Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator dok. -> PDF (RGB-farver)
Fra : Mr. Smith

Dato : 25-05-03 17:08

Jeg har et dokument (RGB), lavet i Illustrator, som jeg skal have printet
til en pdf-fil. Når jeg gør det laves dokumentet om til CMYK, hvilket får
farverne til at se forkerte ud.

Hvordan får jeg pdf-filen til at bibeholde RGB-farverne?

På forhånd tak.

//smith

Fra : Madsen

Dato : 25-05-03 17:39

Mr. Smith skrev:

> Hvordan får jeg pdf-filen til at bibeholde RGB-farverne?

Hvordan laver du den PDF?
Hvis du gemmer direkte til PDF fra Illustrator så burde PDF'en blive
ved med at være i RGB-farver hvis dit Illustrator-dokument er det.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-05-03 17:48

Madsen skrev:

> Hvis du gemmer direkte til PDF fra Illustrator så burde PDF'en blive
> ved med at være i RGB-farver hvis dit Illustrator-dokument er det.

Og det burde det egentlig også hvis du printer til Distiller eller hvis
du printer til en postscript-driver. Det gør det her i hvert tilfælde,
for jeg har lige prøvet med et RGB-dokument fra Illustrator.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 25-05-03 19:05

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Og det burde det egentlig også hvis du printer til Distiller eller hvis
> du printer til en postscript-driver. Det gør det her i hvert tilfælde,
> for jeg har lige prøvet med et RGB-dokument fra Illustrator.

Jeg tror at Mr. Smith har File - Documt Color Mode sat til CMYK.
Han har sikkert lavet sin grafik i RGB farver men når han så gemmer
eller distiller filen til pdf konverteres den til CMYK.
Det ville ikke ske hvis Document Color Mode stod til RGB, så ville pdf
fortsat være i RGB.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mr. Smith

Dato : 26-05-03 07:49

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote
> [...]
> eller distiller filen til pdf konverteres den til CMYK.
> Det ville ikke ske hvis Document Color Mode stod til RGB, så ville pdf

- Document Color Mode _er_ sat til RGB (har lige dobbelt-dobbelt-tjekket
.

// smith

Fra : Madsen

Dato : 25-05-03 19:14

Storm skrev:

> Jeg tror at Mr. Smith har File - Documt Color Mode sat til CMYK.

Det kan meget vel tænkes.

Madsen.

Fra : Mr. Smith

Dato : 26-05-03 07:48

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote
> Hvordan laver du den PDF?
> Hvis du gemmer direkte til PDF fra Illustrator så burde PDF'en blive
> ved med at være i RGB-farver hvis dit Illustrator-dokument er det.

- Hvis jeg gemmer direkte til PDF bibeholder den farverne, det har jeg nu
gjort. Hvis jeg vælger at printe til Distiller, ændrer den fortsat farverne.

Tak for hjælpen.

// smith

Fra : Madsen

Dato : 26-05-03 14:49

Mr. Smith skrev:

> Hvis jeg vælger at printe til Distiller, ændrer den fortsat farverne.

Hvad står dit print space til inde i Illustrator når du printer til
Distiller? Hvis jeg stiller det til 'Same As Source' så får jeg en PDF
i RGB-farver ud af det, hvis da ellers min kilde er et RGB-dokument
selvfølgelig. Hvis jeg derimod vælger en CMYK-profil i print space, så
får jeg en PDF i CMYK-farver, selvom Illustratordokumentet er i RGB.

Det samme er tilfældet hvis jeg printer til postscript-driveren.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/print_space.png>

Madsen.

Fra : Mr. Smith

Dato : 27-05-03 08:31

> [...]
> selvfølgelig. Hvis jeg derimod vælger en CMYK-profil i print space, så
> får jeg en PDF i CMYK-farver, selvom Illustratordokumentet er i RGB.

- Mit print space står til 'Same As Source', og Document Color Mode står til
RGB.

http://dusted.homepage.dk/illustrator.gif kan du se farveforskellen på
kilden og den "printede" PDF.

//smith

Fra : Madsen

Dato : 27-05-03 12:32

Mr. Smith skrev:

> - Mit print space står til 'Same As Source', og Document Color
> Mode står til RGB.

Så er jeg blank. Jeg sidder med Illustrator 10.0.3 og Acrobat 5.05 og
har prøvet at printe et RGB-dokument til Distiller med samtlige af de
conversion settings Distiller er født med og jeg får en RGB-PDF hver
gang, hvis print space står til 'Same As Source' eller hvis print space
står til en RGB-farveprofil.

(Jeg bruger WinXP Pro SP1).

Madsen.

Fra : Mr. Smith

Dato : 30-05-03 10:38

> [...]
> conversion settings Distiller er født med og jeg får en RGB-PDF hver
> gang, hvis print space står til 'Same As Source' eller hvis print space

- Ok... =) Men thanks, anyways. Det forbliver jo også RGB hvis jeg vælger
'save as' istedet for at printe til Distiller.

//smith