"trætte" mavemuskler
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-05-03 20:08

Jeg oplever somme tider noget underligt efter meget belastende maveøvelser.
Jeg er i god form og har veltrænede mavemuskler, men eksempelvis i dag
kravlede jeg op i reb med hænderne alene, mens jeg holdt benene vandret ud i
luften.. alla hvad de gør i cirkus. Det er hårdt for maven, men føles ikke
udmattende som eksempelvis mavebøjninger.

Det giver dog et markant anderledes resultat nogen timer senere. Musklerne
har ingen styrke og får det ikke igen før efter tre fire dage. Indtil da er
de ikke ømme eller generede på nogen måde, men de er bare nede på 10% af den
normale styrke.

Hvad er det egentlig der sker med musklerne i sådan en situation? Det virker
ikke som om de er skadede, men på den anden side så burde de da have fået
tilført energi igen efter et par timer... så... hvad er det egentlig der
foregår i selve muskulaturen?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-05-03 20:49

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> tilført energi igen efter et par timer... så... hvad er det egentlig der

Det er mange år siden at jeg arbejdede med teorien, så du får min
version på, hvorfor jeg nogle dage har svært ved at drikke kaffe
(styre højre arm efter at jeg har bøvlet i haven,

men et affaldsprodukt fra muskelaktivitetet er mælkesyre, og i små
mængder følger det CO2 transmissionen i blodet,
men bliver der for meget så krystalliserer det sig nærmest, og
kræver væsentlig længere tid til fjernelse, samt reducerer muskel-
aktivitet i denne periode.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-05-03 21:08

> [...]
> men bliver der for meget så krystalliserer det sig nærmest, og
> kræver væsentlig længere tid til fjernelse, samt reducerer muskel-

Mælkesyre kommer dog først i store mængder hvis musklerne arbejder anaerobt
hvilket de gør hvis de arbejder så intenst at man ikke kan bringe ilt nok
til dem. Det burde vel ikke ske ved dit havearbejde eller mine omtalte
øvelser? Vi bliver jo ikke fopustede af det, så der burde vel være luft nok?

Som du ser er mine kommentarer generelt efterfulgt af spørgsmåltegn, for jeg
vil da ikke helt sikker på at de er korrekte, men det vil jeg da umidelbart
tro.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-05-03 21:54

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> øvelser? Vi bliver jo ikke fopustede af det, så der burde vel være luft nok?

Hm, derfor min formodning om den begrænsede anvendelsesværdi,
for jeg er desværre i den situation, at jeg arbejder i samme tempo
som for 30 år siden, så det er netop problemet.

Og jeg bliver forpustet og svedig, men først for lang tid efter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-03 21:34

Jakob Nielsen wrote:

> Hvad er det egentlig der sker med musklerne i sådan en situation?

Hvis du ikke får et tilfredsstillende svar i denne gruppe, kan du prøve
i news:dk.videnskab.sundhed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen