Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Haburis konkurs
Fra : Brian Bilenberg

Dato : 23-05-03 21:52

Er jeg den eneste, som har problemer med at få banken til at trække en
ulovlig transaktion fra haburi.com tilbage på mit visa/dankort?

Det skete umiddelbart op til, at haburi.com gik konkurs (selvom det
reetablerede firma fungerer i bedste stil fra samme adresse), men ifølge
forbrugerombudsmandens retningslinier for fjernsalg med visa/dankort fremgår
det så vidt jeg læser det (og så vidt forbrugerstyrrelsen vist læser det)
som om det ikke er mit problem som kunde, men bankens problem at firmaet er
gået konkurs. Jeg har dog store problemer med at overbevise min bank om
dette, og har efterhånden brugt 1,5md på det, og er ved at midste
tålmodigheden (er faktisk allerede igang med at skifte bank af samme grund).

Men er der andre der har oplevet det samme og evt. vundet en sag om det i
pengeinstitutankenævnet?

Mvh. Brian

Fra : Jacob Riis

Dato : 23-05-03 22:18

"Brian Bilenberg" <news@bilenberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
grund).

> Men er der andre der har oplevet det samme og evt. vundet en sag om det i

Du kunne skrive et indlæg på news:dk.videnskab.jura for at få en vurdering
af om du har mulighed for at få pengene af banken.

--
Jacob

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 23-05-03 22:31

> Du kunne skrive et indlæg på news:dk.videnskab.jura for at få en
vurdering
> af om du har mulighed for at få pengene af banken.

Det har jeg sådan set gjort, hvilket ledte mig til forbrugerombudsmandens
retningslinier for fjernsalg. Ydermere siger en jurist i forbrugerstyrrelsen
at forbrugerombudsmandens retningslinier gælder helt generalt, men som de
siger vurderer bankerne dem forskelligt (min bank havde tilsyneladende
aldrig hørt om disse retningslinier). Derfor er jeg nødt til at køre sagen i
pengeinstitutankenævnet, hvis jeg ikke er tilfreds med bankens beslutning.

Inden sådan en sag påbegyndes kunne det bare være rart at høre fra andre,
som ikke har haft problemer med at få pengene ført tilbage.

Mvh. Brian

Fra : Thore Sorensen

Dato : 24-05-03 09:02

On Fri, 23 May 2003 22:52:18 +0200, "Brian Bilenberg"
<news@bilenberg.dk> wrote:

>Er jeg den eneste, som har problemer med at få banken til at trække en
>ulovlig transaktion fra haburi.com tilbage på mit visa/dankort?

Hej Brian....der er intet "ulovlig" i transaktionen. Du har overført af
egen fri vilje (som jeg forstår det), så banken har ingen mulighed for
at trække beløbet tilbage. Dit indbetalte beløb går ind som aktiv i
selskabet. Hvis du ingen varer har fået, går du ind som simpel kreditor,
og når boet er gjort op får du noget der ligner 2-3% af dit
tilgodehavende. Der kan gå år...

>Det skete umiddelbart op til, at haburi.com gik konkurs (selvom det
>reetablerede firma fungerer i bedste stil fra samme adresse), men ifølge

Netop...."op til"...altså var de ikke på transaktionstidspunktet
konkurs. At foretagendet kører videre i et "nyt selskab af dags dato" og
muligvis endda med de samme medarbejdere ændrer intet, det nye selskab
har intet udestående med dig...

Det er surt, men jeg håber ikke det er mange penge (?)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Mark Beaumont

Dato : 24-05-03 11:50

Thore Sorensen wrote:
> ....der er intet "ulovlig" i transaktionen. Du har overført
> af egen fri vilje (som jeg forstår det), så banken har ingen
> mulighed for at trække beløbet tilbage.

Når man betaler med Dankort i en forretning på nettet, må de ikke
trække penge, før varen er afsendt. Desuden har banken
(betalingskortudstederen) pligt til at sætte pengene tilbage på
kontoen hvis:

- sælger opkræver dig mere end det, man blev oplyst om, at
varen kostede.
- varen ikke bliver leveret.
- der er hævet penge på din konto, uden man har givet lov

Pengene må kun hæves på ny, hvis det kan bevises, at du alligevel
skylder pengene.

Vh Mark

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 24-05-03 17:32

> [...]
> varen kostede.
> - varen ikke bliver leveret.
> - der er hævet penge på din konto, uden man har givet lov

Det er nemlig også det jeg mener. De har hævet pengene uden at levere varen
og derfor skal banken sætte pengene tilbage på kontoen.

Men det er ikke lige så nemt at overbevise banken om...

/Brian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-05-03 20:18

Brian Bilenberg wrote:

> [...]
> dette, og har efterhånden brugt 1,5md på det, og er ved at midste
> tålmodigheden (er faktisk allerede igang med at skifte bank af samme grund).

Har du specifikt henvist banken til
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_fjern.htm og bedt dem kigge på pkt. 5
tilfælde c? Gør dem også opmærksom på, at "Er kortindehaveren allerede blevet
debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til
kortindehaveren." - og understreg gerne _straks_.

Skandiabanken, som jeg ellers har været meget tilfredse med, skiftede i en
anden sag holdning 3 gange på en aften (de svarer hurtigt på emails). Først
kunne de ikke tilbageføre beløbet. Så ville de bede kreditor om dokumentation og
tilbageføre, hvis de ikke fik dokumentationen. Efter tredje mail (og med
henvisning til ovenstående regler) tilbageførte de beløbet og sendte en
indsigelsesblanket.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 24-05-03 20:36

> [...]
til
> kortindehaveren." - og understreg gerne _straks_.

Det har jeg faktisk gjort, men de skulle lige kigge nærmere på det, da de
lød helt overrasket over at der fandtes sådan nogle retningslinier. Men nu
vil jeg stramme tommelskruerne på mandag...ellers må sagen videre til
pengeinstitutankenævnet.

Tak for rådene!

/Brian