Andet multimedie
bentjuul 3670
Slideshow - fade ved billedskift?
Fra : Per

Dato : 26-05-03 20:43

Hej!

For nogen tid siden bemærkede jeg i farten, at et indlæg omtalte muligheden
for at fade ved billedskift - altså hvor det første billede fade ud mens
næste billede fader ind ovenpå første billede! Er det blevet muligt og
hvilke programmer har denne facilitet?

Venlig hilsen
Per

Fra : emj

Dato : 26-05-03 20:52

On Mon, 26 May 2003 21:43:08 +0200, "Per" <kuhlwein@get2net.dk> wrote:

>hvilke programmer har denne facilitet?
After Shot Album
PhotoShop Album

Og sikkert også alle andre programmer, som kan lave slideshows.
Det kaldes Transition effetcts og findes normalt under Options.
Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Per

Dato : 26-05-03 21:06

> Og sikkert også alle andre programmer, som kan lave slideshows.
> Det kaldes Transition effetcts og findes normalt under Options.
> Hilsen emj

OK - de 2 programmer du nævner kender jeg ikke - jeg bruger det udmærkede
IrfanView og i det program finder jeg ikke den nævnte mulighed. Er der
brugere som evt. kan bekræfte om der findes et plug-in til programmet?
En anden mulighed for mig er ACDSee som jeg påtænker at investere i -
indeholder det program de såkaldte Transition effects?

mvh
Per

Fra : Henrik Torp

Dato : 26-05-03 21:45

Per skrev
> [...]
> En anden mulighed for mig er ACDSee som jeg påtænker at investere i -
> indeholder det program de såkaldte Transition effects?

Det er ikke gået op for mig, hvad dit formål er. Det er vigtigt, hvis det
skal være til at give et præcis svar.

Powerpoint, Macromedia Director og vel sagtens Flash kan den slags.
Videoredigeringsprogrammer kan også, hvis det er sådan nogle du lejer med.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Per

Dato : 26-05-03 22:10

Henrik Torp <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed27ce5$0$29504$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Det er ikke gået op for mig, hvad dit formål er. Det er vigtigt, hvis det
> skal være til at give et præcis svar.

Jamen gode Henrik, forstår du ikke hvad jeg skriver i mit første indlæg?
Det at fade fra et billede til et andet har været kendt og brugt i lang tid
på diasfremvisere og jeg var ikke klar over at man kunne lave den samme
effekt via et EDB-program i forbindelse med et slideshow.

Og formålet med at fade er jo at undgå den hårde og skarpe effekt ved
hurtigt skift fra billede til billede - hvilket sjældent harmonerer med
f.eks. underlægningsmusik.

Håber det nu er gået op for dig hvad jeg mener!

Hidtil har jeg til slideshows benyttet IrfanView - som jeg ikke kan se har
den facilitet - derfor mine spørgsmål.

mvh
Per

Fra : emj

Dato : 26-05-03 23:02

On Mon, 26 May 2003 23:09:55 +0200, "Per" <kuhlwein@get2net.dk> wrote:

> [...]
>på diasfremvisere og jeg var ikke klar over at man kunne lave den samme
>effekt via et EDB-program i forbindelse med et slideshow.

Måske den gode Henrik ved en anelse mere om muligheder med slideshows
end du antager, og han har da ganske ret i, at det er umuligt at
svare på dit indlæg, med mindre man lige kan gætte, hvad og hvor, du
skal bruge dine slideshows.
Måske vil du brænde en VCD eller en SVCD, så du kan se dine slideshows
i din DVD afspiller op på dermed på dit fjernsyn.
I såfald er fade sandsynligvis ikke en fordel.
Hilsen emj

Fra : Per

Dato : 27-05-03 14:00

> [...]
> i din DVD afspiller op på dermed på dit fjernsyn.
> I såfald er fade sandsynligvis ikke en fordel.

OK - det kan i måske have ret i. Men mit udgangspunkt er egentlig, at jeg
ikke forestillede mig at den fade-mulighed, som der findes på
dias-fremvisere ved hjælp af 2 obtikker - ikke kunne laves som en effekt i
et EDB-program. Hvis den mulighed fandtes (se mit startindlæg) var jeg
interesseret i at høre nærmere. Naturligvis for at afprøve det på min pc -
for hvis det ikke fungerer der - gør det formentlig heller ikke på en brændt
VCD eller en SVCD

Jeg har i mellemtiden fundet et program -Fotoalbum- med den effekt du
omtalte. Og der er sandt for dyden ikke tale om en egentlig fade-effekt

mvh
Per

Fra : emj

Dato : 27-05-03 14:30

On Tue, 27 May 2003 15:00:00 +0200, "Per" <kuhlwein@get2net.dk> wrote:

>Naturligvis for at afprøve det på min pc -
>for hvis det ikke fungerer der - gør det formentlig heller ikke på en brændt
>VCD eller en SVCD

Forkert tænkt.
Det kan netop virke ganske glimrende på din PC, men straks du vil
brænde som VCD eller en SVCD, så konverterer brænderprogrammet dit
slideshow til andre formater, som er nødvendigt for at se billederne
på DVD.

HVIS du har brugt fadeeffekter eller forskellige andre flotte
effekter, så konverterer brænderprogrammet dit JPG-slideshow til et
filmformat og billedkvaliteten bliver voldsomt forringet deraf
Hvis du derimod unlader at lave effekter af nogen art, men blot lægger
baggrundsmusik på, så konverterer brænderprogrammet ikke dine billeder
til film, men bevarer dem som stillbiller.

KUN hvis du har en rigtig DVDbrænder kan du brænde en rigtig DVD.

>Jeg har i mellemtiden fundet et program -Fotoalbum- med den effekt du
>omtalte. Og der er sandt for dyden ikke tale om en egentlig fade-effekt

Jeg bruger programet "Ulead DVD PictureShow " til de slideshows, som
jeg vil se på DVD. Det er nemlig det eneste program, jeg har kunnet
finde, som kan brænde flere slideshows på samme CD-R og som kan klare
mere end 99 filer.

Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 26-05-03 22:51

Per skrev:

> En anden mulighed for mig er ACDSee som jeg påtænker at investere
> i - indeholder det program de såkaldte Transition effects?

Hvis du tænker på effekter når ACDSee kører et slideshow så ja.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/acdsee/fade_in.jpg> (taget fra
ACDSee 5.01).

PS. Det er ret uheldigt at din Outlook Express indleder emnelinien
med Sv:. Det er en fejl i den danske Outlook Express som med lethed
kan rettes i de nyere udgaver af programmet, men i din version skal
der skrappere midler til.

Læs evt.: <http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html>.
Mange newsservere sorterer automatisk indlæg indledt med Sv: fra.
(Du skal minimum op på version 5.00.2919.6600 for at kunne slå det
til og fra inde i OE. Det er den version der også hedder 5.01).

Madsen.

Fra : Per

Dato : 28-05-03 10:05

Hej Madsen

> Hvis du tænker på effekter når ACDSee kører et slideshow så ja.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/acdsee/fade_in.jpg> (taget fra
> ACDSee 5.01).

Tja - det er det bedste jeg har set endnu, men ikke det helt rigtige.
Bortset fra at jeg i mit første indlæg ikke præciseret hvor og hvordan det
skulle bruges, så er der åbenbart også forskellig opfattelse af begrebet -
to fade. Den effekt jeg opfatter som dækkende har vi også et godt dansk ord
for, nemlig - udtoning/fremtoning.

Udtoning/fremtoning er/var den effekt som kunne frembringes af nogle
lysbilledfremvisere "i gamle dage" hvor skiftet fra billed 1 til 2 skete ved
en relativ langsom nedtoning af lysstyrken på billed 1 og en relativ
optoning af lysstyrken på billed 2.

Hvad og hvor jeg vil bruge det? I første omgang på min pc, hvor billederne
ligger, men senere kunne det selvfølgelig blive interessant og brænde
diverse skiver - og i den forbindelse tak for de kommentarer jeg allerede
har fået. Men jeg har nu min tvivl om min forståelse af begrebet kan
gennemføres med et af de eksisterende programmer. Jeg har ikke arbejdet med
PowerPoint - så jeg ved ikke om det program kommer nærmere den effekt jeg
ønsker?

mvh
Per

Fra : Madsen

Dato : 29-05-03 01:31

Per skrev:

> Hvad og hvor jeg vil bruge det? I første omgang på min pc, hvor
> billederne ligger, men senere kunne det selvfølgelig blive
> interessant og brænde diverse skiver

I tilfældet med visning af billeder på PC'en kan ACDsee sagtens fade,
udtone eller hvad du nu end vil kalde det, imellem billederne, men
ACDsee kan ikke bruges til at lave en CD eller DVD med billeder på.
Her skal du over i en hel anden type programmer. Det er formentlig
derfor at folk er forvirrede over hvad det er du ønsker at lave
udfra <news:_5uAa.241$gh6.20@news.get2net.dk>.

Billeder som blot skal vises på PC'en eller på TV'et via grafikkortets
TV-Out kan vises med stort set samtlige billedfremvisere hvor mange af
dem har forskellige effekter at vælge imellem ved billedskift. Hvis du
derimod ønsker at lave en CD eller DVD som skal kunne afspilles i en
DVD-afspiller, skal du have fat i programmer som er specielt beregnede
til det. Det kunne være et program som Ulead DVD PictureShow som nævnt
tidligere i tråden.

Madsen.

Fra : Per

Dato : 29-05-03 20:29

Tak for dit svar Madsen!
Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns938A198E2D70A.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> I tilfældet med visning af billeder på PC'en kan ACDsee sagtens fade,
> udtone eller hvad du nu end vil kalde det, imellem billederne,

Det eksempel som kan ses på din tidligere henvisning viser så vidt jeg kan
se det, en fadening hvor begge billeder er fuldt belyst og det kan man
selvfølgelig godt kalde en fadening. Men som jeg forstår det, og som jeg ser
som det smarte/elegante i et billedskift er nedtoning af lysstyrken i det
billede der skiftes fra, og en optoning af lysstyrken i det billede der
overtager pladsen på skærmen - hertil kommer at ud- og optoningen skal ske
fra centrum i billedet. Den type fadening mener jeg ikke man kan se
ACDsee-programmet kan lave?

> [...]
> Her skal du over i en hel anden type programmer. Det er formentlig
> derfor at folk er forvirrede over hvad det er du ønsker at lave

Ja - det er jeg naturligvis ked af, at jeg derved har lavet lidt ravage i
forståelsen - undskyld )

>Det kunne være et program som Ulead DVD PictureShow som nævnt
> tidligere i tråden.

Tak for tippet!

mvh
Per

Fra : emj

Dato : 29-05-03 21:26

On Thu, 29 May 2003 21:29:13 +0200, "Per" <kuhlwein@get2net.dk> wrote:

> [...]
>overtager pladsen på skærmen - hertil kommer at ud- og optoningen skal ske
>fra centrum i billedet. Den type fadening mener jeg ikke man kan se

Lige netop den måde, du beskriver, at du ønsker fade in/out på, kan
du få med "Ulead DVD PictureShow"

Du kan hente en gratis 15 dages prøveversion af programmet på
http://www.ulead.com/dps/trial.htm
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk
- dit fristed på internettet.

Fra : Madsen

Dato : 29-05-03 21:46

Per skrev:

> Det eksempel som kan ses på din tidligere henvisning viser så vidt
> jeg kan se det, en fadening hvor begge billeder er fuldt belyst og
> det kan man selvfølgelig godt kalde en fadening.

Det lille preview ACDsee viser og som du kan se på det tidligere
screenshot stemmer ikke ret godt overens med hvordan fadeeffekten
ser ud når man sparker slideshowet i gang.

> [...]
> overtager pladsen på skærmen - hertil kommer at ud- og optoningen
> skal ske fra centrum i billedet. Den type fadening mener jeg ikke

Jo, det er faktisk nogenlunde det ACDsee gør. Det der irriterer mig
ved effekten er at det tager al for lang tid at fade fra det ene
billede til det andet og jeg kan ikke finde et sted hvor det kan
justeres, uden dog at skulle gøre mig klog på om den indstilling
findes i ACDsee et sted. (Jeg har ikke overblikket i det program må
jeg indrømme).

Det første billede toner stille og roligt frem indtil det står
"fuld belyst" på skærmen. Så fader det væk samtidig med at det næste
billede få mere og mere overtaget og det er så den ind- og udtoning
der efter min mening tager for lang tid. Man kan justere hvor længe
hver enkelt billede skal stå fremme på skærmen inden det begynder
at fade væk igen, men det ville være praktisk hvis man også kunne
bestemme hvor mange trin der skal fades i. ADCsee fader i flere
hundrede trin for at opnå så blød en overgang som muligt, men det
kan godt blive kedeligt at se på i længden. Jeg ville kede mig ihjel
hvis jeg skulle se bare 100 billeder på den måde, men kunne det
speedes op, så kunne jeg nok godt gå med til effekten.

Madsen.

Fra : Per

Dato : 30-05-03 19:33

Tak til emj og Madsen!

Jeg vil gå igang med at se på det foreslåede.
emj's råd er jo gratis i første omgang - tak for tippet!

Madsen skrev:

> [...]
> ved effekten er at det tager al for lang tid at fade fra det ene
> billede til det andet og jeg kan ikke finde et sted hvor det kan

ja lige akkurat - det må være en forudsætning, således at det kan tilpasses
efter ønske.

> [...]
> hvis jeg skulle se bare 100 billeder på den måde, men kunne det
> speedes op, så kunne jeg nok godt gå med til effekten.

Jeg er helt enig.
Jeg har fundet ud af, at også det program kan downloades i en prøveperiode -
så jeg vil prøve mig frem.

Tak for hjælpen.

mvh
Per