Hvor lang tid må der gå inden dyret brække~
Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 24-05-03 01:42

Hejsa

Er der nogen, der kan fortælle mig hvor lang tid der må gå fra
man har nedlagt vildtet til man begynder at brække dyret op ?

Knæk og bræk

R.B.P.

Fra : Claudio Adam

Dato : 24-05-03 07:41

R.B.P. (8270) <rbp@tjmail.dk> skrev:
> [...]
>
>Er der nogen, der kan fortælle mig hvor lang tid der må gå fra
>man har nedlagt vildtet til man begynder at brække dyret op ?

Goddag goddag,

- jeg mener der er en tommelfinger regel der hedder " 24 grader "
at hvis " dyret " eksempelvis hænger i en temperatur af 6 grader,
skal det således hænge i 4. dage.

hilsen,

Adam

Fra : Torben F@rum

Dato : 24-05-03 08:10

"Claudio Adam (slet XS43X)" <claudio.karl.adam@XS43Xdirekte.org> skrev i en
meddelelse news:10537585230.368914292571596@dtext.news.tele.dk...

> [...]
>
> - jeg mener der er en tommelfinger regel der hedder " 24 grader "
> at hvis " dyret " eksempelvis hænger i en temperatur af 6 grader,

Tallet er 42 og ikke 24, men man bør dog ikke lade det hænge længere end man
selv syntes er appetitlig.
Jeg tror nu mere spørgsmålet går på udtagning af indvolde.
Hvis dyret (jeg går ud fra det er rådyr) er skudt med en bladkugle som ikke
har været i forbindelse med mave tarmindholdet, kan der godt gå flere timer,
hvis dyret derimod er skudt langt tilbage, eller forfra, vil jeg begynde
brækningen øjeblikkeligt.

Torben Farum

Fra : Erik Munck

Dato : 24-05-03 08:52

Jeg vil nu anbefale at brække dyret inden næste såt - senest inden frokost
hvis det er nedlagt inden det tidspunkt.
Jeg opfatter spørgsmålet "brække" som at fjerne alt indhold fra dyret og jeg
tror det bliver forvekslet med "forlægge" som for mig er partering af dyret
til fryseren og der hænger dyret - for mig indtil det begynder at "svede" på
det indvendige af kødsiden.

Muncken

Fra : NEWS

Dato : 24-05-03 11:34

"Claudio Adam (slet XS43X)" <claudio.karl.adam@XS43Xdirekte.org> skrev i en
meddelelse news:10537585230.368914292571596@dtext.news.tele.dk...

> Goddag goddag,

Klip
Hej Adam Han spurgte om hvorlænge det skulle hæng før brækningen
Du har næsten ret i det med dage, bortset fra at det hedder 42 graddage
Med hensyn til at brække, er der ingen regel, for du skal nok selv brække
dyret.
rådyr har en fandens masse græs i bugen og det lugter ad Helv.... til hvis
du venter for længe.Bugen vil også blive opspille af gasser.
Der kan ikke sættes nogen bestemt tid på brækningen. Normalt vil jeg om
efteråret brække dyret inden for 2 timer og er der varmt så med det samme.
Poul

Klip Klip

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 24-05-03 12:54

Den der "42-regel", ved nogen om den også går på alle andre dyr?
Jeg har rent ud sagt været noget i tvivl når jeg slagter lam, tror generelt
de fleste lader hænge for kort tid grd. frygt for fordærvelse.

MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 29-05-03 18:53

On Sat, 24 May 2003 13:53:35 +0200,
=?iso-8859-1?Q?Niels_Damsgaard-S=F8rensen?= <nds@svigermor.tdcadsl.dk>
wrote:

>Den der "42-regel", ved nogen om den også går på alle andre dyr?
>Jeg har rent ud sagt været noget i tvivl når jeg slagter lam, tror generelt
>de fleste lader hænge for kort tid grd. frygt for fordærvelse.

Det er ikke vanlig å la lam (eller svin for den del) henge, slik man
gjør med vilt.

Forøvrig er det ingen problemer med å la et felt vilt ligge en hel
jaktdag før man "brekker" det, såfremt vommen er hel, og såfremt det
ikke er en varm dag. Det kan være greit å snitte opp bukskinnet,
ettersom den jobben blir vanskelig når dyret eser opp.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 29-05-03 21:07

> Det er ikke vanlig å la lam (eller svin for den del) henge, slik man
> gjør med vilt.

Svin nej, men alle jeg kender som selv slagter lam, lader dem hænge. Kan det
tænkes at de får vi holder her (mest Texel) er anderledes end norsk sau i
det stykke? By the way, vi lader da også gotlandsfår hænge, de minder vel en
del om de norske? Ingen tvivl om at vores får får mindre motion end dem jeg
træffer på hvert år i fjellet
MVH Niels

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 30-05-03 16:49

On Thu, 29 May 2003 22:07:25 +0200,
wrote:

>Svin nej, men alle jeg kender som selv slagter lam, lader dem hænge.

Det er ikke vanlig praksis her i Norge, i allefall ikke lengre enn at
man får avkjølt slaktet skikkelig, og får en god, tørr hinne på
kjøttet.

>Kan det
>tænkes at de får vi holder her (mest Texel) er anderledes end norsk sau i
>det stykke?

Nei, de fleste norske sau er ikke så ulik texel, det er mest dala
(krysningsrase av ulike engelske saueraser og texcel) men også en del
av den norske rasen spæl. Jeg har forøvrig en besetning med ca 30
voksne dalasauer.

>By the way, vi lader da også gotlandsfår hænge, de minder vel en
>del om de norske? Ingen tvivl om at vores får får mindre motion end dem jeg
>træffer på hvert år i fjellet

Sauen har nok generelt en rolig sommer, uansett hvor de går på beite.
Men det er klart at den må bevege seg mye i terrenget i den kuperte
norske fjellheimen... ; )

Assosiasjon: To danske studenter gikk seg bort på fjellet ved den
skolen jeg gikk på sist vinter. Under den årlige studentrevyen var det
et innslag om nettopp dette. En av de norske fjellvettreglene er "lytt
til erfarne fjellfolk". Den omskrevne versjonen var "Lyt til erfarene
fjellfolk, ikke den dumme dreng som har været på Himmelbjerget"
; )

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-05-03 10:34

Det er ikke lett at være dansk nej. For en del år siden gik konen og jeg
det var før vi fik børn) fra Narvik til Kebnekaise. Da vi kom ned på
svenskesiden mødte vi nordmænd som hadde vært i Danmark på campingferie -
for at se Himmelbjerget. Gæt hvem som belærte os om fjellvett
MVH Niels

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 31-05-03 11:00

On Sat, 31 May 2003 11:34:00 +0200,
wrote:

> [...]
>svenskesiden mødte vi nordmænd som hadde vært i Danmark på campingferie -
>for at se Himmelbjerget. Gæt hvem som belærte os om fjellvett

Min far kjørte en gang på 60-tallet opp Trollstigen (en vei som
slynger seg opp en bratt fjellside i Møre) og stoppet ved en
campingvogn som sto parkert kliss inn i fjellsiden halvveis opp.
Mellom fjellveggen og campingvognen satt en danske og gråt. Han klarte
verken å kjøre videre opp, eller snu for å komme seg ned igjen... ; )

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-05-03 13:16

Jo da, der findes vist fjolser i alle lande. Her til lands morer vi os en
del over tyske turister som bærer sig tosset ad på stranden ved Vesterhavet.
En del bliver hentet ind med helikopter hvert år. Havde jeg ikke funnet
sammen med en dansk pige for 20 år siden, var jeg nok blevet boende i Norge,
det er et flot sted i bor. Nu blir det bare til nogen fjellturer hvert år.
( Så går den her OT streng nok ikke meget længere før vi får juling
Forresten rigtig flot vejr i DK nu - 25` og masse sol.
MVH Niels

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 31-05-03 23:28

On Sat, 31 May 2003 14:15:48 +0200,
wrote:

> [...]
>sammen med en dansk pige for 20 år siden, var jeg nok blevet boende i Norge,

Det er nok heller ikke alle nordmenn som er like dyktige verken i
fjellet eller på sjøen, som vi kanskje vil ha det til selv. Det er
spesielt såkalte ekstremsporter (hangglider, paraglider, freebase
hoppere osv) som medfører mange redningsaksjoner hvert år. Men også
skiløpere og turgåere til fjells som overvurderer sine egne evner.

>det er et flot sted i bor. Nu blir det bare til nogen fjellturer hvert år.

Joda, vi trives her. Ikke at jeg er så mye til fjells, men jeg kommer
meg da litt rundt av og til...

>( Så går den her OT streng nok ikke meget længere før vi får juling

Huff ja, så mye trafikk som det er på dk.fritid.jagt, så er vi nok et
stooort irritasjonsmoment... ; )

>Forresten rigtig flot vejr i DK nu - 25` og masse sol.

Og rådyrjakt... *sukk*

Her er det 12-14 grader, overskyet med regnbyger - og 2 mnd og 10
dager til rådyrjaktens begynnelse...

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 01-06-03 12:13

Jon Inge Bragstad <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed77b8d.17913828@news.online.no...
>Assosiasjon: To danske studenter gikk seg bort på fjellet ved den skolen
jeg >gikk på sist vinter.

Hvilken skole? Gik selv på Friluftslinja på Sogndal for rundt 20 år siden.
MVH Niels
--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.
..

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 02-06-03 00:34

On Sun, 1 Jun 2003 13:12:51 +0200,
wrote:

> [...]
>jeg >gikk på sist vinter.
>
>Hvilken skole? Gik selv på Friluftslinja på Sogndal for rundt 20 år siden.

Friluftslinja ved Bø i Telemark (jeg gikk GIS-studiet).

Der var det forøvrig masse dansker...

Fra : Claudio Adam

Dato : 24-05-03 16:36

Claudio Adam <claudio.karl.adam@XS43Xdirekte.org> (slet XS43X)
skrev:

> [...]
>
>- jeg mener der er en tommelfinger regel der hedder " 24 grader "
>at hvis " dyret " eksempelvis hænger i en temperatur af 6 grader,

- jah den blev lidt knudret,
selvfølgelig skal indvolde ud så hurtigt som muligt,
hilsen,

Adam

Fra : Allan Vester

Dato : 24-05-03 15:42

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@svigermor.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
generelt
> de fleste lader hænge for kort tid grd. frygt for fordærvelse.

Opbrækning altid straks det er muligt !!!

Forlægning/partering.
Det med at lade hænge for kort tid er lidt af en påstand når talen er på
råvildt.

Min vurdering er at det med at lade vildtet hænge er mere på grund af
dovenskab, efter en dag på jagt er det de få der er oplagt og har energi til
at parterre dyret straks ved hjemkomsten, og så er det jo rart med en
tidsfrist hvor man med ro i sindet kan lade vildtet hænge.

Jeg vurderer kødet på rådyr til at være er lige så mørt som svinemørbrad
selvom det er parteret hurtigt efter hjemkomst fra jagt. ( Ofte først dagen
efter. ) Og dette er vel rigelig mørt for os der stadig har tænder i munden.

Så graddage reglen ser jeg mere når talen er på vildt, en frist hvor vi med
ro i sindet kan lade vildtet hænge og det kunne jo være at naboen spurgte
interesseret til det du nu har hængende på vildt krogen.

mvh.
Allan