AIDS Smitsomhed?
Fra : Peter Nielsen

Dato : 24-05-03 11:33

Hejsa

Jeg har et spørgsmål jeg virkelig håber at i kan hjælpe mig med..

Kan AIDS godt smitte hvis man har "givet en piger finger" og derefter spiser
et eller andet... altså hvis man har fået noget at hendes "safter" på sig,
og man så dererfter rører noget mad, eller på anden måde får fingerene i
munden...?? Og hvis det kan hvor godt hjælper det så af vaske fingre
bagefter...?? Og kan kan overføre eventuelle AIDS bakterier til andre
genstande. f.eks mobiltelefoner, som man derefter benytter igen, og kan få
ind i kroppen....??

Håber virkelig at i kan hjæpe...

På forhånd tak!

Fra : Tina

Dato : 24-05-03 13:12

"Peter Nielsen" <Har@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og man så dererfter rører noget mad, eller på anden måde får fingerene i

Sakset fra aidsfondet.dk:

Hvordan bliver man smittet med hiv?

Hiv smitter kun gennem blod, skedesekret, sædvæske, præ-sperm (som er
sædvæske, der fungerer som mandens smøremiddel under samlejet) og modermælk.
Disse kropsvæsker indeholder så koncentrerede mængder af hiv-virus, at de
kan overføre smitte.

Kroppens øvrige væsker - spyt, sved, tårer - indeholder også hiv, men aldrig
i en mængde så man kan blive smittet af det.

Hiv smitter kun, når det kommer direkte ind i blodbanen, hvilket kan ske på
følgende måder:

.. ved ubeskyttet sex mellem mand og kvinde

.. ved ubeskyttet sex mellem mænd

.. gennem blod, f.eks. ved at dele sprøjter og kanyler

.. fra smittet mor til barn under graviditet, ved fødsel
eller under amning.

Der er risiko for smitte alle steder, hvor hiv-inficeret blod, sæd eller
skedesekret kan komme i berøring med en slimhinde (slimhinde findes i munden
og øjnene, i skeden, på penishovedet og i endetarmen).

Hiv kan ikke trænge gennem hud eller lukkede sårdannelser

>Og hvis det kan hvor godt hjælper det så af vaske fingre
> bagefter...??

Tror, du skal ringe og snakke med dem på Aids-linien! De kan svare dig på
alle dine spørgsmål, og forklare dig lidt mere om, hvad HIV og AIDS er for
størrelser, hvor stor risikoen er, hvor mange smittede der er i landet, og
alt muligt andet vedrørende HIV og AIDS.

http://www.aids-linien.dk/
Tlf. 33911119 alle dage fra 9.00 til 23.00
- De rådgiver ikke via e-mail. Du er 100% anonym, når du ringer.

>Og kan kan overføre eventuelle AIDS bakterier til andre
> genstande. f.eks mobiltelefoner, som man derefter benytter igen, og kan få
> ind i kroppen....??

Kort og godt: Nej! Ligesom man heller ikke bliver smittet af at bruge samme
toilet som en HIV-smittet, samme bestik, samme tøj, et kys (der er dog en
meget lille risiko ved kys, hvis den HIV-smittede og 2. parten i kysset hver
har et lille sår i munden eller ved munden, således, at blodet kan trænge
ind den vej - men den risiko er MEGET lille), dele et æble, osv osv. HIV
virus smitter heller ikke ved, at man rører ved en HIV-smittet, giver
personen et knus og et kys på kinden.

Ring til AIDS-linien.

Det lyder som om, du er meget ung, og meget bekymret for at få HIV, ved at
udøve petting på en pige?

Tina

Fra : Tina

Dato : 24-05-03 13:15

De rettte åbningstider for AIDS-linien er:

AIDS-Linien har åben hverdage fra kl. 9.00- 23.00. Lør, søn og helligdage
fra kl. 11.00 - 18.00

Tina

Fra : David T. Metz

Dato : 28-05-03 16:36

Peter Nielsen kalligraferede, i
> [...]
> spiser et eller andet... altså hvis man har fået noget at hendes
> "safter" på sig, og man så dererfter rører noget mad, eller på anden

Så skal maden ligge lige ved siden af og pigen skal selvfølgelig være
hiv-smittet.

> Og hvis det kan hvor godt hjælper
> det så af vaske fingre bagefter...??

Du mener inden du stikker fingeren i munden? Det hjælper godt.

> Og kan kan overføre eventuelle
> AIDS bakterier til andre genstande. f.eks mobiltelefoner, som man
> derefter benytter igen, og kan få ind i kroppen....??

Så skal man godt nok skynde sig: fingrene op så de er godt våde -> tør dem
straks af på mobilos -> stik mobilos i munden.

Fidusen er at virus (ikke bakterier) ikke kan eksistere særligt længe uden
for kroppen. Hvis væsken er tørret ud er der derfor ingen risiko.

David