Hvor kan jeg købe udenlanske øl
Fra : Jimmi

Dato : 26-05-03 16:14

Er der nogen steder i Københavns området, hvor jeg kan købe udenlanske øl
som japanske Sake, sydamerikanske Chicha, finske Sahti, egyptiske Bouza,
russiske Kvass osv.?

Med venlig hilsen Jimmi

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 26-05-03 16:30

Lige præcist disse øltyper er ikke dem man typisk ser tappet kommercielt.
Sake er faktisk ikke en øl - tilgengæld er den måske den nemmeste at få fat
i. Enhver velassorteret vinhandler har sake.
Sydamerikansk Chica(?) kender jeg slet ikke...
Finsk Sahti får du temmeligt svært ved at finde, eftersom det er en sjælden
øltype - selv i Finland. Den er nærmest per definition en øltype man støder
på som hjemmebryg. Men jeg har dog hørt at man er begyndt at brygge den
kommercielt enkelte steder (tjek google).
Ligeledes er det med russisk Kvass. Både Sahti og Kvass er 'urtyper' brygget
på rug - som klare sig bedre end både byg og hvede på disse klimatitiske
kanter.
Egyptisk Bouza har jeg ikke hørt om... Er det en afrikansk type? Altså
vilgæret øl?
Scottish Newcastle har lavet en øl efter en oldgammel egyptisk opskrift -
men den er blevet et samlerobjekt og sælges på auktioner rundt omkring i
verden.

Men det var da et spændende og eksotisk 'øl' ønske du har fået stablet på
benene... Hvorfor søger du lige dem?
Fortæl fortæl... ;)

Bjarke

Fra : Jimmi

Dato : 28-05-03 10:05

Tak skal du have.
Til dit spørgsmål om hvorfor jeg netop søger de øl?
Tja, jeg ved ikke så forfærdelig meget om øl, og da vi er et par stykker som
skal mødes og medbringe 'nye' øl, tænkte jeg, at de måtte være oplagte fordi
de er meget specielle og udenlanske. Og så grunden til, at jeg netop søger
specielle og udenlandske øl er, at jeg har rejst meget i hele verden og
smagt mange underlige øl og andre drikkelser som jeg ofte ikke ved hvad var,
men kunne godt tænke mig at dele de der underlige drikkelser med mine
venner, hvis det altså var muligt at fremskaffe lignende ting i Danmark.
Hvis du har andre forslag til andre specielle øl er jeg meget interesseret i
at høre det.
Jeg har læst lidt om de nævnte øl i bogen 'Øl for dummies'.

Jimmi

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 28-05-03 13:57

Jeg har selv læst 'øl for dummies' på engelsk for flere år siden. Og den er
skam ganske god til lige at give et indblik i øllets univers. Men som du
sikkert ved, er der rigtig mange bøger - især på engelsk. Problemet med
bøger er altid, at de sjældent er ajour med udviklingen. Der åbnes og lukkes
konstant bryggerier og som følge deraf kommer der nye øl på og af markedet.
Jeg vil derfor anbefale de mere seriøse webside på Internettet. De holdes
ajour...

Jeg ville sagtens kunne anbefale en række øl. Men det vil blive det rene
reklame og det gider jeg ikke lige at blive skudt i skoen. Derfor ønsker jeg
dig blot god jagt...!

Bjarke

Fra : Jimmi

Dato : 28-05-03 15:28

Alle tiders. Tak for det!!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-03 16:27

"Jimmi" <spam@yahoo.com> writes:
>russiske Kvass
Der er en russisk specialforretning i nærheden af Park Hotel. Prøv der -
og tag så lige en af de store flasker mørkt øl med fra bryggeriet Baltica
( det ligger i Skt. Petersborg)

Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og
kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse

Fra : Marie Louise Hauch

Dato : 26-05-03 20:25

Hej Jimmi

Jeg vil umiddelbart foreslå dig "Barly Wine" på Læderstræde (kan ikke huske
nr. men det er på samme side som H&M og ret langt nede mod
Storkespringvandet)
Desuden var der en længere artikel om udenlandsk øl (i forbindelse med
retursystem) i Politikens "LørdagsLiv" d. 24/5, samt et interwiev med
indehaveren af Barly Wine (flink mand ;) og det er vel ikke utænkeligt at
der også har været en guide til et par kompetente øl-steder i Kbh.

ML

Fra : Prankster Kineses

Dato : 26-05-03 21:05

"Jimmi" <spam@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> som japanske Sake, sydamerikanske Chicha, finske Sahti, egyptiske Bouza,

Prøv at checke Danske Ølentusiasters guide (eller send dem en mail):
http://www.ale.dk/indkob.asp

Mvh

Kasper

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-05-03 21:48

Hej NG
I en af de små byer syd for Køge, inden Hårlev ,Ligger der en DK-tank som
har ca 120 forskellige ølmærker ,bla Rolling rock der er Amerikansk,men jeg
har aldrig set så mange forskellige mærker også Danske.
Til flere forskellige priser alt efter hvor de kommer fra ,Jeg har
personligt købt flere Engelske mærker og Bla. også en Bornholmsk påskebryg
der smagte helt eventyrligt

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Splinten

Dato : 27-05-03 13:45

Bryggeriet på Vesterbrogade har også udenlandsk øl.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-05-03 12:02

"Jimmi" <spam@yahoo.com> writes:
>Jeg har læst lidt om de nævnte øl i bogen 'Øl for dummies'.

Du kunne måske også have glæde af Michael Jacksons "Den store ølbog"