Opskrift på Locro - argentinsk nationalret~
Fra : Ultimatos

Dato : 27-05-03 08:46

Jeg savner en opskrift på Locro - en argentinsk nationalret. Det skulle
nærmest være en stuvning bestående af bl.a. majs og kød.
Jeg har søgt på nettet, men alle de opskrifter jeg kan finde er på spansk og
det er for mig ikke særligt læsevenligt.

m.v.h.

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-05-03 12:48

hej ultimatos
Her er opskriften ,men desværre på Engelsk ,håber at du kan oversætte den
selv:

argentine-vegetable-stew recipe

Locro (Argentine Vegetable Stew)
serves 6 - 8

1/2 cup dried navy beans, soaked
1/4 cup whole wheatberries
1/4 cup barley
3 cups water
1 large piece Calabaza squash, or 1 small butternut squash (about 1
pound)
1/2 pound boiling potatoes
1 large carrot
1 small sweet potato
2 ears corn
2 bay leaves
1/2 teaspoon sea salt
2 whole scallions, chopped

Drain the beans. In a 4 quart pot, combine beans with wheat berries,
barley, and 2 cups of the water, bring to boil, reduce heat and simmer
covered, 15 - 20 minutes.

Meanwhile, cut squash, potatoed, carrots and sweet potato intomedium
chunks
(they should not be too small). Cut corn ears into 1/2 - 3/4 inch
slices.
Add all vegetables with beans and grain. Add remaining 1 cup water,
bay
leaves and salt. Bring to a simmer. Cook for 1 hour covered, over
low
heat. Stir occasionally, and add a bit more water if needed.
Vegetables
should be soft, squash will disintegrate, making a thick stew.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-05-03 07:29

"Ultimatos" <""prikke@mail.dk""> skrev i en meddelelse...

> Jeg savner en opskrift på Locro - en argentinsk nationalret. Det skulle
> nærmest være en stuvning bestående af bl.a. majs og kød.

... Med kød etc..

Jeg kan forstå det er en grøntsags/kødsuppe lignende stew du mener.
Locro findes i flere variationer, nogle dog kun med grøntsager, men de
fleste recepter er med kød i.

Jeg har selv en opskrift som ligner utroligt meget. Retten hedder Puchero
og er en argentinsk nationalret, .. og er ret omfattende..
Måske er det nøjagtigt det samme ..("kært barn har mange navne")..

Puchero (kødsuppe):
8 pers.

3/4 kg kalveskank
3/4 kg oksebov
1 ung høne (ca. 1½ kg)
3 liter vand
salt
-
4 gulerødder
½ stort selleri
2 store kartofler
2 majskolber
2 porrer
4-6 mellemstore løg
2-3 flåede tomater
1 stykke græskar

Denne ret skal koge i en stor lermarmite (lergryde) - men selvfølgelig kan
en suppegryde bruges. Få slagteren til at hugge skanken i mindre stykker.
Kødet sættes over i koldt vand og varmes op ved langsom varme.
Suppen skummes, salt tilsættes og den koges under låg ½ time. Derefter
tilsættes den istandgjorte høne, evt. halveret. Suppen koges videre, i alt
ca. 2 timer.
En time før den er færdig tilsættes urterne; gulerødder flækket 1-2 gange
på langs og skåret i ca. 6 cm lange stykker, selleri skåret i 6 cm lange
bjælker, kartofler i store terninger og majs i ca. 3 cm tykke skiver.
½ time før retten ar færdig tilsættes; porre skåret i ca. 5 cm lange stykker,
løgene skåret i kvarte, flåede, ituskårne tomater uden kerner og græskar
skåret i store terninger. Når kødet er godt mørt tages det op, skæres fra
benene og i mindre stykker. Retten kan serveres i gryden og spises af
dybe tallerkener. Men på ægte argentinsk serveres grøntsager og kød
på hvert sit fad og suppen i en terrin og retten spises af tre tallerkener.

PS: Retten er også nationalret i Uruguay, hvor den serveres uden
hønsekød, men i stedet for med kogt magert brystflæsk, kogt røget
medister og blodpølse. Nudler kommes på suppen.
-

Se evt. norsk opskrift på "Locro"..
www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=802

Se også "Locro" opskrift på engelsk..
Plato caracterÕstico de la cocina criolla. Locro"..
(Meat and vegetable stew):
"locro" is one of the most characteristic dishes among the typical ones.
www.soygaucho.com/english/comidas/locro.html

Go' fornøjelse!

Mvh.
Peter W. Bosse
Din køkkenchef i tykt og tyndt
www.leCasserole.dk

Fedme og hjernefunktion.
Der er en sammenhæng mellem kalorierig kost og funktionen i hjernen,
når vi bliver ældre.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2003&m=2&d=17#id93489