Polsk font og tastatur - Classic
Fra : Storm

Dato : 24-05-03 13:24

Jeg skal skrive noget polsk og har dertil fået en posk font og en
"tastaturdriver"?: KeyInfo 4 PS Lvl 1 driver - det tror jeg ihvertfald
at det er.
Jeg skal bruge den på Quark 4.1.1 og Suitcase 10.2 (Classic).
Jeg har smidt "KeyInfo 4 PS Lvl 1 driver" i 9 System Folder -
Extensions, så skulle jeg gerne få lov at vælge Polish CE i Æblemenuen -
Control Panels - Keyboard - men det får jeg ikke.

Resultatet er at jeg kan godt bruge skriften, men jeg får ikke adgang
til alle specialtegnene, og når jeg med min PopChar udvælger mig f.eks.
u (med bolle over) får jeg y med aigue over.

Hvad gør jeg forkert - nogen hjælp at hente?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-03 14:53

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> u (med bolle over) får jeg y med aigue over.
>
> Hvad gør jeg forkert - nogen hjælp at hente?

Jeg er nok ikke til den store hjælp, men ligger teksten allerede i et
Quark-dokument, eller hvordan har du den? Den skrift du har fået, er det
en Truetype, Postscript eller OpenType?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 24-05-03 16:45

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er nok ikke til den store hjælp, men ligger teksten allerede i et
> Quark-dokument, eller hvordan har du den? Den skrift du har fået, er det
> en Truetype, Postscript eller OpenType?

Skrifterne jeg skal bruge ligger som PostScript skrifter, jeg kan se
nogle andre af de polske skrifter melder Suitcase "Orphan PS Screen".
Det ved jeg ikke hvad er, en skærm-horeunge-skrift?

Min tekst har jeg fra tif fil !!! - her er ikke noget at hente. Jeg har
en anden pdf, og herfra kan jeg copy-paste teksten rigtigt ind i Quark.
Så tak, dit tip kunne bruges hvis jeg havde den rigtige tekst digitalt.
Jeg troede så at jeg kunne lure med PopChar hvordan genvejen var, men
nej. 2 tegn er highlightet u med bolle og A med circumflexe og de giver
y med aigue eller S med aigue. Men når de er highligtet i PopChar er det
måske netop fordi de ikke er mulige med danske tastatur?
Jeg har ikke den store erfaring med at køre med andet tastatur. Jeg har
faktisk aldrig prøvet det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-03 17:53

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Skrifterne jeg skal bruge ligger som PostScript skrifter, jeg kan se
> nogle andre af de polske skrifter melder Suitcase "Orphan PS Screen".
> Det ved jeg ikke hvad er, en skærm-horeunge-skrift?

Jeg kender det heller ikke.

> Min tekst har jeg fra tif fil !!! - her er ikke noget at hente. Jeg har
> en anden pdf, og herfra kan jeg copy-paste teksten rigtigt ind i Quark.
> Så tak, dit tip kunne bruges hvis jeg havde den rigtige tekst digitalt.

Tip? Jeg syntes ikke jeg gav noget tip...

> [...]
> måske netop fordi de ikke er mulige med danske tastatur?
> Jeg har ikke den store erfaring med at køre med andet tastatur. Jeg har

Jeg har lige versionieret en brochure i 12 sprog, men jeg fik heldigvis
teksten i Word-format. De specielle sprog russik, tyrkisk, slovensk og
græsk gav mange problemer, og løsningen blev at lave de udgaver i
InDesign 2 med en OpenType font, da jeg ikke kunne få teksten korrekt
ind i Quark.

Jeg leder derfor også efter en løsning, hvormed man kan lave den slags i
Quark.

Fra : Storm

Dato : 24-05-03 19:25

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

[Klip]

> Tip? Jeg syntes ikke jeg gav noget tip...

Jeg læste det som et tip at copy paste fra andet digitalt materiale

> [...]
> græsk gav mange problemer, og løsningen blev at lave de udgaver i
> InDesign 2 med en OpenType font, da jeg ikke kunne få teksten korrekt

Jeg bilder mig ind at vide at det kræver at man kører med sprogets
tastatur (øhhh) - og jeg har jo altså en "KeyInfo 4 PS Lvl 1 driver" men
er det nok? Har du kunnet vælge dine sprog i Control Panels - Keyboard?

> Jeg leder derfor også efter en løsning, hvormed man kan lave den slags i
> Quark.

Selvfølgelig findes det

Nu tordner det vildt, så jeg hopper af nettet...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-03 23:42

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg bilder mig ind at vide at det kræver at man kører med sprogets
> tastatur (øhhh) - og jeg har jo altså en "KeyInfo 4 PS Lvl 1 driver" men
> er det nok? Har du kunnet vælge dine sprog i Control Panels - Keyboard?

Jeg fik heldigvis de færdige tekster, så jeg skulle ikke selv skrive
noget ind.

> Selvfølgelig findes det
>
> Nu tordner det vildt, så jeg hopper af nettet...

Det er vist ikke nødvendigt. Det er efterhånden utroligt sjældent, at
man mærker noget til uvejr på telefon- eller elektricitets-nettet.

Fra : Storm

Dato : 25-05-03 09:06

> Jeg fik heldigvis de færdige tekster, så jeg skulle ikke selv skrive
> noget ind.

Sådan bør jo det være.
Nå - "KeyInfo 4 PS Lvl 1 driver" er tilsyneladende kun en lille "ting"
så man kan lave et udprint af et tastatur-layout.
Med Key Caps hjælp fandt jeg ud af at de to tegn begge kom frem ved
shift-u-circomflexe - jeg fandt aldrig ud af hvilken rækkefølge der
resulterede i hvad... Så meget klogere er jeg ikke blevet.

> Det er vist ikke nødvendigt. Det er efterhånden utroligt sjældent, at
> man mærker noget til uvejr på telefon- eller elektricitets-nettet.

Det er sikkert rigtigt, jeg kan bare ikke lide det, og du skriver jo
_vist_ - og nu tager jeg ferie

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 25-05-03 15:22

Hej Nina

Jeg blander mig lige, for jeg får snart brug for noget lignende.

For det første kan det være muligt at generere en bitmap/TT-udgave af
fonten med Fontographer - sig til, hvis du har det behov.

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg bilder mig ind at vide at det kræver at man kører med sprogets
> tastatur (øhhh) - og jeg har jo altså en "KeyInfo 4 PS Lvl 1 driver" men
> er det nok? Har du kunnet vælge dine sprog i Control Panels - Keyboard?

I ældre system (tror det er det samme i 9) ligger tastaturlayouterne i
selve systemkufferten!!

Og så kan det jo være, at det er noget med worldscript. Men det skulle
være til at få de polske uden, tænker jeg.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Storm

Dato : 25-05-03 17:16

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg blander mig lige, for jeg får snart brug for noget lignende.

Tak, så har du også simpelthen pligt til at blande dig

> For det første kan det være muligt at generere en bitmap/TT-udgave af
> fonten med Fontographer - sig til, hvis du har det behov.

Jeg har sådan set ikke haft problemer med fonten - kun med tastaturet.

> I ældre system (tror det er det samme i 9) ligger tastaturlayouterne i
> selve systemkufferten!!

Systemkufferten - mener du skriftkufferten - der ligger også nogle
stykker i en "Tastaturtreiber" mappe - dog ingen polsk, men f.eks.
Bulgarian BSK.

> Og så kan det jo være, at det er noget med worldscript. Men det skulle
> være til at få de polske uden, tænker jeg.

Det tænker jeg også Men de næste par uger tænker jeg slet ikke på
det. Hvis du finder en opskrift er jeg dog interesseret i at høre om
det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 25-05-03 19:02

Hej Nina

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Systemkufferten - mener du skriftkufferten - der ligger også nogle
> stykker i en "Tastaturtreiber" mappe - dog ingen polsk, men f.eks.
> Bulgarian BSK.

NEJ jeg mener faktisk det "arkiv" som hedder System (det er egl en
kuffert). Dobbeltklik på det, og du vil se skrifter (men put ikke flere
der ind; men det er dem, der altid er der) - lyde - og tastaturlayouter.

> Det tænker jeg også Men de næste par uger tænker jeg slet ikke på
> det. Hvis du finder en opskrift er jeg dog interesseret i at høre om
> det.

Hvad laver du så...?

Endte det med at virke?

/Seb