On board lydkort (Asus P4C800(- eller SB l~
Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 24-05-03 18:04

På mit nye MB er der on board lydkort - "Au audi technology - Soundmax class
ADI - 6 channel 5.1 surround, 103 db out o.s.v

Er dette kort bedre end mit Soundblaster Live, eller skal jeg disable
ovenstående og bruge mit SB Live?

Mvh

Jesper

Fra : Anders pedersen

Dato : 24-05-03 18:33

Sat, 24 May 2003 19:04:00 +0200, Jesper - fjernx - Larsen <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> ADI - 6 channel 5.1 surround, 103 db out o.s.v
>
> Er dette kort bedre end mit Soundblaster Live, eller skal jeg disable

Brug dog onboard lydkort i stdet og spare en pci port.
Jeg har selv onboard lyd.Det er dejligt da jeg kun har 3pci og har nu ken 1ledig.

Anders

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 24-05-03 18:43

> Brug dog onboard lydkort i stdet og spare en pci port.
> Jeg har selv onboard lyd.Det er dejligt da jeg kun har 3pci og har nu ken
1ledig.

> Anders

Det hælder jeg også mest til, men da jeg køte mit SB live for tre år siden
var der en super lyd - jeg ville nødig gå tilbage i kvalitet - især fordi
jeg ikke skal bruge et eneste PCI slot (altså udover evt. til lydkort).

Jeg kommer nok ikke til at bruge andet end de to højtalere, så det må nok
blive on board kortet.

Mvh

Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-03 18:55

In dk.edb.hardware, Anders pedersen <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk>
says...
> Brug dog onboard lydkort i stdet og spare en pci port.

Da ikke hvis SB-kortet lyder bedre...

Jeg ved godt at din hørrelse ikke er noget at prale af, men det kan da
sagtens være at Jesper ikke vil nøjes...

BTW, hvor meget har man at sætte i PCI-slot's idag ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-05-03 10:20

> BTW, hvor meget har man at sætte i PCI-slot's idag ?

Jeg har rigeligt:

1 Adaptec 29160N
1 Adaptec 39320R
1 5 ports USB 2.0 (de 4 på MOBO er for lidt)
1 Soundblaster Audigy kort
1 Firewire dual port

Det var de 5 PCI pladser.........

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 27-05-03 19:26

> 1 Adaptec 29160N
> 1 Adaptec 39320R
> 1 5 ports USB 2.0 (de 4 på MOBO er for lidt)
> 1 Soundblaster Audigy kort
> 1 Firewire dual port

Kan du ikke lige fortælle hvad du bruger 9 usb porte til?

Mvh

Jesper

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 00:05

> Kan du ikke lige fortælle hvad du bruger 9 usb porte til?

Jeg kan da prøve:

1. Canon I950 printer
2. Canon Scanner
3. Logitech Gamepad
4. USB Bluetooth dongle
5. USB Data kabel til min mobiltlf/PDA
6. Mus Logitech MX700 (kører også med 1 mus i ps2 porten, men vil gerne
have muligheden for at skifte imellem mine 2 favorit mus)
7. Wacom Intuos Usb pen
8. USB kortlæser (den nye indvendige jeg har købt monteres godt nok på 2X5
pin usb stikket på selve bundkortet)
9. Reserve usb port - f.eks til hvis jeg skal have et ADSL modem med USB
forbindelse - lige nu bruger jeg net-adsl-modem - men dette kunne ændre
sig.

Alternativt kunne jeg faktisk bruge en ekstra, da jeg overvejer at købe en
USB Infrarød port til min stationære.

Det var 9 USB porte - TOTALT opbrugt :)

Og det er ikke mere end, hvad en almindelig pc entusiast har af ting og
sager - så det er ikke så vildt endda, vel ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-05-03 16:24

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> 1 Adaptec 29160N
> 1 Adaptec 39320R

Hvor mange standardbrugere har det?

> 1 5 ports USB 2.0 (de 4 på MOBO er for lidt)

Hvad med en USB-hub ?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-05-03 23:54

> Hvad med en USB-hub ?

Foretrækker så få ting som muligt udvendigt - det fylder, støver og roder.
Har også en indbygget usb kort læser i 3,5' slotten.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 07:44

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Foretrækker så få ting som muligt udvendigt - det fylder, støver og roder.

Min 7-port USB-hub fylder som en halv kasse disketter og ligger lige så
stille ovenpå kabinettet. Jeg foretrækker klart ikke at skulle trække
alle USB-kabler om på bagsiden af maskinen, da mange specialkabler ofte
er ret korte i forvejen.

Den USB-hub er et af mine bedste køb i nyere tid.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 12:53

> [...]
> er ret korte i forvejen.
>
> Den USB-hub er et af mine bedste køb i nyere tid.

Jamen jeg kunne da selvfølgelig også godt leve med en ekstern usb hub -
havde faktisk en fra Xircom, som jeg solgte, for netop at få den indvendige
- til mit brug passer det mig fint, at alle mine kabler er trukket om
bagved mit tower og på den måde skjult.

Min invendige usb 2.0 kortlæser til mine smartmedia/SDkort/Compact flash
kort har nemlig en indbygget ekstra usb stik i fronten, så jeg er garderet
på den måde, hvis jeg skulle få behov for at tilslutte en ekstern enhed på
en let tilgængelig måde.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 23:21

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> - til mit brug passer det mig fint, at alle mine kabler er trukket om
> bagved mit tower og på den måde skjult.

Indrøm nu bare at du er et særtilfælde som ikke kan bruges som generel
målestok for almene PC-brugere...

Bare det at du har 2 SCSI-hostadaptere og adskillige 15krpm-diske i, gør
jo sit...

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-05-03 02:42

> Indrøm nu bare at du er et særtilfælde som ikke kan bruges som generel
> målestok for almene PC-brugere...
>
> Bare det at du har 2 SCSI-hostadaptere og adskillige 15krpm-diske i, gør
> jo sit...

OK - jeg er nok en smule entusiastisk........men der er mange af os nørder
derude i cyberspace......:)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-05-03 16:39

Jesper G. Poulsen wrote:
> BTW, hvor meget har man at sætte i PCI-slot's idag ?

Jeg har følgende:
1 Prime 10/100 netkort
1 ST Lab (4 USB 1.1 porte)
1 Adaptec DuoConnect (USB 2.0 + FireWire)

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-03 18:38

In dk.edb.hardware, Jesper - fjernx - Larsen
<larsenfjernxjesper@tiscali.dk> says...
> Er dette kort bedre end mit Soundblaster Live, eller skal jeg disable
> ovenstående og bruge mit SB Live?

Prøv at bruge dem begge i selskab med ørerne.

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 24-05-03 18:44

> Prøv at bruge dem begge i selskab med ørerne.

Ja ja jeg ved det, men så skal der installeres drivere til begge, bøvl med
installering og den slags. Jeg håbede jo at nogen havde haft samme
problemstilling - det kunne være, at der var markant forskel i lyden til den
ene eller anden løsning.

Mvh

Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-03 18:53

In dk.edb.hardware, Jesper - fjernx - Larsen
<larsenfjernxjesper@tiscali.dk> says...
> problemstilling - det kunne være, at der var markant forskel i lyden til den
> ene eller anden løsning.

Det hjælper ikke på din oplevelse, hvad andre fortæller dig.

Fra : Dan

Dato : 24-05-03 19:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.edb.hardware, Jesper - fjernx - Larsen
> <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> says...
>
> Det hjælper ikke på din oplevelse, hvad andre fortæller dig.
> --------
Haft en dårlig dag Jesper G Poulsen ?
Mener nu nok ,at hvis 10 personer ,for nu at tage et tilfældigt antal, har
haft en god (lyd)oplevelse med lydkort A i forhold til lydkort B, at det
kan være en rettesnor for ens valg.
Nå men bortset fra det,kender jeg desværre ikke noget til de 2 lydkort og
kan ikke hjælpe med en vurdering.

/ Dan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 10:08

In dk.edb.hardware, Dan <xxx@mirage.dk> says...
> Haft en dårlig dag Jesper G Poulsen ?

Nej.

> Mener nu nok ,at hvis 10 personer ,for nu at tage et tilfældigt antal, har
> haft en god (lyd)oplevelse med lydkort A i forhold til lydkort B, at det
> kan være en rettesnor for ens valg.

Hvor mange har givet deres besyv med på denne tråd?

3, hvoraf én ikke kan høre forskel på lyd optaget på et onboard lydkort
og den ægte vare [1], én mener at SB'et er bedst og én der anbefaler
manden at bruge sine egne ører.

[1] news:MPG.1936f4ffcd2f266798a25b@news.tele.dk

Fra : Dan

Dato : 25-05-03 15:57

> In dk.edb.hardware, Dan <xxx@mirage.dk> wrote

Haft en dårlig dag Jesper G Poulsen ?

> Nej.

Ok.

> [...]
kan være en rettesnor for ens valg.

> Hvor mange har givet deres besyv med på denne tråd?

De 10 personer var et tilfældigt valgt antal, du er velkommen til at sætte
det til 1, 2, 3 , 4 eller hvad du finder betryggende.
Ydermere kan det vel meget vel tænkes, at flere hen ad vejen vil give deres
besyv med på denne tråd.
Men jeg vil da give dig ret i ,at til syvende og sidst er det ens egen
lydoplevelse der må afgøre valget, men derfor kan det da være meget "sjovt"
at høre andres mening/vurdering også.

/ Dan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 16:55

In dk.edb.hardware, Dan <xxx@mirage.dk> says...
> det til 1, 2, 3 , 4 eller hvad du finder betryggende.

Du kan ikke finde en statistisk overvægt på 3 udsagn (der ikke er
sammenfaldende).

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 25-05-03 18:19

> Du kan ikke finde en statistisk overvægt på 3 udsagn (der ikke er
> sammenfaldende).

Nu går det for vidt "statistisk overvægt" - hvad bliver det næste?
signifikante konfidensintervaller - føj ikke mere statistik til mig efter
jeg fik 03 på handelshøjskolen for en del år siden

Fra : Brian

Dato : 25-05-03 09:24

Hejsa

Jesper - fjernx - Larsen wrote:
> På mit nye MB er der on board lydkort - "Au audi technology -
> Soundmax class ADI - 6 channel 5.1 surround, 103 db out o.s.v

Lyder meget som det der sidder på mit P4PE...

> Er dette kort bedre end mit Soundblaster Live, eller skal jeg disable
> ovenstående og bruge mit SB Live?

Jaaa.... har samme SB Live og inspireret af dit indlæg, besluttede jeg mig
for endelig at prøve det, jeg også har overvejet længe.
Jeg synes IKKE det er det er bedre.
Jeg lyttede både med højttaler og hørebøffer.... begge dele lød lidt rodet.
Med alm. højttaler blev lyden blandet lidt sammen. nogen steder blev bassen
undertrykt osv.... Med hørebøfferne var det endnu tydeligere, og der kunne
man endda også høre en knitren i lyden.... ligesom når der komme DC spænding
på en højttaler.
Det er yderst ubehageligt med hørebøffer....

Så alt i alt, sætter jeg mit SB Live i igen.... det er alligevel det eneste
der bruger en PCI slot hos mig

/Brian