Endelig gør TDC noget ved de binaere grupp~
Fra : rea721

Dato : 26-05-03 15:22

....Og bibeholder heldigvis nogle seriøse binaere grupper.

Fra en intern TDC gruppe

******
Vi foretager jævnligt en gennemgang og oprydning i sammensætning og
antal af vores nyhedsgrupper. I den forbindelse har vi valgt at lukke
28 nyhedsgrupper.

dk.binaer.musik
dk.binaer.musik.repost
dk.binaer.film.repost
dk.binaer.film
alt.binaries.cd.image.games
alt.binaries.sounds.mp3.complete_cd
alt.binaries.cd.image
alt.binaries.cd.image.xbox
alt.binaries.warez
alt.binaries.sounds.mp3.full_albums
alt.binaries.warez.pocketpc.gps
alt.binaries.cd.image.clonecd
alt.binaries.warez.uk.mp3
alt.binaries.cd.image.playstation2
alt.binaries.cd.image.playstation
alt.binaries.sounds.mp3.heavy-metal
alt.binaries.sounds.country.mp3
alt.binaries.sounds.utilities
alt.binaries.sounds.mp3.holland
alt.binaries.sounds.mp3
alt.binaries.sounds.mp3.1980s
alt.binaries.warez.linux
alt.binaries.cd.image.playstation2.dvdiso
alt.binaries.sounds.mp3.new-age
alt.binaries.sounds.mp3.1970s
alt.binaries.warez.0-day.games
alt.binaries.sounds.mp3.blues
alt.binaries.sounds.mp3.beatles

Venlig hilsen
TDC Driftssupport
/STCH /JOCR

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Ole :-\)

Dato : 26-05-03 15:34

rea721 skre
> Vi foretager jævnligt en gennemgang og oprydning i sammensætning og
> antal af vores nyhedsgrupper. I den forbindelse har vi valgt at lukke
> 28 nyhedsgrupper.

Godt at man ikke er TDC-kunde. Jeg behøver ikke andre til at bedømme om
nyhedsgrupper, sites eller andet er godt eller ej - giv mig friheden til
selv at bestemm

Fra : rea721

Dato : 26-05-03 15:52

Ole wrote:

> Godt at man ikke er TDC-kunde.

Det gør da ikke noget

> Jeg behøver ikke andre til at bedømme om nyhedsgrupper,
> sites eller andet er godt eller ej -

Øhhh det er vist heller ikke det de gør vel?

> giv mig friheden til selv at bestemm

Den har du....lisom TDC selv bestemmer hvilke grupper de vil føre....

Fra : Ole :-\)

Dato : 26-05-03 17:30

rea721 skrev
> Øhhh det er vist heller ikke det de gør vel?

Jo, de cencurerer fordi de mener at deres kunder ikke skal have adgang

> Den har du....lisom TDC selv bestemmer hvilke grupper de vil føre....

TDC har intet med frihed at gøre. Deres cencur, lange bindingsperioder osv
osv. Tak for liberaliseringen

Fra : rea721

Dato : 26-05-03 17:42

Ole wrote:

> Jo, de cencurerer fordi de mener at deres kunder ikke skal have adgang

> TDC har intet med frihed at gøre. Deres cencur, lange
> bindingsperioder osv osv. Tak for liberaliseringen

Når du har lært at bruge og forstå ordet cencur kan vi fortsætte debatten,
indtil da...

EOD

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-03 18:01

" Ole " <spam@ads.føj> wrote in message news:batfdp$a49$1@sunsite.dk...
Den har du....lisom TDC selv bestemmer hvilke grupper de vil føre....

> TDC har intet med frihed at gøre. Deres cencur, lange bindingsperioder osv
> osv. Tak for liberaliseringen

Lange bindingsperioder?? De har da deres nomale 6 månedere..

Jeg synes da det er dejligt nemt, ingen problemer... Ringer ind til
kundeservice... jeg vil godt opsige mit abonnement... Sågerne, det kan gøres
om 10 dage, eller en dag du bestemer... Og herefter modtager man en
vendekasse og en check på for meget betalt abonnement...

og når man så opretter en forbindelse på en anden adresse, kunne man også
frit fra leveren bestemme hvilken dato den skulle oprettet... På den siden
har TDC da god service.. Men synes godtnok det er noget strengt at de lukker
binaer grupper som det passer dem...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 18:36

Ole wrote:
> Jo, de cencurerer fordi de mener at deres kunder ikke skal have adgang

Har du overvejet om de lukker grupperne fordi der er temmelig meget
trafik i dem, og de derfor er temmelig tunge at trække ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Claus P.

Dato : 27-05-03 14:37

> Har du overvejet om de lukker grupperne fordi der er temmelig meget
> trafik i dem, og de derfor er temmelig tunge at trække ?

Godt TDC ikke driver motorvejene.
"Er der kø på Helsignør motorvejen igen? Så lukker vi den da bare."

MVH CP

Fra : jens

Dato : 26-05-03 16:12

" Ole " <spam@ads.føj> skrev i en meddelelse
> rea721 skre
>
> Godt at man ikke er TDC-kunde. Jeg behøver ikke andre til at bedømme om
> nyhedsgrupper, sites eller andet er godt eller ej - giv mig friheden til
> selv at bestemm

Hvilke 28 grupper er jo væsentligt at vide her.
Tdc har vel 35000 eller deromkring..... 28 fra eller til kan vel ikke betyde
alverden.

Mvh jens

Fra : jens

Dato : 26-05-03 16:19

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke 28 grupper er jo væsentligt at vide her.
> Tdc har vel 35000 eller deromkring..... 28 fra eller til kan vel ikke
betyde
> alverden.

Det tog jeg mig så sammen til at undersøge......

Det er da det mest laterlige jeg endnu har set.
Hvad er begrundelsen ? jeg har ikke de interne tdc grupper.

Mvh Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-05-03 19:07

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> Det er da det mest laterlige jeg endnu har set.
> Hvad er begrundelsen ? jeg har ikke de interne tdc grupper.

De store binære grupper æder 99% af båndbredden, diskpladsen og CPUen
på et newssystem i dag.

En lille standard-PC kan klare samtlige tekstgrupper, men fordi nogle
mennesker har den opfattelse, at de skal bruge Usenet til transmission
af enorme filer er news blevet en stor udgift for udbyderne.

Det ræs vælger TDC at stå af. Herfra skal der blive grædt tørre
tårer. Brug eMule e.lign. hvis det er så vigtigt ikke at betale for
spil, film og musik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : jens

Dato : 26-05-03 19:27

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> De store binære grupper æder 99% af båndbredden, diskpladsen og CPUen
> på et newssystem i dag.

Og ?
Tdc har jo begrænset retentionnen til 48 timer....
og hastighedden til næsten ingenting.

Andre udbyddere har de samme grupper i 10-14 dage....
Er deres budget større ? (næppe)

Tdc har en ret stor mængde udenlandske grupper, hvorfor lukker de ikke dem
før de danske ?
De tager vel lige så meget plads og trafik da det tit er det samme der er i
dem.

Jeg tror der er en anden grund.
Lukning af de danske grupper giver ikke mere trafik over det store vand, det
gør lukning af de udenlandske.

feks er der en del sydeuropæisk sprogede grupper, hvor stor en del af de
danske hr og fru jensener kigger i dem ?
De fylder vel det samme, og har en stor udskiftning i form af opdateringer..

Men Tdcool vælger lige de danske grupper......
Ikke en eneste "movie", "vcd" eller "svcd" mfl. gruppe.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 20:11

jens wrote:
> Tdc har jo begrænset retentionnen til 48 timer....

Hviket vil sige at der stadig skal bruges ~1 TB diskplads til at
opbevare binære indlæg..

Har du en ide om hvad sådan noget koster ? vi taler jo ikke
IDE-diske her.

> Andre udbyddere har de samme grupper i 10-14 dage....
> Er deres budget større ? (næppe)

Hvilke udbydere gemmer alt.binaries.* i 10 til 14 dage ?

> Men Tdcool vælger lige de danske grupper......
> Ikke en eneste "movie", "vcd" eller "svcd" mfl. gruppe.

De har jo også sorteret i alt.binaries ... ?

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : jens

Dato : 26-05-03 20:38

> Hviket vil sige at der stadig skal bruges ~1 TB diskplads til at
> opbevare binære indlæg..

Og ?

> Har du en ide om hvad sådan noget koster ? vi taler jo ikke
> IDE-diske her.

Måske ikke, men det kunne man vel bruge ?

> Hvilke udbydere gemmer alt.binaries.* i 10 til 14 dage ?

Jae det var måske en mindre forskønnelse......
Jeg kan hente indlæg tilbage fra 22. kl04:23 i dk musik lige nu...... det er
så ca 4 døgn.

> De har jo også sorteret i alt.binaries ... ?

Jaja, men hvad er forskellen på alt.b.svcd og dk film ?
Der er en 10stykker af de usanske bin grupper med film.
De film som ligger deri er nyere end dem i dk gruppen.
Hvorfor lukker man så 2 dk grupper fremfor måske 5-10 usa`nske ?

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 21:14

jens wrote:
> Måske ikke, men det kunne man vel bruge ?

Jah .. hvis de begrænser hastigheden til 2kb/sec ..

> Hvorfor lukker man så 2 dk grupper fremfor måske 5-10 usa`nske ?

Hest .. det må du spørge TDC om, jeg er sikker på de har deres
grunde.

Men jeg vil nu stadig gå ud fra at de har kigget på trafikken i
gruppen.. svjh. fra min tid i Telia lå dk.binaer.* faktisk blandt de
grupper der var mest trafik i ..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-03 21:14

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Måske ikke, men det kunne man vel bruge ?

Har du nogen ide om hvilket resultat det ville give?

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Ole :-\)

Dato : 26-05-03 17:27

jens skrev
> Hvilke 28 grupper er jo væsentligt at vide her.
> Tdc har vel 35000 eller deromkring..... 28 fra eller til kan vel ikke
betyde
> alverden.

Nej ikke medmindre det er dem man bruger, og så er det jo ikke kune 28, det
er over 15.000 de ikke har med. Fx tilbyder Tele 2 over 50.000, mener min
tæller op til 58.000

Censur er kommunisternes våben

Fra : Allan Joergensen

Dato : 26-05-03 17:59

Ole <spam@ads.føj> wrote:

> Nej ikke medmindre det er dem man bruger, og så er det jo ikke kune 28, det
> er over 15.000 de ikke har med. Fx tilbyder Tele 2 over 50.000, mener min
> tæller op til 58.000

Kvantitet != kvalitet

--
Allan Joergensen

"It's pretty, but is it art?" -- Kipling

Fra : Ole :-\)

Dato : 26-05-03 21:47

Allan Joergensen skrev
> Kvantitet != kvalitet

Jeg er gammel nok til selv at bestemme. Jeg skal ikke have et firma ejet at
krigsliderlige amerikane til at bestemme for mig om noget er interessant for
mig eller ej.

Det er en kvalitet at have kvantitet (mange muligheder)

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 26-05-03 23:52

" Ole :-\)" <spam@ads.føj> skrev:

> [...]
>mig eller ej.
>
>Det er en kvalitet at have kvantitet (mange muligheder)

Kan man så ikke blot hente news hos en anden leverandør hvis man er
utilfreds med den hidtidige?

Jeg tænker på om man kunne kalde op til en newsserver i
Langtbortistan, eller hos en af de nordiske naboer?`

Kender ikke så meget til det - da jeg bruger vor lokale newsserver her
i Grønland og den rækker til mit forbrug har jeg ikke sat mig så meget
ind i det (endnu).

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Ole :-\)

Dato : 26-05-03 23:53

Jørgen Linde Sørensen skrev
> Kan man så ikke blot hente news hos en anden leverandør hvis man er
> utilfreds med den hidtidige?

Jo. Jeg har ikke stødt på at danske ISP har nogen kodegenkendelse eller
andet, som sikre at det er deres egne kunder

> Jeg tænker på om man kunne kalde op til en newsserver i
> Langtbortistan, eller hos en af de nordiske naboer?`

Du skal nok bare kende dem, så tror jeg du kan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-05-03 00:30

" Ole :-\)" <spam@ads.føj> skrev :

>Jo. Jeg har ikke stødt på at danske ISP har nogen kodegenkendelse eller
>andet, som sikre at det er deres egne kunder

De kontrollerer at du kalder op gennem dem selv.
--
Knud

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 27-05-03 12:44

On Tue, 27 May 2003 00:53:02 +0200, Ole wrote:

> Jo. Jeg har ikke stødt på at danske ISP har nogen kodegenkendelse eller
> andet, som sikre at det er deres egne kunder

De fleste ISP'er checker, at du kommer fra deres eget IP-range.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-05-03 00:17

On Mon, 26 May 2003 22:47:13 +0200, " Ole :-\)" <spam@ads.føj> wrote:

>Jeg er gammel nok til selv at bestemme.

Så er du vel også gammel nok til selv at finde det, du finder
interessant, og skal ikke have et firma til at stille en newsserver
til rådighed?

--
- Peter Brodersen

Fra : Ole :-\)

Dato : 27-05-03 08:16

Peter Brodersen skrev
> Så er du vel også gammel nok til selv at finde det, du finder
> interessant, og skal ikke have et firma til at stille en newsserver
> til rådighed?

Tjah, men ikke teknisk nok til at gå udenom newsserver/google

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-03 21:16

" Ole :-\)" <spam@ads.føj> writes:

> Censur er kommunisternes våben

Dvs. at der ikke er andre end kommunister der bruger censur? Jeg tror jeg
at der er en hel del styreformer vi skal have omdøbt til kommunisme...

Martin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-05-03 22:43

" Ole :-\)" <spam@ads.føj> writes:

>Nej ikke medmindre det er dem man bruger, og så er det jo ikke kune 28, det
>er over 15.000 de ikke har med. Fx tilbyder Tele 2 over 50.000, mener min
>tæller op til 58.000

Det er MEGET skidt kundeservice at have så mange grupper.

Som Jeremy Nixon forklarer:

| For starters, there are not 60,000 newsgroups. Anyone who says they
| have that many has an active file full of garbage. [...]
|
| So why should you care? After all, if they have 60,000 groups in
| their active file, they must have all the good ones, right? No.
| There are several reasons you should care. [...]

Læs http://www.exit109.com/~jeremy/news/providers/shopping.html#active

Det "officielle" antal grupper er 41.335 lige nu (i følge ISC). Ikke
at det er vanvittigt officielt, og det tæller indtil flere grupper,
man ikke lovligt kan føre i Danmark. Men alle udbydere, der har flere
grupper end ISCs liste, leverer sandsynligvis en meget ringe service.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 23:21

Klaus Ellegaard wrote:
> [...]
> man ikke lovligt kan føre i Danmark. Men alle udbydere, der har flere
> grupper end ISCs liste, leverer sandsynligvis en meget ringe service.

Til gengæld fører de så sikkert også
alt.christnet.sex.fetish.fat.furry.watersports, og hvem kan undvære
den ? (TDC har faktisk ikke denne gruppe, det er for dårligt)

// Hans, der bare larmer.
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Ole :-\)

Dato : 26-05-03 23:57

Klaus Ellegaard skrev
> Det er MEGET skidt kundeservice at have så mange grupper.

Det er da første gang jeg har hørt at frihed er skidt kundeservice, men hvis
du siger det nogle hundretusinde gange kan det da være jeg tror på det
(virkede for Hitler mm)

> Læs http://www.exit109.com/~jeremy/news/providers/shopping.html#active

Det er en dansk gruppe, så det på udenbys kommenterer og læser jeg ikke

> [...]
> man ikke lovligt kan føre i Danmark. Men alle udbydere, der har flere
> grupper end ISCs liste, leverer sandsynligvis en meget ringe service.

Internet og offiiel er langt fra altid det bedste/rigtige

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-05-03 00:13

" Ole " <spam@ads.føj> wrote:

> Det er en dansk gruppe, så det på udenbys kommenterer og læser jeg ikke

*PLONK*

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-05-03 06:54

> (virkede for Hitler mm)

Du har tabt...

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 19:39

> [...]

> danske hr og fru jensener kigger i dem ?
> De fylder vel det samme, og har en stor udskiftning i form af opdateringer..

Har du kigget lidt på news sådan her for nylig?

Alle de danske tekstgrupper fylder i gennemsnit 6-10 MB pr. døgn. Hvad
er der? Ca. 250 grupper? Den håndfuld binære grupper der ligger i
dk.binaer* fylder flere GB hver dag.

Selv 10000 sydeuropæiske tekstgrupper vil stadig kun fylde en brøkdel
af bare de danske binære grupper, så de sydeuropæiske grupper du
brokker dig over koster meget lidt at have liggende sammenlignet med
de binære grupper.

I øvrigt trækker de sydeurpæiske grupper sikkert meget lidt load på
reader-boksene, mens de danske binære grupper sikkert står for langt
størstedelen af loadet på reader-boksene.

--
Jacob - www.bunk.cc
If we all work together, we can totally disrupt the system.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 20:25

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Har du kigget lidt på news sådan her for nylig?

Nej.

> [...]
> af bare de danske binære grupper, så de sydeuropæiske grupper du
> brokker dig over koster meget lidt at have liggende sammenlignet med

Der er over 40.000 udenlandske grupper ca (er det ikke noget med 45000 ialt
på tdc, heraf 5000 danske er vel højt sat)

Ikke alle de 40k grupper er tekstgrupper.
Ingen af movie., svcd, vcd, game, som er i alt .binaeries er tekstgrupper.

> I øvrigt trækker de sydeurpæiske grupper sikkert meget lidt load på
> reader-boksene, mens de danske binære grupper sikkert står for langt
> størstedelen af loadet på reader-boksene.

Sikkert, men er det danskere eller sydeuropærere som tdc har som kunder ?
(her i landet)

Eller Usa`nere ?

Der er måske 50 danske bin grupper hvoraf tdc lukker 28...... der er langt
over det antal udenlandske med samme indhold som bliver bibeholdt.

Jeg har ikke tdc, så det er lidt vanskeligt for mig at tælle efter.

Jeg har selv ca 35000 grupper, jeg besøger højst 20 forskellige, hvoraf
måske de 18 er tekstgrupper.

Af de 35000 jeg har er de 250 ! 250 binaer/ies
Hvor mange grupper har tdc, hvor mange er binaere af
dem ?
Og ikke mindst, hvor mange danske binaere er der ?

Tdculler er da heller ikke bange for at sige til deres privatkunder at disce
er nede i så lav en pris at det ikke har betydning at nye programmer fylder
meget.

(Den melding fik jeg da jeg købte en XP Pro i en telebutik)

Jeg kan ikke forestille mig at en masse GB disc er dyrere for tdc, end for
mig pr GB. (selve discen.)

Men jeg kan forestille mig hvorfor det ikke er svcd og movie i alt.binaries
der bliver lukket fremfor dk.musik og dk film.

Og det er "sørme" en dårlig undskyldning.

Mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 21:06

> Nej.

Ja, det fremgår tydeligt

> Der er over 40.000 udenlandske grupper ca (er det ikke noget med 45000 ialt
> på tdc, heraf 5000 danske er vel højt sat)

Der er slet ikke noget der ligner 5000 danske. En hurtig optælling
siger at der er 236 danske tekstgrupper (det i hvert fald så mange jeg
lige har på min server)

På news.cybercity.dk, som jo også fører de danske binære grupper fandt
jeg 245, og det passer vist meget godt med at der er 9 danske binære
grupper.

> Ikke alle de 40k grupper er tekstgrupper.

Nej, hvis du kigger i dem vil du nok også finde ud af at en væsentlig
del af dem er ganske tomme, specielt dem i alt.* er ofte bare noget
pjat.

> Sikkert, men er det danskere eller sydeuropærere som tdc har som kunder ?
> (her i landet)

Er det ikke vildt ligegyldigt? Det koster så godt som intet at føre
grupperne, og der findes altså danskere der læser andet end danske
grupper. Jeg følger fx med i et par alt-grupper og et par
comp-grupper.

> Der er måske 50 danske bin grupper hvoraf tdc lukker 28...... der er langt
> over det antal udenlandske med samme indhold som bliver bibeholdt.

Nej, der er 9, og denne tråd startede med en anoncering af at de
holdt op med at føre 4 af dem samt en flok udenlandske binære
grupper. Læser du over hovedet det du svarer på?

> Jeg har ikke tdc, så det er lidt vanskeligt for mig at tælle efter.

Jeg er heller ikke TDC-kunde, men de forskellige udbydere opretter
normalt grupper på foranledning af de kontrolbeskeder der udsendes fra
TDC (på opfordring af styregruppen), så de fører alle de samme danske
grupper.

> Og ikke mindst, hvor mange danske binaere er der ?

Der er 9, og nu vælger TDC altså kun at føre de 5 af dem. Det er et
helt frit valg. SunSITE.dk fører slet ikke nogle af dem, og de er
heller ikke at finde på min newsserver.

> Tdculler er da heller ikke bange for at sige til deres privatkunder at disce
> er nede i så lav en pris at det ikke har betydning at nye programmer fylder
> meget.

Der er rigtig meget forskel på at købe en tilfældig IDE-disk til en
tusse for 120 GB, og så en der kan følge med i en travl
newsserver. Storage i den klasse er temmelig dyrt, og kan slet ikke
sammenlignes med de almindelige billige diske du køber og sætter i din
typiske hjemmecomputer.

> Jeg kan ikke forestille mig at en masse GB disc er dyrere for tdc, end for
> mig pr GB. (selve discen.)

Nej, men der er sikkert væsentlig forskel på hvad det er for nogle
diske I køber.

> Men jeg kan forestille mig hvorfor det ikke er svcd og movie i alt.binaries
> der bliver lukket fremfor dk.musik og dk film.

Hvad kan du forestille dig?
Det er sikkert de danske grupper der trækker klart mest trafik, og af
en temmelig tvivlsom art for det meste. Det kan jeg godt forstå at TDC
ikke gider at blive ved med at kaste flere penge efter.

--
Jacob - www.bunk.cc
Your life would be very empty if you had nothing to regret.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 21:25

> Nej, hvis du kigger i dem vil du nok også finde ud af at en væsentlig
> del af dem er ganske tomme, specielt dem i alt.* er ofte bare noget
> pjat.

Mange af dem er, men der er en stripe som er ret fulde, ikke er specielt
danske og med samme indhold.

> [...]
> grupperne, og der findes altså danskere der læser andet end danske
> grupper. Jeg følger fx med i et par alt-grupper og et par

Det er ikke tekstgrupper jeg hentyder til.

> Nej, der er 9, og denne tråd startede med en anoncering af at de
> holdt op med at føre 4 af dem samt en flok udenlandske binære
> grupper. Læser du over hovedet det du svarer på?

Jae, men jeg har vendt det lidt rundt i farten, det kulle være "jeg har ca
50 binaergrupper hvoraf tdc lukker de 28"

> Der er 9, og nu vælger TDC altså kun at føre de 5 af dem. Det er et
> helt frit valg. SunSITE.dk fører slet ikke nogle af dem, og de er
> heller ikke at finde på min newsserver.

Utroligt.

> [...]
> newsserver. Storage i den klasse er temmelig dyrt, og kan slet ikke
> sammenlignes med de almindelige billige diske du køber og sætter i din

Det kan budgettet heller ikke.

> Nej, men der er sikkert væsentlig forskel på hvad det er for nogle
> diske I køber.

Uden tvivl.

> Hvad kan du forestille dig?

At hvis de grupper lukkes bliver der trafik over det store vand, og det
koster penge.

> Det er sikkert de danske grupper der trækker klart mest trafik, og af
> en temmelig tvivlsom art for det meste. Det kan jeg godt forstå at TDC
> ikke gider at blive ved med at kaste flere penge efter.

Men der er jo intet der forhindrer den trafik i at lande i feks
alt.binaries.music, eller alt.binaries.mp3 eller en af de andre i den serie
?
Eller alt.binaries.movie.svcd eller en af de ca 10 andre films grupper med
udenlandsk navn.
De grupper findes også hos tdc, men de disce koster måske ikke det samme
fordi de er med alt navne ?

Mvh Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-03 21:28

jens skrev:

>Men der er jo intet der forhindrer den trafik i at lande i feks
>alt.binaries.music, eller alt.binaries.mp3 eller en af de andre i den serie?

Næ, og det argument har jeg også i sin tid fremført som støtte
til at beholde dk.binaer. Det er bare karakteristisk at kort tid
efter hver oprettelse af en ny dansk binaergruppe så steg det
daglige flow ganske voldsomt. Det var ikke bare det eksisterende
flow der blev fordelt på flere grupper.

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-05-03 21:45

> [...]

>udenlandsk navn.
>De grupper findes også hos tdc, men de disce koster måske ikke det samme

Det gør ingen forskel for serveren om filerne ligger i en alt.*-
eller en dk.*-gruppe.

Danskere, der poster i en alt.*-gruppe og henter det i samme
medfører ingen ekstra udenlandstrafik i forhold til en
dk.*-gruppe.
--
Knud

Fra : jens

Dato : 26-05-03 21:58

> Danskere, der poster i en alt.*-gruppe og henter det i samme
> medfører ingen ekstra udenlandstrafik i forhold til en
> dk.*-gruppe.

Nej selvfølgelig ikke, men det stiller sig vel lidt anderledes hvis jeg
bruger feks. clara news til at tilgå en alt gruppe ?

Og det er jo ikke umuligt.

Mvh Jens

Fra : Kasper Bergh

Dato : 26-05-03 22:05

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Nej selvfølgelig ikke, men det stiller sig vel lidt anderledes hvis jeg
> bruger feks. clara news til at tilgå en alt gruppe ?

Det vil da ikke være spor anderledes end hvis du henter fra en dk. gruppe
hos Clara (uden at jeg ved om de fører den, men der er masser af
betalingsservere der fører dk. hierakiet så pointen er den samme). Det er
fjollet at tro det spiller nogen rolle. Det er næsten 100% at de grupper der
er valgt er blevet det pga. ekstrem traffic i lige netop de grupper.

mvh
/Kasper Bergh

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 23:12

jens wrote:
> Det kan budgettet heller ikke.

Når du taler om det budget der bliver givet til en tjeneste der ikke
giver nogen indtjening vil du nok blive overrasket over hvor tæt på
hjemmecomputer-budgettet det ligger

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : jens

Dato : 26-05-03 23:55

> Når du taler om det budget der bliver givet til en tjeneste der ikke
> giver nogen indtjening vil du nok blive overrasket over hvor tæt på
> hjemmecomputer-budgettet det ligger

Hehe, der kan være noget der.

Meeenn, den holder ikke, tdc kan jo bestemme hvad en service skal koste.
Hvis de ikke kan tjene med de priser de tager, må de jo hæve prisen.

Andre kan sælge news adgang til 100kr/md, hvis det er prisen må de jo tage
det, og sætte prisen uden news adgang som resten af markeddet.

Der er noget med en lille forening i vejle der ikke har news overhovedet,
det betyder jo ikke at de ikke kan få det alligevel.

Hmm, jeg ville have vedlagt et link men de er uden for pædagogisk rækkevidde
igen nu. :0(
Der er snart festival her jo.

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-03 05:57

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

>Andre kan sælge news adgang til 100kr/md, hvis det er prisen må de jo tage
>det, og sætte prisen uden news adgang som resten af markeddet.

Det kræver temmeligt mange abonnenter at levere til den pris. I
Danmark vil prisen nok blive 10-20 gange højere, medmindre stort
set alle med ADSL køber produktet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 06:07

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
>
> Det kræver temmeligt mange abonnenter at levere til den pris. I
> Danmark vil prisen nok blive 10-20 gange højere, medmindre stort
> set alle med ADSL køber produktet.

Så er det jo godt at man ikke er tvunget til at købe den service i den
lokale biks.

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-05-03 06:54

On Mon, 26 May 2003 22:24:33 +0200, jens wrote:
> De grupper findes også hos tdc, men de disce koster måske ikke det samme
> fordi de er med alt navne ?

Kort fortalt saa kan man koebe et disk system som har tilstraekkeligt
med plads for nogle hundretusinde, eller maaske en millions penge - men
det har kun I/O performance til at skrive feedet og til at klare faa
readere, hvis det skal klare mange hundrede / tusinde readere, saa er
det en helt anden kaliber disk I/O system og servere der skal til.

Jeg ville kunne bygge en server der kunne modtage et fuldt feed for et
par hundrede tusinde + disk systemet ovenfor, det ville ogsaa kunne
klare mange readers i txt grupper - men hvis der er mange readers i
binaere grupper, saa er det en helt anden historie.

Men det er slet ikke pointen - pointen er at TDC som udbyder vaelger
hvilke grupper de oensker at udbyde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 21:12

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev...

> Måske ikke, men det kunne man vel bruge ?

Nej, ikke hvis man vil levere en bare nogenlunde anstændig service
over for kunderne. IDE-diske er simpelthen for langsomme til den
opgave.

Lige for tiden fylder et fuldt newsfeed omkring 700 GB i døgnet. Det
giver et gennemsnit (husk at der også vil være peaks!) på omkring 8 MB
i sekundet der skal skrives til diskene alene. Dertil kommer så at det
jo også skal læses når der kommer nogle brugere forbi og skal se
skidtet.

Det er naturligvis fordelt ud over mere end en enkelt disk, men IDE
skalerer meget dårligt, så det vil slet slet ikke blive godt.

> Hvorfor lukker man så 2 dk grupper fremfor måske 5-10 usa`nske ?

Sikkert fordi de to danske trækker markant mere trafik. Når de
udenlandske går hen og bliver et problem, så vælger man nok også at
lade være at føre dem.

Læg i øvrigt mærke til at der er stor forskel på ikke at føre en
gruppe og på at lukke den.

--
Jacob - www.bunk.cc
Mistakes are often the stepping stones to utter failure.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 21:41

> [...]
> i sekundet der skal skrives til diskene alene. Dertil kommer så at det
> jo også skal læses når der kommer nogle brugere forbi og skal se

Det er jo iogforsig irrellevant, vil man sælge en vare må man købe udstyret
til at producere varen.

Tdculler vil sælge adsl og newsserver adgang.(De tager sig da betalt for
det)

> Læg i øvrigt mærke til at der er stor forskel på ikke at føre en
> gruppe og på at lukke den.

Men det er ret meget besværligt at føre en gruppe der er lukket.
Og dette er et citat :

Citat slut.

Der står "valgt at lukke"

Mvh Jens

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 27-05-03 07:13

jens wrote:
> [...]
> til at producere varen.
>
> Tdculler vil sælge adsl og newsserver adgang.(De tager sig da betalt for

Jeg kan ikke være andet en nysgerrig... Hvor stor en andel af dit
månedlige fee (*) for din internet forbindelse forventer du, bliver
brugt til news?

(husk også lige der skal være lidt penge til at drive DNS, backbone,
mail, et call center, etc.)

(( Flemming ))

*) Ja, ja, det købes som et bundle, men derfor skal pengene jo alligevel
fordeles for at finansiere "totalydelsen", og derfor kunne det være
sjovt at høre hvor stor en bid, du forventer brugt på news-tjenesten.
--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC (Internet)

Fra : jens

Dato : 27-05-03 07:51

"Flemming Mahler Larsen" <mahler@tdcinternet.dk> skrev i en meddelelse
> jens wrote:

> Jeg kan ikke være andet en nysgerrig... Hvor stor en andel af dit
> månedlige fee (*) for din internet forbindelse forventer du, bliver
> brugt til news?

Ingen anelse.
Det har TDC sikkert et bedre bud på.
Jeg kan så efterfølgende se hvad jeg kan få ydelsen for andre stedder hvis
det er det jeg vil.

> (husk også lige der skal være lidt penge til at drive DNS, backbone,
> mail, et call center, etc.)

Selvfølgeligt, og kabler ud i de tyndtbefolkede områder.

> *) Ja, ja, det købes som et bundle, men derfor skal pengene jo alligevel
> fordeles for at finansiere "totalydelsen", og derfor kunne det være
> sjovt at høre hvor stor en bid, du forventer brugt på news-tjenesten.

Der er da ingen der pådutter tdc at sælge news sammen med adsl. ?

Men de har valgt at sælge adgang til binaere, så må dk binaere gå forud for
udenlandske.

Ligesom du sikkert ville blive træt i kinderne hvis der kun var udenlandske
tekstgrupper fordi de trækker mindre trafik end danske.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 07:58

jens wrote:
> Der er da ingen der pådutter tdc at sælge news sammen med adsl. ?

dvs. du vil altså hellere have at TDC fjerner adgang til news helt,
og tager 1-2kr mindre om måneden for ADSL-løsningen ?

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : jens

Dato : 27-05-03 08:17

> dvs. du vil altså hellere have at TDC fjerner adgang til news helt,
> og tager 1-2kr mindre om måneden for ADSL-løsningen ?

I princippet ja.

Hvordan når du frem til de 1-2 kr /md udaf feks de 340 et abb koster hos tdc
i bedste fald ?

Jeg ventede 2.5 år på at få adsl fordi jeg ikke ville have det som den
udbydder kunne levere for det som de ville have for det.
(En af betingelserne dengang var max en pc pr abbonnement, det er vist
ændret nu.)

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 08:29

jens wrote:
> I princippet ja.

Jeg vil nu helst have inkluderet newsadgang i mit abb. Og jeg kan
godt undvære dk.binaer.musik...

> Hvordan når du frem til de 1-2 kr /md udaf feks de 340 et abb koster hos tdc
> i bedste fald ?

Jeg har tidligere arbejdet for en større ISP, og har en god ide om hvor
mange penge ISPer ofrer på news...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : jens

Dato : 27-05-03 08:45

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i >
> Jeg vil nu helst have inkluderet newsadgang i mit abb. Og jeg kan
> godt undvære dk.binaer.musik...

Ja, og et kig i din header forklarer mig hvorfor.

> Jeg har tidligere arbejdet for en større ISP, og har en god ide om hvor
> mange penge ISPer ofrer på news...

Det er jo deres valg.
Nogen kan levere 10gb/md news for under 30kr/md
Tdc kan levere adsl for 340..........
Andre kan levere adsl med news for betydeligt mindre end det.

Det er en antagelse men jeg tvivler på der er ret mange der kommer over de
120gb news pr år.

Og kom nu ikke med den med de tyndt befolkede områder.

Det er tdc blevet betalt for at etablere, ellers havde de ikke gjort det.
(og der er stadig stedder de ikke har gjort det jo)

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-03 09:28

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

>Og kom nu ikke med den med de tyndt befolkede områder.

>Det er tdc blevet betalt for at etablere, ellers havde de ikke gjort det.
>(og der er stadig stedder de ikke har gjort det jo)

Det skyldes lovgivning, at TDC leverer telefoni til tyndtbefolkede
områder. ADSL de områder er derimod en ren kommerciel betragtning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 10:06

> Det skyldes lovgivning, at TDC leverer telefoni til tyndtbefolkede
> områder. ADSL de områder er derimod en ren kommerciel betragtning.

Ok, jeg frabad mig også bare det som argument med det samme.

Mvh jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 27-05-03 08:14

jens <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> Der er da ingen der pådutter tdc at sælge news sammen med adsl. ?

Nej, men markedet forventer det.

--
Allan Joergensen

"How long should we two wait before we're one?" - Phantom

Fra : jens

Dato : 27-05-03 08:27

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men markedet forventer det.

Det er vel ikke markedet der bestemmer hvilken vare købmanden skal sælge ?

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-05-03 08:34

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Det er vel ikke markedet der bestemmer hvilken vare købmanden skal sælge ?

Tjah - en købmand får jo ikke meget ud af kun at føre varer som
kun et fåtal eller ingen vil købe.

Så det er markedet, der i meget stort omfang bestemmer hvilke
varer en forretning fører.

Eksempelvis, som er aktuel, kunderne vil ikke betale lidt ekstra
for gmo-kød og så bliver det trukket tilbage.
--
Knud

Fra : jens

Dato : 27-05-03 10:09

> Tjah - en købmand får jo ikke meget ud af kun at føre varer som
> kun et fåtal eller ingen vil købe.

Nejnej

> Så det er markedet, der i meget stort omfang bestemmer hvilke
> varer en forretning fører.

Men de fleste fører dog de varer som efterspørges.

> Eksempelvis, som er aktuel, kunderne vil ikke betale lidt ekstra
> for gmo-kød og så bliver det trukket tilbage.

Ja, men begrundelsen er ikke at det skyldes mangel på plads i køledisken.

Om det er den rigtige grund vides ikke, men det er den jeg er blevet
anfægtet for at mene er latterlig, og det gør jeg stadig.

Havde tdc nu meldt ud at de ikke kunne stå inde for det som lå i grupperne
var det en ganske anden sag.

Så er det bare underligt at de godt kan stå inde for de grupper som
indeholder det samme, men som hedder noget udenlandsk.

I grove træk er det jo nærmere 99% af de binære grupper som bliver brugt til
noget fordækt, ikke 99% af _de danske binære grupper_.

Af de ca 250 binære grupper som tdc har er de ca 25 danske, de lukker så 28
hvoraf de 4 er dem som har den største trafik.

Det er jo ikke mangel på efterspørgsel, men mangel på kapacitet til de
kunder som de har solgt adgangen til.

Om det overhovedet lader sig gøre at mætte efterspørgslen for de 4 grupper
er ikke sikkert, men så kan man jo rationere, som de gjorde med speed
limitten.

Som jo egentlig nedsætter den speed man er lovet i sit abb., og medfører at
man ikke får den vare man betaler for, men det skyldes jo ens egen brug af
linien, der er ingen der siger at tdc skal kunne levere fuld solgt
båndbredde til samtlige kunder på èn eller flere news server, det er klart.

Der er heller ingen der siger de _skal_ levere båndbredde til at hente
grupper fra andre landes news servere, heller ikke binaries, men det vil de
gerne, fremfor at hoste det samme i danske grupper, der må være en grund til
at de vil det.

Men lad os nu se om det har den effekt som tdc håber på, jeg tvivler, for de
mange som har fundet vej til dk binaer finder sikkert også vej til alt
binaries.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 08:51

jens wrote:
> Det er vel ikke markedet der bestemmer hvilken vare købmanden skal sælge ?

Det er heller ikke markedet der bestemmer hvilke newsgrupper der
skal føres ... slut prut finale..

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : jens

Dato : 27-05-03 10:45

> Det er heller ikke markedet der bestemmer hvilke newsgrupper der
> skal føres ...

Nejda, enhver virksomhed bestemmer selv hvilken branche de vil drive
virksomhed i.

slut prut finale..

Ja på den måde får det jo nok en ende.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 07:57

Flemming Mahler Larsen wrote:
> Jeg kan ikke være andet en nysgerrig... Hvor stor en andel af dit
> månedlige fee (*) for din internet forbindelse forventer du, bliver
> brugt til news?

Selv om det ikke var mig du spurgte vil jeg alligevel svare at jeg
forventer at ca. 1 kr/måned af min regning går til news .. :) men så
meget er det nok ikke.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 21:17

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Men jeg vil nu stadig gå ud fra at de har kigget på trafikken i
> gruppen.. svjh. fra min tid i Telia lå dk.binaer.* faktisk blandt de
> grupper der var mest trafik i ..

Hvis man skal tro
<http://news-stat.sunet.se/reports/groupstats-global-2.html>, som
selvsagt er ganske uvidenskabelig, så ligger dk.binaer* på en
andenplads efter alt.binaries*.

--
Jacob - www.bunk.cc
I used to think I was indecisive, but now I'm not so sure.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 21:39

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev...

> Det er ikke tekstgrupper jeg hentyder til.

Det synes jeg nu ikke at du gjorde voldsomt klart.

Kort sagt, så koster det ikke ret mange ressourcer at føre en masse
tekstgrupper, og derfor føres der også mange af dem fra alle mulige
verdensdele.

> Det kan budgettet heller ikke.

Nej, men det er tydeligvis ikke stort nok til at man kan blive ved med
at levere mp3 og film til den hungrende danske befolkning.

> At hvis de grupper lukkes bliver der trafik over det store vand, og det
> koster penge.

Tjo - jeg tror nu næppe det er derfor man har gjort som man har
gjort. Jeg tror snarere at man har kigget lidt på forbruget, og set at
forbruget i de grupper man vælger ikke at føre længere er meget stort,
og at indholdet alligevel for det meste er ulovligt.

> Men der er jo intet der forhindrer den trafik i at lande i feks
> alt.binaries.music, eller alt.binaries.mp3 eller en af de andre i den serie
> ?

Nej, bestemt ikke, men det må fremtiden jo vise om den gør. Jeg tror
at en del af den simpelthen bare forsvinder.

> De grupper findes også hos tdc, men de disce koster måske ikke det samme
> fordi de er med alt navne ?

Jo, det ligger sikkert på de samme disksystemer, men trækker pt. nok
en del mindre trafik.

--
Jacob - www.bunk.cc
Overdrawn? But I still have checks left!

Fra : jens

Dato : 26-05-03 21:53

> Det synes jeg nu ikke at du gjorde voldsomt klart.

Ok, men alt.binaries.movie, og alt binaries,svcd/vcd er ikke tekst grupper.

> Nej, men det er tydeligvis ikke stort nok til at man kan blive ved med
> at levere mp3 og film til den hungrende danske befolkning.

Kommer man ikke til det alligevel ?
Trafikken eksploderer vel mere fordi der kommer flere kunder end fordi der
udgoves flere cdèr ?

Og de "nye" kunder er unge som har lært at bruge news og andre former for
adsl teknik for at få deres cd og fredagsfilm.
Uanset om gruppen hedder "alt" eller "dk" til fornavn.

> forbruget i de grupper man vælger ikke at føre længere er meget stort,

Du har så ikke læst det du kommenterer her. :

som siger :

> [...]
[......]

(om tdc har magt til at lukke ved jeg ikke, hvis ikke skriver de en fejl,
men der står lukke.)

Mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 21:46

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>
> Det er jo iogforsig irrellevant, vil man sælge en vare må man købe udstyret
> til at producere varen.

Ja, eller også definerer man blot sin vare. Du kan i hvert fald ikke
med rimelighed påstå at du ikke stadig har adgang til et godt og
velvoksent news-system.

> Men det er ret meget besværligt at føre en gruppe der er lukket.
> Og dette er et citat :

Ja ja - det er et lidt uheldigt citat, og tydeligvis også skrevet, så
det kan forstås af folk der ikke arbejder med newsservere til hverdag.

Lad nu være med at være en kværulant.

--
Jacob - www.bunk.cc
Are we live or on tape?

Fra : jens

Dato : 26-05-03 22:13

> [...]

> Ja, eller også definerer man blot sin vare. Du kan i hvert fald ikke
> med rimelighed påstå at du ikke stadig har adgang til et godt og

Jo.
For jeg har ikke alt.binaries grupperne.

> Ja ja - det er et lidt uheldigt citat, og tydeligvis også skrevet, så
> det kan forstås af folk der ikke arbejder med newsservere til hverdag.

Det forstår jeg ikke helt, du mener det er et fejlcitat ?

> Lad nu være med at være en kværulant.

Gerne, det er ikke meningen,

Men en vare som jeg betaler pr/md-kvartal bliver forringet
(synes jeg nu altså)

Mvh Jens

Fra : Kasper Bergh

Dato : 26-05-03 22:16

> Jo.
> For jeg har ikke alt.binaries grupperne.

Før beklagede du dig over at de *ikke* lukkede alle alt.binaries grupperne.
Kan du blive enig med dig selv?

> Det forstår jeg ikke helt, du mener det er et fejlcitat ?

Han mener (tydeligt for enhver) at citatet kan misforstås *hvis du prøver på
det*. Der kunne have stået "lukkes på vores server" e.l. men medmindre man
er en kværulant der ønsker at misforstå er meldingen ganske simpel og
tydelig.

mvh
/Kasper Bergh

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 22:19

> Ok, men alt.binaries.movie, og alt binaries,svcd/vcd er ikke tekst grupper.

Men de er ikke sydeuropæiske - det var dem vi snakkede om i denne del
af indlægget.

> Kommer man ikke til det alligevel ?

Det er jo et åbent spørgsmål.

> Du har så ikke læst det du kommenterer her. :

Jo.

> (om tdc har magt til at lukke ved jeg ikke, hvis ikke skriver de en fejl,
> men der står lukke.)

TDC kan lukke danske grupper, men det ville være i strid med
eksisterende praksis at de gjorde det uden at der forelå en opfordring
fra styregruppen. alt-grupperne kan de ikke gøre noget ved andet end
at lade være at føre dem, og det er ret sikkert også hvad de gør med
de omtalte danske grupper.

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?

Fra : jens

Dato : 26-05-03 22:24

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Men de er ikke sydeuropæiske - det var dem vi snakkede om i denne del
> af indlægget.

Nu er det dig der er lidt nøjeregnende, jeg skrev også Usa`nske, som her
betyder Amerikanske.

Mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 22:23

> Jo.
> For jeg har ikke alt.binaries grupperne.

Jeg mener nu stadig at man kan sige at folk har adgang til et
velfungerende news-system selvom de ikke har adgang til
alt.binaries.*. Men det kommer jo an på om man er til binært gejl. Er
man det bør man dog efterhånden have lugtet lunten og fundet ud af at
interessen for at føre de binære grupper er stærkt nedadgående hos de
danske udbydere, og så enten skifte newsleverandør eller skifte
access-leverandør til en der vil tilbyde alt.binaries.

> Det forstår jeg ikke helt, du mener det er et fejlcitat ?

Nej, jeg udtrykte mig forkert. Det er en uheldig formulering, ikke et
uheldigt citat.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's great to be smart 'cause then you know stuff.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 22:35

"Jacob Bunk Nielsen" skrev i en meddelelse

> Jeg mener nu stadig at man kan sige at folk har adgang til et
> velfungerende news-system

Selvfølgeligt kan man sige og mene det.
Tdc har da også uden tvivl ret til at gøre som de skriver de vil, jeg synes
bare det er en underlig måde at gøre det på.
De kunne jo være ærlige og sige at der er for meget ulovligt materiale og
derfor ikke kan eller vil videreføre disse grupper.
Og så tage Alle de grupper som de mener der er ulovligt materiale i.
At der er for meget trafik betyder jo kun at de ikke har capacitet til de
kunder de har solgt adsl til.

> Nej, jeg udtrykte mig forkert. Det er en uheldig formulering, ikke et
> uheldigt citat.

Det plejer ellers at lykkes ret godt for den forretning at udtrykke
betingelser og ændringer så der ikke er noget at tage fejl af.

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-05-03 22:56

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

>Og så tage Alle de grupper som de mener der er ulovligt materiale i.

Hvordan gør man det?

Lad os sige, at dk.binaer.modeltog har 1.000 billeder om måneden af
folks egne togbaner. Folk tager selv billederne, og der er slet ingen
rettighedsmæssige problemer i gruppen.

Et par gutter kommer forbi og poster 10 musiknumre i gruppen. De
faste brugere er ekstremt sure, men det er nu engang svært at stoppe
den slags.

Skal dk.binaer.modeltog så lukkes? Den er jo tydeligvis "ulovlig"?

Det er IKKE en let debat. Ud fra den devise skal samtlige grupper i
de binære hierarkier jo lukkes.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 23:36

> Hvordan gør man det?

Ingen anelse, det interesserer heller ikke synderligt lige nu.
Man kan bare dårligt sige "tage Nogle af de grupper".....

> [...]
> den slags.
>
> Skal dk.binaer.modeltog så lukkes? Den er jo tydeligvis "ulovlig"?

Nu er det jo et ret overskueligt eksempel hvor man nemt kan finde de
10........det bliver et sidespor.

Nej selvfølgeligt ikke, men tdc har vel mulighed for at se hvad der er i
gruppen med jævne mellemrum og så afgøre om det er noget de kan stå inde for
eller ej.

En valgperiode er et jævnt mellemrum, det må de da selvom hvordan de finder
ud af.

> Det er IKKE en let debat. Ud fra den devise skal samtlige grupper i
> de binære hierarkier jo lukkes.

Afgjort ikke, men det er for letkøbt at sige der er for meget trafik.
Man kunne sige der er konstateret for meget ulovligt som begrundelse, eller
vi har for mange kunder til vores servere.

De vil jo gerne have x antal abbonenter til at give et beløb hver måned, så
må de jo enten levere varen eller melde udsolgt.

Menes det af tdc at varen er lidt varm kan man jo klart frasige sig at sælge
den vare.

Eller hvis fortjennesten er for lille sætte prisen op, med de konsekvenser
det vil få.

Men det er ikke problemet, tdc`s problem er at der er for mange der vil
modtage den vare som tdc har solgt.

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-03 05:56

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

>De vil jo gerne have x antal abbonenter til at give et beløb hver måned, så
>må de jo enten levere varen eller melde udsolgt.

Hvorfor det?

Det er det samme som at sige, at Bilka skal sælge samtlige varer i
hele verden - eller lukke.

Jeg tror ikke, Bilka har hverken plads eller lyst til at sælge det
hele. Det har TDC måske heller ikke. Det er deres valg, og som
kunde har du muligheden for at vælge, om du er tilfredes med det,
butikken har valgt at tilbyde.

>Men det er ikke problemet, tdc`s problem er at der er for mange der vil
>modtage den vare som tdc har solgt.

Interessant men udokumenteret påstand.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 06:08

> Hvorfor det?

Fordi der er det de siger.

> Det er det samme som at sige, at Bilka skal sælge samtlige varer i
> hele verden - eller lukke.

Nej.
Hvis Bilka sælger 10 forskellige farvede fodbolde, og alle vil have den
gule, så bliver den udsolgt og ,man kan ikke få den gule før der kommer
flere

Medmindre bilka siger de ikke får flere gule for der er for mange der vil
have dem.

> Interessant men udokumenteret påstand.

Argumentet er at der er for meget trafik i de grupper.

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-03 06:44

>Nej.
>Hvis Bilka sælger 10 forskellige farvede fodbolde, og alle vil have den
>gule, så bliver den udsolgt og ,man kan ikke få den gule før der kommer
>flere

Jamen, der bliver jo ikke "udsolgt" af newsgroups. Det er nærmere
et spørgsmål om, at der er for meget at sælge ud af.

Hvis man skal fortsætte, vil folk ha', at Bilka har "nok" af alle
varer af alle typer. Det betyder også, at de skal have plads til
at kunne sælge 100 millioner elefanter hver dag. Og fordi det er
meget få, der køber, går det ikke at vælte omkostningerne til en
kæmpestor butik over på de øvrige handlende, for mælk kan man ikke
sætte prisen op på (så forsvinder de kunder over i Brugsen).

Man kan heller ikke vælte prisen for den nye bygning over på
køberne af elefanter, for de kan få samme vare for $10/måned et
andet sted.

What to do?

Et realistisk bud ville være at sælge en rigtig god news-løsning
til dem, der virkelig ville have det. Prisen vil nok bliev 2.000
kr/måned. Hvad vil rettighedshaverne så sige til, at en ISP
direkte tjener penge på at levere en vare, der for >99% handler
om at krænke ophavsret?

Det er næppe muligt at begynde at levere sådan et produkt i dag.
Selvfølgelig kan eksisterende løsninger køre videre i et eller
andet omfang, indtil rettighedshaverne tager teten. Men det vil
nok være MEGET dumt at være initiativtager på dette område, når
man i forvejen har en pirlig brancheforening på nakken.

>Argumentet er at der er for meget trafik i de grupper.

- men ikke at for mange henter fra dem?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-05-03 06:53

jens wrote:

[ TDC nedlægger 28 binære nyhedsgrupper ]

> Argumentet er at der er for meget trafik i de grupper.

Kilde ?

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 27-05-03 07:10

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-05-03 07:15

jens wrote:

> "Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

Har du hørt om kildekritik ?

Har du en kilde, hvor TDC begrunder at fjernelsen af disse grupper
skyldes for meget trafik ?

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 27-05-03 07:38

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Har du hørt om kildekritik ?

Jaja.

> Har du en kilde, hvor TDC begrunder at fjernelsen af disse grupper
> skyldes for meget trafik ?

Næe ikke lige på stående fod, men det passer jo meget godt med at tdc har
begrænset hastighedden på news serverne efter hvad klokken er.
Det er for mig et tegn på for tynde ledninger nærmere end et ønske om ikke
at hoste ulovlige grupper.

Jeg har før spurgt om hvad begrundelsen var.

Hvorefter jeg blev overfaldet for at mene det var en latterlig grund.

Ingen anfægrtede at det netop var begrundelsen.

Udover dig altså, hvad er den rigtige begrundelse så ?

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-05-03 07:44

jens wrote:

> Næe ikke lige på stående fod, men det passer jo meget godt med at tdc har
> begrænset hastighedden på news serverne efter hvad klokken er.

Godt, så er det på plads. Kan du ikke en anden gang understrege at det er
dit gæt/formodning ?

> Jeg har før spurgt om hvad begrundelsen var.
>
> Hvorefter jeg blev overfaldet for at mene det var en latterlig grund.

De 2 sætninger kan jeg ikke få til at passe sammen.

> Udover dig altså, hvad er den rigtige begrundelse så ?

Det tror jeg ikke der er andre end TDC der ved (indtil de selv oplyser
det).

--
Don't waste space

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 07:53

jens wrote:
> Det er for mig et tegn på for tynde ledninger nærmere end et ønske om ikke
> at hoste ulovlige grupper.

Det er nok nærmere et udtryk for at der ikke er uendelig I/O på
newsserverens disksystem .. men det kan vel også betegnes som for
tynde kabler.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-05-03 07:58

> Det er for mig et tegn på for tynde ledninger nærmere end et ønske om
ikke
> at hoste ulovlige grupper.

Hvorfor udelukker de to hinanden?
Mig gæt er at setuppet svedte, og at man ikke mente man skulle poste
flere penge i de grupper hvor der alligevel blot var ulovligt indhold.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 07:13

jens wrote:
> Hvis Bilka sælger 10 forskellige farvede fodbolde, og alle vil have den
> gule, så bliver den udsolgt og ,man kan ikke få den gule før der kommer
> flere

Naturligvis bliver den udsolgt ... fordi der er jo flatrate på
fodbolde.... ? :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : jens

Dato : 27-05-03 07:43

> jens wrote:
>
> Naturligvis bliver den udsolgt ... fordi der er jo flatrate på
> fodbolde.... ? :)

Jeps, (Du mèner så flexrate ikke ?.)

Men jeg kunne aldrig drømme om at få en flexrate, så hellere undværre helt.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 07:55

jens wrote:
> Jeps, (Du mèner så flexrate ikke ?.)
> Men jeg kunne aldrig drømme om at få en flexrate, så hellere undværre helt.

Nu er det en sammenligning med binært news, derfor mener jeg
naturligvis - som jeg skriver - flatrate.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : jens

Dato : 27-05-03 08:09

> jens wrote:

> Nu er det en sammenligning med binært news, derfor mener jeg
> naturligvis - som jeg skriver - flatrate.

Vi er enige om at flatrate er ubegrænset mængde til en fast pris/md ?

Flexrate er en bestemt mængde til en bestemt pris/md, med mulighed for at
købe mere mængde for en højere pris den måned ?

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 08:16

jens wrote:
> Flexrate er en bestemt mængde til en bestemt pris/md, med mulighed for at
> købe mere mængde for en højere pris den måned ?

Korrekt ... men du kan også hente lige så meget du vil fra din
danske newsudbyder.. ergo er det flatrate ...

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : jens

Dato : 27-05-03 08:31

> Korrekt ... men du kan også hente lige så meget du vil fra din
> danske newsudbyder.. ergo er det flatrate ...

Men du kan ikke få så mange bolde du vil for en fast pris pr/md, ..... ergo
er det flexrate.

Men det kommer an på hvor man skiller, for du _kan_ få lige mange bolde /kr
uanset farven, så det er flatrate.

Men lad nu det ligge.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 08:50

jens wrote:
> Men du kan ikke få så mange bolde du vil for en fast pris pr/md, ..... ergo
> er det flexrate.

Så kan det ikke bruges som sammenligning...

Altså ...

Bilka laver den herligste reklame, hvor de forklarer at man for
350kr om måneden kan få lige så mange bolde man har lyst til..

Man kan vælge mellem rød, gul, og blå...

Den gule bold er utroligt populær blandt ca. 3% af kunderne og disse henter
dem i varevogne og lastbiler og går helt amok...
Efter kort tid kan Bilkas varedistribution ikke følge med (I/O-problemer)
og da de gule bolde er årsag til overbelastningen bliver disse skåret væk.
Dette fjerner problemet da de blå og røde bolde ikke er nær så populære.

Bilka kan derfor undlade at opgradere deres distributionssystem og
må istedet leve med at de 3% af kunderne er sure ...

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : jens

Dato : 27-05-03 10:35

> [...]
>
> Bilka kan derfor undlade at opgradere deres distributionssystem og
> må istedet leve med at de 3% af kunderne er sure ...

Hvis man så antager at det er 3% der vil have den gule, 96.9 % vil have den
blå, og 0.1% den røde.
Men de blå er bittesmå og fylder de samme hyldemeter som de røde.

Hvilke bolde har bilka så i næste uge ?.

Den røde fylder iøvrigt 10* så meget som den gule, hvor mange røde tager
butikken hjem i forhold til gule?.

Af de 250 binaries kan jeg hente nogle få som fylder ca det samme som dk
binaere, tilbage til D23

Tdc har flere binaries som fylder det samme som binaer
end jeg kan nå.......De har så en begrænsning på 48 timer pga
pladsproblemer.

(hvilket bevirker at folk skal betale en højere net hastighed for at nå at
hente det som er der, da max speeden jo er højere end de 256/128 de
billigste linier har)

Efter bedste overbevisning kan man ikke udnytte en 1024 linie hvis man kun
ser www sider på tv2.dk og news tekstgrupper

Spil kører fint med 3-4 pcèr på en 512.
Hvad er det, de som har de hurtige linier betaler for, udover www og
newstekst grupper ?

Når det iøvrigt sker siger bilka også max (x) bolde pr kunde/dag. (uanset
om det er lovligt eller ej)
Præcist som tdc siger max (x) kB/s (hvilket mig bekendt aldrig er blevet
anfægtet som ulovligt)

Nu gider jeg ikke skælde ud på den fallit truede adsl udbydder mere.
De kan lukke som det passer dem og gør det, jeg kan mene det er en sær
forretningsform og gør det.

Det undrer mig bare at andre virksomhedder kan sælge flere Mbit linier for
en halvtredser/md når tdc ikke kan.
(Eller vil)

Mvh Jens

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-05-03 10:45

jens <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> Det undrer mig bare at andre virksomhedder kan sælge flere Mbit linier for
> en halvtredser/md når tdc ikke kan.

Hvem kan det?

--
-René
http://www.taabelig-turbo-klub.dk/

Fra : jens

Dato : 27-05-03 10:53

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem kan det?

Tænkte nok den kom......
http://www.dbnet.dk/

Mvh Jens

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 27-05-03 11:00

On Tue, 27 May 2003 11:52:41 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Tænkte nok den kom......
>http://www.dbnet.dk/

Jeg kan også fint lave en udbyder som giver folk 100 mbit forbindelser
ind i deres hytte, til kr. 25 om md, hvis de er 1000 om at dele den.

(Hvad der så er i den anden ende af min line behøver jeg vist ikke
fortælle om i det setup.)
--
Morten!

Fra : jens

Dato : 27-05-03 11:13

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.13juni2002@gummiand.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan også fint lave en udbyder som giver folk 100 mbit forbindelser
> ind i deres hytte, til kr. 25 om md, hvis de er 1000 om at dele den.

Det er da rigtigt, har du noget der fortæller at der ikke er det som er
blevet lovet fra den udbydder. ?
Eller er det kun mig som skal underbygge mine udsagn. ?

> (Hvad der så er i den anden ende af min line behøver jeg vist ikke
> fortælle om i det setup.)

At der altid er 10Mbit, kan ikke bevises, kun modbevises.

Ifølge tråden i xdsludbyddere var det vist, er der altid 10mbit som lovet,
udtalt af en som har det.

Men du kan jo dårligt tetste det formoder jeg, jeg kan ikke da.

Siden http://www.jegergud.dk ligger på en server som står på det net i
rosklide var det vist, men læs selv tråden.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 12:07

jens wrote:
> Siden http://www.jegergud.dk ligger på en server som står på det net i
> rosklide var det vist, men læs selv tråden.

-----
While trying to retrieve the URL: http://www.jegergud.dk/

The following error was encountered:

* Connection Failed

The system returned:

(110) Connection timed out

The remote host or network may be down. Please try the request
again.
-----

We are not impressed ...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-05-03 12:06

Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Siden http://www.jegergud.dk ligger på en server som står på det net

Adressen (213.113.9.201) er nede. Man kommer frem til bredbandsbolagets
første dåse (bredbandsbolaget-gw.dix.dk [192.38.7.65]), hvorefter
resten er dødt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 27-05-03 13:07

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Adressen (213.113.9.201) er nede. Man kommer frem til bredbandsbolagets
> første dåse (bredbandsbolaget-gw.dix.dk [192.38.7.65]), hvorefter
> resten er dødt.

Det er arrownet også her kl:13:20
(de har rodet med deres mailservere siden fredag)
(måske der kommer mail kvote på ..... ?)

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 15:05

jens wrote:
> Det er arrownet også her kl:13:20
> (de har rodet med deres mailservere siden fredag)
> (måske der kommer mail kvote på ..... ?)

Hvad har det nu med routere at gøre ?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : jens

Dato : 27-05-03 15:57

> Hvad har det nu med routere at gøre ?

Hvem snakker om routere ?

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 16:18

jens wrote:
> Hvem snakker om routere ?

Jeg troede vi snakkede om hvorfor den side var nede, og så begynder
du at snakke om mailservere..... ?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : jens

Dato : 27-05-03 16:22

> Jeg troede vi snakkede om hvorfor den side var nede, og så begynder
> du at snakke om mailservere..... ?

Nåee, jaja.
Og dermed fik jeg gjort opmærksom på at det ikke kun var det net som var
nede.

Det halter iøvrigt stadigt ret kraftigt.

Mvh Jens

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 27-05-03 12:09

On Tue, 27 May 2003 12:12:54 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Eller er det kun mig som skal underbygge mine udsagn. ?

Du har bemærket at der ikke står noget om konkrete priser på dbnet.dk?

>At der altid er 10Mbit, kan ikke bevises, kun modbevises.

Tja, man kan da måle i et fast interval om hvor hurtigt man kan hente
en fil fra et givent sted.

>Men du kan jo dårligt tetste det formoder jeg, jeg kan ikke da.

>Siden http://www.jegergud.dk ligger på en server som står på det net i
>rosklide var det vist,

No Connection...

>men læs selv tråden.

Msg.id?

--
Morten!

Fra : jens

Dato : 27-05-03 13:07

> On Tue, 27 May 2003 12:12:54 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:
>

> Du har bemærket at der ikke står noget om konkrete priser på dbnet.dk?

Det gjorde der da forleden.
Men jo jeg hear set den ikke er tilgængelig nu.
Iøvrigt er det ikke den side der er henvist til man ser, men en forside.
Den oprindelige fik lidt omtale i tråden.

> Tja, man kan da måle i et fast interval om hvor hurtigt man kan hente
> en fil fra et givent sted.

Men jeg kan vel ikke måle mere end min down tillader ?

> No Connection...

Det er ikke kun der det er galt lige nu.

> Msg.id?

Dovenskaben længe leve.....

Mvh Jens

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-05-03 11:00

> Tænkte nok den kom......
> http://www.dbnet.dk/

Det er jo ikke ADSL.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-03 10:49

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

>(hvilket bevirker at folk skal betale en højere net hastighed for at nå at
>hente det som er der, da max speeden jo er højere end de 256/128 de
>billigste linier har)

Hvor i kontrakten står der, at du har krav på at kunne hente "alt"
fra news-serveren, inden det udløber?

>Efter bedste overbevisning kan man ikke udnytte en 1024 linie hvis man kun
>ser www sider på tv2.dk og news tekstgrupper

Hjemmearbejdspladser?

>Det undrer mig bare at andre virksomhedder kan sælge flere Mbit linier for
>en halvtredser/md når tdc ikke kan.
>(Eller vil)

Udbud og efterspørgsel. TDC sidder på over 80% af markedet, så folk
er tydeligvis yderst tilfredse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 10:59

> Hvor i kontrakten står der, at du har krav på at kunne hente "alt"
> fra news-serveren, inden det udløber?

Du vender det på hovedet nu.

> Hjemmearbejdspladser?

Aaeee, der er ret mange der arejder hjemme så.

> Udbud og efterspørgsel. TDC sidder på over 80% af markedet,

Hvoraf fremgår det ?

<så folk
> er tydeligvis yderst tilfredse.

Nej.
Tdc har indtil for nyligt været alene om at dække (næsten) hele landet.
Det betyder ikke at alle er tilfredse.

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-05-03 11:54

>Hvoraf fremgår det ?

http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=120741584 siger:
"TDC har i løbet af 2. halvår 2002 øget sin andel af ADSL-abonnementer
fra 79% til 81%."

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=19248
siger: "TDC har en markedsandel på ADSL på over 80 procent."

Det er længe siden, det ændrede sig.

Mvh.
Klaus.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 23:16

jens wrote:
> At der er for meget trafik betyder jo kun at de ikke har capacitet til de
> kunder de har solgt adsl til.

Hvis nu du kan overtale alle ADSL-kunderne til at betale 10kr mere
om måneden for deres abb. kan der måske blive penge til en ordnetlig
binær newsservice ..

Er du klar over hvor lav en procentdel af kunderne der benytter
news? og hvor lav en procentdel af dem der benytter binært ?

Det er jeg heller ikke, men jeg går ud fra begge svar ligger under
10%

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : jens

Dato : 26-05-03 23:30

> Hvis nu du kan overtale alle ADSL-kunderne til at betale 10kr mere
> om måneden for deres abb. kan der måske blive penge til en ordnetlig
> binær newsservice ..

Næe, men det er da ikke umuligt at tdc kan.

> [...]
> news? og hvor lav en procentdel af dem der benytter binært ?
>
> Det er jeg heller ikke, men jeg går ud fra begge svar ligger under

Det er heller ikke umuligt at sælge adgang til en bestemt server særskilt.
Måske er der kun 10% der vil købe den adgang, så skal de jo bare betale det
udbydderen vil have for det.

Eller finde et andet sted og få den service de ønsker.

Hvis det e et spørgsmål om penge, men det er ikke det der gives udtryk for.

Der gives udtryk for at ledningerne er for tynde.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-03 23:38

jens wrote:
> Det er heller ikke umuligt at sælge adgang til en bestemt server særskilt.
> Måske er der kun 10% der vil købe den adgang, så skal de jo bare betale det
> udbydderen vil have for det.

Jah .. problemet er at der ikke er noget marked ... der er meget få
der gider betale for det.

// Hans

Fra : jens

Dato : 26-05-03 23:57

> Jah .. problemet er at der ikke er noget marked ... der er meget få
> der gider betale for det.

Hvordan når du til den slutning ?

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-03 07:03

jens wrote:
> Hvordan når du til den slutning ?

10% af kunderne bruger news, 10% af dem bruger binær, 10% af dem er
villige til at betale for adgang til binær...

Rent gætteri naturligvis.

Det kunne være sjovt at få newz.dk eller computerworld.dk til at
lave en poll på emnet.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-05-03 06:47

> Næe, men det er da ikke umuligt at tdc kan.

Næppe..

> [...]
særskilt.
> Måske er der kun 10% der vil købe den adgang, så skal de jo bare

Nej, det vil de ikke

> Der gives udtryk for at ledningerne er for tynde.

Ja, med det afsatte budget

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-03 22:27

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> Nu er det dig der er lidt nøjeregnende, jeg skrev også Usa`nske, som her
> betyder Amerikanske.

Nej, hele den del af tråden kom ud af følgende par linjer fra

,----
| feks er der en del sydeuropæisk sprogede grupper, hvor stor en del af de
| danske hr og fru jensener kigger i dem ?
| De fylder vel det samme, og har en stor udskiftning i form af opdateringer..
`----

Men pyt nu med det, det lader til at du er ret god til at blande ting
sammen, og misforstå med vilje.

--
Jacob - www.bunk.cc
Whoever would lie usefully should lie seldom.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 22:41

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Men pyt nu med det, det lader til at du er ret god til at blande ting
> sammen, og misforstå med vilje.

Jeg misforstår ikke med vilje, jeg kan huske hvad jeg skriver, jeg kunne
ligesågodt have skrevet "usa`nske svcd" i det stykke men jeg valgte syd.
(der er også sydeuropæiske binaries, men det er ikke vigtigt)

Jeg mener ikke det var utydeligt hvad jeg mente, men det var så åbenbart
ikke tydeligt nok.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-03 16:15

"rea721" <leon@721.dk> wrote in message
> [...]
> Vi foretager jævnligt en gennemgang og oprydning i sammensætning og
> antal af vores nyhedsgrupper. I den forbindelse har vi valgt at lukke

Hvad er det hjælper dig, med at de lukker de grupper?? Serveren kører jo
fint nok.

De har helt sikkert lukket de grupper, der er mest traffik fra og belaster
deres disksystem mest...? Sidste gang var det den der alt.chello.binaries
der blev lukket.. Men det var jo kun fordi gruppen fyldte kolosalt meget på
serveren...

Fra : rea721

Dato : 26-05-03 16:24

Bjarke Hansen wrote:

> Hvad er det hjælper dig, med at de lukker de grupper?? Serveren kører
> jo fint nok.

Er ikke helt sikker på hvad du mener?

> De har helt sikkert lukket de grupper, der er mest traffik fra og
> belaster deres disksystem mest...?

Det er nok en blanding af belastning / lovlighed formentlig.

> Sidste gang var det den der
> alt.chello.binaries der blev lukket.. Men det var jo kun fordi
> gruppen fyldte kolosalt meget på serveren...

Ja det er nok rigtigt.

Fra : kdcon

Dato : 27-05-03 14:19

Det fandme godt forsvarsministeriet og staten lukker unødvendig
arbejdspladser = vores alle sammes skatte kroner, så de ikke bare ryger i
lommerne på nogle få ( til ingen nytte personer) men en så lille hjerne, at
de ikke kan se længere end til deres egen egoistiske smålighed. Længe leve
regeringen!!!!! HURRA

Fra : rea721

Dato : 27-05-03 15:31

kdcon wrote:

-snip-

Hvad dælen skete der lige her...mamamia.

Fut væk

Fra : Underdog

Dato : 28-05-03 23:08

"rea721" <leon@721.dk> skrev i en meddelelse

> Venlig hilsen
> TDC Driftssupport
> /STCH /JOCR

citat
"De store binære grupper æder 99% af båndbredden, diskpladsen og CPUen
på et newssystem i dag."
citat slut

Hvis det er på dette grundlag de bliver lukket, må der jo komme
en pris nedsættelse for TDC kunders, Internet forbindelsen..

Underdog

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 28-05-03 23:18

On Thu, 29 May 2003 00:07:37 +0200, "Underdog" <invalid@com> wrote:

>Hvis det er på dette grundlag de bliver lukket, må der jo komme
>en pris nedsættelse for TDC kunders, Internet forbindelsen..

Eller du kan betragte det som om at prisen ikke bliver sat op?

--
Morten!

Fra : jens

Dato : 29-05-03 00:49

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.19maj2003.dk@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse

> Eller du kan betragte det som om at prisen ikke bliver sat op?

Prisen er vel beregnet med 100% news gennemsnitsforbrug
hvoraf de 99% forventes at "forsvinde" ?

Mvh Jens

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 29-05-03 01:33

On Thu, 29 May 2003 01:49:20 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Prisen er vel beregnet med 100% news gennemsnitsforbrug
>hvoraf de 99% forventes at "forsvinde" ?

Jeg vil nærmerer tro at den delmængde af prisen der er sat på et ADSL
produkt for den medfølgende news service udgør 0,0000001 promille af
den samlede pris.

Men udgiften viser sig så at være 40%

Så istedet for at sætte produktet op med 4000000000% så valgte man at
fjerne de pågældende grupper.

(Men mit gæt er jo nok lige så godt som dit)

--
Morten!

Fra : jens

Dato : 29-05-03 07:19

> [...]

> Jeg vil nærmerer tro at den delmængde af prisen der er sat på et ADSL
> produkt for den medfølgende news service udgør 0,0000001 promille af

Jeg kan godt se argumentet men mener ikke det holder.
Andre udbydere kan levere også bin grupper med fuld speed og med de "tunge"
grupper, hvorfor kan tdc så ikke ?

Tdc har flest kunder, argumentet om at det kun er 1-3% der bruger news bin
holder ikke for så gælder det jo også for de udbyddere som har en mindre
news server.
og dermed et mindre budget til en news server.

Det er da utroligt hvis tdc har lige alle de 3% som det påstås bruger news
binær.

Og det er heller ikke det indtryk jeg får til dagligt.
Jeg har en linie hvor jeg kan mærke om det er fredag kl 17 eller tirsdag kl
9:30.
(det er ikke nødvendigvis en negativ ting jo)

> Men udgiften viser sig så at være 40%

Det må den så også være for dem som kan levere og gør det med full speed
hele døgnet.

> Så istedet for at sætte produktet op med 4000000000% så valgte man at
> fjerne de pågældende grupper.

Jeg havde da foretrukket at prisen blev hævet til det som tdc mener det så
ville koste..............

Og eventuelt give mulighed for abb helt uden news binær, måske pånær en til
bilag.

> (Men mit gæt er jo nok lige så godt som dit)

taaak.

Jeg tvivler på trafikken forsvinder, folk er blevet vant til at alt kan fås
hvis man vil.

Hvis pirateri skal bekæmpes (og det skàl det), så må det gøres ved at der
bliver fundet et prisleje som kunderne vil betale for musik og film,
cdudgivernes udgift til en cd og en ekspedient findes jo ikke på de skiver
som "afsættes" over nettet.

Jeg fatter ikke at musikkerne feks ikke har indset det.
Der må være en udgift til trykning og disribution som kan sparres væk når
folk selv brænder og printer, og det bliver mere og mere udbredt efterhånden
som udstyret falder i pris, og brugerne bliver mere erfarne, ikke mindre

(tomme cdèr er iøvrigt blevet pålagt afgift med netop den begrundelse at
musikkerne skulle have deres, og det skal de da)

Karretmageren eksisterer heller ikke mere.

Det betyder ikke at der ikke findes "rullende" privat transport. men det
er en helt anden diskusion.

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 09:48

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

>Andre udbydere kan levere også bin grupper med fuld speed og med de "tunge"
>grupper, hvorfor kan tdc så ikke ?

>Tdc har flest kunder,

Derfor. News-servere skalerer ikke lineært. Hver ekstra bruger, den
skal kunne klare, koster en formue.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 10:28

> Derfor. News-servere skalerer ikke lineært. Hver ekstra bruger, den
> skal kunne klare, koster en formue.

Æhhh ?

Det er muligt servere ikke gør, men forbruget stiger vel med en kendt faktor
pr100, 1000 eller 10000 nye kunder ? 3% af 100 eller 3% af 100000 er stadig
3%

Som jeg ser priserne er det de første bit/sek , men det er klart at en 2048
har større suge evne end en 512.

Dem som betaler en 2048 må da forventes at have et større forbrug af bytes
pr md.

Men de kan dårligt nå at se flere www sider, så hvor skal de bytes komme fra
?

Man kunne fristes til at tro at feks Arrownet kun har de gamle og grå
forbrugere som ikke kender til news overhovedet, men det tvivler jeg på da
de mest er til boligforeninger og antenne net i områder med store skoler.

Stofa har mig bekendt heller ikke begrænsning på news speed.

Mvh Jens som har en udbydder hvis news server nærmest propper min linie
til hvis den fik lov.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 10:33

> Som jeg ser priserne er det de første bit/sek der er dyrest, men det er
klart at en 2048
> har større suge evne end en 512.

Mente jeg at have skrevet

mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 11:47

>Æhhh ?

En server, der kan håndtere 10.000 brugere, er måske 100 gange
dyrere end end server, der kan håndtere 1.000 brugere. Og en
server, der kan håndtere 20.000 brugere, er 500 gange dyrere
end en, der kan håndtere 1.000 brugere. (Tallene er taget ud
af luften, men princippet skulle være tydeligt nok)

TDC skal derfor betale ekstremt meget mere for deres løsning,
end de mindre udbydere skal betale for deres. Ellers skalerer
det ikke.

>Det er muligt servere ikke gør, men forbruget stiger vel med en kendt faktor
>pr100, 1000 eller 10000 nye kunder ? 3% af 100 eller 3% af 100000 er stadig
>3%

Det er nærmest umuligt at se en trend i det. Husk på at det
er ekstremt få kunder, der overhovedet bruger news.

>Som jeg ser priserne er det de første bit/sek , men det er klart at en 2048
>har større suge evne end en 512.

Grunden til, at en 256/128 er "uforholdsmæssig dyr" i forhold
til 2048/512 er, at der er en masse hastigheds-uafhængige
omkostninger ved det. Det er en meget lille del af prisen på
de enkelte linjer, der har noget med båndbreddeforbrug at gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 12:47

> [...]
>
> TDC skal derfor betale ekstremt meget mere for deres løsning,
> end de mindre udbydere skal betale for deres. Ellers skalerer

Nejda.
Der er da ikke nogen der forhindrer tdc i at lave èn server for hver 1000
brugere fremfor en for hver 20000.

Fordele dem rundt i landet og oplyse hviken et område hører til.

Om de registrerer deres egne kunder udfra ip eller andres for at lukke en
bruger ude er vel ikke nogen større videnskab.

> Det er nærmest umuligt at se en trend i det. Husk på at det
> er ekstremt få kunder, der overhovedet bruger news.

Det kan man jo mene, men der for mig at se ikke nogen overraskelse i at når
man får betaling for en 2048, så må man forvente at kunden vil bruge mere
båndbredde end hvis han betaler dor en 256.

Udviklingen går mod større fobrug.
For 5 år siden var det fint med avier på 700mb til en 2 timers film.
Nu hedder det mindst 2 helst 3 * 700mb for den samme film.
Men det betyder jo ikke noget, linien koster pr måned, ikke pr minut.

Hvis det var en mulighed tror jeg egentlig gerne folk ville betale for den
music og film de henter, men det er det jo ikke idag. så kan det bruges til
at hente en film når de er der og købe originalerne når de kommer på dvd
eller vhs.

Man kan også låne en cd af naboen og alligevel selv købe den hvis den er
god.
Der èr forskel på en mp3 og den rigtige vare, men forskellen bliver mindre
og mindre.

Men folk vil ikke vente på at få dem for at hjælpe feks. biograferne, det er
den med saddelmageren igen.

Det kan godt være de skal bevares nogle år endnu, men de kan godt begynde at
spare sammen til nogle bogstaver så de kan skrive museum over døren.

> [...]
> omkostninger ved det. Det er en meget lille del af prisen på
> de enkelte linjer, der har noget med båndbreddeforbrug at gøre.

Tjae, det kan godt være at kablerne skal i jorden for at det lader sig gøre
at få en 256, men der skal også være en stor server for at føde en 2048, som
256éren ikke har behov for, sagde du ikke lige at det var den store server
som var dyr.

Arrownet har iøvrigt slet ikke en news server, kun et alias i en DNS server.
(Uni-c).
Men det må jo kunne betale sig for uni-c at udleje båndet til arrownet.

Det kunne iøvrigt være sjovt at vide hvor mange % der har hvilken hastighed
af de 80% af ca 230 000 kunder tdc har, men det er nok ikke umiddelbart
tilgængelige tal. (og det er forståeligt nok).
(i bund og grund får tdc jo deres kabler betalt af 100% af de 230000 kunder)

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 13:06

>Nejda.
>Der er da ikke nogen der forhindrer tdc i at lave èn server for hver 1000
>brugere fremfor en for hver 20000.

Joeh, hvis de i dag har to fuldtidsansatte, skal der 40 til at
køre 20 servere. Eller måske kun 21. Men det er også noget, de
kære kunder ikke vil betale for.

>Fordele dem rundt i landet og oplyse hviken et område hører til.

Så skal der mindst 50 mand til. De skal også serviceres, jo.

>Udviklingen går mod større fobrug.

Jep, og jeg tror godt, du kan regne med, at hvis "familien
Danmark" får adgang til større båndbredder, skal de til at
betale pr. MB.

>Men det må jo kunne betale sig for uni-c at udleje båndet til arrownet.

Ellers gjorde de det vel ikke?

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 13:30

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
>

> Joeh, hvis de i dag har to fuldtidsansatte, skal der 40 til at
> køre 20 servere. Eller måske kun 21. Men det er også noget, de
> kære kunder ikke vil betale for.

De vil jo dårligt nok betale for at kunne ringe til supporten, men hvis dine
tal fra før holder vil den mindre pris på de små server kunne betale lønnen
til de 20.
(hvis man antager at en stor server har en levetid på ca 5 år)

> Så skal der mindst 50 mand til. De skal også serviceres, jo.

Det forstår jeg så ikke, der findes både remote control og decentralt
bosatte medarbejdere.

> Jep, og jeg tror godt, du kan regne med, at hvis "familien
> Danmark" får adgang til større båndbredder, skal de til at
> betale pr. MB.

Næe, kun hvis de køber adgang til binaer og ftpservere.
Man kan idag få full power news servere for 50-100kr/md fra firmaer som ikke
leverer andet.

Og det er næppe tekstgrupperne der er årsagen til kundeantallet der.

Men det er jo (heldigvis) Dyremose og Co der indretter tdc efter hvad tdc
vil levere.

De slipper jo nok ikke kablerne frivilligt, men er til gengæld ved at blive
underhalet af trådløse forbindelser.

Set den her :
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4200

70Mbit, ingen LOS krav, 50km rækkevidde

Mvh Jens

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 29-05-03 14:32

On Thu, 29 May 2003 14:30:10 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Det forstår jeg så ikke, der findes både remote control og decentralt
>bosatte medarbejdere.

Ja, men 50 mand kan ikke arbejde på alt udstyr på engang.

Klaus skulle måske formulerere sig i mandetimer istedet for.

Således at der skal benyttes 50x37 timer pr. uge.
(Måske overdrevet)

--
Morten!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 14:36

Morten Kjaer Nielsen <nospam.19maj2003.dk@gummiand.dk> writes:

>Således at der skal benyttes 50x37 timer pr. uge.
>(Måske overdrevet)

Ikke meget. De 21 har jeg jo allerede brugt på at holde serverne
i luften. Der skal være serviceteknikere nok til at kunne få en
given news-server i luften MEGET hurtigt (læs: inden den centrale
feeder løber tør for storage og kunderne er blevet gasblå af at
mangle pr0n). Så vi snakker døgnbemanding i alle ender og kanter
af landet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 14:39

< (læs: inden den centrale
> feeder løber tør for storage og kunderne er blevet gasblå af at
> mangle pr0n).

Det er da også ganske væsentligt hvis man ikke kan sidde på den med hjul og
blive serviceret med den slags.
Koste hvad det vil, bare det ikke er for dyrt.

Mvh Jens

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 13:34

KE> Joeh, hvis de i dag har to fuldtidsansatte, skal der 40 til at
KE> køre 20 servere. Eller måske kun 21. Men det er også noget, de
KE> kære kunder ikke vil betale for.

Det er stadig worst-case lineær skalering.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 13:53

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> writes:

>Det er stadig worst-case lineær skalering.

Med 20 servere skal du ialt bruge 20*700 GB/døgn = 1,4 Gbps
båndbredde til alene at distribuere news. Hvilken central
server findes der, der kan trække så meget båndbredde på
én gang, og hvilken diskteknologi vil du bruge til det (du
kan regne med, at disksystemet skal levere 750 MB/s, når der
søges og skrives vilkårligt på dem på én gang). Hvilket nok
ikke er så realistisk.

Så kan du også distribuere det ud. Så skal du bare bruge et
spindelvævsnet bestående af omkring 50 stk. 155 Mbps linjer
alene til at få news ud i nærheden af kunderne. Plus at du
på hver eneste lokation dermed også skal budgettere med et
par full-feed feedere, der skal levere news til de andre
lokationer. En SunFire 280R (eller måske en 480R hvis man
vil fremtidssikre lidt) pr. lokation er nok en god plan -
men 20 af dem koster hhv. 3 og 6,5 millioner. Og så aner
jeg ikke, hvad deder 50 STM-1-linjer vil koste, men de er
næppe gratis.

Det skalerer simplethen ikke særlig let, det kære news. Når
man tror, man har fået én ting op at køre godt, er der en
anden ting, der mangler i regnestykket.

Bemærk at med de investeringer, du har set på indtil nu,
har du stadig ikke købt diske til at levere news til dine
kunder. Du har heller ikke købt maskiner til at have det
kørende på.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 13:24

> [...]
KE> en, der kan håndtere 1.000 brugere. (Tallene er taget ud af
KE> luften, men princippet skulle være tydeligt nok)

Det giver simpelthen ikke mening. TDC kan da "bare" købe x boxe der hver
håndterer 1.000 brugere, og så load-balance mellem dem. Faktisk er der
væsentlige stordriftsfordele på news.

/Benny

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-05-03 13:32

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> wrote:

> Det giver simpelthen ikke mening. TDC kan da "bare" købe x boxe der hver
> håndterer 1.000 brugere, og så load-balance mellem dem. Faktisk er der
> væsentlige stordriftsfordele på news.

Der er ikke noget der hedder "bare"[1] når man taler news. Din løsning
lyder let og får os newsadministratorer til at lyde som en flok
tudekællinger. Faktum er bare, at det ikke er så ligetil - For hver gang
du øger med 1 boks bliver setup'et en lille smule mere komplekst med
lidt flere muligheder for fejl.

Det handler jo i bund og grund ikke om om det kan lade sig gøre, for det
kan det, den løsning jeg lavede hos min tidligere arbejdsgiver burde, i
teorien i hvertfald, skalere til flere mange tusinde samtidigere
brugere, forudsat at der blev brugt resourcer nok (her taler jeg både om
penge til hardware, men ikke mindst penge til at få folk til at
administrere det).

Allan Joergensen

"If you'll excuse me, the natives are restless." - Garibaldi

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 13:45

> [...]
AJ> For hver gang du øger med 1 boks bliver setup'et en lille smule
AJ> mere komplekst med lidt flere muligheder for fejl.

Det at køre én newsserver med et fuldt feed er et helvede. Det at køre
10 er værre, men det er ikke 10 gange værre. Det burde være oplagt.
Ellers så kør dem som helt separate afdelinger, der aldrig hører om
hinandens eksistens. Det er præcist 10 gange værre.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 13:55

> [...]

>Ellers så kør dem som helt separate afdelinger, der aldrig hører om
>hinandens eksistens. Det er præcist 10 gange værre.

Har du prøvet?

Allan og jeg har driftet hver sin ISP-newsserver i adskillige år.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 14:58

KE> Har du prøvet?

KE> Allan og jeg har driftet hver sin ISP-newsserver i adskillige år.

Fint nok, men argumentet giver ikke mere mening af at være fremsat af
nogen med erfaring.

Lad os se på situationen: du har sat et system op med feeders, købt
båndbredde, osv. osv. til at tage sig af 1000 kunder. Nu kommer der
1000 kunder mere. Du vælger at sætte et system magen til op ved siden
af, købe tilsvarende mere båndbredde, osv. osv. Ifølge din
argumentation er det andet system dyrere i anskaffelse og/eller drift
end det første er. Jeg kan til nød gå med til at det er lige så dyrt,
hvis ellers man slet ikke lærer noget af at opsætte og drifte det
første. Men hvorfor i alverden skulle det være dyrere?

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 15:05

> [...]

>hvis ellers man slet ikke lærer noget af at opsætte og drifte det
>første. Men hvorfor i alverden skulle det være dyrere?

Det er det heller ikke rent udstyrsmæssigt. Til gengæld har du nu to
bokse, som du skal loadbalance imellem (hvilket i sig selv koster på
den forkerte side af to millioner, hvis det skal skalere). Desuden
har du (mindst) det dobbelte antal serviceudkald og opgaver til den
daglige administration - fraregnet selve administrationen af news.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 15:20

> [...]
KE> to bokse, som du skal loadbalance imellem (hvilket i sig selv
KE> koster på den forkerte side af to millioner, hvis det skal

Du har kun behov for load balancing, hvis du ikke kan få kunderne til
at vælge forskellige servere. Det lyder dog usansynligt, idet kunderne
allerede benytter forskellige servere til mail hos f.eks. TDC. Så kan
de vel også gøre det på news.

KE> Desuden har du (mindst) det dobbelte antal serviceudkald og
KE> opgaver til den daglige administration - fraregnet selve
KE> administrationen af news.

Hvorfor skulle antallet af serviceudkald være steget til mere end det
dobbelte?

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 15:21

>Hvorfor skulle antallet af serviceudkald være steget til mere end det
>dobbelte?

Nu har du jo også loadbalancing og en væsentligt anderledes
struktur i dit netværk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 13:37

> [...]

>Det giver simpelthen ikke mening. TDC kan da "bare" købe x boxe der hver
>håndterer 1.000 brugere, og så load-balance mellem dem. Faktisk er der

To ting:

Flere bokse kræver flere mandetimer. Især fordi news-servere af
natur er kæmpestore bokse med masser af mekanik i, der kan fejle.

Stordriftfordelene er ikke særligt store. Man skal ikke ret
langt op, før man løber panden mod den ene begrænsning efter
den anden. Især er diske et problem - access-tiden selv på
raw devices er ekstremt sløv uanset hvilke diske, man køber.

Det betyder, at man skal over i afdelingen for SAN-løsninger,
for bare at få nogle tålelige disk-accesstider.

Vil man yderligere konkurrere med NSPs (hvilket ingen danske
ISPer mig bekendt prøver på i dag), snakker vi størrelsesorden
25-30 TB pr. lokation.

SAN-løsninger koster i størrelsesorden 500 kr/GB. Læg hertil
alt det andet jern, der skal til at få news til at fungere.
Og glem endelig ikke manpower pr. site.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 13:43

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en

> Vil man yderligere konkurrere med NSPs (hvilket ingen danske
> ISPer mig bekendt prøver på i dag), snakker vi størrelsesorden
> 25-30 TB pr. lokation.

Hmmm......
Jeg lod mig ellers fortælle forleden at der var et flow på 700gb/døgn, og
med tdc`s 48timers retention giver det da knap 25 TB ?
Ihvertfald ikke på 20 servere.

Eller misforstår jeg noget der. ?

Mvh Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 13:55

>Hmmm......
>Jeg lod mig ellers fortælle forleden at der var et flow på 700gb/døgn, og
>med tdc`s 48timers retention giver det da knap 25 TB ?

NSPernes retention er på 30 dage:

700 GB/døgn * 30 døgn = 21 TB. Og så det løse oveni.

>Ihvertfald ikke på 20 servere.

Næ, så snakker vi 500 TB.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jens

Dato : 29-05-03 14:19

> 700 GB/døgn * 30 døgn = 21 TB. Og så det løse oveni.

Ja, hvis de skal begynde at konkurere med flere, men hvem er har bedt dem om
det ?

Alternativt kunne de jo lukke helt for det binaer som de ikke mener at have
gavn af, og lade dem som kan klare det om det.

Det kan man måske også påstå de har gjort nu jo |

Mvh Jens

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 14:18

> [...]
KE> Især er diske et problem - access-tiden selv på raw devices er
KE> ekstremt sløv uanset hvilke diske, man køber.

Jeg er helt med på at high-end news-systemer er vildt dyre. Men du
glemmer at low-end news-systemer med fuldt feed (hvis man ellers kunne
finde nogle) også er vildt dyre. Det dyre er et fuldt feed.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 14:28

> [...]

>glemmer at low-end news-systemer med fuldt feed (hvis man ellers kunne
>finde nogle) også er vildt dyre. Det dyre er et fuldt feed.

Huh? Bilaterale feeds er gratis.

Det er måske ikke helt nok at nøjes med dem, men det gør udgiften
til feeds noget nær ligegyldig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-05-03 15:13

KE> Huh? Bilaterale feeds er gratis.

KE> Det er måske ikke helt nok at nøjes med dem, men det gør udgiften
KE> til feeds noget nær ligegyldig.

Jeg mente udgiften til diverse hardware, software, og netværks-
båndbredde til at holde en newsservice med fuldt feed kørende. Jeg
beklager manglen på præcision.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 15:16

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> writes:

>Jeg mente udgiften til diverse hardware, software, og netværks-
>båndbredde til at holde en newsservice med fuldt feed kørende. Jeg
>beklager manglen på præcision.

Oh ja. Der er mange aspekter i en news-server, og man kan ikke
plukke én ud. De hænger sammen på de mest uheldige måder, hvoraf
man ikke altid opdager dem alle i første hug.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-05-03 03:15

On 29 May 2003 14:23:36 +0200, Benny Amorsen wrote:

> Det giver simpelthen ikke mening. TDC kan da "bare" købe x boxe der hver
> håndterer 1.000 brugere, og så load-balance mellem dem. Faktisk er der
> væsentlige stordriftsfordele på news.

Kunderne kender dem som en, derfor skal ting som artikel numre
vaere i sync, og saa er det en MEGET komplex sag, tro folk her,
news skalerer IKKE lineaert.

/Jesper, som var newspasser hos TDC i en aar raekke for nogle aar siden.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-05-03 22:07

jens wrote:
> Jeg kan godt se argumentet men mener ikke det holder.
> Andre udbydere kan levere også bin grupper med fuld speed og med de "tunge"
> grupper, hvorfor kan tdc så ikke ?

Det er fordi de andre udbydere har glemt at regne på indtægt kontra
udgifter til news...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Underdog

Dato : 30-05-03 11:17

"Morten Kjaer Nielsen"

> Eller du kan betragte det som om at prisen ikke bliver sat op?

> --
> Morten!

Det er ikke mere end 5 måneder siden, den forbindelse jeg har, blev sat op i
prisen.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-03 15:25

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Nu har du jo også loadbalancing og en væsentligt anderledes
> struktur i dit netværk.

Jeg er tilbøjelig til at give Benny ret. Hvorfor skulle man ikke langt
hen ad vejen kunne nøjes med at lave load-balancing med round-robin
DNS. Det ser det fx ud til at Telia gør:

$ host news.telia.dk
news.telia.dk is an alias for news101.telia.com.
news101.telia.com is an alias for news.dk.telia.net.
news.dk.telia.net has address 194.255.237.239
news.dk.telia.net has address 194.255.237.193
news.dk.telia.net has address 194.255.237.194
news.dk.telia.net has address 194.255.237.231

Så vil antallet af serviceudkald vel næppe stige til andet end det
dobbelte. Dermed ikke sagt at det ikke er en kompleks sag at drive et
stort newssetup, men jeg synes blot at dine argumenter her er lidt
tynde.

Samtidig der jo også være _lidt_ stordriftfordele da man jo ofte vil
nøjes med en enkelt eller to feedere selv om man har flere
reader-bokse.

--
Jacob - www.bunk.cc
Welcome to the Zoo!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 15:40

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

>Jeg er tilbøjelig til at give Benny ret. Hvorfor skulle man ikke langt
>hen ad vejen kunne nøjes med at lave load-balancing med round-robin
>DNS. Det ser det fx ud til at Telia gør:

Bare man sørger for, at boksene ikke holder op med at svare, så
går det nok også. Gør de det, er bl.a. Windows' resolver ikke
snedig nok til at fortsætte ned gennem de andre muligheder - på
trods af RFC1122's "SHOULD" om det modsatte.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-05-03 15:46

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg er tilbøjelig til at give Benny ret. Hvorfor skulle man ikke langt
> hen ad vejen kunne nøjes med at lave load-balancing med round-robin
> DNS. Det ser det fx ud til at Telia gør:

Så skal du sørge for at alle boksene nummererer artiklerne ens. Og sørge
for at de ser 100% ens ud for brugerne.

Hvis du kører på delt storage er du tilbage ved det oprindelige problem.

Så umiddelbart er det bare at kaste på, men der dukker så nye problemer
op som gør det hele ulige meget mere komplekst (== dyrere at holde
kørende).

--
Don't waste space

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-05-03 17:48

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> [...]
> news.dk.telia.net has address 194.255.237.193
> news.dk.telia.net has address 194.255.237.194
> news.dk.telia.net has address 194.255.237.231

Det er udelukkende lavet sådan fordi ingen ville sponsere en ordenlig
loadbalancer (Hint: Det har altid været MEGET svært at skaffe penge til
nyt newsudstyr)

> Samtidig der jo også være _lidt_ stordriftfordele da man jo ofte vil
> nøjes med en enkelt eller to feedere selv om man har flere
> reader-bokse.

Jeg synes det er sjovt når nævner "stordriftfordele", for hvad dækker
det over, andet end mere arbejde til den enkelte admin?

Som Klaus har nævnt flere gange, så er det ikke sådan at
server/reader/whatever kun kræver 50% så mange resourcer (penge/admin)
som nummer et, den kræver mindst 100% mere.

Jeg tror ikke der er nogen her, der kan komme med et argument eller en
betragtning som Klaus, jeg eller andre newsadmins ikke har hørt eller
tænkt på, og jeg tvivler på at vi kommer til en enighed, hvilket er fint
nok. Jeg vil meget gerne diskutere emnet dybere, men jeg synes det
faldet langt uden for denne gruppes formål (men jeg skal da gladeligt
oprette en mailingliste hvor vi kan diskutere det).

Så foreløbigt EOD herfra.

Allan Joergensen

"Freedom cannot be legislated" - M. Muir, Suicidal Tendencies

Fra : Rene Joergensen

Dato : 29-05-03 19:38

> [...]

> hen ad vejen kunne nøjes med at lave load-balancing med round-robin
> DNS. Det ser det fx ud til at Telia gør:

Det er ikke med newsmasterens gode vilje at det er sådan ;)

Går noget i stykker, er det manuel failover.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-03 15:57

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Bare man sørger for, at boksene ikke holder op med at svare, så
> går det nok også. [ Windows' resolver skider ]

Det værste der vil ske er at en delmængde af brugerne vil opleve
problemer med newsserveren, det sker jo også i ny og næ som det er nu
hos de forskellige udbydere.

Artikelnummereringen, som Thomas nævner, er da et værre problem, for
man har vel ikke lyst til at køre delt storage, det er jo en af de
ting der er nævnt som en væsentlig flaskehals her i denne tråd.

--
Jacob - www.bunk.cc
If all else fails, lower your standards.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 15:59

> [...]

>man har vel ikke lyst til at køre delt storage, det er jo en af de
>ting der er nævnt som en væsentlig flaskehals her i denne tråd.

Det kan løses ved at lade en enkelt feeder nummerere artiklerne
som det første. Bevares, det koster en boks, der næppe kan lave
så meget andet (måske lidt gruppefiltrering). Detaljen er, at
denne feeder SKAL have samtlige eksterne feeds igennem sig, og
alle lokalt postede artikler SKAL også den vej rundt. Ellers
vil der gå rod i numrene.

Det er dog ikke noget problem; både INN og Diablo supporter et
sådan koncept.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-03 18:09

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> Jeg synes det er sjovt når nævner "stordriftfordele", for hvad dækker
> det over, andet end mere arbejde til den enkelte admin?

Benny havde et godt argument med at sætter man to identiske servere
op, og skaffer identiske feeds til dem osv., så må det nødvendigvis
afstedkomme dobbelt så store udgifter til udstyr, arbejdsløn,
båndbredde osv. Det bestrider Klaus godt nok, men jeg synes det lyder
plausibelt.

Stordriftfordelen består så i at du trods alt kan lave et setup så du
kun skal lægge båndbredde til at få artiklerne ind på dit netværk en
gang, og der er en vis sandsynlighed for at man kan automatisere nogle
ting i et setup, hvor man har n identiske servere.

> Som Klaus har nævnt flere gange, så er det ikke sådan at
> server/reader/whatever kun kræver 50% så mange resourcer
> (penge/admin) som nummer et, den kræver mindst 100% mere.

Ja, det er klart at tilføjer man "kun" en ekstra server står man lige
pludselig med et mere komplekst setup, men jeg har svært ved at se
hvordan det kan koste mere end 100% ekstra.

Designer man systemet fornuftigt fra starten kan det da ikke blive ved
med at koste "fuld" pris at tilføje en ekstra reader til et allerede
velfungerende system. Det er mit indtryk at det er readerne der
pt. trækker de danske newsservere i knæ.

> [...] Jeg vil meget gerne diskutere emnet dybere, men jeg synes det
> faldet langt uden for denne gruppes formål (men jeg skal da gladeligt
> oprette en mailingliste hvor vi kan diskutere det).

Jeg tror blot at debatten meget hurtigt vil nå et teknisk niveau, hvor
man skal have været news-BOFH på et større site for at følge
med. Ellers havde vi vel næppe denne debat i forvejen.

Jeg tror også bare vi skal slutte denne del af tråden her
omkring. Alternativt tager jeg da også gerne debatten på mail, men jeg
tvivler på at den kan være videre produktiv i nogen henseende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Is there life before breakfast?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-05-03 18:23

> [...]

>afstedkomme dobbelt så store udgifter til udstyr, arbejdsløn,
>båndbredde osv. Det bestrider Klaus godt nok, men jeg synes det lyder

Jeg skrev, det ville koste lidt mere. Lad os sige 102% i stedet for
100%.

De største udfordringer er i øvrigt ikke så meget readerne - med
Diablo er de nemme at tilføje, og med INN 2.4 er det også ved at
være forholdsvis simpelt på den rette platform.

Det er nærmere at skaffe enormt store, enormt hurtige diske til
en pris, udbyderen har lyst til at betale. Og at få designet et
system, der effektivt kan levere 3-400 Mbps netværkstrafik uden
at koste noget som helst.

Mvh.
   Klaus.