Energiindhold i rå og tilberedte fødevarer
Fra : Prankster Kineses

Dato : 26-05-03 20:23

Hej NG.

Inspireret af et tidligere indlæg på dk.kultur.mad+drikke angående
energiindtag har jeg studeret tabeller over energiindhold i fødevarer.
Blandt andet:

http://www.fitifokus.dk/tekster/madogdrikke/madkat.asp?vare=alt

Fælles for alle tabeller er, at de angiver energiindholdet for _rå_
fødevarer. Dog med en enkelt undtagelse: Kogt pasta indeholder væsentlig
mindre energi end rå pasta.
Mit spørgsmål er nu om dette er særegent for pasta, eller om det generelt
gælder at tilberedte fødevarer indeholder mindre energi end rå?

Hvis svaret er ja, så er den slags tabeller jo stærkt misvisende, da det er
de færreste som f.eks. spiser rå kylling med rå ris til.

Det har vel også noget at gøre med at kulhydraterne futter ud i vandet som
hældes fra, så det samme må vel gælde for ris, kartofler, grøntsager og
andet kogbart hvor vandet også hældes fra. Men hvad med stegning (se bort
fra tilsat fedt) og bagning?

Med andre ord: Skyldes energitabet udelukkende at f.eks. kulhydrater fjernes
med vandet eller fører det at f.eks. kødes gøres mørt til et energitab i
føden som følge af f.eks. kemiske forandringer?

Mvh.

Kasper

FUT: dk.kultur.mad+drikke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-05-03 20:39

"Prankster Kineses" <spam.me.senseless@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mit spørgsmål er nu om dette er særegent for pasta, eller om det generelt
> gælder at tilberedte fødevarer indeholder mindre energi end rå?

Pasta og ris suger en hel del vand, når det bliver kogt.
Ergo udgøres en væsentlig del af kogt pasta af vand.
De 100 g tør pasta, du startede med, indeholder samme energi (sådan ca.) som
før, men de vejer måske 200 g efter kogning - og da energi-indholdet i vand
= nul, falder energien pr. 100 g.

Det samme vil gælde for alle tørrede madvarer.

Hilsen Inger

Fra : Prankster Kineses

Dato : 26-05-03 20:56

> [...]
vand
> = nul, falder energien pr. 100 g.
>
> Det samme vil gælde for alle tørrede madvarer.

Ja selvfølgelig, silly me.

Tak for det hurtige svar.

Kasper