Andet multimedie
bentjuul 3670
Noget om opgraderinger af Adobe-programmer~
Fra : Madsen

Dato : 24-05-03 00:15

Hej,

Jeg sidder og spekulerer på noget vedr. opgradering af Adobe Acrobat.
Sidste år engang købte jeg designpakken med Photoshop 7, Illustrator
10, Acrobat 5 og InDesign 2. Nu har jeg så bestemt mig for at købe en
opgraderingsversion af Acrobat 6, men hvordan fungerer sådan en
opgraderingsversion? Skal jeg installere den oveni Acrobat 5, eller
kan jeg afinstallere Acrobat 5 først og så få lov til at installere
6'eren hvis jeg fodrer den med serienummeret fra Acrobat 5? Jeg vil
helst det sidste for så er man i det mindste sikker på at få muget
alt fra Acrobat 5 ud inden 6'eren kommer ind i systemet.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-05-03 02:42

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev :

> [...]
>helst det sidste for så er man i det mindste sikker på at få muget
>alt fra Acrobat 5 ud inden 6'eren kommer ind i systemet.

Sikkert ikke nok mmed serienummeret, det foregår på samme måde
som med Windows.

Programmet skal sniffe til cd'en, der giver en ret til
opgradering (eller den skal være installeret), for der søges på
et par bestemte filer.

Sådan fungerede det ihvertfald for den Illustrator, jeg har
installeret, så mon ikke det er det samme for Acrobat?
--
Knud

Fra : Morten Lind

Dato : 24-05-03 03:23

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Sådan fungerede det ihvertfald for den Illustrator, jeg har
> installeret, så mon ikke det er det samme for Acrobat?

Det er som du vil ha´ det, Madsen, på Mac i hvert fald. Der får du med
opgraderingsprogrammer altid tre muligheder for installering.
1. Installeren leder efter en tidligere version
2. Du navigerer installeren hen til den tidligere version
3. du indtaster et gyldigt versionsnummer(licens)

Så du hyler bare 5´eren ud og installerer 6´eren frisk fra fad(på Mac).

Mvh
Morten
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : Madsen

Dato : 24-05-03 11:05

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Programmet skal sniffe til cd'en, der giver en ret til opgradering
> (eller den skal være installeret), for der søges på et par bestemte
> filer.

Ok. Så vælger jeg at afinstallere Acrobat 5 først. Tak for hjælpen til
dig og Morten.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-03 11:02

Morten Lind skrev:

> [...]
> 2. Du navigerer installeren hen til den tidligere version
> 3. du indtaster et gyldigt versionsnummer(licens)

I Acrobat 6 til PC ser det ud til at kun punkt 1 og 2 er tilgængelig.
Jeg afinstallerede Acrobat 5 først og brugte så punkt 2.

(Har lige modtaget opgraderingen i dag, så nu skal der dæleme leges. ;)

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-03 07:22

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> I Acrobat 6 til PC ser det ud til at kun punkt 1 og 2 er tilgængelig.
> Jeg afinstallerede Acrobat 5 først og brugte så punkt 2.
>
> (Har lige modtaget opgraderingen i dag, så nu skal der dæleme leges. ;)

Glæder mig til at høre mere))))) Jeg er nødt til at vente en måneds
tid endnu......
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 11:57

Morten Lind skrev:

> Glæder mig til at høre mere)))))

Indtil videre kører det godt. Rigtig godt endda, men jeg undrer
mig over hvorfor hulen jeg ikke har adgang til en stor del af de
PDF-settings som jeg, ifølge Distparm.pdf (en af hjælpefilerne
til Distiller), skulle have adgang til.

Ifølge Distparm.pdf skulle jeg have adgang til følgende:

Standard
High Quality
Press Quality
Smallest File Size
PDFX1a
PDFX3
eBook
Press
Print
Screen
CJKScreen

Jeg kan bare kun se:

Standard
High Quality
Press Quality
Smallest File Size
PDFX1a
PDFX3

I går prøvede jeg at stille PC'en et par dage tilbage til dengang
hvor jeg kørte Acrobat 5.05 og ville så prøve at installere Acrobat
6 oveni, i stedet for at fjerne Acrobat 5.05 først, som jeg gjorde
første gang, men jeg kunne ikke få lov til at installere Acrobat 6
oveni Acrobat 5. Installationen af Acrobat 6 opdager at 5'eren er
inde i systemet og anbefaler at afinstallere den først.

Nu ved jeg ikke hvordan Acrobat 5.x kørte på en Mac, men på en PC
var jeg ofte irriteret over at det var svært at scrolle i en PDF
hvor der var indsat billeder. Det var som om at Acrobat gik helt i
stå med at scrolle når man nåede til et billede og man kunne så
vente i ret lang tid på at den fik scrollet forbi billedet.
Sådan er det ikke i Acrobat 6. Her kører det hele noget mere jævnt.

Som et lille PS vil jeg lige nævne at Acrobat 6 nu som standard har
slået 'Smooth Lineart' til. Vi har tidligere her i gruppen snakket
om at det er mystisk hvorfor det ikke er slået til som standard på
de tidligere versioner af Acrobat, men det er det så altså nu og der
er også kommet understøttelse for Clear Type.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/6/smooth.png>

Madsen.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-06-03 15:49

In article <Xns939183C463649.thomas@madsen.tdcadsl.dk>, Madsen
> [...]

> mig over hvorfor hulen jeg ikke har adgang til en stor del af de
> PDF-settings som jeg, ifølge Distparm.pdf (en af hjælpefilerne

Det samme på Mac - + mine egne indstillinger selvf. - bruger faktisk
aldrig de foruddefinerede.

> [...]
> oveni Acrobat 5. Installationen af Acrobat 6 opdager at 5'eren er
> inde i systemet og anbefaler at afinstallere den først.
Har både 5.05 og 6.0 Pro - begge kører fint - ingen problemer med
installeringen.

> [...]
> vente i ret lang tid på at den fik scrollet forbi billedet.
> Sådan er det ikke i Acrobat 6. Her kører det hele noget mere jævnt.
Stort set det samme - scroller ikke jævnt med med små hak med en
brøkdel sekunds forsinkelse (et dokument med flere højopløste billeder
og en forløbsbaggrund i A3 str.)- men 4.05 var hurtigere

Jer er også glad for Preflight funktionen - den erstatter jo faktisk
Pit Stop til at checke indkomne dokumenter.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 16:11

Villy Erichsen skrev:

[Manglende PDF-settings]

> Det samme på Mac - + mine egne indstillinger selvf. - bruger
> faktisk aldrig de foruddefinerede.

Ok, så er jeg mere rolig for jeg troede at det var en fejl på min
installationen. I Acrobat 5.05 brugte jeg ofte den der hed 'Print'
med en anelse tilrettelser når jeg lavede PDF'er som skulle bruges
til udprintning på almindelige inkjet-printere, men den indstilling
har jeg så ikke længere og jeg kan ikke finde en tilsvarende
indstilling i Distiller 6. Den der hedder 'Standard' resulterer i
at billeder bliver for hårdt komprimerede og 'High Quality' giver
en noget større PDF-fil end den gamle 'Print' gjorde, så jeg må
åbenbart i gang med at lave min helt egen specielle indstilling,
medmindre at jeg bare kan tage den gamle PDF-setting fra Distiller
5.05. Det har jeg ikke prøvet endnu i frygt for at den ikke er
kompatibel med Distiller 6.

> Har både 5.05 og 6.0 Pro - begge kører fint - ingen problemer med
> installeringen.

Det må være en PC-ting så for det kunne jeg ikke få lov til, trods
det at min Acrobat 6 er en opgraderingsversion.

> Stort set det samme - scroller ikke jævnt med med små hak med en
> brøkdel sekunds forsinkelse (et dokument med flere højopløste
> billeder og en forløbsbaggrund i A3 str.)- men 4.05 var hurtigere

I 4.05 til PC mener jeg at jeg havde det samme problem med at scroll
gik helt i stå når man nåede til et billede i PDF'en.

> Jer er også glad for Preflight funktionen - den erstatter jo
> faktisk Pit Stop til at checke indkomne dokumenter.

Ja, det er rigtig smart, men en Preflight i Acrobat har godt nok
også været efterlyst længe. Rart at se at de endelig har fået det
integreret.

Hvordan kører Distiller så på OSX? På et Adobe-seminar fortalte de
at den skulle være langt hurtigere på OSX end Distiller 5.05.
De "reklamerede" med at den nu endelig skulle være lige så hurtig
som på en PC, men om den så holder i den virkelige verden ved jeg
ikke. Her på WinXP synes jeg ikke at den er hurtigere. Indtil videre
vil jeg næsten sige at den virker langsommere end Distiller 5.05.

Madsen.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-06-03 16:39

In article <Xns9391AEC29D5F1.thomas@madsen.tdcadsl.dk>, Madsen
> [...]

> medmindre at jeg bare kan tage den gamle PDF-setting fra Distiller
> 5.05. Det har jeg ikke prøvet endnu i frygt for at den ikke er

Jeg hentede en indstilling til avistrykkeriet som vi bruger fra
Distiller 4.05 i OS 9.2.2 og den virker fint med 6.0 i OS X

> [...]
> ikke. Her på WinXP synes jeg ikke at den er hurtigere. Indtil videre
> vil jeg næsten sige at den virker langsommere end Distiller 5.05.
Her kører den vildt hurtigere på OS X - 5.05 var ikke noget at prale af
på Mac - ingen forskel fra 4.05 - bortset fra at man kan vælge en
højere PDF version (1.4) som er strengt forbudt at bruge indenfor
avisbranchen (max 1.3 af hensyn til diverse worklows) - og så kan den
ikke køre på OS X - selvom Acobat kan.
Nå men det er så glemt nu.

Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 16:48

Villy Erichsen skrev:

> Jeg hentede en indstilling til avistrykkeriet som vi bruger fra
> Distiller 4.05 i OS 9.2.2 og den virker fint med 6.0 i OS X

Ja, så kan jeg vist roligt hente de gamle indstillinger fra 5.05
som ligger på mit backup-drev.

> [...]
> indenfor avisbranchen (max 1.3 af hensyn til diverse worklows) -
> og så kan den ikke køre på OS X - selvom Acobat kan.

Jeg var ikke klar over at Distiller 4.05 ikke kunne køre på OS X?
Mht. PDF-versionerne så tænkte jeg faktisk på det så sent som i går.
I al den tid jeg har brugt Distiller 5.05 har jeg altid kørt med PDF
1.3 (Acrobat 4) og endda i visse tilfælde 1.2 (Acrobat 3).
Nu har man så Distiller 6 og jeg vil næsten vædde på at man aldrig
får brugt version 1.5 (Acrobat 6) før Acrobat 7 kommer på markedet
i frygt for at modtageren så får problemer med filen. :)

Madsen.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-06-03 17:42

In article <Xns9391B505AF626.thomas@madsen.tdcadsl.dk>, Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg var ikke klar over at Distiller 4.05 ikke kunne køre på OS X?
Det var nu 5.05 - 4.05 kunne selvf. ikke
> Mht. PDF-versionerne så tænkte jeg faktisk på det så sent som i går.
> I al den tid jeg har brugt Distiller 5.05 har jeg altid kørt med PDF
> 1.3 (Acrobat 4) og endda i visse tilfælde 1.2 (Acrobat 3).
Det er mest af hensyn til Quark brugerne der stort set alle kører 4.1.1
- og ikke kan bruge PDF versioner større end 1.3.
> Nu har man så Distiller 6 og jeg vil næsten vædde på at man aldrig
> får brugt version 1.5 (Acrobat 6) før Acrobat 7 kommer på markedet
> i frygt for at modtageren så får problemer med filen. :)
Lad os nu se hvad der sker - jeg kender flere der ligesom os er på vej
over til InDesign.
Det ser også ud til at man snart ikke er så afhængig af platformen man
arbejder på - måske ender vi på noget "Open Source" - der findes
freeware programmer som kan en meget stor del af det "de store" kan.

Du skal forresten have tak for din indsats her i gruppen - jeg suger
til mig af din viden indenfor Photoshop

Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 16:51

Madsen skrev:

> Jeg var ikke klar over at Distiller 4.05 ikke kunne køre på OS X?

Hov, det var egentlig ikke et spørgsmål så bare glem det
spørgsmålstegn. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 18:12

Villy Erichsen skrev:

> Lad os nu se hvad der sker - jeg kender flere der ligesom os er på
> vej over til InDesign.

Ja, det går helt klar den vej. Jeg har ladet mig fortælle at en
stor del af landets trykkerier er ved at skifte over til InDesign
for tiden. Selv forhandlerne er begyndt at anbefale InDesign til
deres kunder i stedet for at vente på Quark 6.

> Det ser også ud til at man snart ikke er så afhængig af platformen
> man arbejder på

Man har jo lov at håbe.

> - måske ender vi på noget "Open Source" - der findes freeware
> programmer som kan en meget stor del af det "de store" kan.

Jeg tror bare nemt noget sådant kan ende i kaos hvis vi ikke har
nogle faster standarder som skal overholdes, men det går da sikkert
mere eller mindre den vej. Hvis bare programmet følger en speciel
standard, så kan det jo egentlig være underordnet hvad det hedder
og hvem der har lavet det.

> Du skal forresten have tak for din indsats her i gruppen - jeg
> suger til mig af din viden indenfor Photoshop

Det er jeg glad for at høre og selv tak. Jeg suger selv til mig her
på usenettet så det er dejligt at kunne give en smule tilbage. :)

Madsen.