Garantireparation & fragtomkostninger
Fra : AW

Dato : 25-05-03 21:45

Hej

Hvis nu et firma har "bring-in" garanti på deres produkter findes der så
regler mht. fragt ?

Jeg betaler fragten til firmaet, men firmaet sender mig en regning på
fragten fra dem til mig.

Jeg sender varen ind da det vil være meget dyrere at aflevere varen
personligt, hvilket jo så nok også vil medføre at jeg personlige skulle
afhente varen igen.

--
AW

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-05-03 11:01

"AW" <aw@mountaindewFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> regler mht. fragt ?
>
> Jeg betaler fragten til firmaet, men firmaet sender mig en regning på

Der findes ingen specifikke regler for garantier og fragt i forbindelse med
disse.

I markedsføringsloven er der et forbud mod at anvende ordet garanti, hvis
ikke køberen stilles væsentligt bedre end de almindelige køberetlige regler
angiver. Men det er alt hvad der er sagt om dette.

Forbrugerombudsmanden har så lavet en fortolkning af hvad ordet garanti
egentlig bør dække, og iflg. denne, så bør fragt (til og fra køberen) være
dækket af garantien (udgangspunktet er, at garantireperationer skal udføres
uden udgift for køberen overhovedet).
Så ifølge den fortolkning, så har du altså allerede betalt en gang for
meget.

Men hans fortolkning/retningslinjer kan du ikke bruge til meget, hvis
firmaet ikke vil rette sig efter dem.
Du kan jo prøve at gøre dem opmærksom på retningslinjerne, og se hvad der
sker. Du finder dem via www.fs.dk, - det nemmeste er at søge på garanti og
finde det i søgersultaterne.

/Per

Fra : JMo.

Dato : 26-05-03 11:10

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in

> [...]
> garantireperationer skal udføres uden udgift for køberen overhovedet).
> Så ifølge den fortolkning, så har du altså allerede betalt en gang for

Er det http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_garan.htm du omtaler?

Mener han i den forbindelse ikke hvis varen skal sendes til en 3. part
("skal sendes til fabrik eller værksted til reparation"), og ikke blot
indleveres hos sælger?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-05-03 11:28

"JMo." <ns_sf009@mohr.cx> wrote in message
> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in

> Er det http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_garan.htm du omtaler?

Ja

> Mener han i den forbindelse ikke hvis varen skal sendes til en 3. part
> ("skal sendes til fabrik eller værksted til reparation"), og ikke blot
> indleveres hos sælger?

Det tror jeg ikke.
Men han er ikke specielt klar i talen i det her dokument...

/Per

Fra : AW

Dato : 26-05-03 17:24

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> "JMo." <ns_sf009@mohr.cx> wrote in message

> Ja

> Det tror jeg ikke.
> Men han er ikke specielt klar i talen i det her dokument...

I følge producentens officelle prisliste står der ikke noget om garanti, men
kun at produktet er incl. 3 års Bring-in service. Det er vel også godt nok,
men må man ikke forudsætte at det i de første 6 måneder er garanti som der
skal være iflg. loven?

Går produktet i stykker i perioden 0-6 måneder, og skal derfor indsendes til
værksted (ikke producent eller butik). Producenten betaler
fragtomkostninger. (hvis producenten vælger at følge forbrugerombudsmandens
fortolkning)

Hvad med fragtomkostninger i perioden 7-36 hvis man tager udgangspunkt i at
de følger forbrugerombudsmanden i den første periode?

--
AW

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-03 08:10

> [...]

nok,
> men må man ikke forudsætte at det i de første 6 måneder er garanti som der

Der er ingen garanti ifølge loven, - der er en mulighed for at reklamere. I
de første 6 måneder forudsættes det, at de mangler der findes ved det købte
var tilstede ved salget, og defor umiddelbart skal udbedres (groft sagt).
Udbedringen skal ske uden ulempe eller udgift for køberen. For små og mindre
genstande er der dog en praksis om, at man selv skal bringe dem til
forretningen hvor de er købt. Større genstande skal hentes og bringes af
forretningen (eller en reperatør/montør skal komme ud).

Når de ikke bruger ordet garanti, så gælder Forbrugerombudsmandens
retningslinjer ikke. Retningslinjerne retter sig specifikt mod brugen af
ordet garanti, som der er lovbestemmelser om.

> [...]
> værksted (ikke producent eller butik). Producenten betaler
> fragtomkostninger. (hvis producenten vælger at følge

Se ovenfor. Det er ikke Forbrugerombudsmandens retningslinjer der gælder,
men almindelig købelov, og den skal sælger følge. Det er nemlig sælger man
skal rette sit krav imod og ikke producenten. Sælger kan vælge at sætte
andre til at udbedre mangler, og i så tilfælde kan man også rette sit krav
imod dem, men man kan stadig rette krav mod sælger.

> Hvad med fragtomkostninger i perioden 7-36 hvis man tager udgangspunkt i
at
> de følger forbrugerombudsmanden i den første periode?

Det er afhængig af hvilke udbedringer der er tale om. Hvis der er tale om en
mangel ('fejl') er det stadig købeloven der gælder for så vidt angår
perioden 6-24 måneder. I denne periode skal køber kunne påvise, at manglen
var tilstede ved købet, men det giver i vid udstrækning sig selv. Er der
tale om serviceopgaver (rensning/justering el- lign.) så må producentens
servicetilbud gælde, og her kan producenten altså selv sætte spillereglerne
(indenfor Markedsføringslovens rammer, dvs. det der siges /skrives om
serviceordningen skal stemme overens med den måde den faktisk fungerer på).

/Per