Hvad er en svoger?
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 24-05-03 13:18

Hvad er en svoger? Jo, jeg véd godt at en svoger normalt er en søsters
mand eller en hustrus bror. Men kan eller kunne det omkring 1700 også
betyde f.eks. en hustrus søsters mand?

Jeg kan ikke få kabalen til at gå op, hvis jeg holder mig til den
stramme definition

mvh tb

Fra : aafe

Dato : 24-05-03 14:09

"Tom Brøndsted" skrev:

> Hvad er en svoger? Jo, jeg véd godt at en svoger normalt er en søsters
> mand eller en hustrus bror. Men kan eller kunne det omkring 1700 også
> betyde f.eks. en hustrus søsters mand?

KALKAR side 238-239

http://www.hist.uib.no/kalkar/

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 24-05-03 14:19

"aafe" skrev :

> KALKAR side 238-239

Der skulle have stået:

KALKAR Bind IV side 238-239

mvh
Arne

Fra : Hans Poulsen

Dato : 24-05-03 19:21

Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk> wrote in message news:<3ECF62DB.3080803@brondsted.dk>...
> [...]
> betyde f.eks. en hustrus søsters mand?
>
> Jeg kan ikke få kabalen til at gå op, hvis jeg holder mig til den

Både omkring 1700 og i år 2003 gælder, at man har to former for svogerskab:
umiddelbart svogerskab og middelbart svogerskab.

Min brors kone er min UMIDDELBARE svoger [svigerinde]

Min brors kones bror og hans kone er mine MIDDELBARE SVOGRE [svigerinder]

Selv griber jeg sommetider mig selv i at benævne min nieces mand SVOGER,
Den er vist hjemmestrikket, men praktisk, hvis man vil antyde, at vedkommende
hører til i ens familie.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Fredereksberg

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-05-03 21:06

Jeg mener at have set at en svoger i ældre tid også kan være en svigerfar.
mvh
Bodil Madsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 24-05-03 23:25

On Sat, 24 May 2003 14:17:31 +0200, Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk>
wrote:

> [...]
>betyde f.eks. en hustrus søsters mand?
>
>Jeg kan ikke få kabalen til at gå op, hvis jeg holder mig til den

Jeg - min halvfætters næstsøskendebarn.
Af Svend-Erik Christiansen

http://www.dis-danmark.dk/i_navne.htm