Ønskes: Icelandic Language Kit (OS 9)
Fra : Esben Harbo

Dato : 27-05-03 09:02

Jeg står med et projekt der er i voldsomt bekneb for et Icelandic
Language Kit. Det har tilsyneladende kunnet hentes fra Apples islandske
site, men er ikke længere tilgængeligt. Jeg ville være meget taknemmelig
om nogen kunne tilsende mig det - eller henvise til relevant link hvor
installer faktisk forefindes.

Det er primært OS 9 versionen jeg går efter, men OS X kan måske også
bruges.

på forhånd tak

esben

send til nedenstående adresse:
(udelad udelad!)

esbenudeladharbo@get2net.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-03 15:51

Hej Esben

Der har svjv. aldrig eksisteret et selvstændigt islandsk LK system til Mac.
Det du kan gøre er at hente skrifterne fra System 7.0 og så installere dem
på OS 9, -de virker ganske fortrinligt dér.

Navnene på kufferterne er de samme, så du skal lige tilføje et 'IC' foran
eller efter navnet på dem, så du ikke kommer til at slette de andre
skrifter med samme navn.. Åbn derefter kontrolpanelet 'Tastatur' og afkryds
'Icelandic' i listen over keyboard layouts. Islandsk tastaturlayout
installeres som std. på alle OS fra og med 8.6.

Genstart og du har nu en menu i arkivlinien, hvor du kan vælge
tastaturlayout, - vælg Icelandic og vælg den skrifttype, du vil bruge. -
Jeg fik pp et tidspunkt en meget flot islandsk skrift, der ikke er med i
Apple-pakken fra en her i gruppen, så den kan jeg da sende dig, når jeg
komemr hjem igen.

Du må bruge 'Tastatur og Skrift' for at kunne lokalisere de enkelte
specialtegn i skrifterne, - så tit bruger jeg heller ikke islandsk, så jeg
véd, hvor tegnene ligger på tastaturet...

Håber det løser dit problem.
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-05-03 21:36

> Der har svjv. aldrig eksisteret et selvstændigt islandsk LK system til Mac.

Joda - se Googles cache

<http://216.239.33.100/search?q=cache:zl0YqrONvBAJ:www.apple.is/icelandi
c/9/+&hl=en&ie=UTF-8>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-03 04:14

Hej Thomas

Mærkelig nok siger Google, at linket ikke er korrekt eller eksisterer.

Men OK, hvis man kan kalde de særlige skrifter + tastaturlayout, så eksisterer
der LK til alle de sprog, Apples systemer kan skrive... - Men det er bare
ikke det, der forstås ved et "Apple Language Kit" Udover selve skrifter,
tastaturlayout installeres der også en systemdriver, der lægges i
systemkufferten og som efter genstart er usynlig, et kontrolpanel samt
WorldScript 1 og/eller II. WS II ewr kun nødvendig ved de asiatiske sprog.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-05-03 09:59

On 28/05/03 5:14, in article 3ED4297A.E56BB2E@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Mærkelig nok siger Google, at linket ikke er korrekt eller eksisterer.

Mærkeligt nok. Kig i første indlæg - der står at tingene ikke kan downloades
mere. Jeg henviser bare til en cache der viser, at siderne har været
tilgængelige.

> [...]
> systemkufferten og som efter genstart er usynlig, et kontrolpanel samt
> WorldScript 1 og/eller II. WS II ewr kun nødvendig ved de asiatiske sprog.

Det er meget muligt. Det korte af det lange er, at Apple Island har haft det
pågældende stykke software til download med det pågældende navn på et
tidspunkt, men ikke har det mere, hvilket kunne tænkes at være pga. at Mac
OS X 10.2 ingen problemer har med deres sprog. Så må du slå Apple Island
oven i hovedet med at de ikke kunne finde ud af at bruge de rigtige
betegnelser...

Thomas Tvegaard