Det kan da ikke betyde
>noget juridisk kan det?

Ikke i sig selv.

--
Bertel

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 28-05-03 15:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det kan han vel så ikke? Det kommer an på aftalens præcise
> ordlyd.

Øøøh, ikke forstået. Pas.
Kan vedkommende, der har lavet en aftale med firmaet der udsender
promotion-cd´erne ikke dø? LOL... (det er nok bare mig der misforstår
dig)... Og at hans søn, f.eks. arver cd´erne. Det kan man vel godt, eller
hvad?

Der står måske i en sådan aftale at cd´en ikke må komme andre i hænde, end
den tiltænkte man har indgået aftalen med eller hvad? Hvorfor kan
ovenstående ikke lade sig gøre?

> Skal vi ikke droppe diskussionen om hvilke love en indbrudstyv
> bør overholde?

Jojo, selvfølgelig.. Men jeg mener bare at hvis en anden en den der har
indgået aftalen med promotion-selskabet får cd´en i hænde (lovligt eller
ulovligt er ligegyldigt), f.eks. pga. dødsfald eller tyveri, så har disse
personer netop ikke indgået en "not-for-sale"-aftale og så må de vel gerne
videresælge den idet selve etiketten ikke betyder noget som du selv skriver:

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 21:01

Martin Jorgensen skrev:

>Øøøh, ikke forstået. Pas.

Han kan vel ikke arve cd'erne ifølge aftalen? (Glem de praktiske
problemer)

>Der står måske i en sådan aftale at cd´en ikke må komme andre i hænde, end
>den tiltænkte man har indgået aftalen med eller hvad?

Det var det jeg forestillede mig.

> [...]
>videresælge den idet selve etiketten ikke betyder noget som du selv skriver:

Nej, det må de ikke. Men de kan ikke straffes for det hvis de er
i god tro.

--
Bertel

Fra : Tim Christensen

Dato : 27-05-03 10:58

Henning Makholm wrote:
> Uanset hvad de skriver kan de ikke ensidigt ophæve ophavsretslovens §19:
>
> §19. Når et eksemplar af et værk med ophavsmandens samtykke er solgt eller
> på anden måde overdraget til andre, må eksemplaret spredes videre.

Er du sikker på at §19 ikke kan ophæves ved aftale? Det er jeg 99,9%
sikker på at den kan.

Spørgsmålet er så om aftalelovens krav er overholdt. Jeg tror dog at man
har accepteret aftalen bare ved at modtage promotion CD'erne.

Mvh

Tim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-03 11:03

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> wrote in message

> Er du sikker på at §19 ikke kan ophæves ved aftale? Det er jeg 99,9%
> sikker på at den kan.

Henning skriver jo 'ensidigt ophæve'.
Naturligvis kan man aftale, at man ikke vil gøre brug af sin ret til at
sprede ekemplarerne.

/Per

Fra : Tim Christensen

Dato : 27-05-03 11:42

Per Christoffersen wrote:

> Henning skriver jo 'ensidigt ophæve'.
> Naturligvis kan man aftale, at man ikke vil gøre brug af sin ret til at
> sprede ekemplarerne.

Spørgsmålet er om det ikke er nok at modtage CD’erne før aftalen er
accepteret (Medmindre de bliver sendt uopfordret selvfølgelig), ikke
alene står det på CD’erne, men det er efter alt at kutyme i branchen at
promotion CD’er ikke må videredistribuere.

Mvh

Tim

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-05-03 11:55

Scripsit Tim Christensen <icecone@eson.dk>

> Spørgsmålet er om det ikke er nok at modtage CD’erne før aftalen er
> accepteret (Medmindre de bliver sendt uopfordret selvfølgelig),

Hvis de er sendt uopfordret kan der aldrig blive tale om
aftalebinding. Hvis der er en forudgående opfordring, så er
fremsendelsen af cd'en ikke hele historien, og så er det jo irrelevant
om den i sig selv er "nok", fordi den ikke ER i sig selv.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-03 13:31

Henning Makholm skrev:

>Hvis de er sendt uopfordret kan der aldrig blive tale om
>aftalebinding.

Heller ikke hvis det er branchekutyme?

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-05-03 14:26

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> Heller ikke hvis det er branchekutyme?

Det mener jeg ikke. Branchekotume kan bruges til at fortolke og/eller
udfylde en aftale - men jeg mener ikke det er stærkt nok til at
etablere en i første omgang.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Ole Andersen

Dato : 13-06-03 10:01

Henning Makholm wrote:
> [...]
> på anden måde overdraget til andre, må eksemplaret spredes videre.
>
> med mindre de forestiller sig et helt andet hjemmelsgrundlag end

Er det at man kun bruger dem til promotion ikke en (implicit)
forudsætning for at man får dem?
I så fald er det vel at betragte som en rabataftale med et sæt vilkår.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Properly read, the bible is the most potent force for atheism ever