Hvilke muligheder har jeg i denne situatio~
Fra : Peter

Dato : 25-05-03 11:08

Hej!

Hvilke muligheder har jeg i denne situation?
Resume: Jeg har lige købt og fået monteret et bilnavigationssystem. Inden
købet havde jeg fået det demonstreret og i den forbindelse stillet "en
masse" spørgsmål" for ikke at købe "katten i sækken".
Der er 2 problemer i situationen:
1) Forretningen havde en model "som havde været monteret i et rack i
butikken i 14 dage" ellers som ny! - Jeg "opdager" (dagen efter købet) at en
af betjeningsknapperne er meget slap og løs i det. Svarer ikke til
ovennævnte "beskrivelse". Da jeg efter monteringen spurgte efter manualen og
noget tilbehør, kunne man "ikke lige finde det", men skulle nok eftersende
det når det var "dukket op"! - Jeg mener at det tyder på at det nok har
været monteret i en af firmabilerne og nu kan der en kunde som ville købe
den, så var det med at "få den skudt af"!. En ny model er nemlig lige om
hjørnet.
2) Selv produktet lever ikke op til mine forventninger på flere punkter.
Bl.a. står der i brochuren, at der er dansk menu (Ingen adresser er med
ø,æ,å!) Hvis man kan indtaste et bestemmelsessted skal man som det første
skrive byens navn. Jeg ville til Marslev. Den findes ikke! Efter en del
forsøg prøvede jeg at finde en adresse i Langeskov "dukkede" Marslev Byvej
op! Mærkeligt! - Jeg har lavet flere tests med indstillingen "Hurtigste
rute" og alligevel kan jeg ved at lave om på ruten, gøre turen både
hurtigere (3 - 10 min. mindre) og kortere (3 - 7 km. kortere) Yderligere en
masse forkerte rute-kommentarer fra den "indbyggede" talestemme. Alt i alt
en meget negativ "oplevelse". Ovennævnte er ting som ikke kunne "afprøves" i
forvejen i forretningen, men selvfølgelig kun "i marken".
Anlæget går for at være "prof". Prisen er 12.000 kr. Hvilke muligheder har
jeg i denne situation.

m.v.h.

Peter, Odense

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-05-03 13:29

> [...]
> forvejen i forretningen, men selvfølgelig kun "i marken".
> Anlæget går for at være "prof". Prisen er 12.000 kr. Hvilke muligheder har

Kunne lyde som et VDO system, men klart dette er uafklaret når du ikke har
manual.

Dumt nok er adressene sorteret efter kommune.Problemet kommer så i at det er
postnumre ikke... SUK

Når men hvis den er opdateret til en nyere version vil du i bynavn kunne
trykke på "space" hvorefter der kommer en stjerne.

Nu har du hele landet som område. så kan man somregel finde det meste.
Eftervejnavn laver man et komma og skriver sted eller bynavn.

mvh Tommy Fer

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-05-03 13:31

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse

Byvej
> en

Hmm, hurtigst rute er på VDO systemet det der burde hedde storevej. og
kortest burde være småveje

Det lyder dog ikke som VDO.

mvh Tommy Fer

Fra : Peter

Dato : 25-05-03 14:10

Hej Tommy.

Mange tak for dine "tekniske kommentarer". Jeg havde nok forventet noget
andet nu da NG hedder: dk.videnskab.jura Det med "hvilke muligheder har
jeg i denne situation" var egentlig tænkt som "hvordan slipper jeg af med
problemet" (fortrydelsesret o.s.v.) sådan at jeg forhåbentlig kan få mine
penge igen! - Hvordan er man stillet med et produkt man ikke på forhånd
kender i alle detaljer (produktansvaret) og hvor svaghederne først bliver
kendt efter købet?

m.v.h. - Peter Toft

Alletiders Morgenmusik.
Danmarks største repertoire!
Rød løber og flag medbringes!
www.morgenmusikken.dk
kontakt@morgenmusikken.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-05-03 15:51

On Sun, 25 May 2003 15:09:50 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Hej Tommy.
>
>Mange tak for dine "tekniske kommentarer". Jeg havde nok forventet noget
>andet nu da NG hedder: dk.videnskab.jura
Det kunne vel tænkes at produktet ikke lever op til dine forventninger
fordi du ikke forstår at bruge det (Den manglende manual), Det er
måske det Tommy forsøger at hjælpe dig med ?

> [...]
>problemet" (fortrydelsesret o.s.v.) sådan at jeg forhåbentlig kan få mine
Dit problem er "en løs knap", "manglende manual & tilbehør" og
"Betjeningen af dyret er ikke så nem, enkel og logisk, som du ønsker".
De 2 første burde ikke være moget problem at få løst, det tager nok
nogle dage så burde det være klaret. Det sidste problem bliver måske
også løst når du har manualen til din rådighed ?

>Hvordan er man stillet med et produkt man ikke på forhånd
>kender i alle detaljer (produktansvaret) og hvor svaghederne først bliver
>kendt efter købet?
For mig at se så har du vist forkøbt dig, og forsøger at finde en måde
at komme ud af handlen på. Du må meget undskylde hvis det ikke er
tilfældet, men det er det indtryk jeg får ved at læse dit indlæg.

/Hans

Fra : Peter

Dato : 25-05-03 19:15

Hej Hans!

> Det kunne vel tænkes at produktet ikke lever op til dine forventninger
Korrekt.

> fordi du ikke forstår at bruge det (Den manglende manual)
Det er ikke et problem at finde ud af at betjene / bruge den, men manglerne
som beskrevet i punkt: 2

> Dit problem er "en løs knap", "manglende manual & tilbehør m.m."
> De 2 første burde ikke være moget problem at få løst, det tager nok nogle
dage så burde det være klaret.
Det lyder jo helt beroligende. Hvordan tror / forestiller Du dig et ungt
overfladisk firma "med smarte bemærkninger" klarer det på nogle få dage?

> "Betjeningen af dyret er ikke så nem, enkel og logisk, som du ønsker".
>Det sidste problem bliver måske også løst når du har manualen til din
rådighed ?
Se ovenfor - samme besvarelse

> For mig at se så har du vist forkøbt dig,
På ingen måde - Hvad mener Du egentlig med det? - Pris og kvalitet bør passe
til hinanden.
Jeg har nævnt nogle fejl / mangler (dog ikke alle, for det ikke skal virke
trættende). Jeg mener der er noget der hedder "bristede forhåbninger"

>og forsøger at finde en måde at komme ud af handlen på. Du må meget
undskylde hvis det ikke er tilfældet, men det er det indtryk jeg får ved at
læse dit indlæg.
Korrekt. Se ovenfor - bristede forhåbninger. Du behøver ikke at have det "på
fornemmelsen". Det er hel klart det jeg skriver.

I stedet for at fortælle mig "at det hele nok skal gå" så havde jeg en
forventning om at man i denne NG, talte om jura, hvis man på en eller anden
måde var kommet i klemme som forbruger, kunne få hjælp til at "kæmpe videre"
mod "gumpetunge lidt for smarte forretningsindehavere" - Der er nok noget
jeg har misforstået.

m.v.h.

Peter, Odense

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-05-03 19:44

On Sun, 25 May 2003 20:14:58 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

Jeg skal gøre det kort:
Du har købt produktet, handlen er afsluttet.
Henvend dig til sælger, og reklamer over de fejl/mangler du mener der
er. Du kan prøve at få sælger til at give dig pengene tilbage, men han
skal ikke.
Derefter afventer du en "rigmelig" tid på at sælger afhjælper
fejl/mangler.
Hvis sælger ikke kan afhjælpe/anderkende fejl/mangler, har du mulighed
for "afslag i pris", "ophævelse af handlen" (De muligheder købeloven
nævner, som du nok har læst), men først herefter. Du har jo et problem
hvis sælger ikke vil anderkende at der er tale om fejl/mangler.

Hvis sælger kan få fjernet/afhjulpet fejl/mangler, så har du det
produkt som du havde forventet. Og du har ikke grundlag for ophævelse
af handlen.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-03 20:29

Hans Kjaergaard skrev:

>Du har købt produktet, handlen er afsluttet.
>Henvend dig til sælger, og reklamer over de fejl/mangler du mener der
>er.

Godt råd.

>Du kan prøve at få sælger til at give dig pengene tilbage, men han
>skal ikke.

Resten er ikke så brugbart. Hvis der er en mangel ved varen,
træder Peters mangelsbeføjelser i kraft. Hvis der ikke er en
mangel, gør de ikke, og i så fald er der ikke mere at gøre ved
det - andet end evt. forhandle om en tilbagekøbspris.

Men han skal henvende sig til firmaet og forklare hvad han mener
der er galt. Først når han ved om firmaet kan anerkende hans
klager som mangler ved varen, ved han hvordan han skal komme
videre.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-05-03 06:28

> Du har købt produktet, handlen er afsluttet.

Det er vel ikke i orden at man betaler ny pris for et produkt, og forventer
at få et nyt, og det så viser sig at det har været brugt som en demomodel?
Hvis man skal købe noget brugt, så må man forvente at det er billigere end
ny pris.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-03 20:27

Peter skrev:

>I stedet for at fortælle mig "at det hele nok skal gå" så havde jeg en
>forventning om at man i denne NG, talte om jura, hvis man på en eller anden
>måde var kommet i klemme som forbruger

Det er både rigtigt og forkert. Det er ikke en speciel
forbrugergruppe. Hvis et firma har juridisk ret, så bliver det
slået fast. Men juridiske forbrugerspørgsmål som dit er skam
velkomne. Problemet er bare at det er svært ud fra duin
beskrivelse at vide om du har fået et okay produkt som du bare
synes er indviklet at betjene, eller om du har fået noget klamp
som selv en supernørd ikke kan hitte ud af.

Hvis produktet svarer til det aftalte, har du ikke noget at klage
over - heller ikke selv om det ikke svarer til dine
forventninger.

--
Bertel